tyttölasten ja poikalasten erilainen kohtelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään asiasta1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään asiasta1234

Vieras
Tyttöjä ja poikia kohdellaan näin:

Jos joku poika lyö tyttöä, niin tytön äiti monesti sanoo, että pojat on poikia eikä sitä poikaa komenneta siitä mitenkään.

Mutta jos tyttö lyö poikaa, niin tyttöä sitten rangaistaan siitä.

Vauvojenkin kohdalla näin: jos poikavauva nappasee tyttövauvaa nenästä kiinni ja muutenkin esim mönkii sen päälle ja tyttövauva itkee niin nauretaan vaan ja katsotaan vierestä kuinka pojat on poikia.

Mutta jos tyttövauva joko toiselle tyttövauvalle tai sitten poikavauvalle tekee tuolla tavoin niin tyttöä kielletään ja otetaan tyttö siitä pois.

Oletteko tuollaista huomanneet ja miksi noin tehdään vielä tänäkin päivänä?

varmasti on kauheaa olla pieni lapsi ja tyttö. hirveää kärsimystä elämä kun joutuvat koko ajan poikia pelkäämään.

en ole huomannut. Sellaista olen nähnyt että toisten mielestä heidän lapsissaan ei ole vikaa, vaikka nyrkillä mätkisivät toista lasta ja sitten kun tilanne kääntyy toisinpäin on toisten lapset kauheita ja edelleen siinä omansa käytöksessä ei ole mitään vikaa.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
tällaiseen meininkiin olen törmännyt itärajan tuntumassa mutta suomen puolella, pienen paikkakunnan kirkon äiti-lapsipiirin touhuja seuratessani. mutta ehkä tuollainen kulttuuri on vallalla just syrjäseuduilla ja pikkupaikkakunnilla kirkon piirissä.

Onko tuo ehkä tyypillisintä korven takapajuloitten meininkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään asiasta1234;29557645:
tällaiseen meininkiin olen törmännyt itärajan tuntumassa mutta suomen puolella, pienen paikkakunnan kirkon äiti-lapsipiirin touhuja seuratessani. mutta ehkä tuollainen kulttuuri on vallalla just syrjäseuduilla ja pikkupaikkakunnilla kirkon piirissä.

Onko tuo ehkä tyypillisintä korven takapajuloitten meininkiä?

No ei ole. Itärajalta ja pieneltä paikkakunnalta ollaan itsekkin.

Tuskin sentään ihan noin.
Mutta vauva-ajan jälkeen poikien vanhemmat haluavat kasvattaa poikansa laumassa, mutta eivät halua poikalaumaa omaan kotiinsa. Tällöin laittavat sen vain pihalle häiriköimään laumassa.

Tyttölasten vanhemmat taas ottavat enemmän kokonaisvaltaista vastuuta lapsistaan ja jos haluavat rohkaista tyttölapsia olemaan isommissa porukoissa josksu, niin ottavat niitä kotiinsa ja katsovat millaista käytös on.

Sen sijaan poikalasten vanhemmat eivät edes syntymäpäivinä useinkaan halua toisia lapsia kotiinsa, eli eivät anna mahdollisuutta harjoitella olemisat ja muiden huomioimisat ja sääntöjä ja kurinpitoa valvotusti.

Yhteiskunta hyväksyy poikalasten huuutamisen ja metelöinnin ja paikkojen hajottamisen eri tavalla. Jos iso 8v riekkuu ja huutaa poikalaumassa, suomessa, niin se on ihan normisettiä, ei kukaan ihmettele. Muualla käytös olisi barbaarista, koska aivan pienestä lapsille opetetaan niskavilloissa tai niskaperseotteella käytöstavat, jos ei muuten perille mene.

Itse en ole ikinä tuollaiseen törmännyt, vaikka asunkin Enossa, pikkupaikkakunnalla itärajan lähellä :) Ei perheiden lasten kohdalla saattaa olla epätasa-arvoa siten, että toisen perheen lapset saa tehdä vaikka mitä, mutta heille ei saa tehdä mitään.

Pikemminkin törmään usein siihen, miten tyttölastani pidetään vaikka koulussa fiksuna ja viattomana, mutta poikaa usein "tyhmänä". Vaikk näin äidin silmin asia on kyllä toisin päin...tyttö huijaa ja valehtelee ja kieroilee, poika taas osaa esimerkiksi koeasiat tosi hyvin ja saa kymppejä eikä huijaa tai vcalehtele.

En ole huomannut ap:n kuvailemaa tilannetta. Isompien lasten kohdalla nahisteluihin ei ehkä niin hanakasti aina puututa olivatpa tyttöjä tai poikia, jos pystyvät itse niistä sopimaan. Lyöminen on toki asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ystävyys karahti karille;29557654:
No ei ole. Itärajalta ja pieneltä paikkakunnalta ollaan itsekkin.

,,,,että kyseessä on vain yksittäiset ihmiset ja porukat ja on vaan sattunut huono tuuri ja huonot tyypit on tulleet vastaan.

eli jos jossakin on tuollaista meininkiä ollut niin ei tarkoita että joka paikassa olis. yksittäistapauksena tuollaista tapahtui noin 2000-luvun puolivälissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ystävyys karahti karille;29557635:
en ole huomannut. Sellaista olen nähnyt että toisten mielestä heidän lapsissaan ei ole vikaa, vaikka nyrkillä mätkisivät toista lasta ja sitten kun tilanne kääntyy toisinpäin on toisten lapset kauheita ja edelleen siinä omansa käytöksessä ei ole mitään vikaa.

Tämä taitaa olla molemmille sukupuolille tyypillistä. Omaa lasta ymmärretään ja käytökselle on aina joku hyvä syy ja selitys, tyyliin se on niin pieni, se on pienempi, se on väsynyt, se on mustasukkainen, eli aina löytyy selitys ja ymmärrys miksi oma lapsi saa kävellä toisten yli mutta annas olla kun se ylikävelijä onkin vieras lapsi niin se on vain ja ainoastaan paskiainen ja huonosti kasvatettu.

No mä en kyllä antaisi poikani lyödä tasan ketään. Eikä se kyllä löiskään.

Sen mitä mä olen täällä kaksplussalla ainakin huomannut, niin palvotaan tyttölapsia ja pidetään niitä viattomina prinsessoina, sitten haukutaan poikalapsia.

Jos joku kohtelee lastani tyyliin että "mistä me haettais sulle tyttöjen leluja, voi kun sä oot tuollanen kiltti perustyttö" tjsp sukupuoliroolittavasti, ojennan kyllä sanojaa.Minun lapseni leikkii millä haluaa ja on kiltti, koska on kiltti: ei siksi että on tyttö. En kuitenkaan kannata sukupuolineutraalia kasvatusta, vaan sukupuolisensitiivistä.

no oon nähny tilanteen jossa 7-vuotias poika oli lyönyt 4-vuotiasta tyttöä ja pieni tyttö itse meni huutamaan pojalle että tuo oli rumasti tehty. Tytön äiti yritti toppuutella tyttöä ja sanoi tytölle, että "ei tuossa mitään vahinkoa käynyt, pojat on vähän villimpiä kuin tytöt. " vaikka tyttöä ihan selvästi sattui kun se poika oli sitä lyönyt.

Meillä on tyttö ja poika. Olen huomannut että jos poika tuuppaa vaikkapa vähän vahingossa siskoaan niin nostan hurjan metelin mutta jos tyttö tahallisesti tönii veljeään niin yritän vähätellä tapahtunutta. Eli meillä menee väärinpäin aloittajan havaintoihin nähden.

Tokikaan en hyväksy sisarustenkaan välisiä tappeluita mutta kyllähän nämä melkein päivittäin jollaintavalla toisiaan "rääkkäävät", illalla nukkumaanmennessä sitten halataan ja toivotetaan hyvää yötä.

Tuskin sentään ihan noin.
Mutta vauva-ajan jälkeen poikien vanhemmat haluavat kasvattaa poikansa laumassa, mutta eivät halua poikalaumaa omaan kotiinsa. Tällöin laittavat sen vain pihalle häiriköimään laumassa.

Tyttölasten vanhemmat taas ottavat enemmän kokonaisvaltaista vastuuta lapsistaan ja jos haluavat rohkaista tyttölapsia olemaan isommissa porukoissa josksu, niin ottavat niitä kotiinsa ja katsovat millaista käytös on.

Sen sijaan poikalasten vanhemmat eivät edes syntymäpäivinä useinkaan halua toisia lapsia kotiinsa, eli eivät anna mahdollisuutta harjoitella olemisat ja muiden huomioimisat ja sääntöjä ja kurinpitoa valvotusti.

Yhteiskunta hyväksyy poikalasten huuutamisen ja metelöinnin ja paikkojen hajottamisen eri tavalla. Jos iso 8v riekkuu ja huutaa poikalaumassa, suomessa, niin se on ihan normisettiä, ei kukaan ihmettele. Muualla käytös olisi barbaarista, koska aivan pienestä lapsille opetetaan niskavilloissa tai niskaperseotteella käytöstavat, jos ei muuten perille mene.

no enpä kyllä allekirjoita tätäkään väitettä!!!
pojat viihtyy paremmin laumassa ja tytöt paremmin 1 kaverin kanssa (3 tyttöä ei osaa leikkiä samalla tavalla kuin 3 poikaa...) mutta siis kyllä meillä poikalaumat on ihan samalla tavalla kotonaan kuin tytötkin.
ja kyllä ihan samalla tavalla meillä ollaan kiinnostuttu poikien leikeistä, ja "kokonaisvaltaisuudesta" eli eiköhän tääkin ole ihan vaan yleistystä!

En mä ole lyömisestä koskaan kuullut kenenkään sanovan, että pojat on poikia mutta monesta muusta pienestä ilkeilystä ja tottelemattomuudesta kyllä.

Nyt kun mietin niin kyllä meillä poika kavereineen piti paljon pahempaa meteliä kuin tytöt kavereineen ja tytöille sanoin helpommin että nyt loppuu toi riehuminen. Kun kerran pojat on poikia, ne saa riehua enemmän.

Meillä poika enkä kyllä itse mielestäni tuollaiseen ajatteluun sorru. Muutenkin aina pistää vihaksi kun joku selittää jotain käytösasiaa sukupuolella. Kun poika oli vauva niin en torunut/rankaissut jos satutti jotain toista, koska ei vielä ymmärtänyt. Silloin siirsin pois tilanteesta ja lohduttelin satutettua tarpeentullen. Yleensä hälyttävät tilanteet huomasi jo etukäteen ennekuin ketään ehti sattua. Nyt poika juuri täyttänyt 1 vuotta ja olen todella tarkka siitä että toisen kädestä ei oteta, ketään ei lyödä tms. Enkä kyllä katsoisi muiden huonoa kohtelua sillä, että poika. Monesti itseäni paljon vanhemmat ihmiset sortuvat tähän pojat on poikia juttuun, omanikäisissäni en ole huomannut moista.

Enkä kyllä katsoisi muiden huonoa kohtelua sillä, että poika. Monesti itseäni paljon vanhemmat ihmiset sortuvat tähän pojat on poikia juttuun, omanikäisissäni en ole huomannut moista.

Se nainen jonka tyttöä oli se isompi poika satuttanu, mutta joka puolusti sitä poikaa vaikka poika ei ole edes hänen oma poikansa, on noin parikymppinen, eli aika vanhoillinen asenne tai sitten kyseisen ihmisen oma tahto on nujerrettu jo varhain ja nainen on kuin kopio esim vanhasta äidistään myös käytökseltään.

Hei, meillä on nejä poikaa ja pakko pitää kuria, ei voi vain sanoa et pojat on poikia.. ei vaan arki toimi muuten. Tietenkin keskenään leikeissä joskus nujakoivat, kavereiden kanssa myös mutta puutun tilanteeseen aika herästi jos huoman etta ei kaikki ole leikissä mukana Opetettava myös siivoamista ja ruuan laittoa... On sitten joskus vientiä tyttö ystävä markkinoilla kun aika koittaa. :) Siihen on vielä aikaa kun vanhin vasta ekaluokalla ja nuorin 1,5v.

Onhan tollainen "pojat on poikia" -kasvatus tosi tyhmää ja ajattelematonta, ja on vastuutonta antaa eri sukupuolisille lapsille erioikeuksia. Noin niitä raiskareita just syntyy, jos vanhemmat opettavat pojille, että poika saa tehdä pahaa, koska pojat on villejä ja tyttöjen kuuluu sietää, koska pojat nyt vaan ovat niin villejä. Hyh.

Mutta vaikka tuollainen onkin itsestä tosi vähä-älyinen tapa kasvattaa, niin toisaalta on ymmärrettävää, että jos joku on kasvatettu luulemaan noin, ei se välttämättä itse tajua, että siinä on jotain pielessä. Siksi meidän kaikkien fiksumpien tulisikin pyrkiä nätisti huomauttamaan vaikkapa että "lyöminen on aina väärin, oli lyöjä kuka tahansa tai lyöty kuka tahansa. Toisia ihmisiä ei saa lyödä." Eikä vain lapselle, vaan sille ajattelemattomalle aikuiselle, joka hyssyttelee tilannetta jollain "pojat on poikia" -fraasein.

Yhteistyössä