Ylävatsan kipu herättää öisin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisla"

Vieras
Olen nyt useana yönä herännyt vatsakipuihin. Kipu kestää n.kolme sekunttia ja helpottaa, tuleekohta takaisin ja taas helpottaa. Kestää useamman tunnin ja valvottaa. Kipu tuntuu ylävatsalla, hieman vasemmalla, on kovaa ja polttavaa. Päivällä kipu tulee vain välillä, muuten vatsa on vain arka kuin joku olisi lyönyt mahaan.
Lääkäri ei oikein keksinyt mistä voisi olla kyse. Tulehdusarvot oli ok ja ylihuomenna menen lääkärille uudestaan kuulemaan muiden verikokeiden tulokset+kokeilee vatsaa uudelleen painelemalla.
Närästystä tuskin on koska eilen illalla otin närästyslääkkeen eikä auttanut. Myöskään ruokatorveen ei nouse poltetta.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mistähän on kyse..

Juotko maitoa/käytät maitotuotteita? Kotimaisia viljoja? Itselläni oli samanlaista ylävatsakipua, joka tuntui vasemmalla puolella, kun söin viljoja. Tyttäreni heräili öisin samankaltaisiin kipuihin, kun joi maitoa. Molemmat päästiin kivuista, kun älyttiin kokeilla eri ruoka-aineiden poisjättämistä. Hän maidon ja minä viljojen. Minua ei närästä eikä suolisto temppuile, kun pitäydyn viljattomassa ruokavaliossa.

Tee itselläsi ns. ihmiskoe ja kokeile 2 viikkoa jättäen maito/viljat pois. Lääkärit todennäköisesti eivät löydä sinusta vikaa, koska eivät tunnusta kuin keliakian, vaikka suuri osa ihmisistä on herkistynyt myös muuten maidon ja viljojen proteiineille.

Juotko maitoa/käytät maitotuotteita? Kotimaisia viljoja? Itselläni oli samanlaista ylävatsakipua, joka tuntui vasemmalla puolella, kun söin viljoja. Tyttäreni heräili öisin samankaltaisiin kipuihin, kun joi maitoa. Molemmat päästiin kivuista, kun älyttiin kokeilla eri ruoka-aineiden poisjättämistä. Hän maidon ja minä viljojen. Minua ei närästä eikä suolisto temppuile, kun pitäydyn viljattomassa ruokavaliossa.

Tee itselläsi ns. ihmiskoe ja kokeile 2 viikkoa jättäen maito/viljat pois. Lääkärit todennäköisesti eivät löydä sinusta vikaa, koska eivät tunnusta kuin keliakian, vaikka suuri osa ihmisistä on herkistynyt myös muuten maidon ja viljojen proteiineille.

Syön paljon täysjyvätuotteita ja jonkin verran maitoa. Tuntuu oudolta, että vatsa alkaisi nyt yhtäkkiä ja näin rajusti kapinoimaan tuttuja ruoka-aineita vastaan.. Tosiaan kipu johon herään on niin kovaa etten kivun aikana voi edes hengittää. Onneksi kestää vain muutaman sekunnin kerrallaan.
Jos ei lääkäristä helpotusta löydy täytyy tietenkin kokeilla myös muut keinot..

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29581323:
Oireileeko sappi?Onko sappi ultrattu tai muuten kuvattu?

Tosin mulla kun oli sappikivet,kipu oli yhtenäistä kohtauksissa...

Lääkärikin pohti sappikiviä, mutta ne tuntuvat kuulemma enemmän oikealla puolella. Olisi halunnut ultrata, mutta meidän suppea työterveyshuolto ei sellaisia huveja kustanna. Toki jos olo käy sietämättömäksi niin täytyy lähteä päivystykseen.

Vaivasiko sinua sappikivet yöllä? Tuliko kivun lisäksi muita oireita kuten kuumetta tai oksentelua?

[QUOTE="Kaisla";29581342]Lääkärikin pohti sappikiviä, mutta ne tuntuvat kuulemma enemmän oikealla puolella. Olisi halunnut ultrata, mutta meidän suppea työterveyshuolto ei sellaisia huveja kustanna. Toki jos olo käy sietämättömäksi niin täytyy lähteä päivystykseen.

Vaivasiko sinua sappikivet yöllä? Tuliko kivun lisäksi muita oireita kuten kuumetta tai oksentelua?[/QUOTE]

Kuumeen nosti viimeisessä isossa kohtauksessa melken 40 asteeseen.Kohtauksen aikana kipu oli sietämätön,oksetti,kylmä hiki,mikään asento ei ollut hyvä..semmonen ellotuskuvotus...
Kokeileppa ruokavaliota näin alkuun,niin pääset hitusen jyvälle asiasta.Netistä varmaan löytyy.Mulle ei käynyt omena,kaali,herne,kurkku,pavut,kahvi,lohi..mikään pannulla paistettu "käristetty",savustettu...

Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29581375:
Kuumeen nosti viimeisessä isossa kohtauksessa melken 40 asteeseen.Kohtauksen aikana kipu oli sietämätön,oksetti,kylmä hiki,mikään asento ei ollut hyvä..semmonen ellotuskuvotus...
Kokeileppa ruokavaliota näin alkuun,niin pääset hitusen jyvälle asiasta.Netistä varmaan löytyy.Mulle ei käynyt omena,kaali,herne,kurkku,pavut,kahvi,lohi..mikään pannulla paistettu "käristetty",savustettu...

Ok. Mulla ei kuumettakaan ole ollut ja kipu tosiaan on tavallaan aaltomaista.
Syön yleensäkin tosi vähä rasvaista ruokaa, harvoin mitään käristettyä. Herneitä välillä ja kurkkua tietty salaatissa, kahvia en juo... Hmm..täytyy vähän miettiä mitä syö ja katsoa helpottaako. Kiitos vinkistä.

[QUOTE="vieras.";29581344]Sydän?[/QUOTE]

No, toivottavasti ei. Lääkäri kyllä kuunteli sydämmenkin ja varmaan ihan hyvältä kuulosti kun ei mitään sanonut. Eiköhän se kunnossa ole.

Kuulostaa kuitenkin närästykseltä, refluksilta. Makuuasennossa pääsee mahahapon liikkumaan,eikä neste aina nouse ylös asti. Mitä lääkettä käytit? Mulla ei käsitavarana saatavat apteekkilääkkeet auta mitään..

Kuulostaa kuitenkin närästykseltä, refluksilta. Makuuasennossa pääsee mahahapon liikkumaan,eikä neste aina nouse ylös asti. Mitä lääkettä käytit? Mulla ei käsitavarana saatavat apteekkilääkkeet auta mitään..

Ihan ilman reseptiä saatavaa närästyslääkettä otin. On aina ennen toiminut ainakin.
Mulla on myös ajoittain närästystä, eikä kyllä tunnu yhtään samalta. Ei tosiaan nouse yhtään ylöspäin polttelemaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä..
Itsekkin mietin närästyksen mahdollisuutta koska kivut alkavat enemmän aamuyöstä ja silloinhan vatsa alkaa olla tyhjänä. Silloin tietty myös vatsahapot alkaa jylläämään. Samoin päivällä on kivut vähäisemmät kun on jalkeilla.. en tiedä.

Jotenkin on vaan niin omituinen kipu. Raskausaikana heräilin närästykseen eikä tuntunut samalta kuin nyt. Nyt kipu on pienellä alueella hieman vasemmalla ylävatsalla vähän kylkiluiden alla. Päivällä kipu on isommalla alueella.

Mikä kumma lienee...

Kuulostaa kyllä ihan refluksilta.

Refluksi on helppoa testata. Ota iso lasi vettä sängyn viereen. Sitten kun oireet alkaa, niin juo hitaasti vettä. Kun kipu hiipii uudestaan, niin juo taas hitaasti vettä. Jos veden laskeutuminen ruokatorveen vie kivun sillä hetkellä pois, niin kyse on aika varmasti refluksista.

Ei ole yksi eikä kaksi yötä, kun olen nukkunut puoliksi istuvassa asennossa tyynyviritelmän päällä ja herännyt massiiviseen pissahätään :/

Minulla auttaa ihan Losec (ja vastaavat). Tuo on vaan sellainen lääke, että ei sillä tee mitään enää sitten kun oireet alkaa. Toki se silloinkin kannattaa ottaa, mutta oireisiin se ei heti auta. Iän myötä olen oppinut ottamaan lääkkeen, kun käyn vaikka pitsalla tai syön muuta rasvaista. Sitten jos/kun oireita tulee kuitenkin, niin otan Losecin myös muutamana seuraavana päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja lhä;29581457:
Kuulostaa kyllä ihan refluksilta.

Refluksi on helppoa testata. Ota iso lasi vettä sängyn viereen. Sitten kun oireet alkaa, niin juo hitaasti vettä. Kun kipu hiipii uudestaan, niin juo taas hitaasti vettä. Jos veden laskeutuminen ruokatorveen vie kivun sillä hetkellä pois, niin kyse on aika varmasti refluksista.

Ei ole yksi eikä kaksi yötä, kun olen nukkunut puoliksi istuvassa asennossa tyynyviritelmän päällä ja herännyt massiiviseen pissahätään :/

Minulla auttaa ihan Losec (ja vastaavat). Tuo on vaan sellainen lääke, että ei sillä tee mitään enää sitten kun oireet alkaa. Toki se silloinkin kannattaa ottaa, mutta oireisiin se ei heti auta. Iän myötä olen oppinut ottamaan lääkkeen, kun käyn vaikka pitsalla tai syön muuta rasvaista. Sitten jos/kun oireita tulee kuitenkin, niin otan Losecin myös muutamana seuraavana päivänä.

Testaan tätä ensi yönä. Tosin kipu ei kestä kerrallaan kuin sen 2-3 sekunttia muutenkaan, mutta täytyy yrittää olla nopea.

Yhteistyössä