Ylipaino ja saamattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saamaton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Minä vain";29590551]Siis syöt kaiken ravinnon päivän aikana n.klo 11-17 välissä? Siihen ei montaa ateria mahdu, jos skippaat aamupalan ja lounas on ensimmäinen ruokasi, iltapäivällä ehkä joku pikku välipala ja klo 17 viimeinen ruokailu päivällisen muodossa? Paljonkohan mahdat kärsiä ravintoaineiden puutoksista :S Ja veikkaan myös että olet alipainoinen.[/QUOTE]

Chef on lihava.

ap, ylipainoinen vetää herkkuja, aina, joten sellainen helppo tapa rajoittaa aluksi voisi olla ihan rehellinen karkkipäivä.
Herkkuja saa syödä vain karkkipäivänä, mutta silloin saa aidosti herkutella eikä tarvitse imeskellä mitään vähäkalorisia pastilleja.

Toinen tapa on laittaa itsensä ansaitsemaan ne herkut, eli tunnin hikijumpalla saa vetää herkkua, on se sitten jäätelöä,kermamunkki tai kebabrulla.

Jostain syystä jopa minun kaltaiseni saamaton löllerö oppii hyvin äkkiä että se kermamunkki ei tosiaankaan ole sen tunnin rääkin arvoista ja se himo siihen munkkiin vähenee pikkuhiljaa.

Kiduttaa? Mä olen syönyt tänään klo 17 pintaan, eikä vatsa kurni (eikä ole kurninut), vaikka tässä sohvalla persuksillani istun. Enkä ole siis nukahtanut klo 20, vaan kyllä se menee tuonne 23-24 välille.

Eikä tee mitään mieli.

Luulisi sitä ihmisten ymmärtävän, että meitä on moneksi. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Vaikka sulle tuliskin nälkä, niin mulle ei tule. Eikä tule muuten vielä aamullakaan. Mä en koskaan syö aamupalaa, vaan aloitan päiväni ruokailun suhteen aina vasta lounasaikaan. Jos vielä silloinkaan.

Olen kyllä yrittänyt sitä "syö 5 kertaa päivässä"-tapaa, mutta miksi hakata päätään seinään? Mulle passaa paljon paremmin se, että syön harvemmin.

Mun mies sen sijaan syö ihan aina. Juuri tälläkin hetkellä sillä on lautanen naamanedessä. Se ei pärjäisi mitenkään, jos saisi syödä vain 5 kertaa päivässä. Niin me tosiaan ollaan erilaisia.

Vastasit juuri tuossa itse siihen, miksi olet ylipainoinen ;) Ei tarvitse ihmetellä, miksi tuolla laihdutusketjussakin olet todennut yrittäneesi laihduttaa monta kertaa

Totta on , että eri ihmisille sopii erilainen syömis rytmi. Olin juuri kuntoutuksessa työn kautta, jossa oli myös puhetta ravitsemuksesta, olen lievästi ylipinoinen, bmi 27. Minulle ainakin lääkäri antoi neuvoksi syödä pieniä annoksia ja järkevästi 3-4 tunnin välein. Näin pitäisi kuulemma paino pudota liikuntaan yhdistettynä. Olin siis aiemmin pitänyt liian pitkiä taukoja syömisissä, enkä esim. aamulla ennen töihin lähtöä syönyt lainkaan. Nyt kokeilen tätä uutta tapaa,saa nähdä kuinka toimii.

Minä syön iltapalan ja olen hoikka. Kaikki tuntemani normaalipainoiset ihmiset syövät tukevan aamupalan ja iltapalan. Kysyin siis mites sun paino käyttäytyy noilla syömistottumuksilla..?

Kaikki mun tuntemani normaalipainoiset eivät syö sekä aamupalaa, että iltapalaa. En siis usko, että niiden syöminen on ehto normaalipainolle. Ja omasta kokemuksestanikin tiedän, ettei näin ole.

Mun painoni putoaa joka viikko. Siten se näillä ruokatottumuksilla siis käyttäytyy.

Mulla on ylipainoa reilut 5 kiloa, mutta vuoden alussa ylipainoa oli reilut 15 kiloa. Joten kyllä tämä nyt hyvin vahvasti siltä näyttää, että näillä ruokatottumuksilla mä pääsen ylipainostani eroon.

Tästä asiasta on aivan turha alkaa vänkäämään. Kuten jo sanoin, se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle jne. Mä olen kuitenkin skipannut sen aamupalan aikalailla koko aikuisikäni ja aikuisiästäni suurimman osan aikaa olen kuitenkin ollut ihan normaalipainoinen.

Ja olen kyllä myös yrittänyt ihan tosissani opetella sitä aamupalan syömistä. Söin 8 viikon ajan aamupalan joka päivä, mutta koska se oli ihan älyttömän haastavaa vielä 2kk kuluttuakin, päätin siitä luopua. Ja näin on parempi. Mulle. Jollekin muulle sitten se parempi tapa on joku toinen.

Kaikki mun tuntemani normaalipainoiset eivät syö sekä aamupalaa, että iltapalaa. En siis usko, että niiden syöminen on ehto normaalipainolle. Ja omasta kokemuksestanikin tiedän, ettei näin ole.

Mun painoni putoaa joka viikko. Siten se näillä ruokatottumuksilla siis käyttäytyy.

Mulla on ylipainoa reilut 5 kiloa, mutta vuoden alussa ylipainoa oli reilut 15 kiloa. Joten kyllä tämä nyt hyvin vahvasti siltä näyttää, että näillä ruokatottumuksilla mä pääsen ylipainostani eroon.

Tästä asiasta on aivan turha alkaa vänkäämään. Kuten jo sanoin, se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle jne. Mä olen kuitenkin skipannut sen aamupalan aikalailla koko aikuisikäni ja aikuisiästäni suurimman osan aikaa olen kuitenkin ollut ihan normaalipainoinen.

Ja olen kyllä myös yrittänyt ihan tosissani opetella sitä aamupalan syömistä. Söin 8 viikon ajan aamupalan joka päivä, mutta koska se oli ihan älyttömän haastavaa vielä 2kk kuluttuakin, päätin siitä luopua. Ja näin on parempi. Mulle. Jollekin muulle sitten se parempi tapa on joku toinen.

Tuo tapa voi sopia sinulle ja hyvä niin. Yleisesti ottaen paremmin toimivaksi metodiksi laihdutuksessa on kuitenkin havaittu tasainen syöminen niin ettei verensokeri laske liikaa vaan pysyy tasaisena. Niin vältetään mieliteot jotka yleensä on just sitä hiilarihöttöä. Itse syön tällä hetkellä aamupalan, lounaan, välipalan, iltaruuan ja iltapalan eli se viiso kertaa. Ruokavalio on tiukka ja kiinteydyn/paino putoaa vähän vaikka ylipainoa ei ole. Ei ole nälkä eikä tarvetta syödä ohi dieetin.

Ap: jätä pois vehnää ja sokeria sisältävät tuotteet, perunaa erittäin maltillisesti jos ollenkaan. Paljon vihanneksia ja pienennä annoskokoa. Lisää arkiaktiivisuutta. Tuloksia alkaa näkyä hyvin pian. Tsemppiä!

[QUOTE="Minä vain";29590551]Siis syöt kaiken ravinnon päivän aikana n.klo 11-17 välissä? Siihen ei montaa ateria mahdu, jos skippaat aamupalan ja lounas on ensimmäinen ruokasi, iltapäivällä ehkä joku pikku välipala ja klo 17 viimeinen ruokailu päivällisen muodossa? Paljonkohan mahdat kärsiä ravintoaineiden puutoksista :S Ja veikkaan myös että olet alipainoinen.[/QUOTE]

Riippuu toki päivästä, mutta yleensä ruokailuni ajoittautuvat klo 11-18 välille. Joskus saatan syödä jotakin vielä illemmalla, mutta yleensä en. Pyrin siihen, että syön päivän aikana 2 lämmintä ateriaa, sekä välipalan.

Enkä usko siihen, että skippaamalla aamupalan (puuroa ja lasi maitoa) ja iltapalan (2 leipää ja lasi maitoa) saa itselleen ravintoaineiden puutosta aikaan. Ei se puuro ja leipä, sekä 4 dl maitoa todellakaan ole mikään elinehto.

Mä syön samaa kotiruokaa, kuin mitä muu perhe, eli lihaa, kanaa, kasviksia, pastaa, perunaa, salaattia jne. Välipalaksi sitten rahkaa, banaania, omenaa tms. Koen siis syöväni hyvin. Ja itse asiassa syön nyt paljon paremmin ja terveellisemmin, kuin mitä ennen...silloin, kun kerrytin ylipainoni. Eli ei, en ole alipainoinen, vaan mulla on reilut 5 kg ylipainoa, jota parhaillaan pudottelen pois.

Vaikka syön harvemmin, kuin mitä virallis-terveellinen ruokavalio neuvoo ja ohjaa, niin syö silti samaa ruokaa, kuin mitä he, jotka noudattavat em. ruokavaliota. Aamupuuroa en tosin syö, mutta kyllä sen puuron voi syödä vaikka välipalaksi, jos niikseen. Tai leipää. Maitoa juon muilla aterioilla ja käytän myös rahkaa ja juustoa, joten kalkkiakin saan.

[QUOTE="ffff";29590563]Chef on lihava.[/QUOTE]

Ehkä olen "läskisokea", mutta en osaa pitää itseäni lihavana. Kyllä sieltä peilistä melko sirpsakka misu nykyään katselee :D

On ihan totta, etten ole normaalipainoinen, vaan kannan tosiaan reilua viittä liikakiloa lanteillani. Mutta en siltikään tosiaan osaa mitenkään enää pitää itseäni lihavana. Toki olen pyöreä ja multa löytyy vielä sieltä sun täältä ylimääräistä, joista haluan eroon...mutta lihava en ole.

Mutta tottahan toki mielipiteitä on monenmoisia. Ehkäpä jonkun muun mielestä olen lihava.

[QUOTE="Jooo";29590656]Vastasit juuri tuossa itse siihen, miksi olet ylipainoinen ;) Ei tarvitse ihmetellä, miksi tuolla laihdutusketjussakin olet todennut yrittäneesi laihduttaa monta kertaa[/QUOTE]

Paitsi, että ylipainoiseksi hankkiutuessani en suinkaan syönyt tällä tavoin, kuten nyt syön (ja tähän perään semmoinen silmäniskuhymiö, jonka avulla osoitan oleni ihan älyttömän nokkela ja päässeeni "napauttamaan"). Tsiisus.

Kyllä, mä olen yrittänyt laihduttaa noin 2 miljoonaa kertaa. Aikanaan. Nykyään laihduttaminen onnistuu helpolla, koska olen vihdoinkin löytänyt sen keinon, mikä mulle passaa. Mä jo kertaalleen laihdutin yli 20 kg tällä samalla metodilla, joten olen tämän tosiaan itselleni toimivaksi todennut.

En tietenkään voi varmaksi tietää, mutta epäilen vahvasti, että mikäli en olisi tullut laihtumiseni jälkeen raskaaksi ja ollut ihan älyttömän huonossa kunnossa koko sitä raskausaikaa, mulla ei olisi nyt näitä ylikiloja. Mutta en jaksa ottaa näistä mitään stressiä (enkä ottanut odotusaikanakaan) koska tiedän pääseväni kertyvistä kiloista helposti eroon.

Mutta odota nyt hetki nokkeline silmäniskuinesi. Mä olen nyt lapseni tehnyt, joten raskaaksi en enää tule. Jos siis vielä maaliskuun jälkeen (jolloin siis saavutan normaalipainoni) joskus tulen tänne itkemään kilojani, niin tule sitten räpsyttelemään sitä silmääsi...mä lupaan tuolloin myöntää, että sä olit oikeassa. Sovittu?

Kilot kertyvät sekunissa takaisin jos laihduttaa liian nopeasti. Ja Chef sulla tais olla joku lääkitys mikä aiheuttaa ruokahaluttomuutta, eli sä et oikeasti voi antaa lahdutusneuvoja, koska sun metodi on kaikella tavalla väärä. Kyllä laihdut, mutta väärällä tavalla, tuo on vain hetkittäinen ilo eikä se pitkälle kanna.

Yhteistyössä