[QUOTE="henni";29609562]Niille kellä se ruokavalio on oikeesti ehdotln, niin he MIELUUMMIN tuovat itse mukanaan syötävänsä. Itsellä on ystävä jolla tosi paha keliakia. Kokkasin meille kasviksia ja kanaa uunivuuassa. Olin voidellut vuuan. Olin käyttänyt samaa rasvaa josta olen veitsellä ottanut leivänkin päälle. Ystäväni ei voinut syödä, koska olen tietty veitsellä leipään koskettuani saattanut ottaa rasiasta lisää rasvaa ja "kontaminoinut" samalla koko rasian.. Jos tuollaisesta on oireena viikko vatsakipua ja ripulointua, nii paljon mielummin sitä keliaakikko sit vaikka vähän loukkaa ystävää, jättää tarjoilun väliin ja kaivaa omat eväät...
Tai jos he haluavat syödä tarjoamisiasi, nii heidän tarttis tietää (kysyä, tentata varmistaa sinulta), että ethön ole leikannut noita kasvistikkuja samalla leikkuulaudalla tai veitsellä jolla juuri leikkasit pullanpalan..tai olihan varmasti uusi leivinpaperinpala misdä paistoit kauralastut jne...
Et siinä mielessä ne valmiit gluteenittomat herkut on vähän varmempia, vaikka niidenkin esille laittamisessa on jo haasteensa.[/QUOTE]
No mutta noinhan se meneekin. Jos olet margariinirasiasta ottanut veitsellä levitettä leivän päälle ja tyrkkäät sen saman veitsen takaisin siihen margariiniin, ei keliakiaa sairastava ihminen voi sitä margariiniä enää käyttää.
Ja mun on oltava tosiaan ihan extratarkka sen suhteen, että pöytäpinnat on tyystin puhtaat, kuin myös ne välineet, joilla ruokaa teen. Olen tehnyt heille ennenkin gluteenitonta, joten aivan 100% ummikkona en ole liikenteessä
Ja mä kyllä siis otan nämä tällaiset asiat oikeasti tosissani. Ja olen kyllä ihan supertarkka, koska tiedän, että sitä gluteenia ei saa joutua elimistöön murustakaan. Heti, jos vähääkään tulee mieleen kysyä, niin soitan ja kysyn. Eli en ota minkäänlaisia riskejä. Ja olen aina tehnyt myös niin, että soitan ja selostan kaikki ainesosat niistä tuotteista, joita leipomuksissa olen käyttämässä, jotta saadaan vielä sitten se 100% varmistus siitä, että niitä voi keliaakikko syödä.
Mä luulen, että niitä valmiita (ymmärtääkseni ei niin hyviä) gluteenittomia keksejä yms. saa syödä siinä määrin riittävästi (vaihtoehtojakaan ei varmaan hirmuisesti löydy), että eivät pistä pahakseen sitä, jos saa joskus jotakin itsetehtyäkin