Määräaikainen työsopimus ja äitiysloma, palkasta asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pätkätyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pätkätyöläinen

Vieras
Osaako joku auttaa?

Minulla on määräaikainen työsopimus huhtikuun loppuun ja olen jäämässä äityslomalle heti toukokuun alussa kun jään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Kuuluuko työantajan maksaa minulle 3kk palkka äitiyslomani alkuun vaikka työsopimukseni on jo päättynyt ä-loman alkaessa. Työkaverini väitti että kuuluu, mutta en kyllä ymmärrä miksi näin olisi. Sopimuksenihan ehtii päättyä ennen ä-loman ensimmäistä päivää.

Työnantajani ei tiennyt raskaudesta sopimuksen kirjoittamisen aikaan eli päättymispäivä ei ole taktikoitu mitenkään siltä kantilta. Työehtosopimuksena KVTES eli kunta-alojen työehtosopimus.

Onko asiasta tietäviä paikalla?

Oiskos tässä joku semmoinen pykälä että jos määräaikaista työsopimusta on useita kertoja jatkettu niin silloin voidaan katsoa että sijaisuustarve on pysyvä jolloin olis samat oikeudet kuin vakituisella työntekijällä.
Meidän kunnassa ainakin on tapana että noita sijaisuuksia ketjutetaan liputtomiin ja määräyskirjaa tulee aina vaan puoli vuotta kerrallaan vaikka on selvää että työntekijälle on tarvetta jatkossakin.

Mutta en tiedä varmasti.
Tietysti jos oot ollu vaan yhden tai kaks sijaisuuspätkää vasta töissä niin et ainakaan sitä palkkaa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja pätkätyöläinen;29637548:
Osaako joku auttaa?

Minulla on määräaikainen työsopimus huhtikuun loppuun ja olen jäämässä äityslomalle heti toukokuun alussa kun jään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Kuuluuko työantajan maksaa minulle 3kk palkka äitiyslomani alkuun vaikka työsopimukseni on jo päättynyt ä-loman alkaessa. Työkaverini väitti että kuuluu, mutta en kyllä ymmärrä miksi näin olisi. Sopimuksenihan ehtii päättyä ennen ä-loman ensimmäistä päivää.

Työnantajani ei tiennyt raskaudesta sopimuksen kirjoittamisen aikaan eli päättymispäivä ei ole taktikoitu mitenkään siltä kantilta. Työehtosopimuksena KVTES eli kunta-alojen työehtosopimus.

Onko asiasta tietäviä paikalla?

Ei tarvi maksaa palkkaa äitiysloman ajalta ellei kyse ole siitä että sulla on useiata peräkkäisiä määräaikaisuuksia tai että määräaikaisuudelle ei ole perustetta. Sellaisessa tapauksessa katsotaan että työsuhde on muuttunut toistaiseksi voimassa olevaksi.

Kannattaa tuosta olla liittoon yhteydessä, ja kertoa sinne se sun koko tilanteesi. Mutta jos siis kyse vain yksittäisestä määräaikaisesta työsopimuksesta niin työnantaja ei tarvitse maksaa äitiysloman ajalta palkkaa työsuhteen päättymisen jälkeen.

Siis tämä on nyt kolmas pätkäni ja alustavasti oli puhetta (ennen kun kerroin raskaudestani), että olisi tulossa vielä neljäs pätkä kesän yli jollain kesätyömäärärahoilla. Määräaikaisuudelle on kyllä perusteena toisen työntekijän virkavapaus, joka päättyy elokuussa. Sitä miksi mun sopimukset on pätkitty alunperin lyhyempiin osiin en osaa sanoa. Olen ollut kunnan palveluksessa nyt syksystä 2012.

Työehtosopimuksessa se lukee. Valtiolla maksetaan ja uskon että kunnallakin. Se ei ole työpaikkakohtaista vaan riippuu siitä mitä työehtosopimusta noudatetaan. Kunnan palveluksessa on omansa joka on hyvin lähellä valtion VES:iä ja valtiolla maksetaan niin uskon että sinullekin maksetaan.

Siis tämä on nyt kolmas pätkäni ja alustavasti oli puhetta (ennen kun kerroin raskaudestani), että olisi tulossa vielä neljäs pätkä kesän yli jollain kesätyömäärärahoilla. Määräaikaisuudelle on kyllä perusteena toisen työntekijän virkavapaus, joka päättyy elokuussa. Sitä miksi mun sopimukset on pätkitty alunperin lyhyempiin osiin en osaa sanoa. Olen ollut kunnan palveluksessa nyt syksystä 2012.

Eli ei ollut mitään perustetta sille miks sopimus päättyy jo huhtikuun loppuun? Jos kerta se jota sijaistat palaa vasta elokuussa?
Kunnan kokoinen työnantajalla sitäpaitsi se sijaistyövoiman tarve on jatkuva eli mielestäni sun täytyis ne palkat kyllä saada. Juttele luottamusmiehen kanssa tai ota liittoon yhteys.

[QUOTE="Veera";29637725]Eli ei ollut mitään perustetta sille miks sopimus päättyy jo huhtikuun loppuun? Jos kerta se jota sijaistat palaa vasta elokuussa?
Kunnan kokoinen työnantajalla sitäpaitsi se sijaistyövoiman tarve on jatkuva eli mielestäni sun täytyis ne palkat kyllä saada. Juttele luottamusmiehen kanssa tai ota liittoon yhteys.[/QUOTE]

No ei ollut mitään erityistä perustetta, en ainakaan sellaista ole kuullut. Meitä on tässä yksikössä useampi sijainen ja kaikkien sopparit loppuvat huhtikuun vaihteessa. Liekö joku budjetin suunnittelujuttu sitten, että kaikki sijaiset pätkitään tietyn kk loppuun? En tosissaan tiedä.

Tuo on nyt mobiiliversio kun oon kännykällä, mutta kuntatyonantajat.fi löytyy kyllä tietokoneellekkin.
http://flash.kuntatyonantajat.fi/kvtes-2014-2016/html/files/mobile/index.html#1

Oisko Kuntaliiton sivuilla? Pitäisi olla varmaan jossain työpaikkasi intranetissäkin. Kuntaliiton neuvonnasta varmaan voit saada -ehkä? Luulisi jotenkin kyllä googlettamalla löytyvän VES läytyy ainakin.

[QUOTE="alkup.";29637740]No ei ollut mitään erityistä perustetta, en ainakaan sellaista ole kuullut. Meitä on tässä yksikössä useampi sijainen ja kaikkien sopparit loppuvat huhtikuun vaihteessa. Liekö joku budjetin suunnittelujuttu sitten, että kaikki sijaiset pätkitään tietyn kk loppuun? En tosissaan tiedä.[/QUOTE]

Kyse on vaan siitä että kunta säästää sillä että ketjuttaa noita sijaisuuksia. Ei siihen tartte suostua.

Kiitos kaikille vastanneille. Löysin nyt KVTES:ista tämän pätkän.

8 § Äitiysvapaan palkallisuus 1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää seuraavin edellytyksin:

1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän palvelussuhteessa välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista vähintään kaksi kuukautta ja

2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista ja

3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama sairausvakuutuslaissa tarkoitettu todistus raskauden kestosta ja lasketusta synnytysajasta. Soveltamisohje Palvelussuhteen päättyessä päättyy aina myös oikeus äitiysvapaan palkkaetuihin.

2 mom. Äitiysvapaan palkkaan sovelletaan 2 §:n 5 momentin määräyksiä. Soveltamisohje Työnantajan oikeudesta sairausvakuutuslain mukaiseen päivä- ja äitiysrahaan on määräys 5 §:ssä.

Mä ymmärtäisin tämän kyllä niin, että olen oikeutettu palkkaan. Vai?

Kiitos kaikille vastanneille. Löysin nyt KVTES:ista tämän pätkän.

8 § Äitiysvapaan palkallisuus 1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus saada varsinainen palkkansa ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää seuraavin edellytyksin:

1 Viranhaltija/työntekijä on ollut ao. kunnan/kuntayhtymän palvelussuhteessa välittömästi ennen äitiysvapaan alkamista vähintään kaksi kuukautta ja

2 äitiysvapaata on haettu viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista ja

3 työnantajalle esitetään lääkärin tai terveyskeskuksen antama sairausvakuutuslaissa tarkoitettu todistus raskauden kestosta ja lasketusta synnytysajasta. Soveltamisohje Palvelussuhteen päättyessä päättyy aina myös oikeus äitiysvapaan palkkaetuihin.

2 mom. Äitiysvapaan palkkaan sovelletaan 2 §:n 5 momentin määräyksiä. Soveltamisohje Työnantajan oikeudesta sairausvakuutuslain mukaiseen päivä- ja äitiysrahaan on määräys 5 §:ssä.

Mä ymmärtäisin tämän kyllä niin, että olen oikeutettu palkkaan. Vai?

Eikun luinkin huonosti. Soveltamisohjeessahan lukee selkeästi, että en ole oikeutettu. Voihan paska.

No mutta täytyy tämä kertoa myös työkaverille joka tästä asiasta mulle sanoi.

[QUOTE="alkup.";29637777]Eikun luinkin huonosti. Soveltamisohjeessahan lukee selkeästi, että en ole oikeutettu. Voihan paska.

No mutta täytyy tämä kertoa myös työkaverille joka tästä asiasta mulle sanoi.[/QUOTE]

No tuo nyt oli selvää. Se mikä ei ole selvää että onko se määräaikainen sopimusnlainmukainen. Minusta ei ole. Ei oo siis mitään perustetta miksi sun palvelussuhteen pitäis päättyä huhtikuun lopusssa ja siksipä oot oikeutettu palkkaan.

[QUOTE="Veera";29637798]No tuo nyt oli selvää. Se mikä ei ole selvää että onko se määräaikainen sopimusnlainmukainen. Minusta ei ole. Ei oo siis mitään perustetta miksi sun palvelussuhteen pitäis päättyä huhtikuun lopusssa ja siksipä oot oikeutettu palkkaan.[/QUOTE]

Täytyy tota kysyä vielä liitosta.

(Tilanne on kyllä tällä hetkellä sellainen, etten ilmapiirin puolesta välttämättä edes haluaisi vakinaistamista, mutta mammaloman palkan voisin kyllä ottaa ;) )

Sitä mietin myös, kun esimies on käskenyt minun pitää kesälomia ennakkoon pois. Hän sanoo ettei kaikkia minulle kertyneitä 28 lomapäivää voida maksaa ja sen vuoksi olenkin nyt "pakkolomalla" ennen sopimuksen loppumista. Onko tämäkään nyt ihan oikein?

Kyllä lomat useasti pitää käyttää pois, ihan normikäytäntö.
Mutta hei, ota luuri kauniiseen käteen ja soita liittoon. Sieltä ne osaa vastata kaikkiin sun kysymyksiin. Aina välillä ihmettelen, miksi tälläsiä kysellään täällä.. Kun sillä yhdellä puhelulla olisit jo saanu (oikeat) vastaukset.

Yhteistyössä