Kilpirauhasen vajaatoimintako kuitenkin? (arvot normaalit)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jostain toivoa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jostain toivoa..

Vieras
Kaipaisin mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Olen jo pitkään, siis vuosia, tuntenut oloni huonoksi. Väsyneeksi ja saamattomaksi. Sellainen tunne siis, etten ole aivan terve. Lääkärini epäili muutaman kertomani oireen perusteella kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tarkastutti labrat: TSH 1.24 ja T4-V 14.6. Nämä kuulemma viiterajoissa, joten ei jatkoja. Itsestäni tuntuu että jotain vikaa on, tässä oireita:

- Väsymys (henkinen ja fyysinen) ja saamattomuus
- Mielialan vaihtelut
- Ärtyneisyys ja pikkuasioista raivostuminen
- Palelu
- Kuiva iho
- Hidas syke (leposyke n. 50/min)
- Ummetus
- Tinnitus
- Ajatuksen hitaus
- Asioiden unohtelu
- Sydämentykyttelyt
- Kuivat silmät
- Korkea kolesteroli
- Ylipaino
- Sappikivet
- Huono iho (finnejä)

Pitäisikö hakeutua vielä yksityiselle, olisikohan mahdollista saada lääkityskokeilu?

Voithan käydä endokrinologilla ja toivoa parasta. Itselläni se ei auttanut, vaan sain testilääkityksen melko hyvillä arvoilla lopulta ihan tk-lääkäriltä. Suosittelen netin kautta etsimään tietoa alueesi lääkäreistä ja endokrinologeista. Kilpirauhasasiat on melko "tulenherkkä" aihe tällä hetkellä.

Ottihan labrat aamulla 12 tunnin paastosta. Voihan tuo tsh vaihdella ja itse sain koelääkityksen kun tsh oli 2,8 ja vasta kun tulin raskaaksi ja arvot romahti vielä enemmän niin lääkäri myönsi vajaatoiminnan oikeaksi. Itselläkin leposyke sekä verenpaineet tosi alhaiset ja lisäksi en hikoile edes saunassa tai missään liikunnassa ja painoa on kymmeniä kiloja liikaa (ennen oli alle 60kg niin joku aika sitten se piti kertoa kahdella, mutta nyt onneksi sain jo 20kg pois). Nyt lääkityksellä 9-10vuotta.

Voisko olla masennusta. Ainakin seuraavat oireet noista sopii masennukseen:
- Väsymys (henkinen ja fyysinen) ja saamattomuus
- Mielialan vaihtelut
- Ärtyneisyys ja pikkuasioista raivostuminen
- Ajatuksen hitaus
- Asioiden unohtelu
- Sydämentykyttelyt
- Ylipaino

Voithan käydä endokrinologilla ja toivoa parasta. Itselläni se ei auttanut, vaan sain testilääkityksen melko hyvillä arvoilla lopulta ihan tk-lääkäriltä. Suosittelen netin kautta etsimään tietoa alueesi lääkäreistä ja endokrinologeista. Kilpirauhasasiat on melko "tulenherkkä" aihe tällä hetkellä.

Ainakaan täällä ei todellakaan saa mitän testilääkityksiä. Mulle tk-lääkäri suorastaan nauroi päin naamaa kun itkin ja anelin että eikö voi edes kokeilla kun kerran arvotkin just ja just rajojen sisäpuolella. Oireita on vaikka muille jakaa mutta ei, mitään muuta apua en saanut kuin neuvon "liiku enemmän."

Ainakaan täällä ei todellakaan saa mitän testilääkityksiä. Mulle tk-lääkäri suorastaan nauroi päin naamaa kun itkin ja anelin että eikö voi edes kokeilla kun kerran arvotkin just ja just rajojen sisäpuolella. Oireita on vaikka muille jakaa mutta ei, mitään muuta apua en saanut kuin neuvon "liiku enemmän."

Se just riippuu niin lääkäristä. Mullekaan ei tän tk:n toinen lääkäri suostunut uusimaan reseptiä, piti sitten varata aika toisen juttusille. Mut toi joka mulle ton testilääkityksen antoi, sanoi itsekin, että "eihän se mitään myrkkyä ole, niin miksei voisi kokeilla".

Siksi kannattaa googlettaa ja etsiä lääkäreitä, jotka ovat myönteisiä tässä asiassa. Kyllä se kannattaa vaikka ajaa pari tuntia, jos pääsee kunnollisen lääkärin juttusille.

Kyllähän siitä testilääkityksestä voi olla haittaa jos ei ole vajaatoimintaa, menee silloin lääkityksellä liikatoiminnan puolelle ja liikatoiminta voi aiheuttaa mm. sydänoireita jotka ei oo leikin asia.

Mulla samantapainen tarina,arvot viiterajoissaan. Suosittelen lämpimästi käymään endokrinologi Antti Virkamäen juttusilla Töölön Mehiläisessä Helsingissä. Fiksu lääkäri, sain testattavaksi tyroksiinilääkityksen, jota pikkuhiljaa nostamalla vointi on nykyään ihan toista luokkaa. Vaikka asuisit kauempana, reissu pääkaupunkiin kannattaa. Jos ei muuta, saat ainakin testattua lääkityksellä, onko kyse kilppariongelmasta. Pahoitteluni, jos lekurin nimen mainitseminen katsotaan mainostamiseksi täällä.

Mamma91, millaiset arvot sinulla oli kun sait lääkityksen?

Monestihan nuo kilpirauhasoireet laitetaan masennuksen piikkiin. En sano, ettenkö ajoittain olisi masentunut, mutta mielestäni tämä kuuluu elämään, siis välillä menee hyvin ja toisinaan huonommin, jolloin mielikin vähän maassa. Masennus tuskin selittää muita oireita, esim. kuivaa ihoa? Tähän olen saanut mm. kortisonia.

Ihmiset ovat usein sanoneet että näytän väsyneeltä ja kuvailevat minua rauhalliseksi, jollainen kyllä olenkin.

Labrat otettiin aamulla ja paaston jälkeen.

Olen yrittänyt liikkua enemmän, syödä vähemmän ja laihduttaa. Olen 163 cm pitkä ja painoa noin 83 kg, eli aivan liikaa. Tuntuu että joudun kituuttamaan hyvin pienellä ravinnolla, jotta saan edes mitään tuloksia. Laihdutin aiemmin 95 kilosta nykyiseen painoon ja tästä paino ei laske enää millään. Ihmettelen sitä kuinka ihmiset voivat pysyä niin hoikkina vaikkeivät edes liiku paljon. Tuntuu että energia loppuu ravinnonpuutteesta samalla kun rehkin itseni lenkillä uuvuksiin.

itsellä oli samat vaivat muutama vuosi sitten ja yksityisellä testattiin. ei mitään ongelmia löytynyt. masennusta itsekin sit aattelin ja jätin asian siihen. nyt on tullut lisänä alhainen ruumiinlämpö, noin 35,5 taitaa olla keskiarvo puolen vuoden ajalta. ehk taas pitää lekuriin vaivautua.

Yhteistyössä