Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 900
19 186
113
Taas koululaisen repusta löytyi pehmokoira. Tarkoituksena raportoida kirjoittaa mukana tulleeseen kirjaan missä kaikkialla se on seikkaillut meidän kans.

Naapuri kertoi että vastaava nalle/koira oli lojunut heidän eteisessään pölyttymässä sen viikon. :D

Inhoan siis tuommoisia positiivisia tempauksia mistä tulee ylimääräistä vaivaa. Keitä nuo kiinnostaa, anyone?

Lisäksi eilen tuli repussa liikuntakortti johon pitäisi ruksittaa koululaisen liikkumiset. Mä patistan noita muksuja liikkeelle minkä kerkiän ja lasten liikunta on tärkeä, mutta silti ärsyttää tuo merkkaaminen...

Juu ja oikeasti nuo ei mun elämää järisytä ja mulla on isompia murheitakin kuin nuo. Mut en vaan saa noista semmoista jippii-fiilistä aikaiseksi, vaikka ilmeisesti mun pitäis olla haltioissani.

En oo vielä ainakaan tommosen törmänny, mutta kuulostaa ehkä enemmänkin jonkunlaiselta hätähuudolta miten opettajat yrittää saada vanhempia aktivoitumaan ja olemaan kiinnostuneita oman lapsen koulunkäynnistä, elämäntavoista ja ylipäätään tekemisistä. Enkä mä nyt tällä tarkota sitä, että ap:n taloudessa vanhempia ei kiinnosta lasten asiat, mutta tuo nyt oli ensimmäinen asia mikä tuli mieleen kun mietin koulun tai opettajan motiiveja moiseen. Valitettavan paljon on nimittäin myös niitä talouksia, missä vanhemmat ei tee mitään lastensa kanssa eikä millään lailla ole kiinnostunu lastensa elämästä ja voinnista..

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Meillekin tuli eilen joku liikuntakortti....onkohan meidän lapset samassa koulussa ja samalla luokalla(tuo kortti kun jaettiin vain parille luokalle). Olivat koulussa jo täyttäneet ja lapsihan oli tietysti ruksinut joissakin sellaisia vaihtoehtoja jotka ei pidä paikkaansa. Nyt siihen pitäisi kirjoittaa vanhempienkin tietoja ja säilyttää tuota korttia 6luokalle asti! Meillä se nalle jo kävi ja onneksi lapsi osaa jo kirjoittaa itse niin sai itse kirjoittaa mitä sen kanssa teki.

Siis vanhempienko pitää kirjoittaa opettajalle joku raportti, mitä nalle "on tehnyt" viikon aikana? Ymmärtäisin, jos se olisi koululaisen tehtävä. Mutta jos noita on jo eskarilaisilla, niin eihän eskarilaisen taidot välttämättä edes riitä minkään raportin kirjoittamiseen.

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista nalleista. Liikuntakortteja on kyllä kulkunut mukana, mutta eipä me koskaan niitä muisteta täytellä tai palautella :ashamed:

Hömelö: Voinhan mä kirjoittaa tuohon vaikka mitä ja kyllä meidän arjesta kerrottavaa löytyykin. Mutta ei tuo saa mussa semmoista "nytpä satsaan entistä enemmän perheeseeni"-fiilistä aikaan.

• Tykkää
Reactions: DieAndLetLive
Keittis: eskarissa tuli yks nalle (vielä useampaan kertaan vuodessa kun ehti kiertää porukassa) ja me täytettiin sen mukana tulleeseen vihkoon mitä nalle nyt oli nähnyt ja kokenut meillä viikon aikana (Juu ei otettu sitä nallea makkariin katselemaan miehen ja mun seksiä :D).
Tuo koululainen sen sijaan kirjoittaa itse missä kaikkialla tuo koira on meidän kans ollut, so.mitä ollaan tehty viikon aikana.

Viimeksi muokattu:
Ketut se mikään hätähuuto ole.

Liikuntaseikkailu on jokakeväinen "vaiva". Ja tää nallejuttu on ollut nyt viimeisen vuoden muodissa (kaikkien koulujen ja päikkyjen mielestä se on NIIN fantsu juttu joten kaikki haluaa sen tehdä). Ei siinä sen kummempaa.

Kauhulla odotan, että stalkkerinalle tulee meidänkin talouteen. Harrastavat niitä kuulemma koulussa ja esikoinen menee kouluun syksyllä. Tarhassa niitä ei onneksi ole. Mutta tarhassa harrastavat lapsilta vanhemmista kyselemistä ja "parhaat" sutkautukset julkistetaan sitten vanhempainillassa. : / Meidän muksu oli onneksi kertonut vain hyvin neutraaleja juttuja, mutta kyllä siellä viimeksi oli paljon punaisia vanhempia. ;)

aah, muistan tuollaisia liikuntakortteja omilta kouluajoilta. sitten ne liikkumismäärät piti kovaan ääneen sanoa koko luokalle, ja kylläpäs saikin sitten hiljaisena, ei niin liikkuvaisena lapsena pilkkaa ja ilkivaltaa osakseen, varsinkin luokalla jossa suurin osa oppilaista kuului joihinkin urheiluseuroihin. lapsena vielä oli niin tyhmä ettei ymmärtänyt valehdella silmät ja korvat täyteen välttyäkseen järjestelmälliseltä kiusaamiselta.

Juu, meilläkin kävi "joku" nalle kylässä. Ja lapsi on 5-vuotias, eri raportointi jäi kyllä ihan vanhempien harteille. Mukana oli vielä muistitikku mihin sitten talletettiin kuvia ja tarinaa. Meillä se vierailu kesti kyllä vaan viikonlopun ja hyvin lyht rapotti tuli. Ensinnäkin oltiin koko viikonloppu sukuloimassa, eikä kameraa mukana, eikä mulla olisi ollut aikaa mitään kuvia käsittelemään ja tehdä jotain hienoja kollaaseja sunnuntai-iltana. Muutama kuva puhelimella ja pari lausetta, siinä se..

Yksi pointti ainakin meidän päiväkodissa oli se, että sitten maanantaina lapsi saa esittää koko ryhmälle esityksen ja sitä sitten voivat päiväkodin tädit arvostella, että miten se jukkapekka osaa esintyä.. (ja samalla tietysti päästään kuvien kautta "tutustumaan" perheen elinympäristöön.

Yhtään en ihmettele, että nykylapsilla/nuorilla on mielenterveysongelmia, kun kauheat paineet asetetaan jo ihan pikkulapsille.

ja sit tää helvetin lukudiplomi. kaks kirjaa on pakko lukee kuukaudessa ja niistä tehdä tehtävät. mun poika osaa lukea, mutta se inhoo lukemista, eikä se innostus tuohon lukemiseen synny ainakaan tuollalailla, että on pakko lukea

Meilläkin on ehtinyt käydä jos minkälaista raporttia. varsinkin silloin, kun homma jää vanhemmille, mua himppasen ärsyttää. Viimeksi piti ekaluokkalaiselle tehdä matkapäiväkirjaa joululomasta. Itse tuo kirjoitti tarinat ja mä kuvittelin homman olevan siinä, mutta lisäksi siihen piti etsiä valokuvia ja liimailla niitä vihkoon. Lisäksi kun tehtävä meni näin päin, voitte kuvitella miten helppoa oli löytää valokuvia jo kirjoitettuihin teksteihin. Onneksi kotona on printteri, joten kuvat saatiin ulos siitä. Ja onneksi joululomasta oli edes jokunen kuva. Naapuri tuskaili, kun teetti kuvia valokuvaamon kautta ja mitäs jollei kuvia ole otettu....? Jälkikäteen opettaja iloitsi, miten kivaa lapsilla oli, kun esittelivät kirjojaan. Jotenkin se kiva ei ihan välittynyt muhun.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29658080:
ja sit tää helvetin lukudiplomi. kaks kirjaa on pakko lukee kuukaudessa ja niistä tehdä tehtävät. mun poika osaa lukea, mutta se inhoo lukemista, eikä se innostus tuohon lukemiseen synny ainakaan tuollalailla, että on pakko lukea

Ja tähän lisäksi vielä monikymmen sivuinen matikkadiplomi. ARGH!!!

Täällä nuo on käyneet vain kerran vuodessa ja vain yhden yön yli. Meidän tokaluokkalainen poika oli odottanut omaa vuoroa lähes joka päivä opelta kysellen että koska on mun vuoro. Oli muuten ainoa kerta koko vuonna kun aloitti kirjoitustehtävän ilman patistelua. Että jos moisella saa meidän kirjoituskammoisen innostumaan kynänkäytöstä niin meillä saa kyläillä useamminkin. Ja kyllä eskarilainenkin itse sanoi mitä vihkoon kirjoitetaan, mä vain kirjoitin sanelun mukaan ylös eli ei se nyt ihan hirveän rasittavaa ole. En kyllä itsekään tykkäisi jos koko viikko pitäisi raportoida mutta tuo yksi päivä on vaan mukavaa vaihtelua.

• Tykkää
Mun mielestä ihan kiva idea... En tuota urkkimisena osaa pitää, sitten valitettaisi jos ei koulusta päin oltaisi minkäänlaisessa vuorovaikutuksessa perheeseen. Jos tämä tökkii isointa osaa vanhemmista, niin mikä olisi se keino, jolla tekin innostuisitte ja satsaisitte enemmän perheeseen kuten Echo sanoi?

• Tykkää
Ihmeellisen negatiivisesti monet asian ottavat.
Meillä kävi nalle monesti ja lapsi kyllä hoiti asian. Ei siihen tarvitse kuin pari lausetta kirjoittaa.
Samoin liikuntakortti, se toimi erinomaisena kannustuksena jo muutenkin liikkuvaiselle pojalle.
Rastien laskeminen oli vain vaikeaa silloin ja siihen tarvitsi aikuisen apua.
Kyllä se kortti oli sitten sellainen pieni aarre huoneessa jonkin aikaa, kun siitä ylpeänä näki liikkumismääränsä.
olemme muutoinkin kehoittaneet liikkumaan ja kertoneet terveydestä.

• Tykkää
Ärsyttävä lisämuistettava kaikkien sadan muun muistettavan asian joukkoon. Saako siitä vanhemmat jonkun rangaistuksen, jos ei täytä? Taitaa olla jälki-istuntoa tulossa vai annetaanko sitäkään enää?

Höh, minusta tuollainen olis kiva juttu! Otettaisiin oikeasti kaikkiin puuhiin (ihan tavallisiin) nalle mukaan ja me ainakin sitten kuvattaisiin nallea niissä tilanteissa. Laitettais nallelle makkaratikku käteen nuotiolla jne. Lapsistakin olisi hauskaa! Sitten voisi tulostaa ja kirjoittaa kuvien kera sellaisen "Meidän viikko"-jutun. Hauska juttu tuollainen, muksut tykkäis. Itsellekin jäisi sellainen muisto. Harmi kun ei oo mitään tuollaista.

Niin. Miten voikin olla että jonkun asian patistaminen saa ahdistusta aikaan. :(

Siis mä raahaan luuni jokaiseen vanhempainiltaan ja osallistun vanhempaintoimikuntien juttuihin. Olen pakottanut itseni noihin.

Ja me liikutaankin. Mutta ei aina yhtä paljon ja joka päivä, eli joskus voi olla megapitkä ulkoilu ja eilen taas illalla oli pakko käydä kaupoilla ulkoilun sijasta. Mutta silloin kun siinä säilyy vapaus ja pakottamattomuus niin se liikkuminen on kivaa.

Ihmeellisen negatiivisesti monet asian ottavat.
Meillä kävi nalle monesti ja lapsi kyllä hoiti asian. Ei siihen tarvitse kuin pari lausetta kirjoittaa.
Samoin liikuntakortti, se toimi erinomaisena kannustuksena jo muutenkin liikkuvaiselle pojalle.
Rastien laskeminen oli vain vaikeaa silloin ja siihen tarvitsi aikuisen apua.
Kyllä se kortti oli sitten sellainen pieni aarre huoneessa jonkin aikaa, kun siitä ylpeänä näki liikkumismääränsä.
olemme muutoinkin kehoittaneet liikkumaan ja kertoneet terveydestä.

Ihan kiva juttu joo on. Mutta jos lapsia on hieman enemmän kuin yksi ja liikuntakortin ja nallen lisäksi kaikilla on lisäksi juuri ne luku- ja matikkadiplomit ja pari muutakin juttua päälle. Lisäksi harrastuksien kautta vaikka ja mitä ja pari vapaaehtoista hommaa päälle.

Siinä vaiheessa varmasti alkaa jo miettimään että onko sen nallen kuljettaminen ihan joka paikassa pakollista...

Yhden lapsen kanssa tuo on vielä puuhastelua.

Yhteistyössä