Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin on ehtinyt käydä jos minkälaista raporttia. varsinkin silloin, kun homma jää vanhemmille, mua himppasen ärsyttää. Viimeksi piti ekaluokkalaiselle tehdä matkapäiväkirjaa joululomasta. Itse tuo kirjoitti tarinat ja mä kuvittelin homman olevan siinä, mutta lisäksi siihen piti etsiä valokuvia ja liimailla niitä vihkoon. Lisäksi kun tehtävä meni näin päin, voitte kuvitella miten helppoa oli löytää valokuvia jo kirjoitettuihin teksteihin. Onneksi kotona on printteri, joten kuvat saatiin ulos siitä. Ja onneksi joululomasta oli edes jokunen kuva. Naapuri tuskaili, kun teetti kuvia valokuvaamon kautta ja mitäs jollei kuvia ole otettu....? Jälkikäteen opettaja iloitsi, miten kivaa lapsilla oli, kun esittelivät kirjojaan. Jotenkin se kiva ei ihan välittynyt muhun.

Anteeksi nyt mutta aika pieni vaiva kuitenkin vanhemmilta! Eikö noita tuollaisia voi ottaa kivana yhteisenä tekemisenä lapsen kanssa?
Mukavampi kai noita tuollaisia koulutehtäviä on tehdä kuin se miten ennen vanhaan päntättiin ja opeteltiin ulkoa asioita.

• Tykkää
Reactions: Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29658032:
Siis vanhempienko pitää kirjoittaa opettajalle joku raportti, mitä nalle "on tehnyt" viikon aikana? Ymmärtäisin, jos se olisi koululaisen tehtävä. Mutta jos noita on jo eskarilaisilla, niin eihän eskarilaisen taidot välttämättä edes riitä minkään raportin kirjoittamiseen.

Meidän päiväkodissa tuollainen nalle kiertää jo 3-5 vuotiaiden ryhmässä. Sitä pitäisi sitten roudata mukana harrastuksiin, ruokakauppaan, Ikeaan, kylään ja missä ikinä käydään. Valokuvien kanssa tehdään kertomus vihkoon, jota sitten tutkivat pk:ssa ryhmän kanssa. Ärsyttäviähän noi on, mutta onneksi ei kovin usein satu omalle kohdalle, kun lapset samassa pk-ryhmässä. Ei siis tule monelta suunnalta noita.

Anteeksi nyt mutta aika pieni vaiva kuitenkin vanhemmilta! Eikö noita tuollaisia voi ottaa kivana yhteisenä tekemisenä lapsen kanssa?
Mukavampi kai noita tuollaisia koulutehtäviä on tehdä kuin se miten ennen vanhaan päntättiin ja opeteltiin ulkoa asioita.

Me tehdään paljonkin asioita lasten kanssa, mutta en halua mitään koulun puolelta järjestettyä ohjelmaa viikonlopuiksi ja illoiksi.

Mun mielestän koulutehtävien muutenkin pitäisi olla sellaisia että LAPSI osaa ne tehdä, ja tekee ne, ei vanhemmat.

Ihan kiva juttu joo on. Mutta jos lapsia on hieman enemmän kuin yksi ja liikuntakortin ja nallen lisäksi kaikilla on lisäksi juuri ne luku- ja matikkadiplomit ja pari muutakin juttua päälle. Lisäksi harrastuksien kautta vaikka ja mitä ja pari vapaaehtoista hommaa päälle.

Siinä vaiheessa varmasti alkaa jo miettimään että onko sen nallen kuljettaminen ihan joka paikassa pakollista...

Yhden lapsen kanssa tuo on vielä puuhastelua.

Meillä on kaksi lasta joista toinen erikoislapsi. Toki on ollut vaikeita hetkiä, joten ehkä niiden jälkeen ei joku liikuntakortti ja nalletehtävä ole niitä isompia asioita.
Mielestäni noissa on ainoastaan positiivista. Niinkuin lapsillekin. Kannustamista liikkumaan. Nallen myötä taas pohtia tiivistäen parin päivän tunnelmia.
Lapset myös harrastavat. Emme ole lainkaan "supermarjoja", vaan enemmänkin hitaita aikuisia, jotka ovat läsnä lapsille. Ajanpuute on vain tekosyy. Parin minuutin kiva homma lapsille.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Me tehdään paljonkin asioita lasten kanssa, mutta en halua mitään koulun puolelta järjestettyä ohjelmaa viikonlopuiksi ja illoiksi.

Mun mielestän koulutehtävien muutenkin pitäisi olla sellaisia että LAPSI osaa ne tehdä, ja tekee ne, ei vanhemmat.

Mä en näe mitään väärää siinä että on tehtäviä joita lapsen kanssa yhdessä tehdään.
Tuskin sen nallen takia mitään JÄRJESTETTYÄ ohjelmaa tarvitsee olla vaan ihan normaaleja juttuja mitä muutenkin perheenä tekee viikonloppuisin. Ei tosiaan nykytekniikalla ole vaikea näpsiä muutama kuva ja lapsi saa sanelle mitä on tehty.

Tästä ketjusta näkee miten pienistä asioista voi tehdä tosi hankalia ja vittumaisia.

• Tykkää
Meillä onneksi ei noita nalleja tms ole ollut kuin kerran yön yli kolmosen päiväkodista, eikä siitä mitään raportteja pitänyt tehdä. Noita lukudiplomeja/vihkoja on koululaisilla ollut, mutta ovat ihan itse ne täytelleet. Liikintakorttejakin ovat saaneet, mutta ei niitä ole tarvinnut koululle palautella. Lomistakin on ollut lähinnä ainekirjoituksia, väliin ovat joutuneet piirtämään lomajuttuja.

Naureskelin, kun yhden kesän muistorikkaimpia juttuja oli se, kuinka rankkasade yllätti puolen kilometrin päästä kotoa ja olimme litimärkiä kotiin päästyä.

Nuohan on tosi kivoja juttuja, erityisesti varmasti lapselle kun saa kertoa missä nalle oli.

Tosi surkeaa että aikuisilla on tuollainen asennevamma, onneksi kuitenkin purkaudutte täällä ja teette kuitenkin ne jutut, eikä lapsi tiedä mitä ajattelette.

Mun mielestä kuitenkin hassua että noin täysin ulkoistatte lapsenne oppimisen, ette halua missään nimessä osallistua, menköön sinne koululaitokseen ja saavat siellä hoitaa sen työnsä sen 8h, ei kuulu mulle mitenkään. :(

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas ja Owl

Kyllä lapsi meillä teki itse, apua pyysi lähinnä lopussa.
Muutoinkin tarkistamme päivittäin läksyt, kunhan lapsi ensin on ne tehnyt. Jos kysyy jotakin, emme anna suoraa vastausta, vaan annamme ensin itse miettiä. On myös läksyjä, mitkä tehdään aikuisten kanssa. Niputtaisin nämä "vapaampiin" läksyihin(lapsen mielestä mielekkäämpiä), sillä näiden sisältöön voi vaikuttaa enemmän kuin kirjan tehtävien.

• Tykkää
Onneksi ei ole tuollaisia... nalleparka saisi kertoa, että kotona on oltu. Toisaalta, helppo tehtävä. Me emme siis harrasta asioita kodin ulkopuolella juuri ollenkaan.

Nalletehtävä on mukava niille vanhemmilke, jotka tykkäävät kirjoittaa vauvakirjoja ja askarrella joulukortteja. Mulle noi kaikki on yhtä painajaista, joten jos meille tulisi nalle, niin rasite se minulle olisi. Tytöt ehkä isompina tekevat kirjoitelmat itsenäisesti, mutta vielä 1 luokkalainenkin tarvitsisi apua. Pojat sensijaan olisivat vielä 6lk: kin tarvinneet apua, joten onneksi ei ainakaan vielä ole nalle meidä lasten kouluissa kulkenut.

Nuohan on tosi kivoja juttuja, erityisesti varmasti lapselle kun saa kertoa missä nalle oli.

Tosi surkeaa että aikuisilla on tuollainen asennevamma, onneksi kuitenkin purkaudutte täällä ja teette kuitenkin ne jutut, eikä lapsi tiedä mitä ajattelette.

Mun mielestä kuitenkin hassua että noin täysin ulkoistatte lapsenne oppimisen, ette halua missään nimessä osallistua, menköön sinne koululaitokseen ja saavat siellä hoitaa sen työnsä sen 8h, ei kuulu mulle mitenkään. :(

No siltä nämä jotkut kommentit tosiaan tuntuu.
Itse lapsena muistan miten hyvin tajusin juttuja kun isä ja äiti niitä opetti ja selitti kotona. Ja kun kerättiin ne kukat äidin kanssa ja painettiin niitä. Ihania lapsuusmuistoja ja itselleni oli kaikki ainekirjoitukset ja esiintymiset ja esitelmät mieluisia ja nautin niiden tekemisestä. Vanhempien tuki oli hyvä ja siitä tiesi että heitä kiinnostaa.

Mä en näe mitään väärää siinä että on tehtäviä joita lapsen kanssa yhdessä tehdään.
Tuskin sen nallen takia mitään JÄRJESTETTYÄ ohjelmaa tarvitsee olla vaan ihan normaaleja juttuja mitä muutenkin perheenä tekee viikonloppuisin. Ei tosiaan nykytekniikalla ole vaikea näpsiä muutama kuva ja lapsi saa sanelle mitä on tehty.

Tästä ketjusta näkee miten pienistä asioista voi tehdä tosi hankalia ja vittumaisia.

Joo, ei kiitos meille tuollaista nallea. Saattaisin jopa sanoakin niin päiväkotiin.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ajatelkaapa, että voitte omaa lastanne kannustaa kirjalliseen ilmaisuun ja luovuuteen, vaikkette siinä itse niin hyviä olisikaan tai evvk. Tuskin ne opet siellä mitään väitöskirjaa aiheesta haluaa?

• Tykkää

Ihan kaksi eri asiaa. Ottaa osaa lapsen koulunkäyntiin kuin raportoida kouluun omasta vapaa-ajan vietostaan.

Täällä nuo on käyneet vain kerran vuodessa ja vain yhden yön yli. Meidän tokaluokkalainen poika oli odottanut omaa vuoroa lähes joka päivä opelta kysellen että koska on mun vuoro. Oli muuten ainoa kerta koko vuonna kun aloitti kirjoitustehtävän ilman patistelua. Että jos moisella saa meidän kirjoituskammoisen innostumaan kynänkäytöstä niin meillä saa kyläillä useamminkin. Ja kyllä eskarilainenkin itse sanoi mitä vihkoon kirjoitetaan, mä vain kirjoitin sanelun mukaan ylös eli ei se nyt ihan hirveän rasittavaa ole. En kyllä itsekään tykkäisi jos koko viikko pitäisi raportoida mutta tuo yksi päivä on vaan mukavaa vaihtelua.

Tämä on kyllä totta. Lapsi kirjoitti monta lausetta mielellään. Verrattuna muihin kirjoitustehtäviin.

Nalletehtävä on mukava niille vanhemmilke, jotka tykkäävät kirjoittaa vauvakirjoja ja askarrella joulukortteja. Mulle noi kaikki on yhtä painajaista, joten jos meille tulisi nalle, niin rasite se minulle olisi. Tytöt ehkä isompina tekevat kirjoitelmat itsenäisesti, mutta vielä 1 luokkalainenkin tarvitsisi apua. Pojat sensijaan olisivat vielä 6lk: kin tarvinneet apua, joten onneksi ei ainakaan vielä ole nalle meidä lasten kouluissa kulkenut.

Vauvakirjat lähes kokonaan tekemättä. Joulukortteja askarreltiin viime jouluna, muttei muutoin.

Kyllä lapsi meillä teki itse, apua pyysi lähinnä lopussa.
Muutoinkin tarkistamme päivittäin läksyt, kunhan lapsi ensin on ne tehnyt. Jos kysyy jotakin, emme anna suoraa vastausta, vaan annamme ensin itse miettiä. On myös läksyjä, mitkä tehdään aikuisten kanssa. Niputtaisin nämä "vapaampiin" läksyihin(lapsen mielestä mielekkäämpiä), sillä näiden sisältöön voi vaikuttaa enemmän kuin kirjan tehtävien.

Joo, tollain se menee että lapsi tekee itse. Mua ahdistaa tässä enemmänkin se, että pitäisi tilailla jostain ifolorista kuvia nallen viikonlopusta. Hyvä kun jaksan ja ehdin tilailemaan meille albumiin niitä kuvia. Nytkin on koko ajan kädet täynnä työtä as it is.

• Tykkää
No siltä nämä jotkut kommentit tosiaan tuntuu.
Itse lapsena muistan miten hyvin tajusin juttuja kun isä ja äiti niitä opetti ja selitti kotona. Ja kun kerättiin ne kukat äidin kanssa ja painettiin niitä. Ihania lapsuusmuistoja ja itselleni oli kaikki ainekirjoitukset ja esiintymiset ja esitelmät mieluisia ja nautin niiden tekemisestä. Vanhempien tuki oli hyvä ja siitä tiesi että heitä kiinnostaa.

Sä et yhtään nyt näe ihmisten erilaisuutta. Mä esim. en ole yhtään askartelu/käsityöihminen, ja epäonnistun kaikessa sellaisessa. Pelkkä ajatus jostain kukkien näpräämisestä pahville ahdistaa.

Ymmärrän että lapsia laitetaan tekemään tällaista, mutta tässä aikuinen joutuu kehitelemään jotain taustoja nallelle, printtailemaan kuvia ja leikkaa liimailemaan.

Mun lasteni kouluaikoina näin olikin. Kyllähän sitä aikuinen tekisi vaikka miten hienoja kuvakollaaseja ja kertomuksia, mutta mikä on se hyöty, jonka lapsi tai koulu siitä saa?

Sä et yhtään nyt näe ihmisten erilaisuutta. Mä esim. en ole yhtään askartelu/käsityöihminen, ja epäonnistun kaikessa sellaisessa. Pelkkä ajatus jostain kukkien näpräämisestä pahville ahdistaa.

Ymmärrän että lapsia laitetaan tekemään tällaista, mutta tässä aikuinen joutuu kehitelemään jotain taustoja nallelle, printtailemaan kuvia ja leikkaa liimailemaan.

Eikös eskari-ikäiset osaa leikata ja liimata. Ja varmaan sanellakin, jos ei kirjoittaa? Miksi pitää kehitellä nallella taustoja?

• Tykkää
Mitä ihmettä, tuohan on hauska idea. Melkein tekisi mieli toteuttaa tuo omassa kaveriporukassa. Jotkuthan ottavat aina matkoille mukaan maskotin, joka sitten kuvataan milloin Louvren edessä, milloin palmun alla Koh Samuilla.

• Tykkää
Ihan kaksi eri asiaa. Ottaa osaa lapsen koulunkäyntiin kuin raportoida kouluun omasta vapaa-ajan vietostaan.

Miksi se koetaan niin painostavana tai vaikeana kertoa vapaa-ajasta?
Ei siihen ihmetekoja vaadita. Lapsi voi kertoa vaikka mielekkäistä leikeistään, mitä ruokaa söi tms.
Ei siihen sen kummemmin tarvitse kehitellä suurempia reissuja.
Ihan tavallinen arkikin käy, kyllä lapsi osaa nähdä ne mukavat asiat siellä, mitkä jäänyt mieleen parista päivästä.

• Tykkää

Höpsis, ihan sama asia.
Jo vuosikymmeniä on lapset tehneet aineita lomistaan, harrastuksistaan, tekemisistään ja lukeneet ne luokan edessä loman jälkeen, mitä ihmeellistä siinä on?
Ymmärrän jos isä on James Bond ja äiti CIA:n sihteerikkö, mutta mitä niin topsecrettiä teidän arjessa tapahtuu, että kuulijat lentää vähintään pyllylleen saadessaan tietää?

Se on osa oppimista, oikein hyvä tapa oppia.

• Tykkää

Yhteistyössä