A
"aapee"
Vieras
Kävin eilen 3 vuotiaan tyttäreni kanssa lääkärissä flunssan takia. Hänellä on ollut viime torstaista asti sahailevaa kuumetta ja kova yskä. Välillä nenä tukossa, välillä vuotaa kunnolla. Syynä flunssalle on varmasti vasta aloitettu päiväkoti. Lääkäri määräsi lääkkeeksi yskään Sir. Ephedrin- lääkettä 10 ml 2-3 kertaa vuorokaudessa tarvittaessa. Itse aloin aamulla hämmästellä tuota määrää 10 ml tuntuu kovin suurelta! Lapsen isä oli kuitenkin illalla jo antanut sen 10 ml ennen nukkumaanmenoa (itse olin iltavuorossa töissä). Aamulla annoin sen 10 ml, jonka jälkeen tytär valitti hetken ajan vatsakipua. Äsken sitten luin pakkausselostetta, jossa sanottiin, että aikuisille on tarkoitettu 5-10 ml ja yli 12-vuotiaille 2,5-5 ml. Sitä nuoremmille ei saisi antaa ollenkaan. Voi luoja, onkohan tässä nyt tapahtunut joku käsittämätön virhe lääkärin määrätessä lääkettä 10 ml vai voiko tosiaan olla, että saisikin antaa noin paljon kerralla?! Ja tiedän, että lääkäri saattaa määrätä enemmän jotain lääkettä, mutta kun tämä lääke tuntuu olevan aika tujua tavaraa.. Osaisiko joku lääkäri tai sh neuvoa? Vai soitanko jonnekin terveysneuvontaan tai vastaavaan?