Miten päädyitte yhteisymmärrykseen lapsiluvusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Meillä on 2-vuotias lapsi, ja vähän väliä tulee toinen lapsi puheenaiheeksi. Ongelma vaan on se, että minä en missään nimessä halua toista lasta ja mies taas haluaa. Mies elättelee toiveita että muuttaisin mieleni (on tästä minulle sanonutkin), eikä tunnu ymmärtävän että olen kannassani ehdoton.

Miten te olette päässeet yhteisymmärrykseen asiasta? Siis kysymys lähinnä niille joilla on ollut asiasta erimielisyyksiä. Mulla on vähän pahan pelko, että tämä asia saattaa vielä aiheuttaa meille eron...

Monet varmaan miettii, miksi olen niin ehdoton asiassa. Totuus on se, että mieheni ei ole todellakaan ollut sellainen isä mitä minulle lupaili ennen kuin alettiin edes lasta yrittämään. Minulla oli melko vaikea raskaus, ja jouduin jäämään jo puolessa välin raskautta sairauslomalle selkävaivan vuoksi. Liikkuminen ymv oli vaikeaa, mutta siltikään mies ei auttanut kotitöissä, koiran lenkityksestä puhumattakaan. Olin todella paljon yksin kotona, kun mies teki pitkää työpäivää ja päälle sitten kävi harrastuksissa ja vietti aikaa kavereidensa kanssa. Niin ja sama meno jatkuu edelleen...

Lupaili myös, että hän osallistuu yösyöttöihin ja tarpeen tullen käyttää koiraa aamulenkillä jne. No juu, eipä ole kertaakaan herännyt lapsen takia yöllä, että se sitten siitäkin. Esim ekoina kuukausina vauva usein pissasi pitkin meidän sänkyä kun vaihdoin vaippaa. Sen sijaan että mies olisi auttanut, siirtyi hän kiroillen olkkariin nukkumaan ja mä jäin sitten vaihteleen vauvalle puhtaita vaatteita ja sänkyyn lakanoita...

Mies on niin vähän kotona, että oikeasti näkee lastansa vähemmän kuin kavereitaan. Nyt on pari kertaa laittanut lasta nukkumaan, niin lapsi on huutanut alkuun kurkku suorana koska haluaisi vain minut.

Olen miehelle sanonut, että sitten voin harkita toista lasta jos häntä näkyisi enemmän kotona. Ei tainnut ottaa tosissaan. Oonkin nyt päättänyt, että keskustelen asiasta hänen kanssaan vakavasti ja kerron että olen todellakin tosissani päätökseni kanssa.

Joku varmasti miettii, miksi hankin lapsen tuollaisen miehen kanssa. Totuus on se, että mies on muuttunut todella paljon lapsen tulon myötä. Ennen vietti vapaa-aikansa minun kanssa, osteli lahjoja jne. Lapsen syntymän jälkeen ei mun seura enää kiinnosta, ei todellakaan muista minään merkkipäivinä (joulu poikkeus, varmaan sen takia kun ollaan koolla mun suvun kesken niin ei kehtaa olla ostamatta lahjaa). Muutenkaan ei lainkaan arvosta sitä että olen hoitovapaalla ja kannan täyden vastuun sekä lapsesta että kodista. Jos olisin tämän osannut ennustaa, olisin eronnut aikoja sitten...

Meillä ei ole ollut ongelmaa juurikin siksi, että kumpikin osallistuu yhtä paljon, tai ainakin sinnepäin. Ei meillekään tätä kesällä syntyvää oltaisi enää tehty jos olsi tuon nyt 1,5 v:n kanssa ollut paljon erimielisyyksiä ja muutenkin hankalaa.

Miksi sun mies sitten haluaa lisää lapsia, jos ei edes vietä lapsensa kanssa aikaa?

Mitä jos lakkaisit kantamasta täyden vastuun kodista? Voisitko sinä kantaa täyden vastuun vain lapsesta hoitovapaan ajan ja muut kotihommat voisitte jakaa? Sinähän olet hoitovapaalla, et kodinhoitovapaalla?
Miksi sinä annat miehellesi mahdollisuuden luistaa kaikesta? Alappa kuule tökätä isälle vauva syliin kolmena iltana viikossa kello 17.00 ja lähde kahdeksi tai kolmeksi tunniksi ulos asunnosta.

Miksi sun mies sitten haluaa lisää lapsia, jos ei edes vietä lapsensa kanssa aikaa?

Mitä jos lakkaisit kantamasta täyden vastuun kodista? Voisitko sinä kantaa täyden vastuun vain lapsesta hoitovapaan ajan ja muut kotihommat voisitte jakaa? Sinähän olet hoitovapaalla, et kodinhoitovapaalla?
Miksi sinä annat miehellesi mahdollisuuden luistaa kaikesta? Alappa kuule tökätä isälle vauva syliin kolmena iltana viikossa kello 17.00 ja lähde kahdeksi tai kolmeksi tunniksi ulos asunnosta.

Voi kuule kun ei ole mahdollista, mies kun ei ole kotona. Tekee pitkää työpäivää/
-viikkoa (on yrittäjä) ja siihen päälle harrastukset, joten eipä paljon kotona näy. Kerran viikossa on lapsen kanssa 1,5h kun olen harrastuksessani. Muuten vien sitten lapsen hoitoon kun omia säännöllisiä menoja (eli tuo harrastus).

Mies ei välttämättä olisi halunnut yhtään, mutta kuulemma minä saan päättää lapsiluvun kun asia on minulle tärkeämpi. Niih, että näin meillä :D Yksi meillä on, kolme haluaisin. Mutta saattaa olla että jää sitten kahteen, sen näkee kun toinen syntyy.

Vaikka minä olen meillä pääasiallinen hoitaja, mies on aina auttanut. Esim. öisin hakee uuden vaipan kun minä sen lapselle vaihdan ja jos tulee pissavahinkoja niin mies auttaa sijaamaan vuoteeseen uudet lakanat jne. Toki myös osallistuu vaippojen vaihtoon, ottaa lasta mukaan esim. kun lähtee kaverilleen jnejnejne. Jos mies ei tekisi mitään, tuskin itsekkään haluaisin lisää lapsia.

Niin en oikein tiedä miksi haluaa useamman lapsen. Kai koska on isosta perheestä, ja kaikilla hänen sisaruksillaan on vähintään kaksi lasta. Olen kuulemma itsekäs kun en halua sisarusta lapsellemme, ja kuulemma lapsi tulee minua sen takia vihaamaan.

Mies ei välttämättä olisi halunnut yhtään, mutta kuulemma minä saan päättää lapsiluvun kun asia on minulle tärkeämpi. Niih, että näin meillä :D Yksi meillä on, kolme haluaisin. Mutta saattaa olla että jää sitten kahteen, sen näkee kun toinen syntyy.

Vaikka minä olen meillä pääasiallinen hoitaja, mies on aina auttanut. Esim. öisin hakee uuden vaipan kun minä sen lapselle vaihdan ja jos tulee pissavahinkoja niin mies auttaa sijaamaan vuoteeseen uudet lakanat jne. Toki myös osallistuu vaippojen vaihtoon, ottaa lasta mukaan esim. kun lähtee kaverilleen jnejnejne. Jos mies ei tekisi mitään, tuskin itsekkään haluaisin lisää lapsia.

Niinpä, tässä se ero näkyy :( Mun mies ei ole ikinä käynyt missään lapsen kanssa kaksin (paitsi pari kertaa puistossa). Kerran ehdotin että ottaisi mukaan kaupungille, ei kuulemma voi kun lapsi voi vaikka kakata?!?!

[QUOTE="aloittaja";29693103]Niin en oikein tiedä miksi haluaa useamman lapsen. Kai koska on isosta perheestä, ja kaikilla hänen sisaruksillaan on vähintään kaksi lasta. Olen kuulemma itsekäs kun en halua sisarusta lapsellemme, ja kuulemma lapsi tulee minua sen takia vihaamaan.[/QUOTE]

No siis vaikka tuohon nykyiseen tilanteeseenne ei varmaan järkevää olisi sitä lasta hankkiakaan, niin myöhemmin 2 lasta on monesti helpompi kuin 1 kun on aina se seuran pitäjä talossa. Mutta ei se aina näinkään mene, ja kai niitä lapsia on muutenkin hyvä haluta kuin sisarukseksi toiselle.

Keskustelkaa lisää, ja katso jos miehesi olisikin valmis tekemään enemmän jatkossa. Ehkä jättämään jonkun harrastuksen pois ainakin siksi aikaa kun olet raskaana ja lapset on pieniä. En mä ainakaan jaksaisi tai haluaisi hoitaa yksin kahta pientä, ja esim. yh:illa on mielestäni aika rankkaa kun lapset on alle kouluikäisiä. Sinulla on sentään toinen siinä joka kantaa taloudesta vastuuta, mutta muuten et kyllä kauheasti apua saa.

Öö, mikset mene töihin? Jos lapsikin jo 2v. Ymmärrän miestä sen verran, että jos noin ison kanssa on vielä kotona niin siinä pitäis kyllä kyetäkin tekemään ne kotityöt yksin. Toisaalta meillä mies kyllä sitten töiden jälkeen oli lasten kanssa ja on vieläkin, enemmän kuin minä eli on karsinut omista menoistaan tooooodella paljon nyt kun lapset on noin pieniä. Eihän tuo muuten lapsia edes näkis, jos vielä töiden päälle pitäis joku päivä johonkin harrastuksiin mennä. Salilla käy vaihtelevasti, vaikka sais käydä mun puolesta enemmänkin niin ei halua kun haluaa mieluummin nähdä lapsia.

Jos et halua toista lasta, niin älä sitten tee. Minä tein juuri niin monta lasta kuin itse halusin, onneksi mies samoilla linjoilla kanssani ja kaksi tehtiin/saatiin. Mutta mulla onkin osallistuva mies.

No siis vaikka tuohon nykyiseen tilanteeseenne ei varmaan järkevää olisi sitä lasta hankkiakaan, niin myöhemmin 2 lasta on monesti helpompi kuin 1 kun on aina se seuran pitäjä talossa. Mutta ei se aina näinkään mene, ja kai niitä lapsia on muutenkin hyvä haluta kuin sisarukseksi toiselle.

Keskustelkaa lisää, ja katso jos miehesi olisikin valmis tekemään enemmän jatkossa. Ehkä jättämään jonkun harrastuksen pois ainakin siksi aikaa kun olet raskaana ja lapset on pieniä. En mä ainakaan jaksaisi tai haluaisi hoitaa yksin kahta pientä, ja esim. yh:illa on mielestäni aika rankkaa kun lapset on alle kouluikäisiä. Sinulla on sentään toinen siinä joka kantaa taloudesta vastuuta, mutta muuten et kyllä kauheasti apua saa.

Mies ei ole valmis oikeasti tekemään yhtään enempää, hän on sitä mieltä että hän käy töissä ja se riittää. Mä olen lomalla joten mun kuuluu huolehtia kaikesta (vaikka hän olisi kotonakin). Rahasta myös riidellään jatkuvasti, mies tienaa hyvin mutta tuhlaa myös sitä mukaa. Saan aina kauheat huudot jos pyydän rahaa ruokakauppaa varten.

[QUOTE="aloittaja";29693160]Mies ei ole valmis oikeasti tekemään yhtään enempää, hän on sitä mieltä että hän käy töissä ja se riittää. Mä olen lomalla joten mun kuuluu huolehtia kaikesta (vaikka hän olisi kotonakin). Rahasta myös riidellään jatkuvasti, mies tienaa hyvin mutta tuhlaa myös sitä mukaa. Saan aina kauheat huudot jos pyydän rahaa ruokakauppaa varten.[/QUOTE]

Ryhdistäydy nyt hyvä nainen! Tunne oma arvosi. Jos teillä on yhteinen koti ja perhe, jaetaan kulut prosentuaalisesti tulojen mukaan. Tai sitten mene itse töihin ja laita lapsi hoitoon, jos mies ei halua että "makoilet kotona".

Jos tilanne on nyt jo tuo, älä tee tuohon kurjuuteen enempää lapsia kärsimään. Tilanne tulee vaan kärjistymään ajan kanssa.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
[QUOTE="aloittaja";29693160] Saan aina kauheat huudot jos pyydän rahaa ruokakauppaa varten.[/QUOTE]

No tuo ei ole normaalia! Ylipäätään miettisin, haluaisinko olla tuollaisessa suhteessa ollenkaan.

Öö, mikset mene töihin? Jos lapsikin jo 2v. Ymmärrän miestä sen verran, että jos noin ison kanssa on vielä kotona niin siinä pitäis kyllä kyetäkin tekemään ne kotityöt yksin. Toisaalta meillä mies kyllä sitten töiden jälkeen oli lasten kanssa ja on vieläkin, enemmän kuin minä eli on karsinut omista menoistaan tooooodella paljon nyt kun lapset on noin pieniä. Eihän tuo muuten lapsia edes näkis, jos vielä töiden päälle pitäis joku päivä johonkin harrastuksiin mennä. Salilla käy vaihtelevasti, vaikka sais käydä mun puolesta enemmänkin niin ei halua kun haluaa mieluummin nähdä lapsia.

Jos et halua toista lasta, niin älä sitten tee. Minä tein juuri niin monta lasta kuin itse halusin, onneksi mies samoilla linjoilla kanssani ja kaksi tehtiin/saatiin. Mutta mulla onkin osallistuva mies.

Koska mulla on vakipaikka ja on anottu hoitovapaata. Olen kyllä pian menossa töihin osa-aikaisesti ja mies joutuu ottamaan vastuuta kun lapsi jää viä kotiin. Tosin siitäkin on jo kiukutellut, kun ei kuulemma voi (eli halua) järjestää aikaa ollakseen lapsen kanssa mun työpäivien ajan. Ja siis mä tosiaan teen AIVAN kaikki kotityöt, tuo ei edes tiskikonetta saa tyhjennettyä. Joten kyse ei nyt ole siitä. Vaan siitä, että ei osallistu edes lapsenhoitoon mitenkään, eikä ole kotona oikeastaan koskaan.

Kerran olin puoli päivää pois kotoa, tulin kun lapsi oli nukkumassa. Lapsen vaatteet oli vessan lattialla, tiskikone tyhjentämättä, tiskipöytä täynnä tiskejä, ja lelut pitkin kämppää. Mies tokaisi, että ei ymmärrä miksi valitan kotonaolosta kun hänellä oli niiiiin helppoa (olin muuten ruuan ja iltapalankin laittanut valmiiksi).

Alkuperäinen kirjoittaja IhmeVässykkä;29693167:
Ryhdistäydy nyt hyvä nainen! Tunne oma arvosi. Jos teillä on yhteinen koti ja perhe, jaetaan kulut prosentuaalisesti tulojen mukaan. Tai sitten mene itse töihin ja laita lapsi hoitoon, jos mies ei halua että "makoilet kotona".

Jos tilanne on nyt jo tuo, älä tee tuohon kurjuuteen enempää lapsia kärsimään. Tilanne tulee vaan kärjistymään ajan kanssa.

Niin, en kyllä tuohon tilanteeseen tekisi lapsia. Eipä ainakaan kovin kultaiselta näytä tulevaisuus tuon miehen rinnalla.

Ja voihan niitä lapsia tehdä sitten myöhemminkin jos mies tuosta "paranee", ellei ikä tule vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja IhmeVässykkä;29693167:

Niin no sehän tässä hauskinta on, että mies haluaisi mun jäävän kokonaan kotiäidiksi :D

[QUOTE="aloittaja";29693185]Koska mulla on vakipaikka ja on anottu hoitovapaata. Olen kyllä pian menossa töihin osa-aikaisesti ja mies joutuu ottamaan vastuuta kun lapsi jää viä kotiin. Tosin siitäkin on jo kiukutellut, kun ei kuulemma voi (eli halua) järjestää aikaa ollakseen lapsen kanssa mun työpäivien ajan. Ja siis mä tosiaan teen AIVAN kaikki kotityöt, tuo ei edes tiskikonetta saa tyhjennettyä. Joten kyse ei nyt ole siitä. Vaan siitä, että ei osallistu edes lapsenhoitoon mitenkään, eikä ole kotona oikeastaan koskaan.

Kerran olin puoli päivää pois kotoa, tulin kun lapsi oli nukkumassa. Lapsen vaatteet oli vessan lattialla, tiskikone tyhjentämättä, tiskipöytä täynnä tiskejä, ja lelut pitkin kämppää. Mies tokaisi, että ei ymmärrä miksi valitan kotonaolosta kun hänellä oli niiiiin helppoa (olin muuten ruuan ja iltapalankin laittanut valmiiksi).[/QUOTE]

Miten sä katselet tuollaista miestä??

[QUOTE="aloittaja";29693193]Niin no sehän tässä hauskinta on, että mies haluaisi mun jäävän kokonaan kotiäidiksi :D[/QUOTE]

No miehesihän haluaa selvästi kaiken itselleen: hyvän työt, paljon käyttörahaa ja hyvän eläkkeen. Kivoja harrastuksia, kaverit. Ja lisäksi vielä kodihoitajan ja perinteisesti ne muksutkin, että on hankittuna. Mikäs siinä ollessa? Itsekin varmasti nauttisin.

Pitäisköhän ap:n tosiaankin ryhdistäytyä, vai viihdytkö jonkun toisen kynnysmattona?

1. Sellainen perheenjäsen, joka ei ole perheen arjessa mukana, ei ole oikeutettu päättämään sopivasta lapsiluvusta.
2. Sellainen henkilö, jonka mielestä pelkkä töissä käyminen on riittävää osallistumista perheen arkeen, on kusipää.
3. Sellainen henkilö, joka kuluttaa tienaamansa rahat valitsemallaan tavalla, ottamatta lainkaan huomioon perheen muita jäseniä tai kumppaniaan, joka on luopunut työelämästä pitääkseen huolta yhteisestä jälkikasvusta, on kusipää.
4. Sellainen henkilö, joka katsoo päivästä toiseen kohtien 1- 3. kaltaista henkilöä taloudessaan on idiootti.

Puhuttiin asiasta oikeastaan melkein heti tavattuamme ja sillä linjalla olemme päättäneet mennäkin. Asia tuli jo seuraa hakiessa ilmi kun haettiin samoin ajattelevaa kumppania kumpikin. Helpointa näin, näemmä.

Muutama kuukautta kun oli yhdessä silmät ristissä yöt ravattu hereillä oltiin samaa mieltä siitä että tuo yksi ihastuttava nappula on riittävä. Lapsi on nyt 1,5 v ja vaikka muiden vauvat on ihan ihkuja niin jos ajattelenkin koko raskaus-synnytys-vauvavuosirumban uusimista iskee kauhun väreet. Mies komppaa täysillä.

Mies on alusta lähtien ollut osallisena lapsenhoidossa, varmaan jopa enemmän ajoittain valvonut öitä että saatiin yösyöttövälejä pidennettyä. Otti myös paljon mua reippaammin vauva-aikana naperoa mukaansa vaikka kaupungille ja jätti mut raatoilemaan rauhassa.

Silti yks riittää.

Tiedän että olen idiootti kun tässä suhteessa viä olen. Totuus on se että eroaminen pelottaa todella paljon. Ensinnäkin mulle tulisi mukavat velat maksettavaksi koska talosta jäisi velkaa. Toiseksi mua pelottaisi jättää lapsi miehelle esim pariksi päivää koska on todella huolimaton. (Lapsi on mm meinannut jäädä auton alle ja syödä myrkyllisiä pesuaineita kun mies ei ole huolehtinut).

[QUOTE="aloittaja";29693226]Tiedän että olen idiootti kun tässä suhteessa viä olen. Totuus on se että eroaminen pelottaa todella paljon. Ensinnäkin mulle tulisi mukavat velat maksettavaksi koska talosta jäisi velkaa. Toiseksi mua pelottaisi jättää lapsi miehelle esim pariksi päivää koska on todella huolimaton. (Lapsi on mm meinannut jäädä auton alle ja syödä myrkyllisiä pesuaineita kun mies ei ole huolehtinut).[/QUOTE]

Unohda se toinen lapsi nyt ainakin.

[QUOTE="aloittaja";29693226]Tiedän että olen idiootti kun tässä suhteessa viä olen. Totuus on se että eroaminen pelottaa todella paljon. Ensinnäkin mulle tulisi mukavat velat maksettavaksi koska talosta jäisi velkaa. Toiseksi mua pelottaisi jättää lapsi miehelle esim pariksi päivää koska on todella huolimaton. (Lapsi on mm meinannut jäädä auton alle ja syödä myrkyllisiä pesuaineita kun mies ei ole huolehtinut).[/QUOTE]

No, se on sitten oma valintasi jos jäät. Mutta älä sitten valita. Äläkä tee toista lasta kärsimään.

Yhteistyössä