Miten käytätte siemeniä ruoissa? Mitä ja mistä ostatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittelija"

Vieras
Olen muuttamassa ruokavaliotani pikkuhiljaa terveellisempään suuntaan. Kasviksia olen jo lisännyt reilusti ja pähkinöitä olen alkanut syömään vähän joka päivä. Nyt olisi vuorossa siementen lisääminen.

Mitä siemeniä kannattaa käyttää ja mistä niitä kannattaa hankkia? Säilyvätkö pitkään vai pilaantuvatko nopeasti? Lisätäänkö esim. salaatteihin vai myös lämpimiin ruokiin? Salaatteja en yleensä tee, vaan syön vihannekset ja kasvikset erikseen. Minulta puuttuu mielikuvitusta. Antakaahan vinkkejä.

Ituina ainakin herneitä, kikherneitä ja mungpapuja. Auringonkukkaa on joskus kans, mutta se tahtoo mennä homeelle ni harvemmin. Siemeninä syödään kurpitsan siemeniä. Itse ostan noita punnitse ja säästä kaupasta. Lisäksi erilaisia pähkinöitä. Napsitaan paljon ihan semmosenaan, mutta myös leivän päällä ja salaateissa.

Siemenet säilyvät hyvin. Itse lisään niitä salaatteihin, erityisesti auringonkukan ja kurpitsan siemenet ovat salaatissa suosikkejani. Ovat ihan parhaita, kun ne paahtaa paistinpannulla. Ei tarvitse rasvaa, varoo vaan etteivät kärähdä. Joskus lisään niihin suolaa, silloin käyvät jo ihan suolaisista naposteltavista, mmmmm....

Siemeniä, esim auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä voi käyttää ruualaitossa melkein mihin vain. Meillä niitä sujahtaa pastakastikkeisiin, makaronilaatikkoon ja jauhelihapihveihin yms.

Sesaminsiemenet ovat oivallinen kalsiuminlähde ja todella hyviä paahdettuina. Niitä voi vaikka laittaa maustettujen kanafileiden päälle ennen paistoa. Jos harrastat leivontaa, niin siemeniä voi lisätä suoraan leipätaikinaan, leivän/sämpylöiden pinnalle tai vaikka tehdä lese-siemenmuffinsseja.

Yhteistyössä