Jos Kelalle laittaa kaksi samaa hakemusta niin laittaako ne sen toisen roskiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työkyvytön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työkyvytön

Vieras
Viime kesänä hain vahingossa kuntoutustukea, kun en tiennyt että pitääkö mun hakea sairauspäivärahaa vai kuntoutustukea. Sitten tuli ilmoitus että mun pitääkin tehdä sairauspäivärahahakemus, joten tein sen ja sain sairauspäivärahan. No nyt sitten talvella tein kuntoutustukihakemuksen, kun sairauspäiväraha-aika loppuu kohta. Äsken katsoin Kelan sivuilta että mitä sille kuuluu, niin siellä olikin merkattu saapuneeksi se mun viime kesänä vahingossa tekemä hakemus eikä uudempaa ollut laitettu ollenkaan saapuneeksi. Harmittaa, koska se viime kesäinen oli todella surkeasti tehty, koska olin niin huonossa kunnossa etten jaksanut siihen paneutua. Siitä varmaan uupuu vaikka mitä. Voikohan ne jopa hylätä sen sillä perusteella että se on puutteellisesti täytetty? Ja entä onko ne heittäneet sen uudemman roskiin? Sitä tein pitkään ja huolella. Eli joudun varmaan tekemään taas uuden hakemuksen, kun ne hylkää tuon ekan ja koko talvella tehty hakemus oli täysin turha?

Sittenpä sen näet. Mutta hei, vanha vitsi on että jos kelan kuntoutustuki- ja eläkehakemukset osaa täyttää itse hyvin, niin on työkykyinen. Ja kuitenkin varmaan se b-lausunto siinä eniten painaa.
Työkyvyn arviossa kun olin, niin aika paljon noita täytettiin sosiaalityöntekijän kanssa, kun ei niistä vajaakuntoinen selviä.

Monesti rahan saamisen kannalta on merkityksellistä se, milloin hakemus on jätetty (takutuvasti maksetaan 4 kk / 6 kk tai ei lainkaan) . Sen vuoksi Kela laittanee hakemuspäiväksi sen ensimmäisen päivän, vaikka täydennystä tai uutta samaa asiaa koskevaa hakemusta tulee lisää myöhemmin. Eiköhän asiat siis ole kunnossa.

Omilla sivuilla näkyy tieto, että "hakemus saapunut" vaikka kyseessä on b-lausunto. Ja ko. hakemus päivätään tietoihin sillä päivämäärällä kun on vastaanotettu. Mutta suosittelisin soittamaan ja varmistamaan asian, että onhan b-lausunto tullut ja, että teetkö lisäksi siihen kuntoutushakemuksen. Lääkärin b-lausunnon ruksi määrittää sen miten se asia käsitellään kelalla.

Eli jos lääkärisi on laittanut oikean ruksin kuntoutus/työkyvyttömyyseläke, jos on laittanut vain sairauspäiväraha ruksin, on sinun turha edes laittaa kuntoutus/työkyvyttömyyseläke hakemusta. Suosittelen tosiaan soittamaan huomenna kelaan. Siinä et menetä mitään. :)

Yhteistyössä