Onko varhaisultrasta jotain konkreettista hyötyä? Vai pelkästään omalle mielenrauhalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelosta sekaisin lapseton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelosta sekaisin lapseton

Vieras
Omien laskujen mukaan olisin nyt rv6+1, mutta kokoajan tunne ja pelko, että emme tule elävää vauvaa saamaan. Tämä tulee varmaan siitä, kun olemme yrittäneet yli vuoden niin en voi uskoa, että meille kävisi niin hyvä tuuri, että oikeasti saisimme vauvan.

Mietin nyt kovasti varhaisultraa. Mennäkkö vai ei? Periaatteessa en haluaisi mennä pelkästään oman mielenrauhani vuoksi, sillä vaikka ultrassa olisikin kaikki hyvin, keksisin varmasti heti uuden pelon. Mutta onko varhaisultrasta jotain ihan konkreettista hyötyä? Voiko sen avulla esimerkiksi välttää kaavinnan, jos esimerkiksi tuulimunan tai kkm:n huomaa ajoissa?

Mä kävin toisessa raskaudessa varhaisultrassa varmistamassa että kaikki oli ok. Vatsa oli tosi pinkeä ja epäilin kaksosia ja halusin nähdä mikä on tilanne. Ultrassa on se hyöty että esim. kohdunulkoinen raskaus todetaan aiemmin ja jos onkin kkm pääsee suremaan ja hoitamaan aikaisemmin. Ei siitä mitään haittaa ole, mene vaan niin saat varmuuden. Ei se takaa että lapsen syliin asti saa mutta ainakin varmuuden sen hetkisestä tilanteesta. Tsemppiä!

Mulla kkm ja tuulimuna molemmat todettu varhaisultrassa ja epäonnistuneiden lääkkeellisten tyhjennysten jälkeen kaavittu. Eli ei sillä kaavintaa voi estää. Pikemminkin ehkä päinvastoin, jos olis odottanu et lähtee itsestään tyhjentymään olis voinu tyhjentyä luonnollisesti, mut se on eri asia oisko niin tapahtunu ennen nt-ultraa jossa se olis ilman varhaisultraa huomattu.

Henkisellä puolella oon kyllä tosi tyytyväinen että nuo todettiin noin varhain. Olis ollu tosi tylsää kuukausi pitempään murehtia/kuvitella olevansa onnellisesti raskaana. Ja olis siinä uuden yrityksen aloittaminenkin viivästynyt.

Nykyään kun se Niskapoimu-ultra on usein niin myöhään vasta 12-13 viikolla niin onhan se aika inhttavaa että niin kauan odottaa tuulimunadiagnoosia tms. Eri asia jos vaan muutamasta viikosta ois kyse.

Jos varhaisultrassa nähdään alkionja syke niin todennäköisyys että raskaus jatkuu nirmaaina loppun saakka on yli 90%. Aika hyvä siis vaikka toki se keskenmeno voi tulla varhaisultran jälkeenkin..

Itselläni oli vatsakipuja, kävin varhaisultrassa 7+5, kaikki piti olla hyvin, vastasi päivälleen viikkoja ja syke näkyi. 8+ jotain alkoi vuoto ja spontaani km. Seuraavassa raskaudessa en enää maksanut varhaisultrasta. Itselläni 4 raskautta, joista kahdessa olen käynyt. Nyt neljännessä en tosiaan enää mennyt, nyt rv 37.

Ap, lopeta stressaaminen! Siitä ei ole mitään hyötyä. Jos raskaus olisikin tuulimuna tai kkm, se ei siitä miksikään muuttuisi. Ja jos ottaisit lugnisti ja nauttisit raskaudesta, niin sekään ei asiaa muuttaisi miksikään.

Teet tulevalle vauvallesi ison palveluksen kun et stressaa!

En ole kertaakaan käynyt varhaisultrassa. En näe tarpeelliseksi jos ei ole jotain oikeaa syytä, esim vuotoa tai kipua.

[QUOTE="Äiti x3";29741660]Ap, lopeta stressaaminen! Siitä ei ole mitään hyötyä. Jos raskaus olisikin tuulimuna tai kkm, se ei siitä miksikään muuttuisi. Ja jos ottaisit lugnisti ja nauttisit raskaudesta, niin sekään ei asiaa muuttaisi miksikään.

Teet tulevalle vauvallesi ison palveluksen kun et stressaa!

En ole kertaakaan käynyt varhaisultrassa. En näe tarpeelliseksi jos ei ole jotain oikeaa syytä, esim vuotoa tai kipua.[/QUOTE]

Minulla on kyllä ollut kipuja ihan alusta asti, alkoivat jo muutamaa päivää ennen plussaa, eli nyt ovat jatkuneet jo 2,5 viikkoa. Olen ajatellut, että ne olisivat normaaleja?

Eilen tuli tunne, että nyt alkio on kuollut ja jotenkin siitä asti onkin ollut sellainen ajatus (kuulostaa kamalalle), että kuvittelen mieluummin, että alkio tosiaan on kuollut, niin ei tarvitse pettyä niin paljoa sitten nt-ultrassa, kun huomataan, että se tosiaan on kuollut/tuulimuna.

Taidan olla aika sekaisin näiden hormonieni kanssa... Lähes toivon, että raskaus päättyisi eläviin kaksosiin, niin ei tarvitsisi enää ikinä kokea tätä pelkoa ja jopa masennusta ja toisaalta näitä inhottavia fyysisiä oireita.

Ei siitä muuta ole kuin itselle mielenrauha. Kuten tuolla yllä joku tuumasi, että kaikki oli varhaisultrassa ok niin tulikin seuraavalla viikolla keskenmeno. Piinaavaahan se on odottaa rv 10-13 ekaan kunnalliseen ultraan. Seuraava pelon aiheesi olisi varmasti se, että mahtaakohan se pysyä hengissä sinne np-ultraan, mitä jos on tullu keskeytyny keskenmeno.. Melkein suosittelisin odottelemaan ja ottamaan iisisti. :)

[QUOTE="aapee";29741745]Minulla on kyllä ollut kipuja ihan alusta asti, alkoivat jo muutamaa päivää ennen plussaa, eli nyt ovat jatkuneet jo 2,5 viikkoa. Olen ajatellut, että ne olisivat normaaleja?

Eilen tuli tunne, että nyt alkio on kuollut ja jotenkin siitä asti onkin ollut sellainen ajatus (kuulostaa kamalalle), että kuvittelen mieluummin, että alkio tosiaan on kuollut, niin ei tarvitse pettyä niin paljoa sitten nt-ultrassa, kun huomataan, että se tosiaan on kuollut/tuulimuna.

Taidan olla aika sekaisin näiden hormonieni kanssa... Lähes toivon, että raskaus päättyisi eläviin kaksosiin, niin ei tarvitsisi enää ikinä kokea tätä pelkoa ja jopa masennusta ja toisaalta näitä inhottavia fyysisiä oireita.[/QUOTE]

Lohdutuksen sana, ap - mullakin oli raskausaikana kipuja heti alusta asti, ja kävin jopa lääkärissä niiden takia kun alkoi huolettaa niin paljon. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, ja terve (ja ihana) poika saatiin. Joten ei se välttämättä tarkoita mitään huolestuttavaa.

Kiitos kaikille :) Kyllä minä tosiaan taidan odottaa sinne nt-ultraan (tai toki jos dopplerilla kuuntelevat aiemmin). Tiedän itsekin, että en lopettaisi pelkäämistä siihen vaan aina tulisi uusia huolia. Pitäisi varmaan tehdä itselle kielto, etten saa googlettaa enää kertaakaan sanaa keskenmeno ;)

Neuvolassa kuunnellaan todella sydänäänet. Älä tosiaankaan googleta tuommoisia, sillä todella pahentaa omaa ollaan. Lapsen kanssa ylipäätään on syytä opetella itsehillintää googlailussa. Nyt on hyvä aika aloittaa!

Itse olen käynyt varhaisultrassa, koska oli aika paskamaista saada np-ultrassa ensimmäisellä kerralla kuulla, että on kantanu mukanaan kuollutta alkiota monta viikkoa. Varhaisultrassa tuo olisi huomattu aikaisemmin.

Minä kävin varhaisultrassa siksi, että ei menisi oma henki. Ystävälläni oli kohdunulkoinen raskaus, joka melkein vei hengen.... jos olisi mennyt varhaisultraan, asia oltaisiin huomattu heti. Kun munatorvi repeää, verenvuoto on niin suuri, että siinä on tosi kyseessä.

Minä kävin varhaisultrassa siksi, että ei menisi oma henki. Ystävälläni oli kohdunulkoinen raskaus, joka melkein vei hengen.... jos olisi mennyt varhaisultraan, asia oltaisiin huomattu heti. Kun munatorvi repeää, verenvuoto on niin suuri, että siinä on tosi kyseessä.

Tuollainen on kuitenkin sen verran harvinaista, etten nyt ekana toista tuolla pelottelisi. Ja kyllä sen huomaa sitten jo kivuistakin, ne on repeämisessä sitä luokkaa ettei paljon tarvii arvuutella, ja usein kivut ja verivuodot ilmaantuu jo ennen repeämistä. Munatorven voi menettää, mutta yleensä tuohon kyllä ehtii saamaan hoitoa ennen kuolemaa. Ja vielä sekin pointti, että suuri osa kohdunulkoisista menee kuitenkin itsellään kesken ja valuu pois, ilman sen suurempaa draamaa.

Mä halusin tietää että onko meille tulossa 1 vai 2 lasta. No, päätettiin ettei niskapoimuista kysytä koska otettaisiin kaikki vastaan, mutta siinä ultratilanteessa uteliaisuus voitti ja pakko oli sanoa ultraajalle että katopa niskapoimukin samalla.

En tiedä mitä järkeä tuossa oli, jos olisi häikkää löytynyt niin raskausaika olisi ollut stressaava. Mutta ehkä halusin että se mahdollinen häikkä ei paljastuisi vasta synnytyksessä vaan olisi prosessoitu osittain jo raskausaikana.

Mulla kävi varhaisultran kanssa sen verran huono tuuri, että siinä näkyi syke, alkio oli vaan melkein viikon pienempi kuin olisi pitänyt. Ultrannut gyne vakuutteli, että kaikki on silti todennäköisesti hyvin. Itselle jäi pieni huoli, mutta uskoin kuitenkin raskauden jatkuvan kun kaikki tuntui olevan hyvin. Yli kuukautta myöhemmin, muutamia päiviä ennen np-ultraa, alkoi sitten keskenmeno pienellä ruskealla vuodolla. Varasin samantien ultraan ja siinä paljastui totuus. Alkio oli ilmeisesti kuollut hyvin pian varhaisultran jälkeen, ei ollut siitä kasvanut.

No luonnostaan hoitui keskenmeno, ennemminkin olisin veikannut että olisi päädytty kaavintaan herkemmin, jos kkm olisi huomattu ultrassa. Mutta ihan turhaan siinä oli edellisen kuukauden ajan keksinyt vaikka mitä kikkoja salatakseen raskauden, olisin toki mieluummin tiennyt aiemmin.

Yhteistyössä