Mites muut kh-tuella elävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"melissa"

Vieras
Elelen kodinhoitotuella. Tiesin etukäteen, että tulo olisi pieni, mutten määrää. Ihmetyttää, miten kukaan voi elää näin surkealla summalla. Siitä on jo muutama vuosi aikaa, kun viimeksi elin näin köyhästi. Silloin en ostanut mitään ylimääräistä, en käynyt vaatekaupoissa tai missään, kaupasta ostin vain välttämättömän. Kävin siihen aikaan työssä, mutta ihmettelin mitä järkeä siinä oli, kun mitään ei jäänyt säästöön ja tein töitä vain saadakseni syötävää ja katon kuukaudeksi kerrallaan. Onhan tämä nytkin väliaikaista, mutta kuvittelin että voisin olla kotona lasten kanssa pidempään. Onneksi kesä tulee, niin on enemmän ilmaista tekemistä. Elättekö te muutkin kh-tuella köyhästi vai saatteko 'palkkaa' mieheltänne?

Meillä mies maksaa isoimmat menot, kuten asuntolainan lyhennys, vastike, vakuutukset, auto. Minä maksan kotihoidontuestani esim. lasten vaateostoksia, lehtitilauksen, harrastusmaksut, omat henk.kohtaiset menoni, kuten salijäsenyys ja omat vaatteet. Rahat enemmän tai vähemmän yhteiset. Aika vähän tulee mitään osteltua, joten ihan hyvin ollaan pärjäilty. Nyt jo 7. vuosi kotiäitiyttä menossa.

Meillä on periaatteessa yhteiset rahat, vaikka erilliset tilit ovatkin. Molempien palkka on samaa suuruusluokkaa. Mies maksaa minulle tasausta, jotta molemmilla olisi samanlaiset mahdollisuudet sijoittaa itseensä. Lisäksi hän tietysti maksaa melkein kaikki talouskulut. Kaikki sama sitten toisinpäin, kun hän jää vuorostaan hoitovapaalle.

Eihän se summa ole tarkoitettu elämiseen vaan tarkoitus on tukea perheen halua hoitaa lasta kotona. Ei sillä ole tarkoituskaan tulla toimeen.
Jos perheen tulot on pienet voi hakea asumistukea, toimeentulotukea jne.

Mitä ihmettä?? Saada palkkaa omalta mieheltä...

En ymmärrä miksi naisen täytyisi säästää hoitovapaata varten, jos on yhdessä sovittu lasten kotihoidosta. Kuinka moni mies suostuisi samaan?

Riippuu varmaan perheestä. Minä säästin etukäteen, koska en tykännyt että miehen pitäisi maksaa mun henkilökohtaisia menoja vaikka lainanlyhennykset sovitusti olikin minun osalta katkolla.

Eli maksoin omat menoni ja perheen ruoat.

Ja miksi en olisi säästänyt etukäteen, sit ei tarvinnut hoitovapaalla kenenkään tinkiä mistään rahan takia?

Oma mieheni ei tienaa sellaisia summia, että olisimme pärjänneet pelkästään hänen palkallaan ja kotihoidintuella kuin ehkä muutaman kuukauden. Lyhennysvapaata olisimme toki voineet hakea, mutta emme halunneet, koska ei tämä matalien korkojen aika ikuisesti kestä. Parasta lyhentää lainaa nyt mahd. paljon. Säästää piti siis etukäteen.

Kun olin hoitovapaalla mies maksoi laskut, toki oman puhelimen yms. henkilökohtaiset menot maksoin itse. Sain lomakorvauksia työpaikastani, että niillä sitten sai aina välillä ylimääräistä.

Itse lopetin juuri kotihoidontuen kun lapsi tuli 3v. Ei ongelmaa maksuissa kun ei meillä isot menotkaan ole. On asuntolainaa, mutta otettiin se niin, että selviäisimme vaikka jäisin täysin tulottomaksi. Asiat on vaan suunniteltava etukäteen. Ainoa ongelma mikä tuntui tulevan oli yhtäkkinen läheisen kuolema ja siitä tuleva perintövero, joka ei nyt onneksi ole tullut vielä maksuun. Niin ja laina otettiin asuntoon kun olin juuri jäänyt työttömäksi.

Niin no mieheni saa aika korkeaa palkkaa, niin nuo lisätuet on vähän niin ja näin. Mies maksaa kuitenkin jo nyt asuntolainaa ja muita isompia kuluja, en kehtais pyytää rahaa omiin juttuihini. Sen takia otan rahaa säästöistäni omiin menoihini (olen ite säästäny ja käytän itteeni). Kodinhoitotuen käytän elämiseen. En kuitenkaan törsää kohtuuttomasti säästöjäni, mutta onhan se joskus pakko hemmotella itteään. Joskus myös kiva ostaa jotain ihanaa myös lapsille tai kaikille.

Ymmärrän kyl, et jotkut saa 'palkkaa' mieheltään, jopa niihin omiin menoihin jos on monta vuotta tai koko loppuelämänsä kotona. Ois vähän outoa, jos kaikki muut perheessä rällästäis rahalla ja ite nuolis vaan rippeet :D Et onhan se kotiäitinä olokin työtä (lapset ja kodinhoito), nii vaan hyvä jos siitä saa muutakin arvostusta kuin päähän taputusta.

Toimeentulotukea tuskin saa, mutta mielestäni on myös kummallista, että asumistukeen on mahdollisuus. Kyllä ensisijaisesti pitäisi maksaa eläminen itse, yhteiskunnan tukien pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto.

Tällä logiikalla aika harvalla ois varaa hankkia lapsia, jos pitäis omalla kustannuksella hoitaa vauvaa kotona. Vai mihin sun mielestä pitäis raja vetää? Oisko kuitenkin ok olla vanhempainpäivärahalla?

Meillä mies on kh-tuella kotona, ja säästettiin tätä varten raskausaikana ja äitiysloman aikana. Eli nyt pärjäillään säästöillä, minun palkalla ja miehen kh-tuella ihan hyvin. Pyritään siihen että seuraavakin lapsi saisi olla kotona ainakin 2v asti. Tälle nyt 1v:lle se nyt väistämättäkin tulee toteutumaan kun kesällä syntyy vauva. Säästellään tästä eteenpäinkin aina joka mahd. välissä missä tulee enemmän rahaa (esim. vuosittaiset bonukset yms).

Rahat meillä on yhteiset, aina ollut.

siten pärjätään että mitään ylimääräistå ei ostella. Siis 100€ jää maks pelivaraa pakollisten jälkeen, se ei ole paljon. Säästöjä ei ehditty keräämään juurikaan enne lasta, tonni tais olla ja se meni ekana vuonna.

Yhteistyössä