Jos tavoitteena on kiinteytys ja lihasmassan kasvu, kannattaako juurikaan aerobista harrastaa salitreenin ohella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kiits
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kiits

Vieras
Vai kannattaisiko esim 30min polkea crosstraineria ja sen jälkeen punttitreeni?
Vai jättää suosiolla aerobinen vaikka kerran viikkoon jollekkin päivälle kun on huilipäivä salihommista?

3 kertaa viikossa käyn salilla, kovilla painoilla treenaamassa. Kerran kotona pelkästään yläkroppaa. Aerobista en ole harrastanut ollenkaan, ellei salin pieniä alkulämmittelyitä oteta huomioon.

Vai ensin nyt salitreeniä jotta saan lihasmassaa (alle normaalin lihasmassani mittausten mukaan) ja sitten aerobista mukaan, vai mitenkä?

Olen ns laihaläski. Löysää on, vaikka painoa ei ole paljon ja vaatekokokin tosi pieni. Rasvaprosentti on myöskin korkea, koska lihasmassaa ei ole juurikaan. Tosin olen nyt treenannut 1,5kk ja tuloksia on jo näkyvissä, tilanne ehkä muuttunut sitten alkuvaiheesta :)

Eikös se rasva mitä nyt voisi vielä kropastani palaa, pala siinä salitreenissäkin jos on palaakseen

Ei ikinä Cardiota, jos tarkoituksena saada lihasta. Kerran viikossa voi 20-30 min tehdä + lyhyet lämmittelyt tietysti. Älä unohda nostaa painoja tasaisesti!

Kiitos =)

Jotenkin tuntuu että on läskiä, vaikka olen tosi hoikka. Lähteekö tämä läskinnäköisyys pois kun tulee lihasta? Olen siis vain löysä. Takaraivossa kuitenkin kokoajan läskin polttaminen, koska peiliin jos katsoo niin tuntuu että sitä pitäisi polttaa.

Olisiko parhain tehdä nyt sitä lihasta ja sitten kun sitä on, niin polttaa niitä läskejä jos vielä silloin tuntuu samalta että niitä pitäisi poltella?

ja painoja olen nostanut tasaisesti, kehitys on ollut huima. Jalkaprässissäkin jaksan tuplat siitä mitä 1,5kk sitten.

Ennen salia vain alkulämpät, ei enempää kuin 10min, mitään crossaria varsinkaan. Jälkeen voi, mutta jos harrastaa liikaa aerobista, kroppa erittää stressihormonia joka kerää fläsää keskivartaloon.
Treeni polttaa rasvaa ja nostaa kehon kulutusta ja rasvan polttoa vielä joksikin aikaan eteen päin.
Treeni+15min fillarointia, tai sitten treeni ja vähän pidemmät aerobiset välipäivinä.

Mikä siinä alkulämmittelyssä, juoksemisessa yms on niin pelottavaa?? Parempi lihaksille on minimissääm 10min kunnon lämpö, kun ladata painoja tanko täyteen ja aloittaa sillä. Pistää pienemmän vastuksen palkemiseen tms, kyllä sekin kehittää lihasta ja varsinkin kiinteyttää. Mä' treenaan nyt puolimaratonille ja ei mun lihakset mihinkään kuihdu vaikka juoksen viikossa n 4-5h tai poljen osan tuosta pyörää. Salitreenin teen 2 kertaa viikossa, silloinkin juoksen kevyesti ainakin 30 min. Mutta mä en tietty hae kilpailulihaksia vaan terveitä lihaksia ja hyvää kuntoa.

Jokainen valitsee itse, mutta käytän itse energiani mielummin salitreeniin kuin 30min crossaamiseen ennen treeniä. Alkulämpät teen sekä hölkäten/crossaten että hyvin kevyillä painoilla kuitenkin.

Elikkäs, juurikin hankit ensin lisää lihasta ja vasta sitten poltat ylimääräiset rasvat pois. Tällä tavalla juurikin 'korvaat läskin lihaksella' ja kiinteydyt. Et ole sitten enää 'laiha läski'.

Lihaksen hankintaan suosittelisin jonkin asteista bulkkausta. Googlaa tuosta lisää. Homma menee kuitenkin kutakuinkin siten, että syöt 500 kcal yli kulutuksesi ja syöt proteiinipitoisesti treenaten painoharjoittelua. Todennäköisesti painosi nousee tässä aika paljonkin.

Sitten, kun olet hankkinut tavoittelemasi lihasmäärän, rupeat sen jälkeen treenaamaan aerobispainoitteisesti pitäen kulutuksessasi liikunnan kulutuksen huomioiden 500-1000kcal vajeen ja syömällä myöskin proteiinipitoisesti, näin ylläpitäen kerryttämäsi lihasmassan. Tässä vaiheessa painosi laskee. Rasva sulaa. lihas säilyy ja muutut kiinteämmäksi. Lopputulos: olet lihaksekas ja kiinteä ja rasvaprosentti on ihanteellinen + lihasprosentti normaali.

Kutakuinkin näin.

Tsemppiä!

Minulla hiukan sama tilanne, eli haluan kasvattaa lihasmassaa ja vähän kiinteytyä. Liikuntaa olen harrastanut aina jolloin tapaa, joten lihasmassa oli siellä normaalin sisällä, jaloissa jopa enemmän lihasta kuin läskiä, mutta rasvaprossa oli silti 26,4 (mikä vähän yllätti, en ole laihaläski, joskin masussa on ylimääräistä vähän eikä lihaserottuvuutta kyllä ole). No joka tapauksessa, tuon mittauksen tekijä sanoi, ettei minun kannata tehdä aerobista, jos haluan lihasta. "Tuonkokoisessa mimmissä se aerobinen alkaa polttaa lihasta pois." Hänestä olen siis niin pienikokoinen, että näin voi käydä. Kuulemma hidassykkeistä aerobista joskus, jos on pakko.

Olen 3 kk käynyt nyt salilla 2-3 krt viikossa, ja maharöllykkä on pienentynyt, paino jopa vähän pudonnut (alun parin kilon nousun jälkeen) ja lihasta tullut lisää. Kyllä tämä toimii. Anteeksi pitkä sepustus.

Tosin liikun koiran kanssa päivittäin, eli pakosti tulee aerobista matalasykkeistä tunti päivässä ainakin, ja sitten harrastan kerta viikkoon yhtä aerobista lajia. Eli en tosiaan ole ihan noudattanut ohjetta, mutta melkein.

Yhteistyössä