Ihana talo vilkkaan kadun varrella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asuntohaaveilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asuntohaaveilija

Vieras
Hei! Kertokaapa kokemuksianne te, jotka olette asuneet omakoti- tai kerrostalossa ekassa tai tokassa kerroksessa vilkkaan keskustatien varressa (kaupungissa). Liikenteen määrät, vauhdit ja melutaso? Miltä liikenteen ainainen kulku tuntuu? Mikä äänimaailmassa on pahinta?

Hei! Kertokaapa kokemuksianne te, jotka olette asuneet omakoti- tai kerrostalossa ekassa tai tokassa kerroksessa vilkkaan keskustatien varressa (kaupungissa). Liikenteen määrät, vauhdit ja melutaso? Miltä liikenteen ainainen kulku tuntuu? Mikä äänimaailmassa on pahinta?

Seurustelen miehen kanssa, joka asuu tämän kaupungin vilkkaimmalla kadulla, tosin kolmoskerroksessa. Riippuu niin paljon talosta, kuinka hyvin äänieristetty jne. Tämä talo ei ole sitä, ja on kauheaa esimerkiksi katsoa telkkaa sillä kadun puolella, kun autoja suhaa kokoajan ohi.

En tykkäisi muuttaa minkään tien viereen ykköskerrokseen, sillä siellä varmaan vielä kauheemmat äänet + se, että ihmiset voivat kurkkia vähän enemmän sisälle..

Meillä - yhtä helvettiä. Bussit, rekat ja henkilöautot jyristävät yötä päivää. Pahinta on matalat äänet, resonointi aiheuttaa seinien tärinää, jopa astiat helisevät kaapeissa. Oikein kun joku rekka tai bussi jyristää, tuntuu rintalastassa sellaisena tärinänä. Sulan maan aikaan häiritsevää ääntä aiheuttavat mopot ja moottoripyörät. Varsinkin sellaiset, joista äänenvaimennusta poistettu. Jotkut soittavat musiikkia autoissaan niin kovaa, että sanoista saa selvää ja basson jumputus tärisyttää talon rakenteita.

Jos vain voit valita, osta asunto kaukaa liikenteen melusta. Melu sairastuttaa. :(

Olen asunut Nordenskiöldinkadulla ja Vantaalla aivan Tikkurilan aseman vieressä ja molemmissa olen kyllä tottunut liikenteen ääniin niin ettei niihin kiinnitä ollenkaan huomiota. Mistään hinnasta en muuttaisi kerrostalossa ensimmäiseen enkä toiseenkaan kerrokseen, ja ikkunat saisi ehdottomasti olla sisäpihan puolelle, saa muuten olla pesemässä koko ajan noesta.

Jatkuvaan liikenteen hurinaan voi tottua, jolloin häiritsevinä ääninä pääkoppaan tunkeutuu esim. moottoripyörien kiihdytys, linja-autojen jarrut yms.

Ääntä pahempaa on saaste. Ikkunoita ei voi pitää oikeastaan koskaan auki ja silti jopa ikkunoiden saranoiden väleistä tunkeutuu loputtomasti sellaista raskasta mustaa sköndää, vähän kuin hienoa hiekkaa ja tuhkaa. Siinä on varmaan sekaisin asvalttipölyä, kumia ja tietenkin kaikkea mitä pakoputkista tulee. Tuosta selviää siivoamalla, mutta inhottavinta on ajatus siitä, että tuota ilmeisen haitallista saasteiden sotkua kulkeutuu väistämättä myös keuhkoihin suht suuria määriä.

Itse hylkäsin juuri aivan ihanan rivitaloasunnon siksi, että koin jo näytöissä liikenteen melun häiritseväksi. Tajusin että en varmaan siksi tule koskaan nauttimaan pihalla olemisesta.
Jos liikenteen äänien häiritseminen mietityttää, jätä sikseen. Ei niihin totu, vaan ärsytyksellä on taipumus kasvaa.

Ai niin, unohdin mainita, että kaupunki on keskikokoista pienempi ja rekkoja ja busseja ei käytännössä kulje lainkaan tuolla vilkkaalla kadulla - vain tavallista henkilöliikennettä. Kaupungin ohikulkuliikenne menee ihan toista tietä. Ja liikennemäärätkin ovat aika pienet kun vertaan esim. johonkin Turun Hämeenkatuun tai Helsingissä halki Sörnäisten kulkevaan tiehen (jonka nimeä en nyt saa päähän). Liikennevaloissa voi ruuhka-aikaan olla seisomassa peräti monta autoa : D, joten se ei ole kovin paljon.

Kävimme todella upean talon näytössä. Olemme menossa taloon kohta uudelleen tarkoituksena tarkkailla ääniä. Se jäi mieleen ekasta näytöstä, että kun joku nuorisoauto meni ohi jytä päällä, niin kyllä se basso ikävästi kuuluu. Mutta toisaalta asumme nytkin kahden sellaisen tien risteyksessä (iso omakotitaloalue), jossa autoja menee muutaman minuutin välein ja kyllä poppikoneet kuuluu enkä niistä häiriinny. Lapsista lähtee jatkuvasti enemmän ja rasittavampaakin ääntä...

"Jos liikenteen äänien häiritseminen mietityttää, jätä sikseen."

Oikeastaan itseäni ei niinkään mietitytä nuo äänet vaan miestäni.

No eikös se ole se ja sama, ketä ne mietityttää, jos mietityttää...?
Itse en edes harkitsisi, koska on iso asia ostaa asunto ja sitten harmitella asiaa. Mutta vaikutat jo tehneen päätöksen asunnon ostamisesta, joten mitä sitä enää kyselemään. Mies saa sitten vaan tottua meluun, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29786538:
No eikös se ole se ja sama, ketä ne mietityttää, jos mietityttää...?
Itse en edes harkitsisi, koska on iso asia ostaa asunto ja sitten harmitella asiaa. Mutta vaikutat jo tehneen päätöksen asunnon ostamisesta, joten mitä sitä enää kyselemään. Mies saa sitten vaan tottua meluun, eikö?

No, mies kyllä on se joka viime kädessä päättää :) - kartoitan vain kokemuksia. Meille sopivia asuntoja myynnissä olevista on 0,5 %, joten kompromisseja täytyy tehdä - kuten yleensä kaikkien asunnonostajien.

Asun kerrostaloasunnossa Helsingissä lähellä isoa tietä. Liikenteen ääni kuuluu oikeastaan jatkuvasti, ja siihen tottuu johonkin määrään asti. Eniten tosiaan häiritsevät yllättävät äänet kuten moottoripyörän kaasutus tai hälytysajoneuvo. Samaten ohikulkijoiden möykkä on välillä rasittavaa.

Itse en ole ulkoilmaihminen, joten mua ei häiritse asua kiven keskellä. Alakerrokseen ainakaan kadun puolelle en kaupungissa muuttaisi.

Kyllä täällä ok taloalueellakin autoja kulkee ja basson jytkettä kuuluu, mutta mua se ei oo koskaan häirinny. Enemmän häiritsee mopoilijat, se ääni on ärsyttävä, mutta sitä ei pääse karkuun edes maalla :).
Jos makuuhuoneet on sijoitettu pihalle päin ja talo ois muuten kiva niin en varmaan tuon takia jättäis ostamatta. Laita linkki taloon, haluun nähdä ;).

Olen asunut Manskulla eli stadin päätien varrella. Ei se ääni mitenkään vaikuttanut, kun kaikissa kerrostaloissa on kuitenkin 3-kerroksiset ikkunat. Mutta se pölyn ja lian määrä oli kamala. Ikkunat aina pölyn peitossa, eikä tee mieli avata ikkunaa.

Espoossa olen asunut hiljaisen kadun varrella, jossa kuitenkin meni busseja ja liikennettä. Talo oli noin 10m tiestä. Siellä liikenne häiritsi enemmän, koska meni pomopoikia. Stadissa heitä ei ole.

Kyllä täällä ok taloalueellakin autoja kulkee ja basson jytkettä kuuluu, mutta mua se ei oo koskaan häirinny. Enemmän häiritsee mopoilijat, se ääni on ärsyttävä, mutta sitä ei pääse karkuun edes maalla :).
Jos makuuhuoneet on sijoitettu pihalle päin ja talo ois muuten kiva niin en varmaan tuon takia jättäis ostamatta. Laita linkki taloon, haluun nähdä ;).

Joo, mopollä pärisyttelelevät teinit ja pari naapurin keski-ikäistä ukkoja, jotka jyrisyttävät mahtimoottoripyöriään ovat todella ärsyttäviä näin omakotitaloasukkaana. Ei haittaisi, jos ajaisivat tasaista vauhtia ohi, mutta mikä siinä on, että pitää kaasutella ja huudattaa niitä vehkeitä niin, että koko alue raikaa?

Meidän talo ei nyt ole millään ihan huuurjan vilkasliikenteisen talon lähellä, mutta tuossa vieressä on autokomppania, joten raskaita sotilasajoneuvoja kulkee tuosta meidän ohi ihan koko ajan. Eivätkä ne haittaa pätkääkään.
Makkarit ovat pihalle päin, joten eivät ihan ikkunan alla aja. Eniten häiritsee mopopojat ja "tuning"-autot, joilla on vain pakko ajaa pikkuvaihteilla rajotinta vasten. Ja ajavat keskellä yötä tietysti, milloin muulloinkaan :rolleyes:

Mutta siis olin aivan varma että tuosta tiestä olisi enemmän haittaa, onneksi olin väärässä :)

Keskustassa kun olen asunut, niin sielläkään ei häirinyt muuta kuin mopopojat, todella ärsyttävän läpitunkeva se korkea ääni mikä niistä kakstahtisista lähtee. Muuhun liikenteen huminaan olen kyllä tottunut, oikeastaan on jotenkin rauhoittavaa taustameteliä :D

Tykkasin liikenteen äänistä. Kaikki muut ihmettelivät, kuinka voin asua kyseisessä talossa, kuinka voin edes nukkua melussa.
Minä en kokenut ääniä meluna. Kun kuuli nuo äänet, oli turvallista jotenkin nukahtaakin. Kun sitten muutin hiljaiselle omakotialueelle, ei uni tullutkaan, koska oli liian hiljaista.

Kävimme todella upean talon näytössä. Olemme menossa taloon kohta uudelleen tarkoituksena tarkkailla ääniä.

Mä itse olen kans miettinyt tätä meluasiaa, koska olen käynyt katsomassa erästä kivaa tonttia. Tontti sijaitsi kyllä 3-4km päässä isosta motarista, mutta oli kallion huipulla, joten sieltä oli suora näköyhteys vanhan talon takaa peltojen päässä sijaitsevalla motarille.

Huomasin, että ei-tuulisena päivänä melu kuului häiritsevästä, kun taas sateisena päivänä ei olisi edes tajunnut mitään ääniä.

Jos siis käyt siellä unelmatalolla, niin ota huomioon melutaso eri päivinä eri olosuhteissa.

[QUOTE="vvieras";29787163]Mä itse olen kans miettinyt tätä meluasiaa, koska olen käynyt katsomassa erästä kivaa tonttia. Tontti sijaitsi kyllä 3-4km päässä isosta motarista, mutta oli kallion huipulla, joten sieltä oli suora näköyhteys vanhan talon takaa peltojen päässä sijaitsevalla motarille.

Huomasin, että ei-tuulisena päivänä melu kuului häiritsevästä, kun taas sateisena päivänä ei olisi edes tajunnut mitään ääniä.

Jos siis käyt siellä unelmatalolla, niin ota huomioon melutaso eri päivinä eri olosuhteissa.[/QUOTE]

Juurikin noin. Keväisin sulien teitten aikaan, kun autoissa on vielä nastarenkaat on meidän taloomme kantautuvat äänet erityisen kurjia. Pölystä puhumattakaan.

Yhteistyössä