Lapsen hakeminen päiväkodista - alaikäinen hakija??? Gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vvvv";29814261]Alle 18 v ei saa hakea.
Itsekin työskentelen päiväkodissa ja meillä sama sääntö. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että päiväkoti/kaupunki ei halua ottaa vastuuta siitä, jos sattuu jotain ja lapsi on luovutettu alaikäiselle. Kun hakija on18 v, on hänellä vastuu lapsesta, jos kotimatkalla sattuu jotain.[/QUOTE]

Alle 18-vuotiaillahan ei ole mitään vastuuta siitä, mitä heidän seurassaan oleville pikkulapsille tapahtuu. Rikoslain pykälät heitteillejätöstä koskevat vain yli 18-vuotiaita. Näinhän se menee...

... Täällä meillä päin teini-ikäiset sisarukset voivat kyllä hakea lapsia hoidosta ilman turhaa byrokratiaa.

[QUOTE="Scarlett harmaana";29814393]Saako 17v. äiti hakea oman lapsensa hoidosta :D Tuli vain yhtäkkiä tälläänen mieleen ku tätä ketjua luin.[/QUOTE]

Tää on yhtä hauska ku se, että uimataidoton ei saa mennä yksin uimahalliin uimaan. Eli vaikka aikuinen... Hohhoooo..

Itse hain 9-vuotiaana 5-vuotiaan siskoni joka iltapäivä pk:sta ja vahdin vielä illalla yksin kotona ja laitoin nukkumaan, koska äiti oli illat töidensä jälkeen koulussa ja tuli vasta klo 22 kotiin. Tämä järjestely oli meillä vuoden ajan ja tapahtui vuonna 1995....

Meidänkin pk:ssa pitää hakijan olla täysi- ikäinen. Kerran näin, kun joku 8- vee tuli hakemaan siskoaan. Iskä ei viitsinyt nousta autosta. Päiväkodintädit sitten laittoi tytön hakemaan isänsä paikalle.... Mun mielestä ihan oikein.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Saatiin "poikkeuslupa" Helsingissä moiseen muutama vuosi takaperin. Mun silloin 17-vuotias veli ilmoitettiin yhdeksi hakijoista, sillä asui meidän kanssa samassa taloudessa. Päivähoidon johdon kanssa keskusteltiin asia selväksi, allekirjoitettiin pari lippusta ja se oli siinä.

Onpa erikoista, ilmeisesti kuitenkin aika tavallista nykyään. Ymmärtäsin, jos ikäraja olisi 15 tai 16 vuotta, mutta täysi-ikäisyyden edellyttäminen vanhemman hyväksymältä hakijalta on minusta turhan tiukkapipoista. 15-vuotta täyttänyt on jo rikosoikeudellisessa vastuussa, 16-vuotiaita toimii MLL:n lapsenvahteina, joten miksi päiväkodista hakijan pitäisi olla 18 vuotta täyttänyt.

Omassa lapsuudessani 10-vuotias kaverini haki pikkusisaruksiaan tarhasta, enkä minä sellaistakaan hyvänä pidä, mutta nyt on näköjään menty toiseen ääripäähän.

Itse toimin MLL.n kautta lapsenvahtina lukioikäisenä 98-00 aikoina todella paljon ja hain myös lapsia päiväkodeista. Tuskin minua vanhemmat erikseen nimesivät hakijaksi, kunhan vain aamulla ilmoittivat, että hoitaja tulee noutamaan. Ihme ylihysteeristä touhua nykyään kaikki. Olen myös hakenut lapsia, että olen juotunut hoitajalta kysymään, että kukas tämä lapsi on kenet haen :) En siis ollut nähnyt lasta pitkiin aikoihin ja kerran hain lapsen, jota en ollut koskaan tavannut edes. Tällöin tosin olin jo täysi-ikäinen.

Ei saa meilläkään, kysytty on.
Matka olisi 200m, isoveli 17v 9kk, ja haettava 6v 11kk.
Tehdään kyllä niin että ei viedätarhaan aamulla 6,45 kun äiti lähtee aamuvuoroon ja isä on yövuorossa, vaan isä vie 8.15 kun tulee töistä. Ja ihan kotona tarvittaessa hoitaa,mutta hakea ja viedä ei saa.
Heinäkuussa 2 viikon ajan on tilanne että saa hakea ja viedä, sitten loppuukin päivähoito pikkujätkältä.

Ei vitsi kyllä on hommat muuttuneet... Mun ala-asteikäiset kaverit hakivat pikkusisaruksensa tarhasta kultaisella avainlapsikaudella 80-90 lukujen vaihteessa eikä se ollut mikään ongelma. Itsekin toimin MLL:n hoitajana 90-luvun lopussa ja hain muksuja reilusti alaikäisenä tarhasta. Aika naurettavaa kyllä, jos ei 17-vuotias saa omaa sisartaan tarhasta noutaa.

Meidänkin pk:ssa pitää hakijan olla täysi- ikäinen. Kerran näin, kun joku 8- vee tuli hakemaan siskoaan. Iskä ei viitsinyt nousta autosta. Päiväkodintädit sitten laittoi tytön hakemaan isänsä paikalle.... Mun mielestä ihan oikein.
voi jessus sentään, jos muutaman metrin pätkä´lle pitää hakea aikuinen paikalle. hohoijaa sentää

[QUOTE="vieraana";29814241]Täällä ei saanut eskari-ikäistäkään hakea päiväkodin eskarista, jos ei yli 18v. Eikä lasta päästetty yksin kotiin, vaikka matkaa oli vain 200m.[/QUOTE]

Meilläkin sama ohje, kerran olisi jouduttu pyytämään, että alaikäinen sisarus olisi saanut hakea, koska vanhempi ei päässyt (äkillinen sairastuminen). Ei saatu lupaa. Soittelin sitten naapureita läpi, että kuka voisi mennä ottamaan vastaan sen lapsen sieltä eskarista, että voisi kävellä 13-vuotiaan kanssa kotiin.

Minusta se oli aika jännää, koska ryhmässä on lapsi, jonka tuo ja hakee 12-vuotias sisarus...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29815596:
Ei saa meilläkään, kysytty on.
Matka olisi 200m, isoveli 17v 9kk, ja haettava 6v 11kk.
Tehdään kyllä niin että ei viedätarhaan aamulla 6,45 kun äiti lähtee aamuvuoroon ja isä on yövuorossa, vaan isä vie 8.15 kun tulee töistä. Ja ihan kotona tarvittaessa hoitaa,mutta hakea ja viedä ei saa.
Heinäkuussa 2 viikon ajan on tilanne että saa hakea ja viedä, sitten loppuukin päivähoito pikkujätkältä.

Tää on kyl jo tosi tiukkaa pyrokratiaa... syksyllä syntyneet kun menee jo kouluun nuorempana.

Yhteistyössä