Hyviä vinkkejä miten päästäisi reilu 1v:nnukuttelusta ja lapsi oppisi lähitulevaisuudessa nukahtamaan itsekseenkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pin

Tunnettu jäsen
24.04.2013
5 711
238
63
Helsinki
Ei siis ole ongelmaa se vieressä oleminen ja iltajutut millä rauhoitetaan, mutta sellainen haluttaisi kitkeä, että hytkytellään, keinutellaan ja kauhea sirkus aina kun on kyse päikkäreistä, yöunista, yöllä heräämisistä ja uudelleen nukuttamisista. Onko mitään "kevyitä toimia" joita suosittelisit? Siis muitakin kuin huudattamalla unikouluttaminen? Tuntuisi vielä liian pahalta, vaikka järkevä vanhempi noin olisi toiminutkin jo. :D

Menee vielä useita tunteja vuorokaudessa vain nukutteluihin ja vinkkejä kaipaan.

Jos et kestä yhtään lapsen protestihuutoa, niin en osaa auttaa. Ei unikoulu tarkoita aina sitä, että lapsi jätetään yksin huutaan itsensä uneen, en olis todellakaan tuollaista kyennyt pitämään. Meillä piti kuitenkin myös opettaa lapsi nukahtamaan ilan sirkusta ja ilman protestihuutoa ei kyllä selvitty. Tassuttelu-unikoulu, googlaa jos kiinnostaa. :) Tosin meillä pidettiin jo 8kk-ikäiselle, kun helpompi pitää tuossa vaiheessa kun ei vielä noussut jatkuvasti ylös. Kahdessa illassa-yössä oppi mistä on kyse, eikä sitä huutoakaan mitenkään paljoa ollut. Enimmät huudot sai huutaa sylissä, mutta aina kun vähän rauhoittui niin laitettiin sänkyyn.

Jos et kestä yhtään lapsen protestihuutoa, niin en osaa auttaa. Ei unikoulu tarkoita aina sitä, että lapsi jätetään yksin huutaan itsensä uneen, en olis todellakaan tuollaista kyennyt pitämään. Meillä piti kuitenkin myös opettaa lapsi nukahtamaan ilan sirkusta ja ilman protestihuutoa ei kyllä selvitty. Tassuttelu-unikoulu, googlaa jos kiinnostaa. :) Tosin meillä pidettiin jo 8kk-ikäiselle, kun helpompi pitää tuossa vaiheessa kun ei vielä noussut jatkuvasti ylös. Kahdessa illassa-yössä oppi mistä on kyse, eikä sitä huutoakaan mitenkään paljoa ollut. Enimmät huudot sai huutaa sylissä, mutta aina kun vähän rauhoittui niin laitettiin sänkyyn.

Tiedän tassutuksesta, kokeiltiin sitä kun lapsi oli 10 kuukautta ja auttoi pahimpaan. Nyt enemmänkin ajattelin kysellä sellaisia "pikkukikkoja", ennen kuin alan harkita taas jotain isompaa. Ei siis ole mikään pakko heti just nyt saada tuota loppumaan, mutta toiveikkaana täällä odottelen jos menisi itsekseen ohi ja vaihdittaisin sitä jollain pienellä taikatempulla. :D

En oikein tiedä mitä tällä haen, mutta jos jollain on jotain kummallisia kikkoja niin antaa tulla vaan. :D

Mun keino on ollu maata lattialla pinnasängyn vieressä ja hyräillä/silitellä. Jos lapsi seisoo niin silityelee sitten jalkaa, yleensä se sitten tulee itse alas äidin luo kun äiti on siellä lattianrajassa. Tietty tassu-unikoulutyyliin silitellään vain jos itku on vaativaa ja itkun yltyessä lapsi otetaan syliin rauhoittumaan. Olennaista kuitenkin että silittely lopetetaan ennenkuin lapsi nukahtaa. Jos lapsi ei itke vaan leikkii tms niin vaan maataan hiljaa ja esitetään nukkuvaa/selataan kännykällä nettiä. Jos lapsi viskoo peiton/patjan/unilelun pois sängystä niin sitten ne on poissa. Huone pimeäksi.
Yhdet päikkärit. Paljon ulkoilua jne tuttua huttua varmasti.

Meillä ei kyllä koskaan ole vaatinut hytkyttelyä yms. Mutta tottui pienenäsiihen, että olen makuuhuoneessa niin kauan kunnes nukahtaa. 1 v synttäreiden kunniaksi siirrettiin omaan huoneeseen ja samalla aloimme tekemään niin, että minä toivotan hyvät yöt ja menen takaisin huoneeseen jos ynisee pitkään tai hätääntyneenä. En siis heti ensimmäisestä kuikuilusta mene. Joko nukahtaa heti tai sitten saattaa kujerrella ja paiskoa tuttia lattialle montakin kertaa. Mutta aina kun menen takaisin laitan vain pitkälleen, annan tutin, sanon hyvää yötä ja paijaan selkää muutaman kerran. Meillä siis ongelma yleensä se, että haluisi leikkiä vielä. Nyt ollaan näin menty muutama viikko ja kokoajan kyllä osaa rauhoittua nopeammin nukkumaan (toki poikkeus iltojakin on). Haaveenana olisi, että joskus voisi suoraan lähteä olkkariin ja keittiöön tekemään omiajuttuja mutta pikkuhiljaa :) meillä siis makuuhuoneet erikerroksessa niin olen sen aikaa aikuisten makuuhuoneessa kunnes nukahtaa.

En kyllä tiedä onko tästä mitään hyötyä mutta näin ei ainakaan ole tarvinnut itkettäävaan jos itku tulee menen heti muuten odotan rauhoittuuko itsekseen.

Meillä auttaa rauhoittumaan jos annan käteen nyperrettäväksi peiton kulman niin sitä tutkiessa rauhoittuu paremmin. Unileluja ollaan kokeiltu mutta niiden kanssa alkaa vain leikkiä ja piristyy lisää.

Tuossa edellinen kirjoittaja jo viittasikin siihen, mitä piti sanomani. Olemme toimineet aikoinaan niin, että kun lapsi alkoi sängyssään itkeä, hän pääsi syliin rauhoittumaan. Kun hän oli rauhoittunut, laitoin hänet sänkyyn ja silitin tai pidin kättä päällä. Jos lapsi oli edelleen rauhallinen, otin käden pois ja jäin sängyn viereen istumaan. Sitten kun hän jo melkein nukkui, lähdin huoneesta pois. Tarvittaessa toistin tämän tarpeeksi monta kertaa. Nykyisin lapseni on 1,5-vuotias ja nukkuu ja nukahtaa hyvin. Joskus hyvät tavat tietenkin unohtuvat häneltäkin ja silloin otan tuon saman vanhan metodini taas käyttöön. Kärsivällisyyttä nämä nukkumisasiat kyllä vanhemmilta vaativat.

Tuossa edellinen kirjoittaja jo viittasikin siihen, mitä piti sanomani. Olemme toimineet aikoinaan niin, että kun lapsi alkoi sängyssään itkeä, hän pääsi syliin rauhoittumaan. Kun hän oli rauhoittunut, laitoin hänet sänkyyn ja silitin tai pidin kättä päällä. Jos lapsi oli edelleen rauhallinen, otin käden pois ja jäin sängyn viereen istumaan. Sitten kun hän jo melkein nukkui, lähdin huoneesta pois. Tarvittaessa toistin tämän tarpeeksi monta kertaa. Nykyisin lapseni on 1,5-vuotias ja nukkuu ja nukahtaa hyvin. Joskus hyvät tavat tietenkin unohtuvat häneltäkin ja silloin otan tuon saman vanhan metodini taas käyttöön. Kärsivällisyyttä nämä nukkumisasiat kyllä vanhemmilta vaativat.

Olen yrittänyt varmaan tuhannesti ja aina lopputuloksena oikein säpsähtävä raivo kun tajuaa, että yritän hänet laskea itsekseen. Supersitkeä tapaus varsinkin kun on jo yli vuoden verran hytkytelty ja varmaan pinttynyt syvälle tuo juttu.
Kerran koitin tuota ihan kunnolla päikkäreillä ja oli taatusti väsynyt. Luovutin sitten kun olin yli kolme tuntia laskenut häntä alas ja yrittänyt siitä lähteä. Kuinka kauan tuota tulee vain toistaa ja toistaa? Onko joskus tullut vastaan usean tunnin sitkeä yritys?

Älä sit ota tästä mallia. Tämä on väsyneen ja laiskan äidin neuvo: muksulle tutti yöksi (jos on siihen aiemmin tottunut) suuhun ja muksu kainaloon.
Vieroitus sekä kainalosta ja tutista sit jooooskus, kunhan äippä saa muutaman kuukauden nukuttua.

Juu unoha toi, mut oli ihan pakko kertoa mikä meillä auttoi. :xmas:

Älä sit ota tästä mallia. Tämä on väsyneen ja laiskan äidin neuvo: muksulle tutti yöksi (jos on siihen aiemmin tottunut) suuhun ja muksu kainaloon.
Vieroitus sekä kainalosta ja tutista sit jooooskus, kunhan äippä saa muutaman kuukauden nukuttua.

Juu unoha toi, mut oli ihan pakko kertoa mikä meillä auttoi. :xmas:

Tekisin mielelläni tuon, siis todellakin tekisin, mutta ei koskaan ole suostunut tuttia syömään vaikka kuinka yritin. :D Kainalossa saisi nukkua vaikka kouluikään asti, mutta siitä ei nykyään tule oikein mitään. :D Kyllä mä yöllä saatan vauvan nostaa vierelle jos en vaan jaksa, mutta sitten uni on oikeastaan vain rauhattomampaa ja mun nenä kohta murtuu...

Tekisin mielelläni tuon, siis todellakin tekisin, mutta ei koskaan ole suostunut tuttia syömään vaikka kuinka yritin. :D Kainalossa saisi nukkua vaikka kouluikään asti, mutta siitä ei nykyään tule oikein mitään. :D Kyllä mä yöllä saatan vauvan nostaa vierelle jos en vaan jaksa, mutta sitten uni on oikeastaan vain rauhattomampaa ja mun nenä kohta murtuu...

No voihan harmi, millähän sen taaperon saisi tajuamaan että yöllä ei saa harjoitella jalkkista Litmasen tyyliin tai kickboxingia. : /

Tuo on kunnon wrecking ball haituvakaljunsa kanssa! :O
Viitsisi edes antaa nuijanukutuksen minulle, mutta liian kevyttä kamaa vielä.

Aijaijai. :laugh:

No, toivottavasti saat joltakulta muulta täällä avun. :)

Ja vinkkejä, miten saisin 2,5 veen nukahtamaan itse. Äiti nukuttaa aina pojan pitämällä tätä kädestä kiinni tai ottamalla syliin. Huutaa suoraa huutoa niin kauan että nukahtaa :( Huono äiti-fiilis. En osaa tätä hommaa..

me tehtiin toisen pojan kanssa niin että en enää ottanut syliin, paijasin ja halailin ja olin lähellä. aloin laulamaan ensin jotain ns nopeaa jänis istui maassa ja pikku hiljaa hitaampia ns uni lauluja. sitten kun oli oppinut laulut kun lauloin aina samat ja alkoi rauhoittua niin vähensin kontaktia. lopussa riitti että lauloin ja nukahti lopulta ennen vikaa laulua. siitä olen siirtynyt pikku hiljaa vähemmän vähemmän lauluja ja aina vikana se sama..esim tupakkirulla. ja toivotan hyvät unet. odotan kuitenkin että on melkein unessa, vällillä huutoa mutta palaan ja en sano enkä elehdi. syssyttelen ja peittelen ja paijaan pari kertaa lähden taas. tärkeintä että ite on tyyni sisältä ja ulkoa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Siis vauva nukahtaa hytkyttelemällä syliin ja siitä perhepetiin nukkumaan? No ensinnäkin hytkytät niin vähän kun mahdollista (siis se liike) ja sitten lopetat sen lähes heti kun vauva rauhoittuu. Annat siis olla vielä sylissä. Jos hermostuu niin sitten taas jatkat sitä mahdollisimman pientä liikettä. Äläkä tee sitä automaattisesti. Sen sijaan voisit alkaa vaikka silittämään päätä. Kun tämä rauhoittaa eikä liike, voit laskea jo rauhoittuneen vauvan alas petiin. Jos/kun vauva hermostuu pedissä, voit silittää päätä tai pitää kädestä ja tämä rauhoittaa vauvan sen liikkeen sijaan mitä nyt kaipaa. Eli ei tarvitsisi nostaa enää ylös. Sitten pikkuhiljaa vähennät sitäkin pään silitystä ja toivon mukaan vauva alkaa nukahtamaan itsekseen.

Heti jos vähennän sitä hytkytystä, vauva (tai siis taapero) alkaa vääntelehtiä vihaisesti ja itku tulee jos en nopeuta. Voin aloittaa sen hiljentämisen pikkuhiljaa kun lapsi on nukahtanut ja siihen lasken vielä hiiittaaaasti kahteenkymmeneen ja silti välillä säpsähtää hereille kun huomaa hytkytyksen hiljenevän ja etenkin kun alan laskea sänkyyn tai perhepetiin.

Onko jotakin uniriepua mitä hyperrellä?:D

Aloitetaan rauhoittamaan ilta hyvissä ajoin, pisut, pesut omaan sänkyyn. Hyvänyöntoivotukset pusut ja halit.

1. Äiti ottaa paksun satukirjan ja alkaa lukemaan sitä monotonisella hiljaisella äänellä, eikä välitä pienestä heiluvasta pallerosta joka päättää pistää tanssiks pinniksessä, vaan jatkaa sinnikkäästi lukemista.
2. Lukeminen ei tuottanut toivottua tulosta, äiti alkaa hiljakseen laulamaan tai hyräilemään ja samalla paijaa palleroa/on paijaamatta.
:D

Tossa laulamisessa on taikaa. Lauloin pikkukakkosen nalle luppakorvan alku ja lopputunnareita joskus nonstoppina lapsille, ne tuntuivat nukuttavan parhaiten.
Kun laulu on tuttu niin siitä tulee osa rutiinia, laps tietää että nyt nukutaan.
Voihan niitä lauluja vaihdella sitten kun nukahtaminen on helpompaa.

Nyt nuorimmat ovat 6v ja 7v. Jos heille menee illalla laulamaan nalle luppakorvaa niin nukahtavat välittömästi.:D

Onneks on sellanen piisi mitä radiossa ei soitella, eivät nukahda vanhempana rattiin.

Mä yritin välttää hytkyilyä ja koskettamista. Kun ne lopetti niin pallerohan nosti het päätään. Tai ainakin viimeistään sitten kun kerkesin istahtaa toisessa huoneessa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Freiya
Laulu on tosiaan hyvä konsti, mutta toimii meillä vaikeampana iltana hytkytyksen LISÄKSI. :D
Olisi kiva tietää, kuinka monta tuhatta kertaa olen laulanut "Samulla on saari se oma saari on..kaikilla vauvoilla, ei ole omia...." Mun mies pelasi jotain visailupeliä ja piti kertoa kenen saari siinä laulussa lauletaan, ja se luuli tosissaan jo, että vastaus on "vauva". Koko porukka repesi hirveään nauruun. :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Ihana huomata näin perjantai aamun kunniaksi ettei meillä nukkuminen menekään niin huonosti kun luulin :) meillä 1v viedään sänkyyn ja istutaan tuolilla sängyn vieressä, 10-20min. Joskus harvoin puoli tuntia. Ja auka hyvin kestää pitkällään(se saavutus tuli "unikoululla"). Välillä hyörii ja myllää levottomasti, nyt aloittanut välillä päristelyn... Tuti joskus tipahtaa kun poistin hölml sen reunasuojan... Mutta tänä iltana olen tyytyväisempi tähän meidän tilanteeseen.

Yhteistyössä