Kokit tai kokin opinnoista tietävät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chef Maybee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Chef Maybee

Vieras
Olen ylioppilas ja sen jälkeen vuosia töitä tehnyt, milloin mitäkin ja miettinyt mitä haluan opiskella ammatikseni.
Nyt on alkanut kiinnostaa työ ruoanlaiton parissa koska tykkään leipoa ja tehdä ruokaa ja ajattelin että siitähän voisi vaikka opiskella työttömyysetuudella aikuiskoulutuksena itselleen ammatin.
Tavallinen opiskelu ei sovi minulle taloudellisesti koska en todellakaan pärjää pelkällä opintotuella.
Löysinkin erään koulun jossa alkaisi aikuiskoulutuksena päiväopiskeluna kokin perustutkinto syksyllä ja sinen olisi vielä hakukin meneillään.

Eli, millaista kokiksi opiskelu on?
Kaikki tiedot ja vinkit otetaan vastaan. Voisin jo tänä iltana hakemuksen pistään netin kautta.

Kokin tutkinnossa on joko oppisopimuksella työssä tai sitten opetuskeittiössä sitä keittiötyötä, tietysti. Sitten on hygieniaa, mikrobiologiaa, elintarvikekemiaa, luultavasti vähän kieliä. Matikkaa tarvitset ammattityössä, ohan perus juttuja, kuten prosenttilaskua. Lisäksi ainakin ennen opiskelitiin elintarviketietoa ja puhtaanapitoa. Ei mitään tähtitiedettä siis...

Koulu on helppo, menee heittämällä läpi.
Jos olisin sinä niin tekisin kuitenkin jotain muuta. Palkka on todella paska ja kroppa menee väistämättä hajalle. Joka taoinen työkaveri jonottaa johonkin leikkaukseen ja sairaslomia kertyy kiitettävästi. Ei tuo ole ihmisen hommaa.

Itse opiskelin kolme vuotta (2009-2012) Porvoon ammatti-instituutin tv-kokkilinjalla, ja täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen. Mukava olla kuuluisa.

Myöskään itse työ ei ole kovin raskasta, yleensä (jos kuvaukset menevät putkeen) valmistan vain yhden aterian viikossa, ja kuukausipalkka juoksee. Viime viikolla kävin viiniostoksilla Ranskassa työnantajan laskuun.

ota ensin yhteyttä työvoimatoimistoon ja kysy oletko oikeutettu opiskelemaan omaehtoisesti, eli juuri tuolla työkkärin rahoituksella. Itse sillä opiskelin aikoinani perustutkinnon ja maksoivat lisäksi vielä työvaatetuksenkin.

No jos on intohimoa ja poltetta kokiksi niin miksi ei. Itse 10 vuotta alalla töitä tehneenä vaihdoin päivätyöhön jossa palkkakin parempi.
Huomaa, että työ usein painottuu iltoihin ja viikonloppuihin, sekä on fyysisesti raskasta.

Yhteistyössä