Onko rittävät mökkiviemiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 aikuista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on ihan sama mitä ap vie, joka tapauksessa on palstan mielestä aivan paskat viemiset. Mitään ehdotuksia niistä fiksuista ja kivoista viemisistä ei kuitenkaan tipu, ainoastaan kitinää joko liiasta krääsästä tai liiasta pihiydestä kun viekin liian vähän. Ja jos ap vastaa jotakin, tulkitaan se vastaan vänkäämiseksi ja riidan haastamiseksi. :laugh: :D

Mökkiläisenä ilahtuisin tuliaisista. Olen niin kyllästynyt omiin ruokiini, että jos joku vaivautuu miettimään sapuskat puolestani piristyisin eleestä. Tosin myös toivoisin vieraan osallistuvan tuomiensa ruokien valmistamiseenkin, jolloin tuliaisesta tulisi täydellinen.

En tiedä millaisissa mökeissä ihmiset ylipäätään aikaansa viettävät, mutta kyllä meillä on pakastin-jääakaappi ja juokseva vesi. Jos vieras tuo jotakin sellaista, mikä ei tarjolle mahtuisi, niin lykkään pakkaseen.Mitäs tuota sen enempää taivastelemaan.

Tosi runsaat ja kivat tuliaiset mun mielestä. Ainoa "lisä" mitä tohon toivoisin on että osallistutte myös esim keittiöpuuhiin. Esim meiän mökillä ei ole juoksevaa vettä (pihassa kaivo josta saa pumpulla tosi hyvää vettä) joten ruoanlaitto ja etenkin tiskit on aika iso työ jos jää yksin emännän hommaksi.

Minusta ämpäri on kyllä hauska, mutta itse ostaisin siihen (ainakin enimmäkseen) pidempään säilyvää ruokaa kuin uusia perunoita: yrtit ruukuissa on erinomainen idea kun ne voi vaikka istuttaa maahan tai ruukkuun jos ei heti käytä. Sipulia varmaan menee joten se voisi toimia; lisäksi sitten vaikka vesimeloni, retiisejä ja vaikka joku ruukkusalaatti. Ja sitten vähän "koristeeksi" niitä perunoita muutama. TAI jos olisi oikein nokkela niin laittaisi sankoon multaa ja sinne muutaman perunan, niin ne kasvaisivat sitten kesällä syötäviksi :)

Jos ruokapuolesta ei olisi erikseen sovittu, veisin vähän kauemmin kuin vain päivän-pari säilyviä elintarvikkeita: tomaatteja, kesäkurpitsaa, maissintähkiä, paprikaa. Sitten kahvia/teetä, jotain laadukasta säilykelihaa ja muita HYVÄlaatuisia säilykkeitä (lähinnä kalaa), keksejä sekä kivennäisvettä.

Tavaratuliaisista hyttyskarkotteet, kynttilät, siivousvälineet, tulitikut, sytytyspalat ja lapsille vaikka joku pihapeli olisi kivoja. Riippukeinu on oikein hyvä idea.

Ajattelinkin katsoa torilta inspiksen mukaan jotain "rehuja" mukaan. Se varmaan vielä vahvistaa tätä palstahistorian huonompien viemisten titteliä, mutta kerrankos sitä ollaan loukkaavia :D

[QUOTE="a p";29977829]Ajattelinkin katsoa torilta inspiksen mukaan jotain "rehuja" mukaan. Se varmaan vielä vahvistaa tätä palstahistorian huonompien viemisten titteliä, mutta kerrankos sitä ollaan loukkaavia :D[/QUOTE]

Höpsö :) Tuliaisesi ovat oikein hyvät, ja tärkeintä isännillesi on joka tapauksessa, että menet(te) heidän mökilleen vieraaksi. He tietävät kyllä, että tuliaisesi on huolella valittu ja heitä olet ajatellut. Hyvää reissua!

ei siellä taida olla mitään valmista tarjolla, koska sanoivat, että kalaa on niin paljon KUIN JAKSATTE KALASTAA. Vie mitä haluatte syödä. vie saunassa tavittavia asioita esim. kivoja shampoita ym.

[QUOTE="a p";29977829]Ajattelinkin katsoa torilta inspiksen mukaan jotain "rehuja" mukaan. Se varmaan vielä vahvistaa tätä palstahistorian huonompien viemisten titteliä, mutta kerrankos sitä ollaan loukkaavia :D[/QUOTE]

Miksiköhän sinulla on tarve tuolla lailla ajatella, kun minusta näköjään suurin osa kommenteista on suuntaan "ihan ok". Toivotko jotenkin turpiisi tai onko sinulla muuten tarve asettua kärsijän ja puolustautujan asemaan?

Minusta ihan kivat tuliaiset, runsaat jopa. Jos itse jonkun kutsun mökilleni, olen yleensä ajatellut jo syömiset valmiiksi, mutta meitä on moneen junaan ja monelle mökillekin. Itse vierailimme juuri kaksi yötä ystäviemme mökillä lähes ilman tuliaisia (no yks taide-esine ja viiniä), mutta meillä onkin puolin ja toisin tapana isännöidä toisemme ns. täysin, eli isäntäväki vastaa ruoista.

Toivetuliaiset riippuvat tietysti myös mökistä. Itselläni on takana elämänvaihe "emännäntekeleenä" muutaman vuoden ajan saaressa sijaitsevalla mökillä, jossa oli ulkovessa ja kantovedet (tiedoksi sisämaan asukeille, että meressä sijaitsevilla saarilla ei aina ole käyttökelpoista vettä). Toivetuliaiset olivat 1-2 kanisteria juomavettä ja paalillinen vessapaperia...

Miksiköhän sinulla on tarve tuolla lailla ajatella, kun minusta näköjään suurin osa kommenteista on suuntaan "ihan ok". Toivotko jotenkin turpiisi tai onko sinulla muuten tarve asettua kärsijän ja puolustautujan asemaan?

Minusta ihan kivat tuliaiset, runsaat jopa. Jos itse jonkun kutsun mökilleni, olen yleensä ajatellut jo syömiset valmiiksi, mutta meitä on moneen junaan ja monelle mökillekin. Itse vierailimme juuri kaksi yötä ystäviemme mökillä lähes ilman tuliaisia (no yks taide-esine ja viiniä), mutta meillä onkin puolin ja toisin tapana isännöidä toisemme ns. täysin, eli isäntäväki vastaa ruoista.

Toivetuliaiset riippuvat tietysti myös mökistä. Itselläni on takana elämänvaihe "emännäntekeleenä" muutaman vuoden ajan saaressa sijaitsevalla mökillä, jossa oli ulkovessa ja kantovedet (tiedoksi sisämaan asukeille, että meressä sijaitsevilla saarilla ei aina ole käyttökelpoista vettä). Toivetuliaiset olivat 1-2 kanisteria juomavettä ja paalillinen vessapaperia...

Ehdottomasti se kärsijän rooli :D

Hitsi sä OLET fiksu. Mieletön ajatuksenjuoksu :)

Kivat tuliaiset mutta itse tykkäisin sopia tarkemmin kunkin päivän ruoista, esim. Että torstaina grillataan kalaa ja perunoita, perjantaina syödään pihvit ja maissit ja lauantaille on joku muu ruoka. Nyt emännän kalastuskommentti jättää vähän arvailun varaan, että onko siellä ruokaa vai ei varattuna teille.

[QUOTE="a p";29977925]Ehdottomasti se kärsijän rooli :D

Hitsi sä OLET fiksu. Mieletön ajatuksenjuoksu :)[/QUOTE]

Niin no tarkenna vähän. Mikäköhän kohta viestissä oli niin mieletön...? Sekö että toivoo vieraiden tuovan saaristomökille juomavettä ja vessapaperia...

:D Määkin osaan tehdä.

[QUOTE="a p";29977925]Ehdottomasti se kärsijän rooli :D

Hitsi sä OLET fiksu. Mieletön ajatuksenjuoksu :)[/QUOTE]

ihmettelen myös miten joku voi nähdä asiat noin negatiivisesti kuin ap.

Kivat tuliaiset mutta itse tykkäisin sopia tarkemmin kunkin päivän ruoista, esim. Että torstaina grillataan kalaa ja perunoita, perjantaina syödään pihvit ja maissit ja lauantaille on joku muu ruoka. Nyt emännän kalastuskommentti jättää vähän arvailun varaan, että onko siellä ruokaa vai ei varattuna teille.

Heh, on siellä. Hän lähinnä tarkoitti, että ovat nyt kalastaneet runsaasti ja kalaa on tullut hyvin. Sovittiinkin siis, että savustetaan ja grillataan kalaa.

[QUOTE="a p";29977966]Ei ollut minun kommentini. mutta kuten jo aiemmin sanoin, mökille tulee juomavesi.
Eikä kyse saaristomökistä.[/QUOTE]

Siis aivan mielenkiinnosta: kommentti #35 jota lainasin: sekö ei ollutkaan aloittajan kommentti?

Aika jännä, että noinkin moni on valmis tarjoamaan kokonaiselle perheelle 4 päivän mökkiruoat. Itse voin tarjota yhden aterian ja kahvit perheelle, mutta muuten jaetaan kulut. Olen ilmeisesti pihi.

Aika jännä, että noinkin moni on valmis tarjoamaan kokonaiselle perheelle 4 päivän mökkiruoat. Itse voin tarjota yhden aterian ja kahvit perheelle, mutta muuten jaetaan kulut. Olen ilmeisesti pihi.

Ethän toki ole välttämättä pihi. Vain on tilanne niin monenlainen, ei ollenkaan kaikkialla ja aina samanlainen, vaikka olisikin a) mökki ja b) vieraat. Riippuu mökistä, vierailun pituudesta, tuttuuden määrästä, vastavuoroisuudesta, tulotasosta ja tulotasojen erosta vieraan ja isännän välillä, vielä lisäksi siitä kuka on kutsun esittänyt ja miten se kutsu on esitetty vai onko sitä laisinkaan esitetty vai onko vieraat vain päättäneet kutsua itse itsenä...

Ja edellämainittujen lisäksi vielä monesta muustakin seikasta.

"Elämä"n käyttöohjeessa ei taidettu mainita että "Elämä" olisi mitenkään yksinkertaista.

Mut viihdyn edelleen paremmin elävänä kuin kuolleena, kaikesta monimutkaisuudesta huolimatta. Tai ehkä just sen takia.

Lasku vieraiden kouraan vai?

Kyllä mekin teineinä kulut jaettiin tarkkaan, tosin silloin kukaan ei ollutkaan varsinaisesti isäntä/emäntä, vaan mökit oli laina- tai vuokrakäytössä. Vähän myöhemmin, kun vielä oli kuitenkin opiskelija eikä rahaa ylimääräistä, jaettiin vähän suurpiirteisemmin, kuka tuo mitäkin.

Muistan siltä ajalta yhdet todella pihit vieraat, joita ei toiste mökille kutsuttu. Heitä oli pyydetty tuomaan perunoita ja leipää, ne oli vähän vähissä mökillä. Toivatkin niitä, eivät sentään mitään muuta. Tämä tuttavapariskunta oli mökillä pari päivää ja he lähtivät päivää ennen kuin muut. Lähtiessään kaivoivat perunansa jääkaapista, niitä oli vielä jäljellä, koska olimme syöneet ensin toisesta pussista. Tuomastaan leivästä oli kolmasosa jäljellä, senkin pakkasivat mukaan. Katselin touhua silmät ymmyrkäisinä ja harkitsin, että pitäisikö heitä pyytää jättämään meille perunoita, mutta annoin olla. Kyllähän niitä sai 10 km päästä lisää ostettua ja heille ne ilmeisesti olivat kovin tärkeitä.

Eli vinkkinä, vei sitten mitä tahansa, niitä viemisiä ei sovi kaivaa enää isäntäväen kaapista oma-aloitteisesti pois, jos haluaa tulla uudestaan kylään kutsutuksi.

Yhteistyössä