Rikosilmoitus netissä. Onnistuuko nimettömänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölynpöly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hölynpöly

Jäsen
21.05.2011
57
0
6
Kävin tuossa poliisi.fi:ssä katselemassa tuota rikosilmoituksen tekemistä netissä. Siellä tietty pyydettiin kaikki henkilötiedot, mutta kertooko poliisi tälle rikoksesta epäillylle mun tiedot jos teen ilmoituksen?

Naapuri kyseessä, enkä jaksais mitään sotaa nyt. Ja vähän tuota naapuria pelkäänkin, kun tää kyseessä oleva rikos on ampuma-aserikos ja tuo mies vaikuttaa ainakin mun silmissä vähän uhkaavalta.

Jostain uutisesta luin kuluneen vuoden aikana, että poliisi selvittää myös ns. nimettömänä annettujen vihjeiden teletunnistetiedot ainakin joissakin tapauksissa. Ainut keino antaa nimetön vihje on, että yrität löytää jostain julkisen koneen, jota ei valvota nauhoittavalla kameravalvonnalla ja kirjoittaa vihje sieltä.

Kurja tilanne sulla.

[QUOTE="vieras";24276105]Jostain uutisesta luin kuluneen vuoden aikana, että poliisi selvittää myös ns. nimettömänä annettujen vihjeiden teletunnistetiedot ainakin joissakin tapauksissa. Ainut keino antaa nimetön vihje on, että yrität löytää jostain julkisen koneen, jota ei valvota nauhoittavalla kameravalvonnalla ja kirjoittaa vihje sieltä.

Kurja tilanne sulla.[/QUOTE]

Tai sit matkustaa jonnekin 500 km päähän sieltä mistä asuu, ostaa siellä puhelime + prepaidliittymän ja soittaa poliisille, sitten heittää puhelimen + liittymän jokeen ja lähtee kotiin!

Noei ne oikeesti ala mitään teletietoja selvittelemään, ellei käy niin että joku on antanut perättömän vihjeen jostain hyvin vakavasta kuten että henkilö suunnittelisi joukkomurhaaja tästä tulisi suuret poliisioperaatiot etc. Tästä ei taida olla kyse ap:n tilanteessa ja jos ap on varma asiastaan niin ei tarvitse edes pelätä mitään syytteitä perättömästä ilmiannosta tai muusta.

No mullahan ei ole väliä vaikka poliisi ne mun tiedot saakin, mutta en välttämättä tahtois että naapuri tietää kuka on ilmoituksen takana. Ja asiastani olen kyllä ihan varma, kun tuossa lenkillä ollessani näin ja kuulin ampuma-aserikoksen. Ampui siis rauhoitettuja lintuja taajama-alueella.

Tuosta hepusta on vaan jäänyt jotenkin epämiellyttävä (epävakaakin ehkä..) kuva, mitä nyt olen häneen törmäillyt silloin tällöin. Ja tuo nyt vielä vähän lisää pelkoa kun huomaa että herralla on asekin hallussaan.

No poliisisetä menee ja kysyy sedältä että oletko ampunut rauhoitettuja lintuja, setä vastaa että en toki ne on rauhoitettuja ja poliisi sanoo että hyvä, älä ammukaan. Sinä tarvitset jotain todistetta väitteellesi.

No sinä se et tee rikosilmoitusta, vaan tietenkin polisiisille tutkintapyynnön. Voi vittu teitä idiootteja. Kävisitte edes jotain koulua prkl...

Kerropas sinä sitten, kun olet noin sivistynyt ja kouluja käynyt, mikä ero on rikosilmoituksella ja tutkintapyynnöllä? :)

Aloitukseen vastauksena, ilmoitusta on turha tehdä, jos haluat ehdottomasti salata henkilöllisyytesi naapuriltasi. Sillä eihän hän tietenkään myönnä tekoa, eikä nimettömän ilmiannon perusteella ketään tuomita. Edes kotietsintää ei noin huterilla perusteilla voi tehdä, joten vaikka ase olisi luvaton, sekin jää naapurin haltuun. Joten kyllä sinun pitää olla valmis todistamaan siitä mitä näit, jotta naapurille seuraamuksia voisi tulla. Syytetty saa tietää todistajan henkilöllisyyden ja hänellä on mahdollisuus (itse tai oikeudendenkäyntiavustajansa välityksellä) esittää sinulle kysymyksiä oikeudenkäynnissä.

Yhteistyössä