Nyt tarvittais vinkkejä! Tyttö 5,5v päästää edelleen housuun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aapuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aapuva

Vieras
Eli siis meidän neiti on pissannut housuunsa siitä asti kun on otettu vaipat pois n.2 vuotiaana.
Nyt viimeisen vuoden aikana on myös alannut päästämään kakatkin housuunsa.
Tyttö ei häpeä tai piittaa asiasta mitään vaan jatkaa touhujaan ihan kuin mitään ei olis tapahtunutkaan.
Eilen lähdettiin lähi leikkipuistoon ja ovella kysyin onko kaikki varmasti käyny vessassa ja vastaus oli perinteinen joo. No puistossa oltiin keretty olla 3min kun huomasin että likalla kuset housuissa eikä se ollut puhunut mitään.
Kaikkia keinoja on kokeiltu ja nyt alkaa olla niksit vähissä!
Oon harkinnut jopa laittavani vaipan takas ja tästä tyttö on ollu kauhuissaan ettei halua kun ne on vauvoille.

Meidän elämässä ei oo tapahtunu yhtään mitää erikoista tässä ajassa ettei tää nyt siitä pitäis johtua.
Onko kenelläkään mitään hyviä neuvoja kuinka saisin tämän loppumaan?!

No kyllä mä tuota lasta vahtisin vessa-asioissa vähän tarkemmin, eli katsoisin perään että todella on käynyt vessassa ennen lähtöä. Kyllä meilläkin 5v välillä väittää käyneensä vessassa, vaikka itse asiassa edellisestä käynnistä on kulunut jo pari tuntia. Eli vahtia pitää. sitä kyllä ihmettelen, että eikö teillä lapsi sitten osaa ilmoittaa hädästä? Entä miten suhtaudut noihin vahinkoihin? Minä kyllä tuon ikäisen laittaisin jo siivoamaan itse sotkunsa, eli luuttuamaan lattiat ja pesemään kakat pikkuhousuista. Entä päiväkodissa, pissailee ja kakkailee sielläkin housuun?

Neuvolasta eivät sanoneet muuta kuin seurataan tilannetta ja kyllä se aikanaan oppii.
Päiväkodissakin pissaa housuihinsa.
Ja olen vahtinut vessa käyntejä ja laittanut vessaan ennen lähtöä niin ei varmana pissaa. Neuvottiin "luottamaan" lapseen että se itse hoksais asian. Ei oo hoksannu ei.
Itse siivoaa jälkensä.
Olen kokeillut itse kaikkia eri reagointi tapoja mitä on neuvolatätikin ehdottanut eli, olla ns huomioimatta, suuttua, puhua lempeästi ettei niin saa tehdä, laittaa jäähylle, ei tehdä siitä numeroa jne jne jne.....

Ei taida lempeys auttaa kun tyttöä ei itseään yhtään kiinnosta asia. Nyt pitää jotain tehdä ettei eskarissa aleta kiusaamaan (ja se on sitten tosi raakaa...). Laittaisin vaipan takaisin kesälomalla. Selittäisin miksi ja sovittaisiin joku systeemi (tarrataulukko tms.) palkkioksi jos vaippa pysyy kuivana. Lupaus jättää vaippa pois heti kun tyttö oppii pitämään vaipan kuivana tietyn aikaa.

Tekeekö siis pöntölle jos käyttää tarpeeksi usein vai tekeekö vain housuun?

Etkö ole käynyt lääkärillä, ei neuvolatädin koulutus riitä tuon vian hoitamiseen

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3734/6054/

2. Päiväkastelu

Mikäli päiväkastelua on esiintynyt yli 4-vuotiaalla lapsella koko iän joka päivä, ovat rakenteelliset poikkeavuudet virtsateissä todennäköisiä. Tämä takia on lastenkirurgin tutkimus tarpeen. Virtsateiden ultraääni, rakon rtg-kuvaus, urodynaaminen tutkimus (selvittää rakon ja rakonkaulan lihasten reaktiot rakon täyttyessä) sekä rakon tähystys ovat yleensä tarpeen.

Ei taida lempeys auttaa kun tyttöä ei itseään yhtään kiinnosta asia. Nyt pitää jotain tehdä ettei eskarissa aleta kiusaamaan (ja se on sitten tosi raakaa...). Laittaisin vaipan takaisin kesälomalla. Selittäisin miksi ja sovittaisiin joku systeemi (tarrataulukko tms.) palkkioksi jos vaippa pysyy kuivana. Lupaus jättää vaippa pois heti kun tyttö oppii pitämään vaipan kuivana tietyn aikaa.

Tekeekö siis pöntölle jos käyttää tarpeeksi usein vai tekeekö vain housuun?

Jos noin on niin ei auta sitten kuin käyttää esim tunnin välein ja vahtia asiaa jos ei vaippaa halua enää laittaa.

Välillä meillä on päiviä ettei tuu pissaa ollenkaan housuun. Joskus taas pari kertaa päivässä.
Ollaan oltu neuvolatädin lähettämänä lääkärillä ja ei mitän löytynyt.
Tyttö täysin normaali muuten, iloinen, paljon kavereita ja ihana.
Ja "naapurille" tiedoksi: MEILLÄ EI OLE MITÄÄN VUODEN IKÄISTÄ PIKKUSISKOA!!!

Niin siis kyllä tekee pöntöllekin asiansa ja tosiaan välillä menee parikin päivää kuivana.
Neidille tulee joku "vastareaktio" kun laitan pöntölle esim sen tunnin välein ja vahdin vieressä, ei sitten varmana pissaa sinne.
Sitten tulee jossain kaupassa tai pihalla housuun.... Mutta ei tuu hirveitä määriä, ei siis mitään lammikkoa tuu lattialle. Ei taida päästää kaikkea kerralla tulemaan housuun.

Jos ei vikaa ole löytynyt, niin todellakin ostaisin vaippapaketin. Rangaistuksena joka kerran, kun on paskat tai kuset housusa, tulee vaippa pikkareiden tilalle. Eiköhän äkkiä mene jakeluun.

Ootteko lahjoneet ja koittanee porkkanaa? Tarrataulu ja semmonen kiva palkinto jonka saa kun sovittu määrä päiviä on pysyny kuivana. 5v kyllä on jo sen verta iso. Jollei mene sekään jakeluun ni laittasin raakasti vaipat vaan ellei ala olla kuten isot lapset.

Vaipat laittaisin minäkin. Jos tyttö käyttäytyy vauvamaisesti, niin silloinhan hänelle vauvajutut eli vaipat on ihan paikallaan. Luultavasti hän osaa itse ne kuitenkin vaihtaa, jos sotkunsakin siivoaa.

Tutulta kuulostaa, tosin mulla on poika. Pojilla tuo ongelma on yleisempi kuin tytöillä. Tuhrimiseksi sanotaan sitä kun kakkaakin menee housuun. Nyt lääkäriin, on joko rakenteellinen vika tai kehittymätön rakko. Onko kova vatsa? Se aiheuttaa housuun pissaamista.

Uudestaan eri lääkärille.
Vaipan laitto on kyllä melkoinen rangaistus. Eikö oikeesti lempeämpi tapa auta. Lahjonta... Tarpeeksi monta päivää pissaamatta housuun, saa palkinnon jne.

Meillä vähän samaa, varsinkin yökastelua. Terveyskeskuslääkäri sanoi suoraan ettei tiedä näistä asioista, pyydä lähete erikoislääkärille. Kukaan ei "kuse" tahallaan housuun, ei rangaistuksia.

Jäin miettimään miksi ootte vaipat 2v:na jättäneet pois jos ei sillonkaan olleet kuivia? Lääkäriin veisin, jollekin asiaan erikoistuneelle. Jotain apuja selvästi kaipaa ja järjetöntä olla hoitamatta ennen kouluikää.

Vaadi lähete erikoislääkärille ja jos mitään sairautta tai rakenteellista vikaa ei todeta, niin sen jälkeen lapsiin erikoistuneelle psykologille. Ei lapsikaan pissaa tai kakkaa tahallaan housuunsa, ja varmasti kärsii tilanteesta itsekin vaikka ei sitä näytäkään. Suuttuminen tai vaipparangaistus tällaisessa tilanteessa ei voi mitenkään auttaa asiaan, vaan päin vastoin saattaa pahentaa ongelmaa.

Yhteistyössä