Aion aloittaa 6kk kestävän karkki-, herkku-, ja roskaruoka-lakon huomenna!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku hihhuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomalainen on saanut kaliuminsa perunasta ja jos sen lopettaa kokonaan, voi tulla kaliumin vajausta. Banaanista sitä saa myös ja muusta, mut kaikkea ei kannata tuolta "kärjestä" syödä:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=all&specdiet=none&items=999&from=top&portion=100g&lang=fi

Kaliumin puutos ilmenee päänsärkynä ja jos siihen ottaa vain särkylääkettä, eikä saa kaliumia, tulee sydänpysähdys. En muista, mistä tuon olen lukenut, mutta aika vanhaa tietoa.

Onneksi tuota kaliumia näyttää saavan muualtakin eikä terveellä ihmisellä taida puutokseen olla vaaraa. Maitotuotteita käytetään reilusti.

Jeps, tänään se alkoi herkuton elämä!! :)

No mikäs sua rassaa?
Siis voihan sitä vaihtelun vuoksi syödä muuta kun perunaa, vai eikö saa syödä kun perunaa? Jos et tiedä perunasta niin suosittelen etsimään tietoa vaikka Googlesta.

Kyllähän kuka tahansa tietää, että peruna vrt makarooni esim.
- luonnollista vrt tekemällä tehty
- vitamiineja vrt ei vitamiineja (tosin kuorineen pitäis kai syödä)

Sinänsä taitavat kuulua molemmat ryhmään ei-niin-välttämätön-ihmiselle, mutta itse olen ihan pienestä pitäen syönyt perunaa eri muodoissa, ei meillä ikinä ollu pastaa/riisiä. Perunan valitsen niistä jos pitää valita.

Jos vastaa aloittajan ketjuun, niin miksi jokin pitäisi rassata? Tämä on keskustelupalsta. Aloituksessa jäi mietityttämään, miksi peruna pitää korvata, jos se kuitenkin on terveellistä.

Mitä vitamiinia perunassa on enemmän kuin makaroonissa? Ja miksi peruna on hyvää muka laihduttajalle?

Että tavoitteena ois sitten jouluna seuraavan kerran mässäillä. En tiedä miten onnistuu, kun olen ihan toivottoman koukussa sokeriin.

Samalla ois tarkoitus tarkistaa tuota ruokavaliota terveellisemmäksi, ihan normaalia peruskotiruokaa nytkin mutta paljon valkoista jauhoa tulee käytettyä. Lapsia on kaksi joten heidänkin takiaan ois hyvä vähän katsoa mitä syödään.

Ylipainoa ei ole mutta turvonnut vatsa ja aikuisiällä taas päätään nostanut akne. Ei niin pahana kuin nuoruudessa mutta finnejä pukkaa.

Nyt jos jollain ois hyviä, terveellisiä ruokavinkkejä, ehkä vähän korvaamaan valkoista jauhoa ja pastan ja perunan "liikakäyttöä", niin mielelläni kuuntelen :)

Ja jos joku haluaa liittyä mukaan niin kiva juttu!!

No, mulla on ollut tuollainen lakko jo vuosikymmeniä. Enkä mässäile joulunakaan. Tosin syön hyvin ja herkullisesti ja syön muutaman suklaankin mutta miksi roskaruokaa silloinkaan pitäisi ahmia ylettömästi?

Niin vastasin jo että vaihtelun vuoksi!! :D Luetko uudelleen ihan aloituksenkin..

Luin aloituksen uudestaan. Siitä saa sellaisen kuvan, että peruna on huonoa eli samaa kategoriaa valkoisen jauhon kanssa ja se olisi parempi korvata jollakin dieetillä.

"Samalla ois tarkoitus tarkistaa tuota ruokavaliota terveellisemmäksi, ihan normaalia peruskotiruokaa nytkin mutta paljon valkoista jauhoa tulee käytettyä."

"Nyt jos jollain ois hyviä, terveellisiä ruokavinkkejä, ehkä vähän korvaamaan valkoista jauhoa ja pastan ja perunan "liikakäyttöä", niin mielelläni kuuntelen."

Kysyn nyt vaan sen takia, kun ihmiset yleensä vetää sitä perunaa, riisiä tai pastaa joka päivä. Jos uskoo sen olevan epäterveellistä, niin eikö se pitäisi jättää pois kokonaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Elinikäinen karkkilakko;30027350:
No, mulla on ollut tuollainen lakko jo vuosikymmeniä. Enkä mässäile joulunakaan. Tosin syön hyvin ja herkullisesti ja syön muutaman suklaankin mutta miksi roskaruokaa silloinkaan pitäisi ahmia ylettömästi?

Joo, oli hieman huonosti kirjoitettu. Itse en edes syö jouluruokia mutta tarkoitin että silloin seuraavan kerran voin syödä karkkia/suklaata.

Luin aloituksen uudestaan. Siitä saa sellaisen kuvan, että peruna on huonoa eli samaa kategoriaa valkoisen jauhon kanssa ja se olisi parempi korvata jollakin dieetillä.

"Samalla ois tarkoitus tarkistaa tuota ruokavaliota terveellisemmäksi, ihan normaalia peruskotiruokaa nytkin mutta paljon valkoista jauhoa tulee käytettyä."

"Nyt jos jollain ois hyviä, terveellisiä ruokavinkkejä, ehkä vähän korvaamaan valkoista jauhoa ja pastan ja perunan "liikakäyttöä", niin mielelläni kuuntelen."

Kysyn nyt vaan sen takia, kun ihmiset yleensä vetää sitä perunaa, riisiä tai pastaa joka päivä. Jos uskoo sen olevan epäterveellistä, niin eikö se pitäisi jättää pois kokonaan?

:D En mä enää tiedä mitä mä sulle vastaisin, kun sanoin jo mitä ajattelin.

:D En mä enää tiedä mitä mä sulle vastaisin, kun sanoin jo mitä ajattelin.

Ihmiset vetää sitä perunaa ihan turhaan, kun kuvittelee siinä olevan vitamiineja. Todellisuudessa esim vaikka valkosessa makaroonissakin on hivenaineita paljon enemmän kuin perunassa (esim magnesiumia enemmän ja tuota kaliumiakin lähes saman verran).

Paljon terveellisempää olisi syödä vaikka runsaskuituista tummaa pastaa, jos laihduttaa. Peruna turvottaa useita, ja sen suurimmaksi osaksi sisältämä tärkkelys muuntuu sokeriksi (energiaksi) kehossa. Ei auta sun laihduttamista yhtään.

Pelkona on, että kun elimistö on tottunut herkkuja sisältävään ruokavalioon, ja kun herkut sitten jäetään väliaikaisesti pois ja otetaan uudestaan mukaan, paino nousee huomattavasti. Herkutteluun kannataa kyllä yleensä teollisten valmisteiden sijasta käyttää itsetehtyjä ja puhtaita vaihtoehtoja.

No siis tarkoitus tosiaan on saada karsittua herkuttelu minimiin tällä totaalikietäytymisellä. Että sitten kun se joulu koittaa, ei tekisikään enää mieli ahmia sitä pussia joka ilta. Tämä on oikeasti ongelma ja tosiaan haluaisin eroon siitä turvotuksesta ja finneistä. Paljon olenkin itse leiponut kakkuja, pullaa ja kääretorttuja, mutta nekin ovat nyt 6kk kiellossa. Kuten sanoin aiemmin tuossa, etten usko pääseväni eroon tästä sokeri/karkkihimosta kuin totaalisella lopetuksella, omalla kohdallani mikään säännöstely tuskin toimisi nyt.

Ihmiset vetää sitä perunaa ihan turhaan, kun kuvittelee siinä olevan vitamiineja. Todellisuudessa esim vaikka valkosessa makaroonissakin on hivenaineita paljon enemmän kuin perunassa (esim magnesiumia enemmän ja tuota kaliumiakin lähes saman verran).

Paljon terveellisempää olisi syödä vaikka runsaskuituista tummaa pastaa, jos laihduttaa. Peruna turvottaa useita, ja sen suurimmaksi osaksi sisältämä tärkkelys muuntuu sokeriksi (energiaksi) kehossa. Ei auta sun laihduttamista yhtään.

:) mitä laihduttamista?!

No ei sulla välttämättä siis ole ylipainoa, mutta ylimääräistä mahan seudulla, josta haluat eroon. Se turvotus voi johtua myös siitä, että ylimäärinen rasva on kertynyt sisäelinten ympärille. Varsinkin jos olet syönyt roskaruokaa ja sokeria.

Okei, hienoa että näät minut tän koneen välityksellä ja tiedät että on ylimääräistä.. :D

Mä käsitän turvotuksen sillä, että se on väliaikainen tila. Jos on ylimääräistä mahan seudulla niin se on sit läskiä ja pysyy siinä. Mun vatsa on laiha ja litteä aamulla mutta turpoaa päivän mittaan palloksi, eli johtuu syömisistä. Haluan eroon turvotuksesta, ei ole ylimääräistä läskiä vatsassa.

[QUOTE="tepa";30027719]Tsemppiä yritykseen. Voihan se olla kivinen tie jos oikein koukusssa on sokeriin. Ihmettelen vaan miten joku voi olla riipuvainen karkista?[/QUOTE]

No niinpä, sanopas se! Oon kyllä ollut aina, ihan pienestä asti tosi tosi tosi perso makealle.

Yhteistyössä