Pitäisi ostaa asunto PK-seudulta. Minne sitä oikein muuttaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Olen siis muuttamassa Helsingin lähettyville. Mietin, että minne sitä muuttaisi. Työpaikka on Espoossa, miehellä Helsingissä. Perheellä on yksi auto käytössä.

Lapsi ei ole vielä koulussa. Tärkeää mulle:

+kauniit maisemat (puistot, istutukset, meri)
+päiväkodit, perheitä ja kouluja lähellä

-synkkä metsä ja itikat
-likaiset ostarit
-räkälät ja baarit

Tärkein tieto on, että vuokra vai oma ja paljonko saa maksaa.

No pääasiassa yritetään ostaa, mutta jos ei löydy kivaa, niin sit vuokra-asunto.
Voi olla, ett tuo vuokra-asunto olisi realistinen, koska voi olla että kivaa asunto ei löydy nopealla aikataululla.

En osaa sanoa tarkkaa budjettia, ei olla vielä käyty pankissa, koska yritän nyt ekana edes ymmärtää hintoja ja mistä etsiä sitä asuntoa. Kyllä mä veikkaan, etttä meillä löytyy rahaa jopa siihen ok-taloon, mutta niitäkin on niin eri hintaisia.

Omakotitalo Espoosta maksaa kyllä aika paljon. Missä nyt asutte? Oma vai vuokra? Ensiasunnoksi omakotitalo pääkaupunkiseudulta saattaa olla turhan tyyris..

Asutaan nyt omassa, ekassa asunnossa. Jos löytyy kiva ok-talo kivalta alueelta, niin toki se olisi ensisijainen kohde. Epäilen vaan, ettemme löydä. En halua moneen kertaan muuttaa, kun on lapsi, joten haluaisin ainakin löytää oikean alueen, jonne vaikka muuttaa ensiksi vuokralle.

Espoon suunnalle radan varteen, helppo asua ja matkustaa. Olisiko Kirkkonummi hieman Espoota edullisempi?
Vantaata en missään nimessä suosittele, ei kovin asukasystävällistä ja puistoisaa ja hankala matkustaa Espooseen.

Riippuu paljon, että kuinka kauan on valmis työmatkoihin käyttämään aikaa. Esim. Arabianranta voisi olla hyvä tai lauttasaari (melko kalliita ja kerrostaloalueita) tai vantaanjoen varsi (esim. Pakila, kohtuuhintaisia omakoti ja rivari kämppiä). Helsingissä suurin osa aluesta on lapselle hyvi, paljon erikokoisia leikkipuistoja ja tarhat/koulut aina lähellä.

[QUOTE="hilma";30030666]Espoon suunnalle radan varteen, helppo asua ja matkustaa. Olisiko Kirkkonummi hieman Espoota edullisempi?
Vantaata en missään nimessä suosittele, ei kovin asukasystävällistä ja puistoisaa ja hankala matkustaa Espooseen.[/QUOTE]

Olen myös katsonut tuota Kirkkonummea. Siellä vain ei ole yhtään ok-taloa radan varressa myynnissä, jossa olisi kauniit maisemat muutakin kuin pelkkää metsää.

Vai enkö mä vaan muka löydä?

[QUOTE="hilma";30030666]Espoon suunnalle radan varteen, helppo asua ja matkustaa. Olisiko Kirkkonummi hieman Espoota edullisempi?
Vantaata en missään nimessä suosittele, ei kovin asukasystävällistä ja puistoisaa ja hankala matkustaa Espooseen.[/QUOTE]

Ei kovin asukasystävällistä, miksi? Mitä on siis paremmin Hesassa tai Espoossa?
Kyllä mun kiinnostaa toki kehyskunnatkin, jos vain keksisi kivan paikan. Tämä varmaan tarkoittaisin kehyskuntaa lännessä (Kirkkonummi) tai pohjoisessa, josta pääsisi hyvin Espooseen ja Helsinkiin.

Missä tarkalleenottaen nuo työpaikat on? Työmatkat riippuu pitkälti siitä mihin päin helsinkiä ja espoota pitää mennä. Espoossa pohjoinen-etelä suuntainen joukkoliikenne on pääosin toivotonta(paitsi kehä 1). Edpoosta pääsee yleensä kätevästi helsingin keskustaan mutta jos se työpaikka el ole siellä niin voi olla hankalaa.
Mut espoosta kivoja alueita esim laajalahti- mankkaa- tapiola, sitten esim jupperi-laaksolahti. Lintuvaara jne. Eteläiset alueet on mulle vieraampia.

[QUOTE="vieraana";30030759]Käpylä, pakila. Ei merta mutta puistoisaa ihanaa aluetta.[/QUOTE]

Pakilassa en muista käyneeni, mutta Käpylän ohi olen ajanut ja tiedän ainakin ne puuhuvilat. Laitetaan korvan taakse.

Minäkin suosittelen Espoon Laaksolahte, yli 35v kokemuksella.

Toimiikohan linkki?
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot#view=list&module=apartment-sell&offset=0&limit=12&sortby=published%20desc&aslocation%5Blocationids%5D%5B%5D=818%7C4%7C60.2418%7C24.758865%7CLaaksolahti%2C%20Espoo&asprice%5Bsuffix%5D=000&asprice%5Bmin%5D=&asprice%5Bmax%5D=&asprice%5Bunpriced%5D%5B%5D=1&assize%5Bmin%5D=&assize%5Bmax%5D=&asrooms%5Brooms%5D%5B%5D=4&asrooms%5Brooms%5D%5B%5D=8&asbuildingtype%5Bbuilding_type%5D%5B%5D=4&assettings%5Bchanged%5D=1&assettings%5Bcollapsed%5D=1&asbuildyear%5Bmin%5D=&asbuildyear%5Bmax%5D=&assizelot%5Bmin%5D=&assizelot%5Bmax%5D=&asnewdevelopment%5Bnew_development%5D=1&aspublished%5Bpublished%5D=1

[QUOTE="alkup.";30030844]Pakilassa en muista käyneeni, mutta Käpylän ohi olen ajanut ja tiedän ainakin ne puuhuvilat. Laitetaan korvan taakse.[/QUOTE]

Jos on varaa ostaa Käpylän puuhuvila, niin ei teillä ole mitään hätää asunnon löytämisen kanssa :)

[QUOTE="Veera";30030766]Missä tarkalleenottaen nuo työpaikat on? Työmatkat riippuu pitkälti siitä mihin päin helsinkiä ja espoota pitää mennä. Espoossa pohjoinen-etelä suuntainen joukkoliikenne on pääosin toivotonta(paitsi kehä 1). Edpoosta pääsee yleensä kätevästi helsingin keskustaan mutta jos se työpaikka el ole siellä niin voi olla hankalaa.
[/QUOTE]

Mä olen töissä etelä-espoossa ja mies Länsi-Helsingissä, mutta en osta sen perusteella asunto, että olisimme täällä töissä seuraavat 5v. Tärkeintä on päästä jonnekin Espooseen tai Helsinkiin. Yleensä siellä ne työpaikat on. Joudumme kuitenkin usein kulkemaan myös muualle kuin konttorille.

[QUOTE="hmm";30030863]Jos on varaa ostaa Käpylän puuhuvila, niin ei teillä ole mitään hätää asunnon löytämisen kanssa :)[/QUOTE]

No en tiedä, onko siihen varaa, en tiedä vielä hintoja. En kuitenkaan halua ostaa vanhaa puutaloa, vaikka ne ovat idyllisiä, koska ne eivät ole taloudellisesti järkevä sijoitus ja sinne saattaa joutua kaatamaan rahaa isoihin yllätyksiin, joihin meillä ei sit olekaan varaa.

Mutta Käpylä muuten toki miellyttää.

[QUOTE="alkup.";30030906]No en tiedä, onko siihen varaa, en tiedä vielä hintoja. En kuitenkaan halua ostaa vanhaa puutaloa, vaikka ne ovat idyllisiä, koska ne eivät ole taloudellisesti järkevä sijoitus ja sinne saattaa joutua kaatamaan rahaa isoihin yllätyksiin, joihin meillä ei sit olekaan varaa.

Mutta Käpylä muuten toki miellyttää.[/QUOTE]
Sano nyt joku suuntaa antava summa? Yli vai alle 500 000 €? Ja montako neliötä pitäisi vähintään olla?

[QUOTE="alkup.";30030883]Mä olen töissä etelä-espoossa ja mies Länsi-Helsingissä, mutta en osta sen perusteella asunto, että olisimme täällä töissä seuraavat 5v. Tärkeintä on päästä jonnekin Espooseen tai Helsinkiin. Yleensä siellä ne työpaikat on. Joudumme kuitenkin usein kulkemaan myös muualle kuin konttorille.[/QUOTE]

No just esim tuolta laaksolahdesta saattaa joutua kahdella bussilla menemään yli tunnin etelä-espooseen, joten kai sillä jotain väliä on jos ette aio toista autoa hankkia. Tapiolaan sieltä pääsee suh näppärästi, muuten lähinnä vain leppävaaran ja helsingin suuntaan.

Suomenlinna, Töölö, Ullanlinna, Kaivopuisto, Eira, Käpylä

Suomenlinna on aika mahdoton kohde, koska siellä ei ole mitään tarjolla, ja kestään pitkään päästä töihin lautalla.

Töölö, Ullanlinna, Kaivopuisto ja Eira ei käy, koska en halua asua keskustassa, siellä ei ole tarpeeksi luontoa. En siis halua asia metsässä, mutta kaipaan enemmän luontoa (puistoja, tilaa) ympärilleni kuin keskustassa.

Käpylää toki ajattelen, se on tarpeeksi kaukana jo keskustasta.

Yhteistyössä