Päiväkoti/perhepäivähoito/joku muu,mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivähoidon pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivähoidon pohtija

Vieras
Tilanne: Kuopus täyttää toukokuussa 3v. Esikoinen täyttää nyt syksyllä 5v. Molemmat olleet aina kotohoidossa,esikoinen on nyt viime lukuvuoden käyny kerhossa kerran viikossa. Kuopuksen täyttäessä 3 loppuu siis mun hoitovapaa - eli lasten pitäis mennä hoitoon.. Mutta minne? Kotihoidosta suoraan isoon päiväkotiin,jotenkin "kovalta" tuntuu. Mutta onko pph aina parempi? Vai olisiko vielä joku muu vaihtoehto? Esikoisen kohdalla mietityttää siksikin kun ens syksynä olis kuitenkin eskarin aika,eli jos nyt keväällä pph:lle ja sit taas elokuussa uuteen paikkaan,miten mahtaa sujua.. Päiväkodit taas on tosi usein ainakin osan kesästä kiinni.. Mulla itselläni nyt ei tietenkään mitään "varsinaista" kesälomaa ole,miehellä on 4-5 viikkoa (tuskin yhtäjaksoisesti) mutta jäähän kesään silti viikkokaupalla hoidontarvetta..

Ja niin,pääkaupunkiseudulla asumme.. Ja ennen toukokuuta ehkä muutto,mutta ei välttämättä kauas nykyisestä kodista..

Ei päiväkotia minusta kannata pelätä. Useimmat lapset viihtyvät siellä tosi hyvin ja myös sopeutuvat nopeasti.

Toki päiväkodeissa on usein isoa henkilökuntavaihtuvuutta ja se kesätauko, mutta pph:lta taas joutuu varahoitoon aina kun hoitajalla on vuosiloma tai hän sairastuu.

Niin et varmasti tiennyt, että pph:lla aina vapaapäivien (nykyää niitä on kuukausittain), sairastumisen ja vuosilomien ajan joutuu varahoitoon. Eli sitä varahoitoa on ympäri vuoden. Ja se varahoito saattaa olla siellä päiväkodissa.

Joten itse laittaisin ehdottomasti päiväkotiin, ei todellakaan ole noin isoille kova paikka. Siellä kuitenkin se kesäsulku on yleensä vain neljä viikkoa. Muuten normaalisti auki, oli sitten joku tädeistä kipeänä tai lomalla. Eli muuten ympäristö pysyy samana.

Ei noin vanhoja pphlle, etenkään sitä 5vuotiasta. Tuskin kunnalla antavat teille edes pph paikkaa, kun pieniä on niin paljon tulossa. 5v tarttee jo kaveria ja 3v myös. Pphlla saattaa olla noiden teidän lapsien lisäksi pari 1vuotiasta, joten tuskin ehtis sun lasten kanssa järjestää askarteluja tms. Päiväkotiin ehdottomasti, mieluiten sellaseen jossa eskari samassa, niin ei tartte sitten vaihtaa.

Päiväkotiin ehdottomasti, mieluiten sellaseen jossa eskari samassa, niin ei tartte sitten vaihtaa.

Osassa kunnista eskariin mennään aina siihen paikkaan, mikä on lähinnä kotia (voi olla myös koulun yhteydessä oleva eskari) kun taas päiväkotipaikka saattaa tulla kauempaakin sen mukaan, missä on vapaata tilaa. Toisin sanoen tiettyyn päiväkotiin pääseminen ei välttämättä takaa sitä, että myös eskarissa oltaisiin samassa paikassa.

Se syksyllä 5 vuotta täyttävä aloittaa esikoulun vain muutama kuukausi hoidon aloituksesta. Joten hänet ainakin ehdottomasti päiväkotiin, todennäköisesti järjestyy hoitopaikka samasta paikasta, jossa eskari sitten syksyllä alkaa.

Pienemmälle voisi vielä jonkin aikaa olla pph parempi, mutta turhan pomputtelun välttämiseksi hakisin sen ikäisellekin päiväkodista paikkaa. Alle 3-vuotiaalle valintani olisi pph. Meillä tosin oli se etu, että saatiin pääosin lapsi mummolaan jos pph oli sairas tai lomalla, aluksi ei olisi ollut kivaa kiikutella varapaikkoihin pientä lasta.

Olen itse pph ja laitan oman 5v:ni nyt kesällä päiväkotiin, ihan ilman muuta. Eli ainakin isompi sinne. Arjen sujuvuuden takia laittaisin pienemmän samaan paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehdottomasti päiväkoti;30074124:
Niin et varmasti tiennyt, että pph:lla aina vapaapäivien (nykyää niitä on kuukausittain), sairastumisen ja vuosilomien ajan joutuu varahoitoon. Eli sitä varahoitoa on ympäri vuoden. Ja se varahoito saattaa olla siellä päiväkodissa.

Joten itse laittaisin ehdottomasti päiväkotiin, ei todellakaan ole noin isoille kova paikka. Siellä kuitenkin se kesäsulku on yleensä vain neljä viikkoa. Muuten normaalisti auki, oli sitten joku tädeistä kipeänä tai lomalla. Eli muuten ympäristö pysyy samana.

Tuo nyt on ihan pötypuhetta, että pph:lla on kuukausittain vapaapäiviä. Itselläni ei ainakaan ole, vaan kaikki tasoitusvapaani, jos niitä edes kertyy, pidän muiden lomien yhteydessä. Omat hoitolapseni eivät esim. viimeisen vuoden aikana joutuneet kertaakaan varahoitoon.
Mulla on ollut usein myös 5-vuotiaita hoitolapsia, ja todella hienosti on mennyt heidänkin kanssaan. Olen pelaillut ja askarrellut heidän kanssaan ja tehnyt kaikkea muutakin, mitä nyt tuon ikäinen haluaa ja mistä hyötyy. Ei perhepäivähoito ole mikään huono vaihtoehto edes 5-vuotiaille.

Se syksyllä 5 vuotta täyttävä aloittaa esikoulun vain muutama kuukausi hoidon aloituksesta. Joten hänet ainakin ehdottomasti päiväkotiin, todennäköisesti järjestyy hoitopaikka samasta paikasta, jossa eskari sitten syksyllä alkaa.

Pienemmälle voisi vielä jonkin aikaa olla pph parempi, mutta turhan pomputtelun välttämiseksi hakisin sen ikäisellekin päiväkodista paikkaa. Alle 3-vuotiaalle valintani olisi pph. Meillä tosin oli se etu, että saatiin pääosin lapsi mummolaan jos pph oli sairas tai lomalla, aluksi ei olisi ollut kivaa kiikutella varapaikkoihin pientä lasta.

Ei kai se eskari tänä syksynä ala, jos 5 vasta täyttää?

Pph on parhaimmillaan maailman paras hoitomuoto. Lapsesi ovat kuitenkin sen ikäisiä etten miettiskään muuta kuin päiväkotia. Luultavasti muut ihan taaperoita samassa ryhmässä eli lapsilla seuraa vain toisistaan.

[QUOTE="Vvvv";30075014]Ei kai se eskari tänä syksynä ala, jos 5 vasta täyttää?[/QUOTE]

Ei, mutta eihän lapset olleetkaan menossa tänä syksynä vielä hoitoon, vaan vasta ensi vuoden toukokuussa. Eli silloin on vaan kesä ennen eskarin alkua.

Yhteistyössä