Palstatohtoreita paikalla? Mikä mua (nyt taas) vaivaa? (polvet ja kyynärpäät sökönä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Romu, mikä romu, ei mahda mitään :D

Mulla on aina (siis jo teini-iässä) ollut kehnot polvet, eli vaiva ei ole uusi. Mutta nyt se on lähes jatkuva ongelma.

Polvet siis kipeytyvät. Kipu tuntuu polven "sisällä" ja kun polvea painaa sormella tuosta päältä, lumpion vierestä, polven ulkosyrjän kohdalta, on kipu melko kova. Lisäksi kipua tuntuu polvitaipeessa. Lähinnä silloin, kun joko suoristan polven täysin suoraksi, tai silloin, kun lähden siitä asennosta taas taittamaan polvea. Ajoittain polvet ovat niin kipeät, että jos polvi on täysin suora, en saa sitä liikutettua, eli jotta saan sitä koukistettua, joudun auttamaan alkuun käsillä.

Ja sitten nämä kyynerpäät...sama juttu. Kun kyynärpäätä painaa sormella tietystä kohtaa, on kipu melkoinen. Kipua ei tunnu, mikäli kädet roikkuvat täysin vapaana alaspäin, kun esim. seison. Mutta jos kosketan kädellä suutani, eli koukistan kyynerpäätä, kipu viiltää ikävästi. Mikäli kädessä on vesilasi, eli painoa, kipu on kovempi.

Polvien kohdalla ole käyttänyt polvitukia. Se auttaa, mutta ei näemmä poista kuitenkaan ongelmaa kokonaan, sillä se palaa aina uudelleen ja uudelleen muutaman päivän kuluttua. Kyynärpäät ovat oireilleet noin 2 viikkoa, välillä enemmän, välillä vähemmän. Reilun viikon ajan olen syönyt säännöllisesti tulehdusta lievittävää lääkettä, mutta siitä ei näytä olevan apua. Lisäksi olen laittanut polviin ja kyynärpäihin kylmää, mutta ongelma ei siis ole poistunut kokonaan.

Tässä välissä oli myös akillesjänteen tulehdus kiusana, mutta siitä vaivasta pääsin.

Reumatestit on otettu noin 10v sitten, tulos oli negatiivinen.

Mikä mua viavaa? Luulotautiin on turha vedota, sillä päätäni on tutkittu ja kuvattu jo niin paljon, että kaikki se mitä sieltä löytyy, on jo löytynyt ;)

Enpä tiedä sinun vaivastasi, mutta itsellä kipuilevat nivelet ja jänteet muuteoinkin, aina varsinkin kuumeessa ja influenssassa, ja nyt myös näillä helteillä.

Reumakokeet olleet aina negatiiviset. Enkä jaksa enää miettiä taudille nimeä. Pysyn paremmassa kunnossa, kun pyrin liikkumaan säännöllisesti, tekemään myös lihaskuntoa vahvistavia harjoituksia ja elän muutenkin terveellisesti. Kaikki horjahdus rutiinissa, niinkuin nyt tää helle... huonontaa oloa ja pahentaa oireita. Toisaalta olen jo viisikymppisenä aika tottunut siihen että aina jostain vähän sattuu ja kolottaa. Se hyvä puoli siinä on että kun joskus on se siunattu päivä että hetkeen ei mistään satu niin on se onnellista...

Onko koskaan otettu borrelioosi koetta?

Ei ole. En ole koskaan (ainakaan tietääkseni) joutunut punkin puremaksi. En siis ole nähnyt kropassani punkkia, enkä jälkeä, jonka punkin purema borrelioositapauksessa jättää jälkeensä.

Ja tuntuu, etteivät nämä oireet aivan tyhjästä kuitenkaan ilmaannu...eli jos kävelen vähän enemmän, polvet kipeytyy. Mutta se tässä lähinnä onkin se ongelma, että kun polvet eivät kestä edes ns. tavallista kävelyä. Eli sellaista, jollaista kyllä ihan jokaisen ihmisen kropan tulisi kestää.

Ja ensimmäisen kerran toinen kyynerpää kipeytyi niin ikään kävelyssä...kun kädet "heiluvat" siinä vapaana, nii yhtäkkiä toinen kyynärpää vain rupesi kipeytymään.

On se kumma, jos ihminen ei voi enää kävelläkään, koska silloin kipeytyy kyynerpää :O

Eli ehkä se borrelioosi ei kuitenkaan ole kovinkaan todennäköinen syy...tai siis luulen, että tuolloin niitä kiputiloja tulisi ilman, että MIKÄÄN muu seikka sitä selittäisi. Nyt on kuitenkin pieni seikka, joka sitä selittää...mutta mikä selittää sen, että kipeydyn nivelien osalta (tai mikä mulla ikinä sitten kipeänä onkin) näin helposti?!

[QUOTE="ei nimeä";30148144]Enpä tiedä sinun vaivastasi, mutta itsellä kipuilevat nivelet ja jänteet muuteoinkin, aina varsinkin kuumeessa ja influenssassa, ja nyt myös näillä helteillä.

Reumakokeet olleet aina negatiiviset. Enkä jaksa enää miettiä taudille nimeä. Pysyn paremmassa kunnossa, kun pyrin liikkumaan säännöllisesti, tekemään myös lihaskuntoa vahvistavia harjoituksia ja elän muutenkin terveellisesti. Kaikki horjahdus rutiinissa, niinkuin nyt tää helle... huonontaa oloa ja pahentaa oireita. Toisaalta olen jo viisikymppisenä aika tottunut siihen että aina jostain vähän sattuu ja kolottaa. Se hyvä puoli siinä on että kun joskus on se siunattu päivä että hetkeen ei mistään satu niin on se onnellista...[/QUOTE]

Kuumeessa mullakin särkee ja kolottaa kaikki nivelet. Mutta se taitaa olla ihan normaalia :)

Mulla on joskus ennenkin ollut pidempiä kausia, jolloin on ollut ongelmai nivelten kanssa. Tuolloin olen saanut reumalääkettä (nimeä en muista) joka on tuonut avun. Taitaa tälläkin kertaa olla aika hypätä pilleripurkille.

Ehkä sun kroppa vaan ei kestä sitä ns. normi ihmisen kävelyä ja sun vaan täytyy oppia ottamaan rauhallisemmin. Sen jälkeen kun on täyttänyt 30 (en tiedä oletko) jos aamulla herätessä ei joku paikka ole kipeä niin on kuollut.

Ehkä sun kroppa vaan ei kestä sitä ns. normi ihmisen kävelyä ja sun vaan täytyy oppia ottamaan rauhallisemmin. Sen jälkeen kun on täyttänyt 30 (en tiedä oletko) jos aamulla herätessä ei joku paikka ole kipeä niin on kuollut.

Tuo ei kuulosta vaihtoehdolta :D

Ja ikää on mittarissa jo 31...mutta kivuttomia aamuja ei ole näkynyt likemmäs 20 vuoteen, joten kivut on ihan tuttua kauraa. Mutta nämä kivut eivät ole ihan sitä normisettiä. Toivottavasti.

Yhteistyössä