Tuli vaan mieleen... Säpäle, Mies1 ja Blue, olisiko aika käytöskurssille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikessa ystävyydessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaikessa ystävyydessä

Vieras
Teillä kolmella on kova tarve päteä. Ja jakaa toisille "neuvoja", miten olisi pitänyt tietyssä tilanteessa toimia tai mikä olisi ollut oikein, tai miten ainakaan EI saisi toimia/ajatella. Ja jankuttaa sitä omaa mielipidettä niin kauan, että kaikki ovat kurkkuan myöten täynnä.

Pieni käytöskurssi: Pysytään kunkin ketjun aiheessa. Vastataan aloittajalle hänen esittämäänsä kysymykseen. Jos tulee pakottava tarve korostaa omaa ylemmyttään, verbaalista kykenevyyttään (ainakin omasta mielestänne) tai omaa moraalista paremmuuttaan (edelleen lähinnä omasta mielestänne), niin aloittakaa uusi ketju.

Toistuvasti pilaatte toisten aloittamia ketjuja, jotka ovat alunperin kiinnostavia ja asiallisia, mutta kun te olette siinä ketjussa muutamia sivuja jankanneet, niin aloittajan pointti on jo kokonaan hukattu.

Teille kaikille on useaan otteeseen ehdotettu näissä ketjuissa poistumista tai oman ketjun aloittamista, ja vastaus on yleensä jotakin "minä saa keskustella mistä haluan ja tämä minun asiani on tärkeä" -tyylistä. Missä ovat käytöstavat? (Ne, joita itse aina niin kovasti peräänkuulutatte). Ei kertakaikkiaan ole kohteliasta pilata toisten ketjuja.

Missä ovat teidän kolmen itsekritiikki, kohteliaisuus, toisten huomioon ottaminen tai edes IHAN NORMAALIT KÄYTÖSTAVAT? Jättäkää, te kaikki kolme, hetkeksi se päteminen, ja muistelkaa, millaista on olla kohtelias ja toiset huomioon ottava. Ja miltä tuntuu, kun kunnioittaa muitakin kuin itseään, ja kykenee avaamaan mielensä muillekin kuin omille mielipiteilleen.

Joskus jollakulla muulla voisi olla teille yllättävän paljon annettavaa. Mutta sitä ette koskaan huomaa, kun pääpointtina on tuoda jatkuvasti ja yksisilmäisesti esiin sitä omaa totuuttanne. Muiden kustannuksella.

Siis miksi on väärin sanoa palstalla mikä on omasta mielestä oikein ja mikä väärin? Miksei voi ihan reilusti keskustella tietyistä yleisistä elämään liittyvistä moraalikäsityksistä, jos se kuitenkin aiheeseen liittyy? Jos jollakulla esim siinä eilisessä ketjussa oli vaikeaa ymmärtää, miksi keskustelu siirtyi takaisin antamisen oikeutukseen, niin sehän ei ole minun päänsärkyni. Joskus voisi oikeasti lukea ne viestitkin ihan ajatuksella ja tosiaan miettiä, mitä niillä ajetaan takaa, eikä kuvitella, että jostain yritetään nyt vain hakea aasinsiltaa omalle pätemiselle.

Oma kielenkäyttöni on melko suorasukaista, enkä jaarittele kautta rantain hymiöin ja tunteikkain ilmaisuin, mutta minun tarkoitukseni ei ole milloinkaan ollut ketään haukkua, vaikka jonkun ajatuksia ja käytöstä kritisoinkin ja asiani kursailematta esitänkin. Jos sanon, että joku tietty käytös ei ole fiksua tai moraalisesti oikein, se ei ole haukkumista, toisen lytistämistä eikä missään nimessä tarkoita sitä, että itse aina käyttäytyisin fiksusti. Kunhan vain siirrän aihetta vähän eri tasolle.

Siihen eiliseen ketjuun tulin vasta eilen illalla, jolloin ketju oli jo livennyt pelkkään Bluen haukkumiseen. Itse asiassa en olisi koko ketjua avannut, jos ei sen johdosta olisi tehty Bluelle erillistä haukkuma-aloitusta. Siinäkin ketjussa sanoin, että aika harva muukaan siinä oli itse ap:lle kommentoinut. Vai oliko tuo ketju sinusta ennen minun ketjuun tuloani asiallinen?

Onko se sitten tosiaan väärin siirtää keskustelu yleisemmälle tasolle kommentoimatta sitä nimenomaista tilannetta, vaan tällaisia tilanteita ylipäätään? Ehkä se sitten joidenkin mielestä on. Tästä eteenpäin voin kyllä yrittää välttää tällaista, mutta en tiedä osaanko.

Ja siis ihan oikeasti. Voisiko joku nyt näyttää sellaisen kivan esimerkkiketjun, jossa asiasta keskustellaan useasta näkökulmasta mukavasti ja rakentavasti, koska aloituksessa mainitut henkilöt eivät ole olleet sitä pilaamassa.

Bluelle en jaksa edes kommentoida, koska hän jo tuossa omassa vastauksessaan toi esiin oman asenteensa ja "kykynsä" hyvään, muut huomioon ottavaan käytökseen.

Säpäle, en osaa näyttää kivaa esimerkkiketjua, jossa jostain asiasta keskustellaan useasta näkökulmasta mukavasti ja rakentavasti jne. Varmasti usein ollaan ei-rakentavia ja ei-niin -asiallisia. Se ero, jonka ainakin itse koen aika ratkaisevana, on se, että te kolme jankkaatte sivukaupalla omasta (oikeasta) mielipiteestänne. Useimmat kirjoittajat kertovat mielipiteensä, ja antavat sitten muidenkin kertoa omansa. Te kolme jatkatte, jatkatte ja jatkatte, kunnes aloituksen aihe on unohtunut, aloittaja häipynyt ja keskustelu oon muuttunut (jälleen kerran) teidän showksenne.

Se on se kohta, missä voisi ehkä huomata, että maailmassa (ja keskustelupalstalla) on muitakin, kuten esim. kuvatunlaisen ketjun aloittaja, ja muistaa että aina ei ole itse kaikessa se päähenkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30149952:
Bluelle en jaksa edes kommentoida, koska hän jo tuossa omassa vastauksessaan toi esiin oman asenteensa ja "kykynsä" hyvään, muut huomioon ottavaan käytökseen.

Säpäle, en osaa näyttää kivaa esimerkkiketjua, jossa jostain asiasta keskustellaan useasta näkökulmasta mukavasti ja rakentavasti jne. Varmasti usein ollaan ei-rakentavia ja ei-niin -asiallisia. Se ero, jonka ainakin itse koen aika ratkaisevana, on se, että te kolme jankkaatte sivukaupalla omasta (oikeasta) mielipiteestänne. Useimmat kirjoittajat kertovat mielipiteensä, ja antavat sitten muidenkin kertoa omansa. Te kolme jatkatte, jatkatte ja jatkatte, kunnes aloituksen aihe on unohtunut, aloittaja häipynyt ja keskustelu oon muuttunut (jälleen kerran) teidän showksenne.

Se on se kohta, missä voisi ehkä huomata, että maailmassa (ja keskustelupalstalla) on muitakin, kuten esim. kuvatunlaisen ketjun aloittaja, ja muistaa että aina ei ole itse kaikessa se päähenkilö.

Ahaa, eli se olisi mielestäsi kohteliasta että kun olen sanonut oman mielipiteeni ja siihen sitten tarttuu yksi tai kaksi tai kolme tai neljä eri ihmistä ja alkaa kommentoida sitä niin minun pitäisi antaa heidän polkea mielipidettäni ja poistua takavasemmalle.

Ok, teen tästälähin niin, enkä missään nimessä osallistu keskusteluun enempää vaikka olisi kuinka mielenkiintoinen keskustelu menossa.

Luepa ajatuksella tuo leikkipuistoketju, mistä tämä nyt sai alkunsa. Olen sielläkin moneen kertaan myötäillyt toisten eriäviä mielipiteitä silloin kun he ovat tuoneet keskusteluun muutakin kuin "Blue, olet lihava ja tyhmä".

Jospa kokeillaan seuraavalla kerralla niin että te kaikki jotka heti tartutte mielipiteeseeni niin pysytte hiljaa. Se on ihan yhtä reilu ehdotus kuin se että minä olisin hiljaa. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30149865:
Teillä kolmella on kova tarve päteä. Ja jakaa toisille "neuvoja", miten olisi pitänyt tietyssä tilanteessa toimia tai mikä olisi ollut oikein, tai miten ainakaan EI saisi toimia/ajatella. Ja jankuttaa sitä omaa mielipidettä niin kauan, että kaikki ovat kurkkuan myöten täynnä.

Et nyt selvästikään ole pätevä neuvomaan muita palstan käytössä. Hyvään netikettiin kuuluu että ystävälliset neuvot ja henkilökohtainen palaute lähetetään yksityisviestinä.

Miksi oletat, että haluaisin olla joku päähenkilö? Miten paljon esimerkiksi tiedät minun elämästäni? Miten usein tuon esiin tällaisissa keskusteluihin mitään muuta itsestäni, kuin sen yleisen tason mielipiteen? Jos esitän kommentin ja siihen vastataan, pitääkö minun jättää siihen kommentoimatta, etten vain vie koko ketjun huomiota? Vai kirjoitanko jatkossa ilman nimimerkkiä, ettei kukaan huomaa, että säpälehän se siinä taas pätee. Olen muuten näin tehnyt useinkin ja koskaan ei ole minulle tuolloin sanottu, että mene pois tai pysy nyt aiheessa.

Minulla on ehkä hieman erilainen käsitys keskusteluista, kuin monilla muilla täällä. Minä en tule tänne hengailemaan ja kertoilemaan hyvän päivän juttuja ja peesailemaan itsestäänselvyyksiä, minä kommentoin useimmiten vain ketjuihin, joiden aihe on jotenkin mielenkiintoinen ja joissa on mielestäni jonkinlainen ristiriita tms.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30149984:
Miksi oletat, että haluaisin olla joku päähenkilö? Miten paljon esimerkiksi tiedät minun elämästäni? Miten usein tuon esiin tällaisissa keskusteluihin mitään muuta itsestäni, kuin sen yleisen tason mielipiteen? Jos esitän kommentin ja siihen vastataan, pitääkö minun jättää siihen kommentoimatta, etten vain vie koko ketjun huomiota? Vai kirjoitanko jatkossa ilman nimimerkkiä, ettei kukaan huomaa, että säpälehän se siinä taas pätee. Olen muuten näin tehnyt useinkin ja koskaan ei ole minulle tuolloin sanottu, että mene pois tai pysy nyt aiheessa.

Minulla on ehkä hieman erilainen käsitys keskusteluista, kuin monilla muilla täällä. Minä en tule tänne hengailemaan ja kertoilemaan hyvän päivän juttuja ja peesailemaan itsestäänselvyyksiä, minä kommentoin useimmiten vain ketjuihin, joiden aihe on jotenkin mielenkiintoinen ja joissa on mielestäni jonkinlainen ristiriita tms.

Amen.

Et nyt selvästikään ole pätevä neuvomaan muita palstan käytössä. Hyvään netikettiin kuuluu että ystävälliset neuvot ja henkilökohtainen palaute lähetetään yksityisviestinä.

No ehkä noin, mutta minä olen ainakin ihan kiitollinen tästä palautteesta ja siitä, että asiasta saa useammankin henkilön mielipiteen. Ja aloittajan asiallisuudesta kyllä täydet pisteet.

No, muistaakseni olen lähinnä pyrkinyt perustelemaan ja puolustamaan omia näkemyksiäni, joista löydän jonkin tulokulman aiheeseen, ei kai se ole huonoa käytöstä. On kyllä totta, että joskus minulta vaaditaan tosi syvällisellekin tasolle ulottuvaa perustelemista ja siihen en laiskuuttani yleensä jaksa mennä. Mutta ajattelen, että jo siihen asti syntynyt väittely on hyvä sekin.

Pidän kyllä argumentoinnista :) Ja hieman eri tyylien sekoittamisesta. Kenties sellainen ei ole niin feminiini tapa keskustella verrattuna konsensushenkisempään jutusteluun.

Ahaa, eli se olisi mielestäsi kohteliasta että kun olen sanonut oman mielipiteeni ja siihen sitten tarttuu yksi tai kaksi tai kolme tai neljä eri ihmistä ja alkaa kommentoida sitä niin minun pitäisi antaa heidän polkea mielipidettäni ja poistua takavasemmalle.

Ok, teen tästälähin niin, enkä missään nimessä osallistu keskusteluun enempää vaikka olisi kuinka mielenkiintoinen keskustelu menossa.

Luepa ajatuksella tuo leikkipuistoketju, mistä tämä nyt sai alkunsa. Olen sielläkin moneen kertaan myötäillyt toisten eriäviä mielipiteitä silloin kun he ovat tuoneet keskusteluun muutakin kuin "Blue, olet lihava ja tyhmä".

Jospa kokeillaan seuraavalla kerralla niin että te kaikki jotka heti tartutte mielipiteeseeni niin pysytte hiljaa. Se on ihan yhtä reilu ehdotus kuin se että minä olisin hiljaa. :)

Blue, vastaan sinulle vain tämän yhden kerran enkä ala jankata kanssasi vaikka vääntäisit nyt tämän vastaukseni miten päin tahansa.

En odottanutkaan, että ainakaan MYÖNTÄISIT ymmärtäväsi mistä kirjoitin. Olet osoittanut jo aiemmilla kirjoituksillasi, ettet välitä hienotunteisuudesta etkä ymmärrä tai halua ymmärtää mitään nyansseja.

Tässä nyt sitten sinulle jotain, minkä ihan oikeasti toivon, että sinä luet ajatuksella: En missään vaiheessa sanonut, että toivoisin sinun olevan hiljaa. Toivoin, että sellainen toisten ketjuissa sivutolkulla jankuttaminen loppuisi. Jos jonkun toisen ketjussa nousee esiin asia, joka on sinulle huipputärkeä (mutta se on aloittajan asiasta poikkeva), mikään ei estä sinua aloittamasta siitä aiheesta omaa ketjua. Aloittaja saisi pitää oman ketjunsa, jossa on hänen asiansa, ja sinä saat jatkaa oman asiasi pohtimista omassa ketjussasi.

Aloittajalle se oma asia voi olla tosi tärkeä, ja hän voi oikeasti toivoa, että siitä keskusteltaisiin. Se voi olla aloittajalle vähintään yhtä tärkeä kuin sinulle se, että haluat puolustaa omia mielipiteitäsi. Ero on vain se, että kyse on sen aloittajan ketjusta, joten hyviin käytöstapoihin kuuluisi antaa aloittajan pitää oma ketjunsa ja tehdä SINUN tärkeästä asiastasi uusi.

Joillekin tämä keskustelupalsta on ehkä muutakin kuin kanava esitellä omaa näppäryyttään. Enkä nyt tarkoita, että sinä aina vain teet niin. Vaan että joskus jonkun asia voi olla sille henkilölle tosi tärkeä, ja on aika kurjaa, että ketju suoraan sanoen pilataan sillä tolkuttomalla jankutusspämmäyksellä.

Tämä tästä, en halua jatkaa kanssasi enempää. Antoisia palstailuhetkiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30150004:
Blue, vastaan sinulle vain tämän yhden kerran enkä ala jankata kanssasi vaikka vääntäisit nyt tämän vastaukseni miten päin tahansa.

En odottanutkaan, että ainakaan MYÖNTÄISIT ymmärtäväsi mistä kirjoitin. Olet osoittanut jo aiemmilla kirjoituksillasi, ettet välitä hienotunteisuudesta etkä ymmärrä tai halua ymmärtää mitään nyansseja.

Tässä nyt sitten sinulle jotain, minkä ihan oikeasti toivon, että sinä luet ajatuksella: En missään vaiheessa sanonut, että toivoisin sinun olevan hiljaa. Toivoin, että sellainen toisten ketjuissa sivutolkulla jankuttaminen loppuisi. Jos jonkun toisen ketjussa nousee esiin asia, joka on sinulle huipputärkeä (mutta se on aloittajan asiasta poikkeva), mikään ei estä sinua aloittamasta siitä aiheesta omaa ketjua. Aloittaja saisi pitää oman ketjunsa, jossa on hänen asiansa, ja sinä saat jatkaa oman asiasi pohtimista omassa ketjussasi.

Aloittajalle se oma asia voi olla tosi tärkeä, ja hän voi oikeasti toivoa, että siitä keskusteltaisiin. Se voi olla aloittajalle vähintään yhtä tärkeä kuin sinulle se, että haluat puolustaa omia mielipiteitäsi. Ero on vain se, että kyse on sen aloittajan ketjusta, joten hyviin käytöstapoihin kuuluisi antaa aloittajan pitää oma ketjunsa ja tehdä SINUN tärkeästä asiastasi uusi.

Joillekin tämä keskustelupalsta on ehkä muutakin kuin kanava esitellä omaa näppäryyttään. Enkä nyt tarkoita, että sinä aina vain teet niin. Vaan että joskus jonkun asia voi olla sille henkilölle tosi tärkeä, ja on aika kurjaa, että ketju suoraan sanoen pilataan sillä tolkuttomalla jankutusspämmäyksellä.

Tämä tästä, en halua jatkaa kanssasi enempää. Antoisia palstailuhetkiä!

Voi kultarakas. Minä en ollut yksin se joka käänsi ketjun siihen mihin suuntaan se meni. Minä kommentoin myös aloittajalle, ja niin teki moni muukin. Aloittaja sai sympatiaa ja neuvoja, myös minulta. Ketju kuitenkin jalostui eteenpäin ja asioista alettiin keskustella yleisemmälläkin tasolla.

Tuosta jankutusspämmäyksestä pitää kyllä sen verran sanoa, että mielestäni aiheen sivuun menevä kommentointi ei estä aloittajaa tai ketään muuta jatkamaan ketjua siitä toisesta tärkeämmäksi katsomastaan näkökulmasta. Siinä eilisessäkin ketjussa mies1:llä oli ihan oma keskusteluhaaransa, johon en edes perehtynyt. Minua se ei häirinnyt millään tavalla.

Ja mielestäni se jankuttaminen on ihan "normaalia" ja asiallista verrattuna haukkumisiin ja muihin asiattomiin huomautuksiin. Myönnän innostuvani usein liikaa, mutta en kyllä myönnä tekeväni sitä mitenkään ilkeilläkseni tai muuten pahoilla aikomuksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30149984:

Tuohon, että miksi oletan sinun haluavan olla päähenkilö; siksi, että et ainakaan anna ALOITTAJAN olla oman ketjunsa päähenkilö. Korjaankin itse asiassa väitettäni; et ehkä HALUA olla päähenkilö, mutta kun alatte väitellä ja jankuttaa Bluen ja Mies1:n kanssa jossain ketjussa, muututte väistämättä sen päähenkilöiksi, kun muut eivät enää jaksa jatkaa (vaikka alkuperäinen aihe olisikin ollut kiinnostava). Siinä kohdassa voisi olla kohteliasta siirtää se oma väittely muualle ja antaa aloittajan pitää oma ketjunsa. Ja olla oman ketjunsa päähenkilö.

Kysyit myös, mitä tiedän elämästäsi. En tiedä, miten sinun elämäsi liittyy tähän; mutta en tiedä siitä varmaan mitään, koska et ole varmaan kertonut siitä mitään. Ei tarkoittamaani päähenkilöyteen tarvita tietoja sinun elämästäsi, jos sitä ajoit takaa, "päähenkilöys" syntyy siitä että valloitatte toisten ketjuja ja muutatte ne toistuvasti omien mielipiteittenne esilletuomiskanaviksi.

En minä teitä halua pois ajaa, en missään vaiheessa tarkoittanut sitä. Vaan että antaisitte muillekin vähän tilaa. Ainakin edes heidän omissa ketjuissaan. Valtava päällekäyvyys ja toisten tukehduttaminen kymmeniin piiiiitkiin viesteihin ei ainakaan minun silmiini vaikuta kovin rakentavalta.

Sen olette kyllä saavuttaneet, että kaikki tietävät teidän mielipiteenne moniin asioihin TOSI SELVÄSTI. Mutta olisi hirmu kiva, jos joskus saisi tietää MUIDENKIN kirjoittajien mielipiteitä, ennen kuin he luovuttavat ja jättävät jälleen kerran pelikentän teille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30150004:
Toivoin, että sellainen toisten ketjuissa sivutolkulla jankuttaminen loppuisi.

Kyse on varsin laajasta epidemiasta. Samaa ilmiötä (sivukaupalla jankuttaminen ja toistuva aiheesta eksyminen) on havaittu kaikilla palstoilla ja miltei kakikissa ketjuissa joten sinun kaltaisille palstapoliiseille riittää työsarkaa.

• Tykkää
Reactions: kepsis
Jaa, että keskustelussa ei saa keskustella jos omaa erilaisen mielipiteen, vaan pitää mennä toiseen ketjuun kertomaan se oma mielipide :D

Ei myöskään tule vastata kommentteihin jotka on suunnattuja sinulle vaan tehdä se oma ketju.

Tämähän on erikoista :D

Minulla olisi AP:lle ehdotus.

Lakkaa käyttämästä avoimia foorumeita, missä voi kuka tahansa sanoa mitä tahansa kenelle tahansa.

Siirry suljetulle foorumille, jossa oikeasti voidaan moderoida niin, että pysytään tiukasti aiheessa.

Koko mitäs nyt on yhtä isoa "ajatuksen virtaa" joten on naurettavaa olettaa että "kaikille vapaa" pysyisi kenenkään yksittäisen kommentoijan toimesta "kurissa". Jos modet ei siihen pysty, niin miten kenenkään yksittäisen käyttäjän toiminta siihen vaikuttaisi? Jokaista järkevää kommenttia kohtaan löytyy tusina typerää, niin se on aina ollut ja aina tulee olemaan, niin kauan kun avoimuus palstassa on "se juttu".

Käytöstavoista puhuminen avoimessa foorumissa on ihan ajan hukkaa, varsinkin kun sen voisi kohdistaa niihin jotka oikeasti haluaa vaan loukata muita ja kulkee ympäriinsä vain haukkumassa muita. Erilaiset mielipiteet ja niiden puolustaminen ei minusta ole mitenkään huono syy kirjoittaa jopa aiheen ohi kun sattuu "sopiva" tilanne.

Varmasti se ärsyttää, mutta ei se ärsytys ole syy olettaa että voi vaatia muita muuttumaan, kun itse voi muuttaa omaa olinpaikkaansa sellaiseen missä se ympäristö tukee omaa näkemystä siitä keskustelusta.

Vaikka sitten oikea elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30150041:
Tuohon, että miksi oletan sinun haluavan olla päähenkilö; siksi, että et ainakaan anna ALOITTAJAN olla oman ketjunsa päähenkilö. Korjaankin itse asiassa väitettäni; et ehkä HALUA olla päähenkilö, mutta kun alatte väitellä ja jankuttaa Bluen ja Mies1:n kanssa jossain ketjussa, muututte väistämättä sen päähenkilöiksi, kun muut eivät enää jaksa jatkaa (vaikka alkuperäinen aihe olisikin ollut kiinnostava). Siinä kohdassa voisi olla kohteliasta siirtää se oma väittely muualle ja antaa aloittajan pitää oma ketjunsa. Ja olla oman ketjunsa päähenkilö.

Kysyit myös, mitä tiedän elämästäsi. En tiedä, miten sinun elämäsi liittyy tähän; mutta en tiedä siitä varmaan mitään, koska et ole varmaan kertonut siitä mitään. Ei tarkoittamaani päähenkilöyteen tarvita tietoja sinun elämästäsi, jos sitä ajoit takaa, "päähenkilöys" syntyy siitä että valloitatte toisten ketjuja ja muutatte ne toistuvasti omien mielipiteittenne esilletuomiskanaviksi.

En minä teitä halua pois ajaa, en missään vaiheessa tarkoittanut sitä. Vaan että antaisitte muillekin vähän tilaa. Ainakin edes heidän omissa ketjuissaan. Valtava päällekäyvyys ja toisten tukehduttaminen kymmeniin piiiiitkiin viesteihin ei ainakaan minun silmiini vaikuta kovin rakentavalta.

Sen olette kyllä saavuttaneet, että kaikki tietävät teidän mielipiteenne moniin asioihin TOSI SELVÄSTI. Mutta olisi hirmu kiva, jos joskus saisi tietää MUIDENKIN kirjoittajien mielipiteitä, ennen kuin he luovuttavat ja jättävät jälleen kerran pelikentän teille.

Siis todellakinko yksin viesti toisensa perään keskustelen ketjuissa? Kukaan ei saa mitään sanottua mihinkään väliin kun minä minä minä minä minä vain olen äänessä. Vai olisko niin että mun kirjoituksiin reagoidaan niin paljon että sitten kun alan niihin vastailla niin näyttää siltä että vain minä olen äänessä. Mutta onko se todella minun syyni että keskustelen niiden kanssa jotka reagoivat minun kirjoituksiini? Ja eikö samassa ketjussa voi rinnalla käydä muitakin keskusteluja asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikessa ystävyydessä;30150041:

No ehkä meillä todellakin on erilaiset käsitykset keskustelusta. Minusta sellainen keskustelu ei ole kovin mielenkiintoinen, jossa aloittaja kertoo asian x ja parisataa henkilöä sanoo, että "jaa, voi sentään". Esimerkiksi en mitenkään näe, mihin suuntaan tuo eilinen keskustelu olisi mielestäsi edennyt, jos Blue ei olisi ketjuun kommentoinut. Olisiko siitä tullut niin pitkä? Ehkä siellä sitten olisi annettu vielä enemmän vinkkejä, miten voi näpäyttää takaisin. Miten sinä koit, että henkilöt, jotka ketjussa valittivat, että halusivat puhua alkuperäisestä aiheesta, mutta eivät itse kuitenkaan mitenkään kommentoineet aihetta, edesauttoivat ketjun alkuperäisen aiheen käsittelemistä? Jos Blue, minä ja mies1 olisimme poistuneet ketjusta, mitä siellä olisi tapahtunut?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150033:
Tuosta jankutusspämmäyksestä pitää kyllä sen verran sanoa, että mielestäni aiheen sivuun menevä kommentointi ei estä aloittajaa tai ketään muuta jatkamaan ketjua siitä toisesta tärkeämmäksi katsomastaan näkökulmasta. Siinä eilisessäkin ketjussa mies1:llä oli ihan oma keskusteluhaaransa, johon en edes perehtynyt. Minua se ei häirinnyt millään tavalla.

Ja mielestäni se jankuttaminen on ihan "normaalia" ja asiallista verrattuna haukkumisiin ja muihin asiattomiin huomautuksiin. Myönnän innostuvani usein liikaa, mutta en kyllä myönnä tekeväni sitä mitenkään ilkeilläkseni tai muuten pahoilla aikomuksilla.

No keskusteluhaarani oli muistaakseni oikeudenmukaisuus, jonka Blue oli ottanut esiin sanomalla, että kielteinen ajatus lihavuudesta tilanteesta riippumatta on yhtä tuomittava kuin vammaisen syrjintä, josta olin eri mieltä.

Mutta samaa mieltä olen siitä, että sinnikkäät väittelijät eivät oikein istu naisten tyypilliseen tapaan viestiä, joka on rakentavaa eikä "omaa minää" puolustavaa tai minälähtöistä kuten miehillä. Naiset eivät kilpaile keskenään sanomisillaan ja sisällöllä, vaan solidaarisesti tukevat tai torjuvat toistensa näkemyksiä kukin omalla osallaan, jotta saataisiin eheä - tai riitaisa kuten mm. Peyotella usein - kokonaisuus. Kunnioitan tätä ja pidän tästä. :) Luulen vain, että sukupuoleni vaikuttaa myös viestimistapaani kuten naisillakin, halusimme sitä itse tai emme.

Sovellan siis itseäni kiinnostavia kysymyksiä ja ongelmia ja myönnän hieman leikitteleväni joskus eri tyyleillä - josta tulikin mieleeni, että leikkisyys ei liene kovin yleistä aikuisten suomalaisnaisten viestinnässä.

Vinkki aplle, älä lue kyseisten paskapäiden kommentteja. Toimin näin itse että hyppään heidän kommenttiensa yli niin ei tarvitse häiriintyä. Heillä kun ei ole ikinä mitään rakentavaa sanottavana.

Yhteistyössä