Ompelutaitoiset!! Booty, tai joku, auttakaa nyt akkaa mäjessä! (pääntien resori ei onnistu :( ) *kuva*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Voi surkujen surku. Olen tässä pari päivää harrastanut ompeluterapiaa...siitä olen saanut hyvää mieltä ja vähän pakopaikkaa arjen jutuista.

Mutta se uhkaa nyt jäädä lyhyeen, sillä kohtaan jälleen kerran sen saman ongelman, jonka olen kohdannut niin monasti ennenkin. Pääntie. Aaaaarrgh!

Harmi, kun mulla ei ole kuvaa paidasta ennen, kuin tuon pääntien ompelin...sen tein siis vasta aivan viimeisenä (Mutturalla-blogistin ohjeen mukaan...valitettavasti toteutuspuoli sitten vaan jäi aikalailla heikoksi, hyvistä ohejista huolimatta).

Koitin summamutikassa mallata, minkä mittaisen resorin paita tarvitsee. Venyttelin ja vanuttelin sitä pääntien kanssa ja totesin sen lopulta hyväksi.
Ompelin resorin renkaaksi, taitoin sen nurjat puolet vastakkain ja ompelin saumurilla sen kiinni paitaan, oikeat puolet vastakkain. Tässä kohtaa huomasin, että pääntiestä tuli jotenkin melko ison näköinen :O

Ajattelin, että kun tikkaa resorin (kaksoisneulalla) ns. paikoilleen, niin sitten se on hyvä. Vaan kun ei ole. Kuvasta on jokseenkin vaikea nähdä koko totutta, mutta tilanne on siis se että resori jotenkin venyttää paitaa siten, että paita ei istu hartioille. Kuvastakin näkee, että hartialinja sojoittaa ylöspäin melko jyrkästi. Lisäksi pääntie tuosta etukpleen osalta lörpötää...se ei siis kulje vartaloa pitkin, kuten sen kuuluisi.

Päättelin, että resori on liian pitkä. Ehkä tilanne korjaantuisi laittamalla lyhyempi resori?

Tosin ole kyllä joskus kokeillut myös sitä 0,75x pääntie-mittaamista, mutta olen silläkin keinoin kyllä saanut tämän ihan saman lopputuloksen aikaan.

Pohdin myös noita saumurini säätöjä...mitä lie diffendaaleja ne nyt onkaan. Niistä en mitään ymmärrä...vika voi siis ainakin osittain johtua siitäkin. Tai sitten ei.

Leikkasin kaula-aukosta resorin kokonaa pois...paitaa ei siis enää mikään pelasta, mutta halusin nähdä paidan lapsen päällä, jotta voisin todeta, jos siinä on vielä jotain muutakin, mikä siinä mättää. Ja kyllä se vähän siltä näyttää, että on.

Paita istuu takaata ja hihoista todella hyvin...on kuin tehty pojalleni. Mutta etukappale ei vain oikein istu. Tuntuu, että etukappaleessa on 1,5 cm liian pitkät "olkaosat", eli niitä lyhentämällä paita istuisi paremmin. Mutta tiedä sitäkään sitten, sillä kyseessä on kuitenkin Ottobre-lehden kaava, eli ei sen ihan kakka olla pitäisi.

Olen koittanut verrata tuota paidan pääntietä muiden tekemiin...ja se vaan on kamala. Muilla tuo resori kulkee niin, että se tuosta hartijoiden korkeimmasta kohtaa osoittaa ikään kuin sinne keskelle...mulla se osoittaa yläviistoon. En vaan osaa.

Auttakaa! :D

Ymmärsiköhän kukaan ongelmaani ja onko joku joskus ratkonut moista omalla kohdallaan?

Olen kyllä menossa ompelukurssille, mutta se ei vielä valitettavasti ala tänään...ja juuri nyt nimenomaan tarvitsisin sitä ompeluterapiaa...ja noita paitojakin on leikattuna ja useampi, eli niiden pariin olisi kiva päästä.

[QUOTE="jaaha";30163138]Ens kerralla lyhyempi resori ja enemmän venytystä. Kokeile höyryttää, jos sais kuitenkin asettumaan vielä?[/QUOTE]

Mä tosiaan jo leikkasin sen koko höskän irti...ja nyt se kaula-aukko on leveä ihan ilman resoriakin :D

Tosin paitaa nyt tässä ihmetellessä ja venklatessa huomasin, että se on liian pitkä. Taitoin sitä alhaalta muutaman sentin (no, oikeesti aika monta) ja sen avulla etuosa alkoi istumaan paljon paremmin. Ei täydellisesti, mutta paremmin.

Taidan kokeilla seuraavan paidan kohdalla tosiaan lyhyempää resoria...ja määrittelen tuon itse paidan pituuden vasta ihan lopuksi.

Mikset vain ratkonut resoria irti?
Minä ompelin kerran housuissa etukappaleet yhteen ja takakappaleista tein toisen lahkeen. Itku meinasi tulla, mutta ratkojalla homma korjaantui.

Itse olen harjoitellut resorikanttausta viime päivät... samaa ongelmaa ollut minullakin, että en ole venyttänyt tarpeeksi ja on jäänyt lörpöttämään. No, harjoitus tekee mestarin...

• Tykkää
Reactions: chef
Mikset vain ratkonut resoria irti?
Minä ompelin kerran housuissa etukappaleet yhteen ja takakappaleista tein toisen lahkeen. Itku meinasi tulla, mutta ratkojalla homma korjaantui.

Ratkoin aikani...kunnes totesin, että se oli ihan hullun hommaa. Jos kyseessä olisi ollut tavallinen ommel, ei hommassa olisi ollut ongelmaa...mutta kun olin vedellyt sen leikkaavalla saumurilla ja siihen päälle vielä kaksoisneulalla, mustalla langalla, niin totesin, että helpommappa pääsen, kun luovutan tuon yksilön kohdalla.

Mulla on tuota kangasta vielä toiseen paitaan ja housutkin siitä taisin leikata, ellen nyt aivan väärin muista...joten kyseessä ei olut nyt mikään uniikki pieni pala, jota en halua missään nimessä missata :)

Totta. Ei noin tehtyä saumaa kovin helpolla ratko. Minä olisin luovuttanut ja uusiokäyttänyt, eli leikkonut osat erilleen ommeltavaksi uudestaan jossain muussa muodossa :D

[QUOTE="jaaha";30163187]Totta. Ei noin tehtyä saumaa kovin helpolla ratko. Minä olisin luovuttanut ja uusiokäyttänyt, eli leikkonut osat erilleen ommeltavaksi uudestaan jossain muussa muodossa :D[/QUOTE]

Tuo paita on niin pikkiriikkinen, ettei siitä oikein muuksi enää ole :)

Mutta leikkaan siitä palat tilkkupussiin ja kiikutan sen lähipäiväkotiin...siellä niille vähän pienemmillekin tilkuille on käyttöä :)

Yhteistyössä