Onko se haamu/viivanpaikka vai olenko raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pelokas"

Vieras
Hei olen 15 vuotias tyttö ja harrastin entisen poikaystäväni kanssa seksiä (hän petti minua ja suhde jäi siihen) mutta nyt epäile että saatan olla raskaana. Menkat ovat melkein kaksi viikkoa myöhässä. Menkkani alkoivat viimeksi 23.7 ja harrastin seksiä 30.7. Joten menkkani olisivat pitäneet alkaa 20-23.8 ja nytten on jo 5.9. Tein eilen aamulla raskaustestin (pregcheck) ja alussa tuli vain yksi viiva ja huokaisin helpotuksesta. Mutta sitten illemmalla rupesin katsomaan sitä tarkemmin ja huomasin että siinä on sen toisen viivan kohdalla sellainen ihan tosi haalea viiva. Siis se on oikeasti todella haalea mutta mietin et onkohan se vain haamu tai viivanpaikka. Jos sitä noin äkkiseltään katsoo niin ei näe sitä viivaa mutta jos katsoo tarkemmin niin haalea viiva siinä on.

Osaan käyttää nettiä jos kysymyksiä tulee. Netistä saa niin paljon vastauksia nykyään. Enkä ole kertonut vanhemmilleni siitä niin en käynyt heiltä kysymästä. Mutta kiitos vastauksista. Itse koko ajan vain epäröin että miten muka olisin voinut tulla raskaaksi, mutta onhan se hyvä varmuuden vuoksi tehdä uusi testi. Koska mahdollisuus on olemassa sille, että voisin olla raskaana. Teen uuden testin viimeistään viikon päästä jos menkkoja ei ala kuulua siihen mennessä! Mutta miten haalea viiva sit luetaan positiiviseksi? Missä menee "haamun" ja positiivisen raja?!

Minä testasin samalla testillä muutama viikko sitten. Oli raskausoireita, kierto vielä sekaisin imetyksestä ja minulla on kierukka. Ensin testi oli ihan negatiivinen, kunnes n 30 min jälkeen ilmesty melko selkeä toinen viiva, joka oli punertava eli ei harmaa viivanpaikka. Menin aika paniikkiin, koska perheenlisäys ei ole toiveissa. Parin päivän päästä tein toisen testin, joka oli negatiivinen ja myös kuivuessaan pysyi sellaisena;). Nyt kaksi viikkoa testin jälkeen alkoi menkat eli raskaustesti reagoi testiajan jälkeen ovulaatioon.

Tämä on minulle tosi uutta ja pelottavaa koska olen vasta 15-vuotias enkä haluaa olla raskaana. Eli viivanpaikan viiva pitäisi olla harmaa? Tein sen testin pregcheck puikolla mutta mietin että pitäisikö tehdä liuskoilla viikon päästä? Vaikka tein sen testin eilen niin silti tuijottelen sitä vieläkin ja mietin että onkohan se viiva siinä vai ei:D

ap

Jotkut testit näyttää vääriä tuloksia jos niitä katsoo esim. useamman tunnin päästä. Useimmiten testin ohjeissa lukee, kuinka kauan tulos on luettavissa.

Varmuuden vuoksi tee uusi testi.

Aina voit käydä myös juttelemassa koulusi terkkarin kanssa, hän neuvoo jos tilanne tuntuu jotenkin epäselvältä. Hänelle voit puhua luottamuksella, vanhemmille ei kerrota jos et halua

Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;30243523:
ihan samaa ajattelin ja haamutkin vielä tuttuja...

Terminologia on yllättävän hyvin hanskassa 15-vuotiaalla. :) Jos osaat harrastaa seksiä, niin kai osaat käyttää myös ehkäisyä.

Nettiä osaat käyttää hyvin. :)

"ihan samaa ajattelin ja haamutkin vielä tuttuja..." Olen jo yhdeksännellä luokalla... on se sanavarasto jo tässä iässä ihan normaali jos tietää haamuista ja viivanpaikasta. Nykyään tosi nuoret tietää seksistä. Itsekkin jopa 2-luokalla sain tietää asiasta. En väitä että tiesin sillon vielä paljoa mutta asia alkoi hahmottua minullekin. Kysyin kohteliaasti ja suvaitsevaisella kielellä apua, mutta jotkut tulevat vain ihmettelemään ikääni ja sanavarastoani... No jos haluavat aikaa siihen kuluttaa niin siitä vain. Mutta kiitos vastauksista! Se on epätodennäköistä että olisin mutta mahdollisuus siihen on, siksi kysyinkin muilta apua. Mielellään en terveydenhoitajalle mene asiasta puhumaan koska en enää luota heihin. Viime vuonna kaverini kävi siellä puhumassa ja sanoi vielä ettei sano vanhemmille mitään niin silti hän oli samana päivänä soittanut kaverini vanhemmille. Mutta katsellaan nyt jos ne menkat alkaisi ja jos ei niin teen uuden testin. Ja osaan käyttää ehkäisyä!

AP

Jos sua huolettaa asia niin voit pyytää että terkkarissa tekisivät testin, tosin kotitestit ovat yhtä luotettavia kai.. Ja ne ei saa kertoa sun vanhemmille, paitsi jos asia ois joku oikeesti vakava että olisit yrittänyt itsemurhaa tms. jolloin heidän pitäisi tehdä siitä ilmoitus

Jos sua huolettaa asia niin voit pyytää että terkkarissa tekisivät testin, tosin kotitestit ovat yhtä luotettavia kai.. Ja ne ei saa kertoa sun vanhemmille, paitsi jos asia ois joku oikeesti vakava että olisit yrittänyt itsemurhaa tms. jolloin heidän pitäisi tehdä siitä ilmoitus

Kiitos:) Teen ensi viikolla kotitestin jos ei kuulu menkkoja siihen mennessä. Sitten katson mikä on tulos. Jos ei menkkoja ala kuulumaan kuukauden päästäkään, niin menen lääkäriin:)

Yhteistyössä