Onko mielestäsi oikein, että 6-vuotias jätetään tienposkeen harhailemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiehu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiehu

Vieras
"Kouvolan Korialla asuvan Piia Toivosen tytär aloitti koulun tänä syksynä. Tyttö kulkee kouluun bussilla ja taksilla. Tiistaina taksi ei tuonutkaan tyttöä kotiin.

– Taksi jätti tytön pysäkille, eikä asiasta ilmoitettu kotiin. Tyttö oli sanonut taksikuskille, että hänet pitää viedä kotiin. Kuski oli tokaissut, että ei vaan sinut jätetään nyt tähän, Toivonen kertoo.

Bussipysäkki sijaitsee kahden kilometrin päässä kotoa. Tyttö lähti kävelemään kotia kohti, sillä reitti oli opiskeltu etukäteen yhdessä vanhempien kanssa.

– Joku vieras auto oli ajanut tytön ohi ja naapurinsetä oli kysynyt, että mitäs sinä täällä yksin kävelet. Tyttö ymmärsi sitten soittaa kotiin mummolle, ja mummo haki hänet"

6-vuotias halusi kotiin, koulutaksi jätti kahden kilometrin päähän – "Sinä jäät nyt tähän" | Yle Uutiset | yle.fi

[QUOTE="asdf";30259827]Ehkä tyttö on provosoinut taksin kuljettajaa.[/QUOTE]
Ihan sama, vaikka olisikin.. Ei sitä kahden km päähän saa 6v provosoijaa silti jättää

Jos se bussipysäkki on paikka, mihin ne kuljetukset on järjestetty, nin se on silloin siellä. Taksikuski kuskaa sinne, mikä hänen kanssaan on sovittu. Kunnan pitää järjestää kuljetukset, jos matkaa on yli 5 km, mutta se ei tarkoita kyytiä kotiovelle. Matkojen kesto molempiin suuntiin yhteensä saa olla odotuksineen 2½h ja osan matkasta voi joutua kävelemään.

Veikkaan, että silloin kun bussivuoroilla tuon keston saa tarpeeksi lyhyeksi, niin silloin kuljetetaan bussilla, kun taas bussivuorot eivät sovi, niin silloin taksi hoitaa bussin matkan.

[QUOTE="asdf";30259827]Ehkä tyttö on provosoinut taksin kuljettajaa.[/QUOTE]

Voi jessus! Sinusta on ihan ok. jättää eskari-ikäinen tien poskeen harhailemaan, jos se kyselee liikaa tmv.

Tämä on vähän kumma juttu. "Toivosilla on ollut sumplimista tytön koulukyytien kanssa, sillä koulumatka on noin 5,4 kilometriä. Toivoset ovat hakeneet kaupungilta tytölle taksikyytejä kouluun ja takaisin, mutta niitä ei ole myönnetty. Tyttö kulkee suurimman osan matkoista bussilla."

Eli jos tuo taksi on korvannut bussin, se pysähtyy bussipysäkillä, ei aja kotipihaan. Vai ovatko vanhemmat tilanneet itse taksin.. Ei tullut jutusta ilmi.

No kun lukee tuon jutun niin tämä tyttöhän viedään aamulla bussipysäkille josta bussiin nousee.Eli jos jostain syystä ei mene bussilla ja taksi korvaa bussikyydin niin tietysti taksi vie siihen mihin bussikin veisi.Vai viekö bussi jokaisen kotiovelle??? Kannattaa lukea juttu kunnolla ennenkuin tulee tänne sauhuamaan...

Vanhempien tehtävänä on ottaa etukäteen selvää mikä matka kuuluiu koulukyytiin. Jos aamulla pitää viedä pysäkille, niin miksi iltapäivällä ei sielltä haeta takaisin kotiin.

[QUOTE="vihreä";30260066]Miksi ne oli sen reitin opetelleet jos sitä ei ollut tarkoitus käyttää? Tämä jäi kyllä hämäräksi todellakin siitä mitä oli sovittu ja kenen kanssa.[/QUOTE]

Oli kieltämättä kummallinen juttu, koska jos kerran pääasiassa lapsen tarkoitus käyttää bussia, niin luonnollista että myös taksi jättäisi bussipysäkille. Ja jos kerran lapsi osaa kävellä bussipysäkiltä kotiin, niin ei se nyt mitään päätöntä harhailemista edes ole. Kyllä jutusta mielestäni sen kuvan saa, että tarkoituksena on tytön opettelevat kulkemaan itsenäisesti sillä bussilla. Nimittäin kaksi kilometriä ei nyt mikään mahdoton matka ekaluokkalaisille ole.

Minulla oli matkaa n.3km. Ei ollut mikään ongelma pyöräillä, kävellä tai hiihtää ala-asteella, myös ekaluokalla. Maalla asuttiin.Joskus pääsin linja-autolla, mutta se maksoi, siksi ei ollut jokapäiväistä. Nää nykylapset ovat pumpulissa kasvaneet, valitettavasti! Ylä-asteelle olin.13km, kyyti oli, mutta hyvällä ilmalla pyöräilim myös sinne.

Oon varmaan ihan kamala äiti kun annan eskarilaisen pyöräillä yksin kotiin! Siis "haen" eskarista kun en oo vielä saanu opettajalta kysyttyä onko OK pojan kulkea yksin ja oletus tuntuu olevan että lapset tuodaan ja haetaan. Niin siis, eskarilainen pyöräilee koko matkan kotiin yksin, minä kävelen pikkusiskojen kanssa perässä. 5-vuotiaskin saa mennä pyörällä yksin loppumatkan, kun ei tartte ylittää tietä.
Enkä saattanut poikaa eskariin sisälle kuin pari päivää, sen jälkeen on mennyt parkkipaikalta/portilta itse.
Kotoa kouluun matkaa n. 1,5km.

Oon varmaan ihan kamala äiti kun annan eskarilaisen pyöräillä yksin kotiin! Siis "haen" eskarista kun en oo vielä saanu opettajalta kysyttyä onko OK pojan kulkea yksin ja oletus tuntuu olevan että lapset tuodaan ja haetaan. Niin siis, eskarilainen pyöräilee koko matkan kotiin yksin, minä kävelen pikkusiskojen kanssa perässä. 5-vuotiaskin saa mennä pyörällä yksin loppumatkan, kun ei tartte ylittää tietä.
Enkä saattanut poikaa eskariin sisälle kuin pari päivää, sen jälkeen on mennyt parkkipaikalta/portilta itse.
Kotoa kouluun matkaa n. 1,5km.

En mä siitä kamalasta mitään tiedä, mutta laiska ja piittaamaton lapsen turvallisuudesta. Siihen on syynsä, miksi eskari-ikäiset viedään ja haetaan. Meillä ei edes kakkosluokalla saa mennä pyörällä kouluun, vasta kolmannella.
Tai sitten sulla on liikaa noita lapsia, kun et jaksa/viitsi huoltaa heitä kunnolla?

Riippuu siitä tosiaan, miten kuljetus on sovittu/kunta määrännyt. Meillä eskarlaiset tuodaan tienhaaraan puolen kilsan päähän, kolmasluokkalainen jätetään 3km päähän (paitsi jos loppuu samaan aikaan kuin eskari). Yläastelainen pääsee bussiin 6 km päästä, kulkee nyt sinne pyörällä, mutta en sit tiedä miten talvella.