Itse tehty kotiruoka vs. Prisman ja S-marketin tuoretiskillä oleva kotiruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria."

Vieras
Puhutaampa hetken aikaa ruuasta. :)

Mua kiinostaisi tietää, että mitä se Prisman ja S-marketin tuoretiskillä oleva kotiruoka on? siis ne on niissä semmosissa isoissa altaissa, esim. makaroonilaatikkoa ja sitten kun asiakas menee ostamaan niin se ruoka pakataan yleensä sellaseen rasiaan. Kyllä te tiedätte.

Niin valmistetaanko tämä ruoka siellä Prisman ja S-marketin keittiöissä ITSE, että siellä on joku kokki valmistamassa niitä ruokia vai mistä se ruoka niihin altaisiin tulee? tietoa kellään?

Vai onko se vaan jotain esim. Saarioisten einestä, jota on pakattu kylmähyllyissä pieniin ja isompiin pakkauksiin ja sitten se ruoka on vaan valmiiksi lämmitettynä siinä tuoretiskillä, jotta sen voi syödä vaikka heti jos nälkä on?

Oletteko muuten huomanneet että jos ostatte itse kaikki ainekset ja valmistatte kotona ruuan itse, menee yleensä kauppaan 20e päivässä, mutta jos ostatte taas siitä tuoretiskiltä sitä valmista kotiruokaa, menee vaan yleensä 5e! Mistä tämä johtuu???? Miten teillä on varaa kokata kotona itse?

Ja onko teidän mielestä noloa, jos nuori nainen käy joka päivä, ma-pe, ostamassa valmisruokaa tuoretiskiltä, tiettyyn kellon aikaan? Mitä sinä ajattelisit myyjänä?

Tää on tosi outo aloitus mutta kommentoinpa silti.

Ne tuoretiskin ruoat saapuu oletukseni mukaan suurtalousannoksina eri valmistajilta. Jos siis esim. kysyt "onko tässä ruoassa korppujauhoja?", ne etsii kansiosta kyseisen ruoan toimittajan reseptin. Ei niillä käsittääkseni ole mitään "keittiötä" Prisman takaosastolla :D Eli, ne on varmaan just yhtä terveellisiä kuin mikä tahansa suurtalouskeittiön ruoka, reseptistä kaiketi enimmäkseen kiinni. Ainesosaluettelot saa luettavaksi ja voi itse valita onko jees.

Mitä hintaan tulee, niin minä ainakin teen aika ison satsin vaikkapa maksapihvejä sillä hinnalla mitä ne siinä tuoretiskissä maksaa (reilut 2 e kpl oli kun just lounaalle nappasin yhen). Saa kilon maksaa kolmen pihvin hinnalla :D Riippuu mitä sä teet, esim. jos teet juustokuorrutettua ruokaa ja ostat tiettyjä mausteita koko purkilliset kyseistä ruokalajia varten niin varmaan menee 20 e, mut kyl siitä jää sitä juustoa ynnä muita aineksia toiseenkin ruokaan.

Viimeiseen kysymykseen, ei hhyvänen aika sentään, tollasiako sä mietit päivät? :D Et todellakaan ole ainoa, jolla on lounasrutiinit ja tarkka lounasaika, luuletko että myyjä miettii tollasia?

[QUOTE="hih";30308941]Tää on tosi outo aloitus mutta kommentoinpa silti.

Ne tuoretiskin ruoat saapuu oletukseni mukaan suurtalousannoksina eri valmistajilta. Jos siis esim. kysyt "onko tässä ruoassa korppujauhoja?", ne etsii kansiosta kyseisen ruoan toimittajan reseptin. Ei niillä käsittääkseni ole mitään "keittiötä" Prisman takaosastolla :D Eli, ne on varmaan just yhtä terveellisiä kuin mikä tahansa suurtalouskeittiön ruoka, reseptistä kaiketi enimmäkseen kiinni. Ainesosaluettelot saa luettavaksi ja voi itse valita onko jees.

Mitä hintaan tulee, niin minä ainakin teen aika ison satsin vaikkapa maksapihvejä sillä hinnalla mitä ne siinä tuoretiskissä maksaa (reilut 2 e kpl oli kun just lounaalle nappasin yhen). Saa kilon maksaa kolmen pihvin hinnalla :D Riippuu mitä sä teet, esim. jos teet juustokuorrutettua ruokaa ja ostat tiettyjä mausteita koko purkilliset kyseistä ruokalajia varten niin varmaan menee 20 e, mut kyl siitä jää sitä juustoa ynnä muita aineksia toiseenkin ruokaan.

Viimeiseen kysymykseen, ei hhyvänen aika sentään, tollasiako sä mietit päivät? :D Et todellakaan ole ainoa, jolla on lounasrutiinit ja tarkka lounasaika, luuletko että myyjä miettii tollasia?[/QUOTE]

Mitä outoa tässä on?

Mutta se ei ole kuitenkaan samaa sitten mitä ne kylmähyllyssä olevat saarioisten einekset jotka on tungettu täyteen lisäaineita ja ties mitä moskaa?

Ja kyllä mietin. Kun siinä tiskillä on myymässä nuoria jätkiä ja yleensä mummot ja papat käy vaan ruokaa ostaa siitä ja sit jos mä rupeen ramppaa siinä ostamassa joka päivä, nii hävettää... :D onko se epänormaalia? varmasti kiinittävät muhun hupaisasti huomiota...

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30308952:
Ei mulla vaan ole varaa joka päivä ostaa lounasta tiskiltä, on se vaan sen verran kallista varrattuna itsetehtyyn

Tässä luulossa on mun ystävätkin eläny, mutta voin sanoa että ei ole näin... Ite oon pistäny merkille just toisin päin.

Maria, et ole varmaan vielä niin vanha, että tajuaisit että ihmiset käy töissä? Töissä lounasaikaan, jos ei ole lounasravintolaa tai tee itse ruokiaan töihin, käydään mm. tuollaisista paikoista hakemassa ruoka.

JOKA. IKINEN. PÄIVÄ.

Ne saattaa olla jopa sieltä saarioiselta, ne tiskin ruuat. Samanlaisesta, pienempimuotoisesta paikasta ainakin halpoja raaka-aineita käyttäen. Ei siellä prismassa ole mitään sympaattista tupakeittiötä jossa joku mummo vääntää lihapullia radio suomen tahtiin kukkaessussa päivittäin.

[QUOTE="Maria.";30308975]Tässä luulossa on mun ystävätkin eläny, mutta voin sanoa että ei ole näin... Ite oon pistäny merkille just toisin päin.[/QUOTE]

Näytäpä mulle se ruoka & käyttämäsi oma resepti, jonka sieltä tiskiltä saa halvempaan kilohintaan kuin kotona tehtynä :D Makaronilaatikko kg-hintaan about 14 € vrt. pussi makaronia, 0,5 l maitoa, pari munaa ja 400 g sikanautaa... noin 6 € (ja noista tuli jo puolentoista kilon satsi)

Ja niistä einesten lisäaineista, kannattaa lukea yleisestikin ottaen kaikesta mitä ostaa, että mitä niissä on. Kaikissa ei ole lisäaineita eikä säilöntäaineita, ja määrissä on eroja. Myös siinä tuoretiskin ruoassa voi olla mukana lisäaineita.

Kaupan jauheliha yms paketit ei oikein mitoitettu yksineläjän tarpeisiin eli jossä ostat salaattitarpeet, lihat, kasvikset,perunat yms niin maksaahan se ehkä jopa 10e MUTTA siitä määrästä tulee ruoka 4-5 hengelle. 5 hengen ruoat taas tiskiltä maksaisi 25e. Toki jos teet ison satsin ruokaa vain itsellesi ja heitätylijäämät roskiin niin kalliiksi tulee.

Kaupan jauheliha yms paketit ei oikein mitoitettu yksineläjän tarpeisiin eli jossä ostat salaattitarpeet, lihat, kasvikset,perunat yms niin maksaahan se ehkä jopa 10e MUTTA siitä määrästä tulee ruoka 4-5 hengelle. 5 hengen ruoat taas tiskiltä maksaisi 25e. Toki jos teet ison satsin ruokaa vain itsellesi ja heitätylijäämät roskiin niin kalliiksi tulee.

Niin juuri, ja ne ylijäämät on hyvä pakastaa ja käyttää kun seuraavan kerran tekee mieli, eikä oo säilöntäaineita :)

Perunoita saa jokaisesta käyttämästäni kaupasta irtona, eikä nekään kyllä vanhene viikossakaan jääkaapissa, samoin makaronipaketti ei vanhene avattuna. Ja jos haluaa tehdä ruokaa vain pikkuannoksen, niin voi siitä 400 g jauheliha- tai kanasuikalepaketista ottaa vain puolet, ja tehdä toisesta puolikkaasta toisen ruoan. Meidän talouteen tarttee yleensä sen 2 pkt että saa tehtyä yhen päivän ruoan.

ystäväni on töissä citymarketissa, juurikin semmosen hyllyn takana, jossa myydään noita ns kotiruokia.
ystäväni kertoi ettei itse ostaisi ikinä niitä ruokia itselleen, sillä ne ruuat kyllä tehdään siellä cittarin omasa keittiössä MUTTA ne tehdään juurikin niistä raaka-aineista pääasiassa, jotka ei kelpaa enää myyntiin.
esim eltaantunut jauheliha,itäneet sipulit, vanhat kanamunat, vanha maito.niistä ku tehdään esim makaroonilaatikkoa, niin eipä sitä päällepäin huomaa.mausta en voi sanoa, kun en itse ikinä ole ostanut.mutta jos alkuperä on jo tuota luokkaa, niin en menisi edes kokeileen.ostan tuoret einekset mielummin itse, plus se tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
en sano, että näin toimittaisiin joka paikassa, rovaniemen cittarissa ainakin.

[QUOTE="ristiina";30309058]ystäväni on töissä citymarketissa, juurikin semmosen hyllyn takana, jossa myydään noita ns kotiruokia.
ystäväni kertoi ettei itse ostaisi ikinä niitä ruokia itselleen, sillä ne ruuat kyllä tehdään siellä cittarin omasa keittiössä MUTTA ne tehdään juurikin niistä raaka-aineista pääasiassa, jotka ei kelpaa enää myyntiin.
esim eltaantunut jauheliha,itäneet sipulit, vanhat kanamunat, vanha maito.niistä ku tehdään esim makaroonilaatikkoa, niin eipä sitä päällepäin huomaa.mausta en voi sanoa, kun en itse ikinä ole ostanut.mutta jos alkuperä on jo tuota luokkaa, niin en menisi edes kokeileen.ostan tuoret einekset mielummin itse, plus se tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
en sano, että näin toimittaisiin joka paikassa, rovaniemen cittarissa ainakin.[/QUOTE]

Mä olen itse ARVELLUT että näin saatetaan tehdä, mutta en ole saanut tästä mitään luotettavaa faktatietoa. Toisaalta, tulee vähemmän hävikkiä, ja sehän on just sellasta ruokaa joka syödään heti. Olen ostanut sieltä "kuumatiskistä" lounasta enkä ole huomannut makuvirheitä eikä oo tullu maha kipeeksi.
Entä mites ne tuotteet, joista on eri valmistajien nimet? Esim. kasvispihvit, lindströminpihvit jne. Ne jotka on kylmiä. Ne varmaan tulee ainakin jostain ulkopuolelta?

Maria, et ole varmaan vielä niin vanha, että tajuaisit että ihmiset käy töissä? Töissä lounasaikaan, jos ei ole lounasravintolaa tai tee itse ruokiaan töihin, käydään mm. tuollaisista paikoista hakemassa ruoka.

JOKA. IKINEN. PÄIVÄ.

Ne saattaa olla jopa sieltä saarioiselta, ne tiskin ruuat. Samanlaisesta, pienempimuotoisesta paikasta ainakin halpoja raaka-aineita käyttäen. Ei siellä prismassa ole mitään sympaattista tupakeittiötä jossa joku mummo vääntää lihapullia radio suomen tahtiin kukkaessussa päivittäin.

No kyllä olen ihan aikuinen ihminen ja tajuan että ihmiset käy töissä...

Minäkin käyn.

Mutta en tiedä käykö just tuolta tiskiltä ostamassa ketkään semmoset henkilöt sit ruokaa... itteä hävettää, kun en oo aina osannu kunnolla ees salaattia siitä ostaa...

[QUOTE="hih";30308994]Näytäpä mulle se ruoka & käyttämäsi oma resepti, jonka sieltä tiskiltä saa halvempaan kilohintaan kuin kotona tehtynä :D Makaronilaatikko kg-hintaan about 14 € vrt. pussi makaronia, 0,5 l maitoa, pari munaa ja 400 g sikanautaa... noin 6 € (ja noista tuli jo puolentoista kilon satsi)

Ja niistä einesten lisäaineista, kannattaa lukea yleisestikin ottaen kaikesta mitä ostaa, että mitä niissä on. Kaikissa ei ole lisäaineita eikä säilöntäaineita, ja määrissä on eroja. Myös siinä tuoretiskin ruoassa voi olla mukana lisäaineita.[/QUOTE]

No mä en ees osta useita kiloja ruokia siitä, vaan jotain grammoja tulee vaan kun ne punnihtee.. En syö niin paljon.

Välillä ne änkee sitä ruokaa siihen mun rasiaan ihan liikaa, vaikka en haluaisi edes niin paljon...

[QUOTE="Maria.";30309078]No kyllä olen ihan aikuinen ihminen ja tajuan että ihmiset käy töissä...

Minäkin käyn.

Mutta en tiedä käykö just tuolta tiskiltä ostamassa ketkään semmoset henkilöt sit ruokaa... itteä hävettää, kun en oo aina osannu kunnolla ees salaattia siitä ostaa...[/QUOTE]

Älä stressaa, Maria. Kyllä sieltä tiskiltä saa käydä ostamassa vaikka monta kertaa päivässä, eikä sillä ole väliä miten siellä sönköttää :) Sitä vartenhan ne ihmiset on siellä töissä, palvelemassa sua, siitä sä maksat, myös sitä ylihintaa jämätarpeista!

Jep.

Mut voisko ees hyväks kokiks oppia?

Mä oon tosi huono laittaa muutenkin ite ruokaa, enkä oo usein tehny...

[QUOTE="Maria.";30309085]Jep.

Mut voisko ees hyväks kokiks oppia?

Mä oon tosi huono laittaa muutenkin ite ruokaa, enkä oo usein tehny...[/QUOTE]

Tekemällä oppii, ei me varmaan kukaan olla automaattisesti tätä osattu. Eikun reseptiä kouraan ja aloittamaan! Ihan perusohjeista liikkeelle. Se on kivaa :)

[QUOTE="ristiina";30309058]ystäväni on töissä citymarketissa, juurikin semmosen hyllyn takana, jossa myydään noita ns kotiruokia.
en sano, että näin toimittaisiin joka paikassa, rovaniemen cittarissa ainakin.[/QUOTE]

No hyi helkkari...

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vaan;30309070:
Mä olen itse ARVELLUT että näin saatetaan tehdä, mutta en ole saanut tästä mitään luotettavaa faktatietoa. Toisaalta, tulee vähemmän hävikkiä, ja sehän on just sellasta ruokaa joka syödään heti. Olen ostanut sieltä "kuumatiskistä" lounasta enkä ole huomannut makuvirheitä eikä oo tullu maha kipeeksi.
Entä mites ne tuotteet, joista on eri valmistajien nimet? Esim. kasvispihvit, lindströminpihvit jne. Ne jotka on kylmiä. Ne varmaan tulee ainakin jostain ulkopuolelta?

Mullekaan ei oo onneks tähän asti tullu mitään oireita. :)

Älä stressaa, Maria. Kyllä sieltä tiskiltä saa käydä ostamassa vaikka monta kertaa päivässä, eikä sillä ole väliä miten siellä sönköttää :) Sitä vartenhan ne ihmiset on siellä töissä, palvelemassa sua, siitä sä maksat, myös sitä ylihintaa jämätarpeista!

Mutta onko se noloa tai huvittavaa...? kun yleensä siinä käy pelkästään vanhoja pappoja ja mummoja ostamassa. Ja ne myyjät on nuoria miesmyyjiä vielä kaikenlisäksi, varmasti erotun/olen erottunut jo mokailujeni takia joukosta ja seläntakana kuitenkin nauravat mulle...

Pitävät outona ja ajattelevat että eikö toikaan kehtaa ite ruokaa tehdä tai osaa...! Ja nuo 2 jälkimmäistä viimeistä sanaa, onkin kyllä totuus..

Mä tein tänään janssoninkiusauksen neljälle. Maksoi 3,20 euroa. Plus (valmis) punajuurisalaatti lisukkeeksi, sekin riittänee neljälle, hintaa lisää 1,60.

Siihen vielä litra maitoa niin vitosella ruokitaan neljä henkilöä, nokkaa päälle se tekee 1.20 euroa. Mitä sieltä tiskiltä muka saa halvemmalla?

Jatketaas vielä. Tiskiä tuli tasan yksi veitsi, leikkuulauta ja se vuoka mihin kiusauksen tein. Myöhemmin sit likastuu neljä lasia, lautasta, haarukkaa ja veistä. Eipä oo suuri vaiva noita tiskata.

Viimeksi muokattu:
Mä tein tänään janssoninkiusauksen neljälle. Maksoi 3,20 euroa. Plus (valmis) punajuurisalaatti lisukkeeksi, sekin riittänee neljälle, hintaa lisää 1,60.

Siihen vielä litra maitoa niin vitosella ruokitaan neljä henkilöä, nokkaa päälle se tekee 1.20 euroa. Mitä sieltä tiskiltä muka saa halvemmalla?

Ei kai sit mitään...

Mä en vaan osaa tehdä sit oikein.

Yhteistyössä