Okei, kateutta ei kertakaikkiaan ole. Syy on siinä henkilössä jota kohtaan joku käyttäytyy paskasti. Tavalla tai toisella tämän voi kääntää aina näin. Turha kai tästä asiasta on edes enää vääntää? Vika on vain siinä henkilössä jota joku kadehtii ja siksi haukkuu tms. Selvä.
Itse kirjoitin tuolla aiemmin, että kateuden olemassaoloa ei ole syytä kieltää, mutta koska toisen todellisia ajatuksia ja tuntemuksia ei voi tietää, on kaikki kateuden tulkinta todellakin vain omaa
tulkintaa. Se joko osuu oikeaan tai sitten ei. Onhan sitten niitäkin ihmisiä, jotka eivät edes huomaa, jos joku onkin heille kateellinen, ja heidän tulkintansa mukaan kukaan ei koskaan ole.
Minulla on yksi lapseton tuttu, jolla on hirveä tarve koko ajan korostaa, miten ei halua lapsia ja miten ihanaa on elää vapaan itsellisen naisen elämää, mitä kaikkea kivaa voi tehdä kun ei ole lapsia jne jne. Joku voisi tulkita hänen olevan salaa kateellinen perheellisille, ja kyllähän tuo vahvasti siltä kuulostaakin, mutta itse "tiedän" (siis uskon, pitkän tuntemisen perusteella), että niin ei oikeastikaan ole. Häntä ilmeisesti ärsyttää se, että muut ovat niin perhekeskeisiä eivätkä tajua hänen elämänsä "hienoutta". Jos hänen kanssaan alkaa keskustella aiheesta ja selventää, miksi tykkää mieluummin lapsiperhe-elämästä joidenkin pikkuvaikeuksienkin vuoksi ja ettei itseä haittaa, vaikka ei voi tehdä sitä-tai-tätä hetken mielijohteesta tai ettei haluaisikaan elää perheettömän elämää, hän saattaisi tulkita sen kateudeksi. Itseänikin ärsyttää hänen jatkuva paasaamisensa, vaikka en todellakaan kadehdi häntä - itse asiassa lapset eivät sanottavammin rajoita elämääni ainakaan siltä osin, mitä hän kuvittelee. Itse ajattelen, että hän on ehkä vaan vähän "hölmö" tuossa asiassa ja keskittyy liikaa muiden elämän mollaamiseen tajuamatta sitä, että toiset oikeasti haluavat elämältä eri asioita kuin hän itse. Vähän huonostihan hän välillä käyttäytyy ja on facebookissa aika lapsellinen "lapseton ja onnellinen" -statuspäivityksineen, mutta kateellinen hän ei ole.
Ainakaan niistä lapsista.
Huonokäytöksisiä ja idioottejakin ihmisiä on olemassa, ja kannattaa miettiä, kuinka paljon sellaisten kanssa kannattaa olla tekemisissä