täällä on varmaan joku toiminimiyrittäjä......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ASAASDSF
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ASAASDSF

Vieras
Minulla on sivutoiminen yritys, liikevaihto ei päätä huimaa ainakaan vielä.
Tuo palkka.fi/palkkalaskuri, jossa saa syöttää työntekijän iän, vero% ja summan niin se laskee mitä sivukuluja menee.

Voiko ajatella niin että yritykseltäni jäävä tuotto on siis minun palkkaani niin voinko tällä kaavalla laskea oman palkkani. Päteekö nuo sivukulut itseeni samoin kuin palkkaisin työntekijän? Ja minun palkastanihan vähennetään nuo molemmat eli työnanatajamaksut sekä työntekijän bruttopalkasta menevät maksut?
Vai kuinka???

En maksa YEL maksuja ja toiminta on niin pientä että saan alvitkin takaisin, vaikka ostoja on kyllä niin paljon ettei sieltä mitään taida tulla.

Periaatteessa tajuan tämän homman mutta varmistusta kaipailen =)

Yrittäjään ei päde samat kuin työntekijään. Kaikki raha mitä sinulle jää tuotoista vähennettävien kulujen jälkeen ovat sinun tuloja, jotka yhdistetään sinun henkilökohtaiseen verotukseen. Sinun ei tarvitse maksaa omista nostamistasi rahoista sivukuluja kuten työntekijälle maksettavista palkoista. Onhan sinulla kirjanpito kuitenkin tehtynä, vaikka toiminta pientä onkin?

Yrittäjään ei päde samat kuin työntekijään. Kaikki raha mitä sinulle jää tuotoista vähennettävien kulujen jälkeen ovat sinun tuloja, jotka yhdistetään sinun henkilökohtaiseen verotukseen. Sinun ei tarvitse maksaa omista nostamistasi rahoista sivukuluja kuten työntekijälle maksettavista palkoista. Onhan sinulla kirjanpito kuitenkin tehtynä, vaikka toiminta pientä onkin?

Kiitos asiallisesta vastauksestasi =)

Eli saamastani tuotosta menee vain veroprosentin + sitten sen 6,05% (TYEL ja työt.vak.maksu) verran kuluja. Juuri näin asian ymmärsinkin kun yritysneuvojalla olin juttelemassa. Nyt kuukausien päästä kun taas laskin katteita, alkoi vaan epäilyttämään että miten se menikään.

Ja jos palkkaan jonkun silloin tällöin hommiin niin maksan nuo työnantajan kulut (työeläke, sosturvamaksu ja työt.vak.maksu).

Kirjanpito on kunnossa.

Jees, asia ymmärretty!

Kiitos asiallisesta vastauksestasi =)

Eli saamastani tuotosta menee vain veroprosentin + sitten sen 6,05% (TYEL ja työt.vak.maksu) verran kuluja. Juuri näin asian ymmärsinkin kun yritysneuvojalla olin juttelemassa. Nyt kuukausien päästä kun taas laskin katteita, alkoi vaan epäilyttämään että miten se menikään.

Ja jos palkkaan jonkun silloin tällöin hommiin niin maksan nuo työnantajan kulut (työeläke, sosturvamaksu ja työt.vak.maksu).

Kirjanpito on kunnossa.

Jees, asia ymmärretty!

Yrittäjän tulosta ei mene sivukuluja tuota 6,05%, vaan yrittäjä on YEL:n piirissä. Laskennallinen YEL on noin 20% ja sen maksaa yrittäjä kokonaan. Ennakkovero on porrastettu, ja riippuu tulosta.

Ja toiminimessä kaikki tulo on yrittäjän henkilökohtaista tuloa.

Yhteistyössä