Jatkaisitko parisuhdetta jos mies vaihtaisi sukupuolta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Karoliinuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai voisin jatkaa suhdetta ja jatkaisinkin. Olen biseksuaali, joten ei sukupuoli ole minulle se tärkein tekijä muutenkaan kumppanin valinnassa. Voisin siis yhtä hyvin elää ja harrastaa seksiä naisen kanssa.

Mun veljellä on joku ihme diagnoosi sekasukupuolisuudesta. Ne diagnoosit taidettiin poistaakin icd luokituksista muutama vuos sitten niiden harvinaisuuden vuoksi.

Ja en tiedä.
Kun täällä moni perustelee, että "olisihan se persoona sit kuitenkin sama", mut ei mun "veljellä" ainakaan ole. Kyllä niissä ei ole mitään samaa silloin kuin hän on mies tai silloin kun hän on nainen

Se persoona vaihtuu, ääni vaihtuu, liikkeet ja eleet vaihtuu, ulkonäkö vaihtuu.
Parisuhteen kannalta, ei se enää olus ollenkaan sama ihminen. Se ihminen vain katoais kuin tuhka tuuleen johon rakastuin. Sitä en tietenkään etukäteen voi tietää mitä pitäisin tuosta uudesta henkilöstä. Sen aika näyttäis?

Siskona tuo on helpompi hyväksyä, koska silloin kun näen veljeni naisena, näen hänet rauhallisena, tyytyväisenä elämäänsä, kun hän miehenä on vähän sellainen elämään ja maailmaan katkeroitunut..

En. Romanttisessa mielessä olen kiinnostunut vain miehistä ja en myöskään haluaisi kumppanikseni ihmistä, jolla olisi edessä/tehty sukupuolileikkauksia ja muita toimenpiteitä koska se olisi raskasta ja uuvuttavaa myös itselle. Parisuhteessa jaetaan kaikki ja haluan perustaa perheen ihan normaalin miehen kanssa.

Voisin luullakseni ehkä seurustella miehen kanssa, joka on korjannut itsensä mieheksi (eli syntynyt naisen vartaloon). Mutta en tiedä jatkaisinko nykyistä suhdetta, jos mieheni korjaisi itsensä naiseksi.

Ajatteleminen ainakin tuntuu pahalta... Mun miehen vartalo on niin ihana, että olis kamalaa jos se muuttais itsensä naiselliseksi. En varmaan kestäisi itkemättä edes nähdä sitä alasti, kun ajattelisin vaan millainen se oli ennen.

Toisaalta onhan mahdollista, että siinä prosessin ohessa jotenkin alkaisin ajatella eri tavalla ja haluaisin kokeilla, toimisko meidän suhde muutoksesta huolimatta. Ensimmäinen ajatus vaan oli, että ei toimis enkä haluais yrittää. Mutta mistä sen tietää, mun mieli on usein helppo muuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30405260:
Se virallinen termi on sukupuolen korjaaminen, koska ajatus on, että siinä korjataan keho vastaamaan omaa minäkuvaa ja sitä sukupuolta, jota ihminen itse kokee olevansa. Ei siis ajatella, että hän vaihtaa sukupuoltaan.

Joo mä ajattelin näköjään väärinpäin tuon viestin, johon kysyin tarkennusta, kun tiedän kyllä että se on korjaamista (ja sitä sanaa käytän omassakin viestissäni). Se oli jotenkin niin lyhyt ja "tyly" viesti, että luin sen nurinkurin...

Jatkaisin suhdetta tietty. Olen itse transsukupuolinen. Oma tilanteeni on tällä hetkellä se, että menetän puolisoni, jos lähden prosessiin. Jos en lähde, loppuelämä tulee olemaan suoraan sanottuna p*rseestä. En jaksaisi enää teeskennellä.

Se persoona vaihtuu, ääni vaihtuu, liikkeet ja eleet vaihtuu, ulkonäkö vaihtuu.
Parisuhteen kannalta, ei se enää olus ollenkaan sama ihminen. Se ihminen vain katoais kuin tuhka tuuleen johon rakastuin.

Ei päde kaikkiin. Puoliskoni oli kyllä jo miehenä erittäin naisellinen. Ja on edelleen sama ihminen johon aikoinaan rakastuin, muutamilla ulkonäöllisillä muutoksilla varustettuna tosin.
Pystymme harrastamaan normaalia seksiä, sillä täysin loppuun asti ei muutosta viety.

Myös pikkusiskoni käy samaista prosessia läpi ja odottelee atmo pääsyä rintojenpoistoon ja hormoonihoitoihin.

yes.png

Sukupuolen tai muuttuvan ulkomuodon vuoksi en jättäisi, mutta jos luonne/olemus muuttuisi radikaalisti niin en tiedä miten siinä kävisi.

Oon tavannut yhden naisparin joka erosi toisen sukupuolenkorjausprosessin myötä. Hormonit vaikutti tosi vahvasti ja tää korjattava muuttui melkein täysin eri ihmiseksi mitä oli naisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30405260:
Se virallinen termi on sukupuolen korjaaminen, koska ajatus on, että siinä korjataan keho vastaamaan omaa minäkuvaa ja sitä sukupuolta, jota ihminen itse kokee olevansa. Ei siis ajatella, että hän vaihtaa sukupuoltaan.

Todellista sukupuoltaan ei ihminen voi korjata eikä muuttaa, ainakaan nykytekniikalla. Todellinen sukupuolemme on jokaisessa solussa. Vaikka y-kromosomin omaavalta poistetaankin penis, muotoillaan vagina ja annetaan estrogeeniä niin että rinnat kasvavat, on hän perimältään mies. Sukupuolen korjaamisessa on siis kysymys mahdollisimman täydellisen valeasun rakentamisesta. Toki tuo valeasu voi vastata henkilön omaa kuvaa itsestään. Ajattelumme ei kuitenkaan määritä mitä olemme, geenit määrittävät.

Jos henkilö x tuntee itsensä koiraksi, tuleeko hänestä oikeasti koira jos kirurgi muotoilee hänelle tassut, hampaat vaihdetaan, leuka muotoillaan, istutetaan turkki ja rakennetaan häntä. Pitääkö häntä sen jälkeen kohdella koirana vai ihmisenä, joka kuvittelee olevansa koira?

Todellista sukupuoltaan ei ihminen voi korjata eikä muuttaa, ainakaan nykytekniikalla. Todellinen sukupuolemme on jokaisessa solussa. Vaikka y-kromosomin omaavalta poistetaankin penis, muotoillaan vagina ja annetaan estrogeeniä niin että rinnat kasvavat, on hän perimältään mies. Sukupuolen korjaamisessa on siis kysymys mahdollisimman täydellisen valeasun rakentamisesta. Toki tuo valeasu voi vastata henkilön omaa kuvaa itsestään. Ajattelumme ei kuitenkaan määritä mitä olemme, geenit määrittävät.

Jos henkilö x tuntee itsensä koiraksi, tuleeko hänestä oikeasti koira jos kirurgi muotoilee hänelle tassut, hampaat vaihdetaan, leuka muotoillaan, istutetaan turkki ja rakennetaan häntä. Pitääkö häntä sen jälkeen kohdella koirana vai ihmisenä, joka kuvittelee olevansa koira?

Kumpi oikeastaan on "todellisempi" sukupuoli: fyysinen vai kokemuksellinen?

Mun mielestä niiden arvottaminen ei kyllä ole mielekästä, mutta kokemuksellinen lienee olennaisempi henkilölle itselleen.

Voihan se mies saada ailahtelevan mielialan ja jäkättämisen taidon. Eikös ne hormoonit vaikuta emotionaalisestikin.=)
Tälleenhän sitä saattais muistuttaa naista noin niin kuin muutenkin kuin miltä näyttää.:xmas:

• Tykkää
Reactions: m1es
Voihan se mies saada ailahtelevan mielialan ja jäkättämisen taidon. Eikös ne hormoonit vaikuta emotionaalisestikin.=)
Tälleenhän sitä saattais muistuttaa naista noin niin kuin muutenkin kuin miltä näyttää.:xmas:

Eiköhän tuo testosteronin raju vähennys ja estrogeenin lisäys vaikutakin juuri noin.
Olisi minulle melkein yhtä paha juttu kuin munan katoaminen, mutta yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas haluaa tädiksi....

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Puhut nyt biologisesta sukupuolesta. Sukupuoli on kuitenkin myös muuta kuin biologiaa. Koiravertaus on absurdi, mutta jos ihminen kokee olevansa nainen ja tuntee kehonsa vääräksi mieskehona, ja sukupuolen korjauksen jälkeen kokee olevansa oikeanlainen, kokonainen ja oma itsensä, on lienee aika samantekevää, miten joku ulkopuolinen asian kokee. Sukupuolen korjausprosessissa lähdetään siitä, että henkilön oma kokemus sukupuolestaan on ratkaisevampi kuin biologia.

Sukupuoli ei myöskään ole noin mustavalkoinen ja yksiselitteinen, millaisena esitit sen. Vaikka näyttää siltä, että suurin osa on selkeästi naisia ja miehiä, on näissäkin kahdessa ryhmässä tavattomasti variaatiota biologian tasolla, kromosomeissa ja hormoneissa.

• Tykkää
Reactions: ruusutarha
Lisään vielä, että vaikka henkilö olisikin perimältään mies, voidaan silti puhua sukupuolen korjaamisesta. Kuitenkin korjataan se osa, joka vaikuttaa sukupuolen kokemiseen ja siten henkilön elämään naisena/miehenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30405886:
Puhut nyt biologisesta sukupuolesta. Sukupuoli on kuitenkin myös muuta kuin biologiaa. Koiravertaus on absurdi, mutta jos ihminen kokee olevansa nainen ja tuntee kehonsa vääräksi mieskehona, ja sukupuolen korjauksen jälkeen kokee olevansa oikeanlainen, kokonainen ja oma itsensä, on lienee aika samantekevää, miten joku ulkopuolinen asian kokee. Sukupuolen korjausprosessissa lähdetään siitä, että henkilön oma kokemus sukupuolestaan on ratkaisevampi kuin biologia.

Sukupuoli ei myöskään ole noin mustavalkoinen ja yksiselitteinen, millaisena esitit sen. Vaikka näyttää siltä, että suurin osa on selkeästi naisia ja miehiä, on näissäkin kahdessa ryhmässä tavattomasti variaatiota biologian tasolla, kromosomeissa ja hormoneissa.

Tottakai myös sukupuolikromosomien kohdalla on poikkeuksia ja siis ihmisiä, joiden sukupuoli ei ole selkeästi mies tai nainen. Heitä on kuitenkin hyvin vähän, ja korjausleikkauksiin hakeutuvilla on siis yleensä ihan normikromosomit.

Olenko mustavalkoinen, jos väitän että ihmisellä on 5 sormea/käsi? On näet ihmisiä, jolla tuo määrä onkin perinnöllisistä syistä toinen.