Sossu kiusasi lapsia ja teki huostaanoton aivan turhaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sikke"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sikke"

Vieras
Kaikki olisi mennyt ihan hyvin elleivät naapuri ja sossu olisi puuttuneet asiaan.

"Vantaan käräjäoikeus tuomitsi äidin 60 päiväsakkoon lastensa heitteillepanosta.

Vantaalainen nainen jätti 2-vuotiaan tyttönsä ja 4-vuotiaan poikansa yksin kotiin nukkumaan ja lähti ravintolaan viettämään iltaa heinäkuussa 2013.

Hän yritti kysellä Facebookissa naapuriaan vahtimaan lapsiaan päästäkseen ravintolaan, mutta tämä kieltäytyi.

Lasten äiti lähti silti ravintolaan kello 23:40, eikä vastannut puhelimeensa, kun sosiaalityöntekijä yritti tavoittaa häntä yöllä.

Teko paljastui, koska sosiaalitoimen päivystykseen tuli asiasta nimetön ilmianto naisen mentyä baariin.

Oikeudessa nainen väitti jääneensä siihen käsitykseen, että alakerran naapuri lupasi mennä käymään asunnolla, jos sieltä alkaisi kuulua lasten ääniä. Naapuri ei kuitenkaan ollut antanut tällaista lupausta.

Kotona nukkumassa olleet lapset heräsivät, kun sosiaalityöntekijä soitti asunnon ovikelloa.

Itki hysteerisesti

Äiti oli lukinnut asunnon oven turvalukolla, joten ovi jouduttiin avaamaan poraamalla keskellä yötä. Poliisi- ja sosiaaliviranomaiset pääsivät lopulta sisälle asuntoon kello 01:20.

Lapset hätääntyivät. 2-vuotias tyttö kulki asunnossa edestakaisin hysteerisesti itkien. 4-vuotias poika roikkui postiluukusta ja kysyi minuutin välein, missä hänen äitinsä on. Hänkin pelästyi lukon poraamisesta kuulunutta kovaa ääntä.

Väsyneet lapset sijoitettiin kiireellisesti vastaanottokotiin.

Äiti huomasi tapahtuneen vasta aamuyöllä kolmen aikaan, kun hän palasi kotiin ja löysi turvalukon paikalta pelkän pellin.

Sen jälkeen äiti soitti vastaanottokotiin vahvasti päihtyneenä ja penäsi saada tietää, kuka oli ilmoittanut hänen lähteneen baariin.

Oikeus katsoi, että yksin jätetyt pienet lapset olivat vaarassa riippumatta siitä, nukkuivatko he vai eivät.

60 päiväsakon rangaistus tarkoittaa naisen tuloilla 360:tä euroa. Lisäksi äiti joutuu korvaamaan kummallekin lapselleen 1 200 euroa kärsimyksestä sekä näiden oikeudenkäyntikulut.

Äiti ei valittanut viime viikolla saamastaan tuomiosta."

Äiti lähti baariin - 2- ja 4-vuotiaat jäivät heitteille

Törkeä akka. Ilmeisesti naapuri oli kyllästynyt jatkuviin lapsenvahtipyyntöihin. PItää olla melkoisen viinanhimoinen, kun jättää lapset yksin ja kännissä kotiin. Järkyttävää. Kiitos tälle naapurille.

Eikö tästä tullut muuta seurausta...?

"60 päiväsakon rangaistus tarkoittaa naisen tuloilla 360:tä euroa. Lisäksi äiti joutuu korvaamaan kummallekin lapselleen 1 200 euroa kärsimyksestä sekä näiden oikeudenkäyntikulut.

Äiti ei valittanut viime viikolla saamastaan tuomiosta."

Mitäs jos lapset olisivat heränneet ja päättäneet vaikka alkaa puuron keittoon ja liesi päälle tai löytäneet tulitikut tai mitä tahansa. Turvalukko päällä ja mahdollinen tulipalo. Jos ätii olisikin kännissä toikkaroinut tai päättänyt lähteä jonkun miehen matkaan ja lapste jääneet päivätolkuiksi keskenään. Hirveää, että on tuollaisia äitejä, joille lapset tulee vasta toisena, kun itse pitää elää ja päästä kokemaan humalaa.

Mä olen melko varma että kyseessä on ollut kavereiden painostus lähteä tyyliin kaivataan sua ja tuu nyt ei voida elää eikä ole yhtään kivaa jollet sä tule. Sitten se pois jääminen kaikesta siitä mitä ennen oli alkaa vituttamaan liikaa ja sitä lähtee mukaan. Sitten kun sä ajattelet että lapset nukkuu ja kaikki menee niinkun aina niin heti juuri silloin jotain odottamatonta tapahtuu. Mun mielestä silti vaikka kuinka väärin onkin lähteä niin melkoista ylireagointia alkaa porailemaan ovia ja aiheuttaa nukkuville lapsille keskellä yötä ihan kamala paniikki. 4 vuotiaalle on varmastikin opetettu soittamaan äidille ja äidin numero on aina heti saatavilla. Oma moka tietenkin ja tyhmä pää ja vastuutonta ja kaikki haukkuminen ja mielipaha ihan ansaittua. Mä olen aivan varma että kyseinen äitikin oppi tosta koska pahoista mokista oppii ja onneksi ei tässäkään mitään kamalaa päässyt tapahtumaan.

Sossuhan se tässä paha oli joo ja kiusasi lapsiparkoja kun äiti rellestämässä. Ap:n mielestä siis pienet lapset saa jättää yksin ja vielä semmosen lukon taa jota ei saa auki edes ilman poraa? Onneksi lasten tilanne selvis ja mokoma jättäjä joutu kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä kuitenkin;30429831:
Mä olen melko varma että kyseessä on ollut kavereiden painostus lähteä tyyliin kaivataan sua ja tuu nyt ei voida elää eikä ole yhtään kivaa jollet sä tule. Sitten se pois jääminen kaikesta siitä mitä ennen oli alkaa vituttamaan liikaa ja sitä lähtee mukaan. Sitten kun sä ajattelet että lapset nukkuu ja kaikki menee niinkun aina niin heti juuri silloin jotain odottamatonta tapahtuu. Mun mielestä silti vaikka kuinka väärin onkin lähteä niin melkoista ylireagointia alkaa porailemaan ovia ja aiheuttaa nukkuville lapsille keskellä yötä ihan kamala paniikki. 4 vuotiaalle on varmastikin opetettu soittamaan äidille ja äidin numero on aina heti saatavilla. Oma moka tietenkin ja tyhmä pää ja vastuutonta ja kaikki haukkuminen ja mielipaha ihan ansaittua. Mä olen aivan varma että kyseinen äitikin oppi tosta koska pahoista mokista oppii ja onneksi ei tässäkään mitään kamalaa päässyt tapahtumaan.

monellako 4v on kännykkä? Eihän se tyyppi vastannu puhelimeen kun siihe soitettiin. Entä jos lapsille ois tullu hätä, äiti ei vastaa eikä ovea saa auki ilman meteliä? Hyssytellä vaa luukusta että ei hätää lapsukaiset?

Sossuhan se tässä paha oli joo ja kiusasi lapsiparkoja kun äiti rellestämässä. Ap:n mielestä siis pienet lapset saa jättää yksin ja vielä semmosen lukon taa jota ei saa auki edes ilman poraa? Onneksi lasten tilanne selvis ja mokoma jättäjä joutu kiinni.

Ei kukaan sentään noin ajattele. Äitihän voi olla hyvä äiti kaikesta huolimatta ja yritin selittää minkä takia tälläsiä tapahtuu. Mun mielestä vastuuta on myös kavereilla vaikka ne ei joudu vastuuseen ja bla bla ja jos olet kaveri jonkun äidin kanssa niin älä painosta ja houkuttele äitiä lähtemään.

Todennäköisesti äiti ei ole oppinut mitään vaan jatkaa ryyppäämistä. Normaaleilla ihmisillä ei tulisi mieleenkään jättää pikkulapsia keskenään kotiin yöllä että itse pääsee vetämään viinaa. Sitten sanottaisiin kavereille että ei pääse, sori. Jos viinavie niin paljon niin parempi olla tekemättä lapsia tai antaa vaikka isälle kun ei itse niistä kykene huolehtimaan -jos lasten isästäkään nyt on mihinkään. Voi lapsiparkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä kuitenkin;30429896:
Ei kukaan sentään noin ajattele. Äitihän voi olla hyvä äiti kaikesta huolimatta ja yritin selittää minkä takia tälläsiä tapahtuu. Mun mielestä vastuuta on myös kavereilla vaikka ne ei joudu vastuuseen ja bla bla ja jos olet kaveri jonkun äidin kanssa niin älä painosta ja houkuttele äitiä lähtemään.

Toivon todellakin että tämä "ehkä kuitenkin" trollaa. Toisaalta kyllähän näistä lehtijutuistakin päätellen näitä heikkolahjaisia löytyy yllättävän paljon.

Oletko sä ihan sekaisin...?
Ylireagointia jos asunnossa on keskenään 2- ja 4-vuotiaat lapset keskellä yötä. Sä taidat olla pahemman luokan provo, onneksi.

No ei oo tapana painostaa ketään. Mutta miten voi sanoa että kaik ois menny hyvin ilman kenenkään puuttumista? Ok jättää ne lapset?

Uskomaton lapanen, jos lähtee baarin sen takia että joku painosti. Pistäisi puhelimen kiinni ja painuisi lasten kanssa nukkumaan.

Mä yritän saada teitä ymmärtämään tällästen tapahtumien taustoja. Näköjään sellainen aihe sitten jossa taustoja ei voi olla olemassa. Jos kyseessä on alkoholisti niin mun mielestäkin ihan oikein tehty ja lapset toivottavasti huostaan otettu. Paljon useammin se on nuoruuden ajattelemattomuutta ja sen takia olis hyvä ymmärtää ettei ole sama asia ollenkaan. Mä tiedän että lasussa ne jotka on järjissään osaa erottaa asiat toisistaan. Elämänkokemusta ja äitiyttä sen ymmärtäminen vaatii. Tajutkaa nyt kuitenkin edes se että teko oli tuomittava munkin mielestä ja samoin kyseisen äidin koska ei tietenkään valittanut tuomiosta.

No ei oo tapana painostaa ketään. Mutta miten voi sanoa että kaik ois menny hyvin ilman kenenkään puuttumista? Ok jättää ne lapset?

No ei voikaan mutta mielessään ajattelee niin. Sen takia se kostautuu eli sitä yritän jotenkin selittää että tuntuu että aina just silloin tapahtuu odottamatonta kun et ajatellut ja ollut riittävän aikuinen hoitamaan lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä kuitenkin;30430044:
Mä yritän saada teitä ymmärtämään tällästen tapahtumien taustoja. Näköjään sellainen aihe sitten jossa taustoja ei voi olla olemassa. Jos kyseessä on alkoholisti niin mun mielestäkin ihan oikein tehty ja lapset toivottavasti huostaan otettu. Paljon useammin se on nuoruuden ajattelemattomuutta ja sen takia olis hyvä ymmärtää ettei ole sama asia ollenkaan. Mä tiedän että lasussa ne jotka on järjissään osaa erottaa asiat toisistaan. Elämänkokemusta ja äitiyttä sen ymmärtäminen vaatii. Tajutkaa nyt kuitenkin edes se että teko oli tuomittava munkin mielestä ja samoin kyseisen äidin koska ei tietenkään valittanut tuomiosta.

Tuollaista ei voi nuoruuden ajattelemattomuuden piikkiin laittaa, kun jo kaksi lasta ja pitäisi olla ymmärrys ettei yksin jätetä. Onhan noita heittelle jättöjä ollut vuosittain mediassa ja oman muistini mukaan he ovat olleet jotain reilu 30v äitejä. Ei todellakaan voi nuoruuden piikkiin laittaa, vaan viinanhimon.

Mä tunnen yhden äidin joka jätti lapsensa yksin nukkumaan ja lähti baariin. Ja tätä tapahtui useammin ku kerran. Eikä kyse ollut todellakaan siitä et ois kaverit painostanu/houkutellut. Ja kyseinen äiti kuitenkin pääsi ihan vapaasti menemään joka toinen viikonloppu kun lapsi oli isällään, ei vaan riittäny.

Yhteistyössä