Ylireagoinko tosiaan? Lapsi oli hoidossa mummulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylisuojelevako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo ei noin, tod. Mutta meillä alaluokkalaiset vahtii ja leikittää vilkasta vauvaa tai kohta kai jo taaperoa pikkuhetkiä, muuten en saisi mitään tehtyä. Olen toki samoissa tiloissa mutta en aina näköyhteydessä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
On on, tarkoitan lyhytaikaista perään katsomista tyyliin mummi laittaa ruokaa ja laskee siksi ajaksi 9-vuotiaan ja 3-4-vuotiaan puistoon tms.

Ap:n tapauksessa pienempi oli 2v. 4v on ihan eri juttu jo. Joka tapauksessa, jos matkaan kuuluu vilkasliikenteisen tien ylitys, en laskisi keskenään tuollaistakaan mainitsemaasi yhdistelmää :)

Ihan siitäkin syystä, että jos jotain sattuisi, tulisi vanhemmalle lapselle (minusta puhumattakaan) elinikäinen syyllisyys tapahtuneen johdosta.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei noin pieni, 9v, voi olla vielä vastuussa pienemmästään. Kun on paljon asioita, joissa ei vielä itsestäänkään.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
On on, tarkoitan lyhytaikaista perään katsomista tyyliin mummi laittaa ruokaa ja laskee siksi ajaksi 9-vuotiaan ja 3-4-vuotiaan puistoon tms.

No ei voi ulos päästää, herran jestas sun kanssa. Mitä kun uhmaikänen taapero vetää ittensä makarooniks kadulle? Jättääkö se 9v. sen siihen makaamaan ilman valvontaa ja lähtee hakemaan apua. Tai jos se pienenpi päätää lähteä omille teille niin ei 9v. sitä pysty estämään. Noi taaperot eivät ole mistään kevyemmästä päästä ja niiden seurassa voi olla vain henkilö joka pystyy tarvittaessa sellaisen kantamaan.

[QUOTE="sipsi";30436247]Ap:n tapauksessa pienempi oli 2v. 4v on ihan eri juttu jo. Joka tapauksessa, jos matkaan kuuluu vilkasliikenteisen tien ylitys, en laskisi keskenään tuollaistakaan mainitsemaasi yhdistelmää :)

Ihan siitäkin syystä, että jos jotain sattuisi, tulisi vanhemmalle lapselle (minusta puhumattakaan) elinikäinen syyllisyys tapahtuneen johdosta.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei noin pieni, 9v, voi olla vielä vastuussa pienemmästään. Kun on paljon asioita, joissa ei vielä itsestäänkään.[/QUOTE]

Aapeen tilanne ei mennyt oppikirjojen mukaan mutta kyllä kolmivuotiaan ja yhdeksän vuotiaan voi päästää leikkimään!

No ei voi ulos päästää, herran jestas sun kanssa. Mitä kun uhmaikänen taapero vetää ittensä makarooniks kadulle? Jättääkö se 9v. sen siihen makaamaan ilman valvontaa ja lähtee hakemaan apua. Tai jos se pienenpi päätää lähteä omille teille niin ei 9v. sitä pysty estämään. Noi taaperot eivät ole mistään kevyemmästä päästä ja niiden seurassa voi olla vain henkilö joka pystyy tarvittaessa sellaisen kantamaan.

No lapsesta riippuen, mutta kyllähän normaalissa pihapiirissä kolme vuotiaat leikkivät keskenään, eikä siinä ole vanhempia vahtimassa.

9v ei voi vahtia 2vuotiasta, varsinkaan autotien läheisyydessä. Vaikka kuinka olisi huolehtivainen muuten, mutta siihen että 2v lähtee omille teilleen ei tarvita kuin pari sekuntia ja 9v:n huomio voi niin helposti kiinnittyä muualle kun siihen pieneen lapseen.
Olisin mäkin suuttunut.

Itse olin 10-vuotiaana palkkatyössä vahtimassa alle 1-vuotiasta. Hyvin pärjäsin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="sipsi";30436265]En koskaan ole tuollaista tavannut. Minusta tuo on jo ihan välinpitämättömyyttä, tuonikäisten keskenään jättäminen. Kun saattavat saada ihan mitä vaan päähänsä.[/QUOTE]

No ehkä minustakin tulee niin suojeleva leijonaemo mutta ehkä mielummin otan rennommin ja luotan ettei siinä hiekkalaatikolla satu mtn ihmeempää:P Jos tulee riita lapiosta niin lapsi tulee varmaan kertomaan..? Mä tekisin selväksi ettei autotielle lähdetä ikinä.. Se on kyllä totta, että se voi olla pienestä kiinni jos siellä mukulat juoksentelee! :/

No ehkä minustakin tulee niin suojeleva leijonaemo mutta ehkä mielummin otan rennommin ja luotan ettei siinä hiekkalaatikolla satu mtn ihmeempää:P Jos tulee riita lapiosta niin lapsi tulee varmaan kertomaan..? Mä tekisin selväksi ettei autotielle lähdetä ikinä.. Se on kyllä totta, että se voi olla pienestä kiinni jos siellä mukulat juoksentelee! :/

Luit varmastikin, että ap:n tapauksessa eivät olleet omassa pihassa, vaan jonkin matkan päässä ja iso tie ylitettävänä.

Varmasti suojeleva olen ollut, mutta ihan oikeasti - ei kai missään 3- vuotiaat ole keskenään pihalla ilman vanhempiaan? En ainakaan itse ole koskaan törmännyt moiseen. Tuon ikäinenhän, jos toinen nappaa lapion, saattaa mojauttaa vaikka nyrkillä naamaan suutuspäissään ennemmin kuin tulee kertomaan ...

Siis oikeasti onko vanhempia, jotka jättävät tuonikäiset keskenään ja ajattelevat lasten tulevan kertomaan jos tulee ongelmia? Ja että se heidän mielestään on ihan ok? Minusta se ei ole rennosti ottamista, vaan ihan välinpitämättömyyttä :( Ja tuonikäiseen en luottaisi tuollaisissa(kaan) asioissa kyllä vielä tippakaan. Kyllä niihin keskenään-pihaleikkeihin ehtii myöhemminkin.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="sipsi";30436299]Varmasti suojeleva olen ollut, mutta ihan oikeasti - ei kai missään 3- vuotiaat ole keskenään pihalla ilman vanhempiaan? En ainakaan itse ole koskaan törmännyt moiseen. Tuon ikäinenhän, jos toinen nappaa lapion, saattaa mojauttaa vaikka nyrkillä naamaan suutuspäissään ennemmin kuin tulee kertomaan ...

Siis oikeasti onko vanhempia, jotka jättävät tuonikäiset keskenään ja ajattelevat lasten tulevan kertomaan jos tulee ongelmia? Ja että se heidän mielestään on ihan ok? Minusta se ei ole rennosti ottamista, vaan ihan välinpitämättömyyttä :( Ja tuonikäiseen en luottaisi tuollaisissa(kaan) asioissa kyllä vielä tippakaan. Kyllä niihin keskenään-pihaleikkeihin ehtii myöhemminkin.[/QUOTE]

Ei ainakaan meidän hoodeilla.

Me otettiin varaslähtö:
Meillä pääs tyttö harjottelemaan itsenäistä ulkoilua, ihan omasta halusta, olikohan 4v, omalla pihalla lyhyitä aikoja, mutta hetkekskään en päästänyt silmistäni. En kyennyt.
Poika taas ei halunnut mennä yksin vielä tuon ikäisenä.

Kyllähän nyt tuon ikäinen saattaa lähteä vaikka perhosen perässä,
vaikka kuinka olisi harjoiteltu omassa pihassa oloa, ja rajat selvillä.
Ei kai lapseen ihan noin sokeasti voi kukaan luottaa?

Jos jotakin tapahtuisi niin tuomio napsahtaisi heitteillejätöstä!

Viimeksi muokattu:
En raivonnut anopille enkä mielestäni muutenkaan käyttäytynyt asiattomasti. Sanoin vain ettei heitä olisi saanut päästää kaksin liikenteeseen ja mitä vain olisi voinut sattua eikä tyttöä voi jättää noin isolle vastuulle. Toki äänensävy oli tiukka ja ilmeestä varmasti paistoi järkytys

Hirveän luottavaisia vanhempia täällä. Muistuttaisin, että muutama vuosi takaperin yksi taapero putosi taloyhtiön pihalla kaivoon äidin silmien alla, toinen nelivuotias kuoli pihan koristelammikkoon leikkiessään yksin ja yksi 12-v sai neronleimauksen ja otti vaunuista vauvan ja jätti maahan kylmettymään. Pieniä lapsia ei jätetä vahtimatta!

Osaisiko 9v toimia oikein hätätilanteessa, jos osaa, uskaltaisiko myöntää, että tuli esim. möhlättyä? Jos isoäiti on aika iällä, en sinällään ole yllättynyt käyttäytymisestä. Vielä ainakin ennen sotia tuonikäinen on voinut helposti joutua "pikkuemännäksi". Eivät ne pikkuemännätkään silti raportoineet, jos sattuivat vauvan pudottamaan.

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Omalle suojaisalle tai aidatulle pihalle voisin päästää, näköyhteyden päähän. Mieluummin kyllä kesällä, jotta voisin pitää ovea/ikkunaa auki ja kuulla koko ajan pihalle. Ison tien yli en missään nimessä, en päästäisi vielä omaa 3,5-vuotiastanikaan.

:-o Järkyttävää! Oman kaksivuotiaani ohjaamisen/rajoittamiseen tarvitaan aikuisen voimat, en ikimaailmassa päästäisi sekunniksikaan silmistäni ulkona. Juoksee hyvin nopeasti!

[QUOTE="sipsi";30436299]Varmasti suojeleva olen ollut, mutta ihan oikeasti - ei kai missään 3- vuotiaat ole keskenään pihalla ilman vanhempiaan? En ainakaan itse ole koskaan törmännyt moiseen. Tuon ikäinenhän, jos toinen nappaa lapion, saattaa mojauttaa vaikka nyrkillä naamaan suutuspäissään ennemmin kuin tulee kertomaan ...

Siis oikeasti onko vanhempia, jotka jättävät tuonikäiset keskenään ja ajattelevat lasten tulevan kertomaan jos tulee ongelmia? Ja että se heidän mielestään on ihan ok? Minusta se ei ole rennosti ottamista, vaan ihan välinpitämättömyyttä :( Ja tuonikäiseen en luottaisi tuollaisissa(kaan) asioissa kyllä vielä tippakaan. Kyllä niihin keskenään-pihaleikkeihin ehtii myöhemminkin.[/QUOTE]

Ei nykyään taida olla tavallista tuollainen, ainakaan muualla kuin ihan omalla pihalla. Omassa lapsuudessani kyllä lapset oli pihalla yksin jo 3-vuotiaina. 4-vuotiaani muistan oman liikkumispiirini olleen jo melko laaja, eli ei vaan siinä oman talon pihassa oltu kaverin kanssa, vaan liikuttiin vapaasti lähistön metsissä, käytiin hakemassa kavereita ulos vähän kauempanakin sijaitsevista taloista jne. Siis koko lähiön alueella kuljettiin, niin minä kuin kaveritkin.

Asia on minusta selvästi muuttunut, nykyään useimmat vanhemmat päästävät lapset yksin ulos vasta ehkä 6-vuotiaana, jotkut vasta kouluiässä.

Puolensa ja puolensa, aikanaan meno oli kyllä vähän turhan huoletonta ja itsekin kerran joskus 3-4-vuotiaana eksyin ja päädyin viettämään päivän ihan väärässä paikassa, kun tarkoitus oli mennä kaverini luokse, mutta en löytänyt oikeaa asuntoa kun en osannut laskea kerroksia enkä lukea ovesta nimeä. Toisaalta silloin lapset sai paljon liikuntaa ja kavereita, kun uloslähtö ei ollut vanhemman viitsimisestä ja kiireistä kiinni.

No ei todellakaan oo ylisuojelua. Ei 9-vuotiaan kuulu olla vastuussa pienemmästään, ainakaan tolleen ettei oo aikuista vahtia lähimaillakaan.
Omalle pihalle voisin päästää, tyyliin niin että puen ite päälleni ja menen sit ite perässä eli n.5min..tai jos laittaisin esim.pyykkejä pihalla narulle.

Jos mummi tekee tuota niin etpä uskalla jättää lasta sinne. Omasta anopista on kokemusta ja hyvä, että oma lapseni on vielä hengissä. Ei kuitenkaan enää ikinä jää lapsemme kanssa kahden hetkeksikään ja vaikka ollaan samassa talossa. Kaikki ei usko vaikka kuinka sanoisi ettei noin voi tehdä. Asuu suurkaupungissa ja kerran kävi ilmi, että oli laskettanut lasta pulkalla alas mäkeä josta lopussa meni vilkkaan tien yli. Mummi kuulemma katsoi ettei tule autoja. Toisella kertaa pyydettiin että katsoo vauvaa ihan hetken kun miehen kanssa juodaan kahvit viereisessä huoneessa niin onneksi näin vahingossa miten lapsi sätkii omituisesti(jalat näkyi sitterin takasivulle) ja lähdin katsomaan vaikka mummi huusi kaiken olevan ok. Lapsi roikkui kaulastaan sitterin narujen varassa eikä saanut happea. Sitten kerran anoppi tunnusti antavansa salaa rauhoittavia lääkkeitä eräälle henkilölle kun sillä menee hermot sen kanssa... Ja veti itse kerralla desilitran codesan comppia kun luuli ohjeessa lukevan niin ja ihmetteli vaan kun lääke loppui heti. Meni tuosta himpun verran sekaisin. On ihan "julkkiskin" koska eräästä hänen työelämässään tekemästä emämokasta olemme saaneet lukea iltapäivälehdistä(liittyy lapsiin).

En laskis ikimaailmassa. Vaikka lapset olis nätisti yhdessä, silti voi sattua kaikenlaista. Esim. mun tyttö oli kaksvuotiaana 16kg ja osasi hyvin kiivetä isoihin liukumäkiin, kiipeilytelineisiin ja keinuihin itse. Mutta välillä ei sitten päässytkään jostain enää alas, kenkä jäi jumiin tms. Niinköhän 9v jaksais auttaa irti pulasta? 2v saattaa myös karata tai tosiaan tahallaan alkaa kiukutella jne.

No voi voi, kyllä se anoppi varmaan on katsonut lasten perään ja pitänyt niitä silmällä. Ainahan isommat ovat kaitseneet pienempiä. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. Turhaa vouhotusta ja asioiden kärjistämisä.. tässä taas on miniä vastaan anoppi. Muistakaa, että anopit eivät ole teidän kilpailijoita eivätkä halua saattaa teidän lapsia mihinkään vaaraan. Lopettakaa vouhotus ja alkakaa elämään!

Mä jätin kerran 2-vuotiaan appiukon katsottavaksi sillä aikaa kun olin siivoamassa yläkertaa. Alas tullessani appiukko nukkui päiväunia ja lapsi leikki pihassa tuhkakupilla.

En tietenkään antaisi 9-vuotiaan vastuulle 2-vuotiasta. Parivuotiaat voi säntäillä mihin sattuu, vaikkapa juuri siihen vilkkaalle tielle!

Yhteistyössä