Leipäkone, puolesta ja vastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitähän sitä nyt tekisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitähän sitä nyt tekisi

Vieras
Ottaisin mielelläni vastaan mielipiteitä leipäkoneesta. Olen jo vuosia harkinnut sellaisen ostamista ja nyt kun perhe kasvanut (ei meitä toki ole kuin kaksi aikuista ja lapsi) niin en millään tunnu löytävän aikaa leipomiseen. Teen siis itse monet leivät.

Nyt olenkin ajatellut että josko sen leipäkoneen ostaisin. Onko kenelläkään tämän lukevalla omakohtaista kokemusta leipäkoneesta. Ja mielelläni tietäisin onko kokemus 90 luvulta vai tästä hetkestä. Leipäkoneetkin kun on tässä vuosien saatossa niin kovasta parantuneet.

Tässä siis tämä. Ostanko joululahjaksi itselleni leipäkoneen vai en :) Nyt odottelen teidän kokemuksia.

Meillä on 90-luvulla ostettu leipäkone edelleen käytössä. Mutta en paista sillä leipää, sillä en pidä leipäkoneen kovakuorisesta sisältä hötöstä leivästä. Teen sillä taikinat, ja muotoilen sitten leiväksi pellille ja paistan uunissa tavalliseen tapaan.

Meillä on 10 vuotta sitten ostettu. Pari jaksoa on käytetty, mutta suurimman osan ajasta on pölyttynyt varastossa. Leivät teen mieluummin käsin. Välillä leipää on leivottu jopa pari kertaa viikossaa.

90-luvulla työkaveri kertoi käyttävänsä leipäkonetta sämpylätaikinan tekoon.

Anoppi osti... kaappiin jäi. Teen leivän edelleen käsin alusta saakka, en myöskään tykkää sen paistotuloksesta ja meidän 6 hengen talouteen se ei edes riittäis.
Tuota taikinan tekoa en oo kokeillu, pystyykö siinä isompaa taikinaa veivaamaan kuin paistamaan?

Mä tykkään. Teen leipiä tai pullaa parin viikon välein ja käytän ihan viikottain hiivataikinoiden vaivaamiseen. Leipiä tulee usein tehtyä ajastettuna, jotta on aamupalalle tuoretta leipää. Leivon leipää myös erilaisilla metodeilla, mutta leipäkone on ihan kivaa ja näppärää vaihtelua.

Mun lapsuuden kodissa oli, ja käytettiin paljon. Mutta kuten Hilpuri Tilli, tehtiin sillä taikinat, ei leipää, se leipä ei ollut kovin hyvää. Silloin leivoin minäkin pullaa viikoittain, nykyään ehkä kerran vuoteen kun pitäisi se takina vääntää itse.. :D Pienestä kiinni joo.

Millainen homma leipäkoneen puhdistaminen on käytön jälkeen?

Miten laite toimii käytännössä? Kaadetaan aineet sisään ja kone hoitaa lopun? Siinä on ilmeisesti jokin sekoitus- ja vaivauslaite itsessään?

Millainen homma leipäkoneen puhdistaminen on käytön jälkeen?

Miten laite toimii käytännössä? Kaadetaan aineet sisään ja kone hoitaa lopun? Siinä on ilmeisesti jokin sekoitus- ja vaivauslaite itsessään?

Joo, kaadetaan aineet sisään ja kone hoitaa lopun. Sekoittaa ja veivaa.

Sitä en enää muista, saiko sen leipomispöntön laittaa pesukoneeseen, vai pitikö pestä käsin. Meillä oli tosn joku 90-luvun malli.

Leivän tekoon en suosittele, taikinan kyllä.

Me käytettiin ahkerasti, päivässä tehtiin 2 leipää (toinen ohjelmoitiin yöksi, toinen päivällä). Vuoden se kesti, kunnes vastukset olivat niin kuluneet ettei paistanut enää kunnolla vaan jäi raa'aksi toiselta puolelta. Ja mies pilasi sekoittajan kun unohti kerran ottaa sen pois ja leikkasi siihen leipäveitsellä ison kolon pinnoitukseen. Uutta ei ole tullut ostettua, ei se niin hyvää ollut, mieluummin teen kasan sämpylöitä joka toinen päivä =)

Yhteistyössä