Mitä ihmettä mä teen?! (Koira-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neuvoton"

Vieras
Meillä on 2 1/2-vuotias isokokoinen sekarotuinen koira. Kotona omalla perheelle ihana ja lupsakka. Yleensä vaan röhnöttää ja nukkuu. Antaa pienten lastenkin härnätä, ei välitä. (Ei toki anneta lasten satuttaa koiraa! Ennenkun joku tähän takertuu..)
Tekee kyllä tuhojaan, syö kaiken minkä näkee, esim. Lattialle pudonnut tiskiharja, syö pöydältä jos kukaan ei ole näkemässä, raapii ulko-ovea yrittäessään ulos kun joutuu jäädä yksinään kotiin. Osaa avata lapsia varten asennetut turvaportit (!!), en tajua miten, mutta kun silmä välttää niin on johan portti retkottaa selälleen.

Lenkillä osaa kävellä hyvin ainoastaan kuonopannan kanssa. No mutta siis siihen suurimpaan ongelmaan..

Koira on hyvin suojelunhaluinen vartijaluonne. Vieraiden on vaikea tulla edes kylään, kun tämä yksi haukkuu kuola lentäen ja hampaat irvessä kun vähänkin vieras ihminen koittaa tulla sisälle. Ollaan tähän asti pidetty koiraa kiinni sen aikaa että saa vieras itsensä riisuttua ja mentyä peremmälle. Kun päästää irti, juoksee heti ympärille haukkumaan. Rauhottuu hetken päästä, mutta jos vieras liikahtaa, alkaa uudestaan. Mua niin raivostuttaa! Emme voi kutsua lapsiperheitä kylään kun lapset pelkää tota kovaa haukkumista. Muutenkaan ei vieraita enää kovin usein käy, mikä taas aiheuttaa sen, ettei koira koskaan opi! Samoin lenkeillä ihmisten ja koirien ohittaminen on järkyttävää. asutaan maalla, joten niitä kohtaamisia tulee harvoin. Kotona haukkuu myös jos kuvittelee kuulevansa jotain ulkoa. Viimeyönä herätti vauvan kahdesti kun rupesi haukkumaan, en tiedä miksi!! Mies ei halua koirasta luopua, en kyllä kai minäkään, mutta ahdistaa jo valmiiksi, että tätä tulee kestämään vielä 10 vuotta.. :(

Tulipas pitkä sepustus, kiitos jos joku jaksoi lukea, ja olis vaikka kokemuksia tai vinkkejä miten kannattaisi toimia?

Eikö koira voi olla ulkona kun tulee vieraita?

Meidän porukoilla on iso molossi, joka ei tee pahaa kärpäsellekään. Mutta koska on todella iso ja vielä nuori ja sählä, niin se on ulkona jos tulee lapsivieraita tai sellaisia jotka eivät ole tottuneet koiriin ja siihen kuolan ja karvan määrään.

Nii, ehkä ainakin varmin keino vieraiden aikaan olis se että koira on aitauksessa. Kerta maalla asutte, nii varmasti mahdollista.

Ääniin voi totuttaa, mutta vaivannäköähän se tarvii. Vuoronperään käytte miehen kanssa kolisuttelemassa, ja näytätte koiralle et isäntähän se vaan sielä tms..

Tai jos vieraita tulee ja koira sisällä, nii niitä varten harjoitellaan. Koira käsketää istumaan, ja vahditaa et koira pitää persuuksensa paikallaan. Toistoa, toistoa, harjoittelua. Keskenänne harjoittelette, toinen on vieras ja soittaa ovikelloa, toinen istuttaa koiraa. Ovea ei avata jos persuus nousee, aina takas istumaan jos liikahtaakaan. Tai jos rupeaa jo sisällä oleville vieraille räksyttää, niin kiikkaatte koiran makuuhuoneeseen.

Sitruunapanta on myös hyvä keksintö...

No jopas teillä on ongelmia kerrakseen. Koirasta kuuluisi nauttia ja saada iloa, eikä sitä siis tulisi joutua pitämään ns. taakkana ja rasitteena.

Koira tulisi ensinnäkin opettaa jäämään yksin kotiin. Eikä vain siksi, että ulko-ovenne pysyy ehjänä, vaan myös siksi, että koiralla itsellään olisi mukavampi olla.

Remmilenkilläkin koiran tulee osata käyttäytyä, sillä lenkitys on kuitenkin iso ja jokapäiväinen asia koiran (ja sen omistajan) elämässä. Suosittelen pakkaamaan koiran autoon ja ajamaan jonnekin sellaiselle seudulle, jossa koiria on enemmän ja jossa ohitustilannetta pääsee harjoittelemaan monta kertaa lenkin aikana. Tosin ennen tätä sun pitää tietää mitä siellä lenkillä sitten sen ohitustilanteen aikana teet.

Tuire Kaimio - Pennun kasvatus on loistava kirja. Suosittelen nyt alkuun lukemaan sen. Ja sen jälkeen suosittelen hakeutumaan ongelmakoirakoulutukseen. Hyvin todennäköisesti et kuitenkaan saa kaikkia ongelmia ilman apua ratkottua, jos et omaa suurta koirakokemusta. Ja kertomasi viittaa siihen, että et omaa, ainakaan haastavamman koiran suhteen.

Koirasi saattaa toki olla hyvin suojelevainen vartijaluonne, mutta ennen kaikkea koirasi on sika-possu-lehmä-paskapää. En voi käsittää, miten sallit koiraltasi moisen käytöksen. Ja tämä siis hyvällä, eli älä loukkaannu, vaikka nyt "haukunkin" koiraasi ja annan hieman palautetta myös sinulle :)

Oma koirani on luonnetestattu ja se puolustaa minua raivoissaan, kun uhkaava tilanne tulee eteen. Kun tuomari "hyökkäsi kimppuuni" testin aikana, sain ihan tosissani pidellä koiraa, sillä koira oli ihan tosissaan repimässä tuomarin tuhanteen osaan.

Koirani ei ole kuitenkaan ikinä, koskaan, eikä milloinkaan osoittanut vastaavia merkkejä mitään tai ketään kohtaan. Ei ennen, eikä jälkeen testin. Eikä kuulukaan, sillä koiran tehtävä ei todellakaan ole päättää esim. sitä, että kuka saa ja kuka ei saa tulla kotiinne silloin, kun sinä olet kotona. Tuota tehtävää hoidat silloin sinä, ei koira. Joten miksi annat koiran toimia kuvailemallasi tavalla?

Se, mitä sinun tulisi nyt jatkossa tehdä, on pitää koira poissa vieraiden luota KOKO sen ajan, kun vieraat teillä ovat. Koiralla ei ole lupaa rynnätä ovelle, kun ovikello soi, vaan koira kannattaa opettaa siihen, että kun ovikello soi, koira painuu omaan huoneeseensä. Sinä käyt sulkemassa ja lukitsemassa oven, jonka jälkeen menet avaamaan ulko-oven. Koira on koko sen ajan omassa huoneessaan (olkoot se sitten vaikka makuuhuoneene tms.) kun teillä on vieraita, eikä sitä siis päästetä sieltä pois ennen, kuin vieraat ovat poistuneet.

Kaikki koirat eivät lähtökohtaisesi ole mitenkään järin ihmisrakkaita. Eikä tarvitsekkaan olla. Luulen, että koiranne olisi itse asiassa jopa onnellisempi, kun sen ei tarvitsisi rynnätä ovelle meuhkaamaan ja alkaa lussuttamaan uudelleen, kun vieraat liikkuu. Sen on parempi olla omassa huoneessa, jossa sen ei tarvitse koko ajan seurata, mitä vieraat tekee jns. Ja kyse on myös vieraiden turvallisuudesta.

Koiralta ei myöskään tarvitse sietää mitään ylimääräisiä "ääntenhaukkumisia". On ihmisiä, joiden mielestä on hyvä, jos koira ilmoittaa vieraista, mutta siinä voi tosiaan käydä niinkin, että koira ilmoittaa sitten myös kaikki muut äänet ja vaaleanpunaiset elefantit.

Koska koirallanne on niin monella osa-alueella ongelmakäytöstä, sen stressitaso lienee melko korkea. Koiralle pitäisi nyt saada vähän rauhallisempaa elämää ja tiukkuutta kuriin ja koulutukseen. Rajat on rakkautta lapsella...kuten myös koirilla.

Vinkeistä ei valitettavasti ole ihan hirmuista apua, sillä kyllä siihen melkeen tarvitsee jonkun tilannetta seuraamaan ja näkemään. Tottahan toki voitte (ja kannattaakin) koittaa kouluttaa koiraanne itse, mutta avun hakeminen ei välttämättä olisi tässä kohtaa huono juttu.

Hae kirjastosta se Kaimion kirja ja mieti, pääsisitkö sillä alkuun :)

Koiralle ulos aitaus johon laitatte sen vieraitten ajaksi? Ehkä viihtyis sielä myös paremmin yksinollessaan kuin sisällä?

Mun yks sukulainen osti muutama vuosi sitten koiran. Koira ei oo kovin iso mutta se hyppii, haukkuu, näykkii, nuolee koko ajan. Käyttäytyy kuulemma noin vain silloin kun on vieraita. Kyllä meidän vierailut lähes loppui kyseisessä paikassa, oli ne aina niin kamalia ja koko kyläily meni siihen koiran hösäämiseen.
n. vuosi sitten tää sukulainen alkoi pitää koiran aitauksessa aina vierailun ajan, nyt ollaankin sit taas käyty useammin.

Kyllä sanon kans et koira pois kun vieraita tulee, johonkin omaan rauhalliseen paikkaansa. Olen varma että se on sekä vieraille ETTÄ koiralle mukavampi. Eriasia jos koira kerjäisi rapsutuksia, mutta se selkeästi vain vahtii vieraita.

Me ollaan kanssa lopetettu kokonaan kyläily erään perheen luona, koska niiden koiran käytös on niin rasittavaa. Siis ihana koira toki ja suloinen, mutta kun se on jatkuvasti kaikkien kimpussa joko rapsutuksia kerjäämässä tai haukkumassa ja tarttumassa lahkeeseen kiinni. :(

Kiitos asiallisista vastauksista. Tuota ulos laittamista olen myös itse miettinyt ja taidankin laittaa nyt vakavaan harkintaan sellaisen piha-aitauksen mihin sen voisi laittaa vieraiden aikaan. :) Tuo on suurimmaksi osaksi rodultaan kaukasianpaimenkoira, ja aika vaativa rodultaan myös, vaikka mulla kokemusta koirista onkin.

Kaukkaria ei saa kouluttamalla lopettamaan vartiointia. Se on vartioiva rotu, ja piste. Jos se katsoo tarpeelliseksi puolustaa teitä ja kotianne, se voi olla oikeasti vaarallinen vieraille. Vartioivien paimenkoirien koulutuksessa ei päde samat "säännöt" kuin useimmilla muilla roduilla, joten ns. normaaleista kasvatusneuvoista ei välttämättä ole apua. Lue mieluummin tämä kirja Sanasilta kuin Kaimion kirjaa.
Ja btw, ennen kuin kommenttini tyrmätään täysin, voin kertoa omistavani erittäin vahtiviettisen keskiaasiankoiran joten oikeasti tiedän mistä puhun.

Kiitos asiallisista vastauksista. Tuota ulos laittamista olen myös itse miettinyt ja taidankin laittaa nyt vakavaan harkintaan sellaisen piha-aitauksen mihin sen voisi laittaa vieraiden aikaan. :) Tuo on suurimmaksi osaksi rodultaan kaukasianpaimenkoira, ja aika vaativa rodultaan myös, vaikka mulla kokemusta koirista onkin.

"Ilman asianmukaista sosiaalistamista ja kasvatusta kaukasialainen voi olla todella hankala asuinkumppani."

Luitko yhtään etukäteen rodun luonteesta ennen kuin otit koiran teille, ilmeisesti vielä sekarotuinen eli mitähän muuta mahtaa löytyä?

Hui! Vaikken koiria yleensä pelkää, niin säikähtäisin kyllä hirveästi jos kaukkari tulis hampaat irveessä vastaan kun tulisin jonnekin kylään :O

Ei millään pahalla, mutta tuo kuulostaa oikeasti aika pahalta ongelmalta :| Laumisten kuitenkin kuuluu käyttäytyä noin VAIN tositilanteessa, ei jokaista vastaantulijaa kohtaan...

Onko uros vai narttu?

Kaukkarin lisäksi koirassa on saksanpaimenkoiraa ja berninpaimenkoiraa. Olin kyllä lukenut kaukkareista ennen kuin koiran otin, mutta ajattelin myös ettei se vahtivietti olisi kuitenkaan näin suuri, sillä on kumminkin selarotuinen ja rauhallisia luonteita mukana. Joka tapauksessa yliarvoin omat koirankasvatusvahvuuteni :/

Kyseessä on narttukoira.

Ei ihme jos teillä nykyään harvoin vieraita käy. Kuka jaksaa tulla kylään kun koira vaatii niin paljon huomiota ja "määrää" kuka mihinkin saa liikahtaa. Järkyttävää. Oon yhä enemmän sitä mieltä että koiranhankintaa varten pitäisi hankkia jonkinlainen koira-ajokortti.

Mieskö ei tossa nää mitään ongelmaa?

Koirassasi on kolmea rotua, joista kaikki vahtivat. Haloo!
Veisin piikille, koska tuo on todella suuri ongelma ja se paisuu vaan tuota menoa. Koira ei ole teillä lainkaan hanskassa ja noin helkkarin vaarallisia rotuja (sakemanni ja kaukkari) Ei helvata!
Ei ihme, ettei kukaan uskalla teille tulla.

Piikille en aio koiraa viedä, on kumminkin tullut rakkaaksi perheenjäseneksi, sekä meille, että lapsille. Meinaan yrittää kaikkeni, että saadaan tuo vierailu-asia kuntoon ja vieraat meille uskaltautumaan :)

Varmaan kannattaisi tuossa tilanteessa olla yhteydessä asiantuntevaan (laumanvartija)koirien kouluttajaan ja kysyä hänen mielipidettä tuon koiran kanssa, että onko vahtiviettiä mahdollista saada vielä hallintaan. Ja muitakin neuvoja.

Kuulostaa kyllä todella pahalta, näin ajattelin jo aloituksen perusteella ja tuo rotu kyllä vaan pahentaa tilannetta.

Ehdottomasti apua asiantuntijalta! Ja koira eristyksiin kun vieraita tulee. Kauhukuvana mulla se, että teidän lapsi riehuu kaverinsa kanssa ja koira tulkitsee tilanteen väärin -> puolustaa lastanne käymällä vieraan lapsen kimppuun.

Meidän koira saa vesisuihkusta nokkaansa JOS haukkuu vieraita eikä kieltoa usko. Nykyään ei tartte kuin näyttää vesipulloa niin hiljenee. Mutta se onkin rotua chihuahua. Hehee

Muutamalla tutulla on laumanvartija, ja ne on kyllä pidetty pihalla häkissä kun vieraita tulee. Olen ymmärtänyt että ne todellakin vahtii ja vartioi, eikä niistä oikein sellaista kaikkien kaveria edes saa, vaikka kouluttais. Eikä niiden koulutukseen päde ihan tavalliset opit, eli sun pitäisi löytää kouluttaja joka todellakin tuntee laumanvartijan. En missään nimessä antaisi tuollaisen olla sisällä ja louskuttaa toisten naamaan, kuitenkin sulla on siinä aika iso kaveri käsissäs ja vieraat saattaa pelästyä semmosta paljonkin, ja pahimmassa tapauksessa jotain saattaa sattuakkin.

Nostan ketjua, jos löytyisi vastauksia samanlaiseen ongelmaan. Meillä on erittäin varautunut ja arka mäyräkoira, jolla on järkyttävä ääni. Ongelmia on vieraiden tullessa, koska koira sekoaa. Se on käskyn alla koko ajan, omalla paikallaan, mutta huutaa. Tauotta. Lujaa. Olen alkanut telkeämään eri huoneeseen ovikellon soidessa, huuto jatkuu siellä sen ajan, kun vieraat ovat meillä. Huuto jatkuu, vaikka käy haistamassa ja tutustumassa. Olemme kokeilleet sitruunapannat, vesipullot, nenään nippailut, namit (mikään ei kelpaa, käy stressissä ja ylikierroksilla). Tämä on ahdistavaa, sama karjunta on myös pihalla liikkuviin, joten koiraa ei voi rivitalossa heittää takapihallekaan. Apua tarvitaan.

^ Tää nyt on vain idea joka ei ehkä toimi.
Mutta mitä jos pitäisit koiraa lyhyessä hihnassa itsessäsi kiinni koko vierailun ajan? Ei ehkä toimi, mutta voisi ehkä se sinun välitön läheisyys vähän rauhoittaa koiraa, ja sinulla on helpompi rauhoittaa koiraa kun on koko ajan vieressä?
Kuinka usein teillä käy vieraita? Tuo huutamisen vähentäminen tarvitsee oletettavasti TODELLA paljon toistoja. Ärsyttävä ongelma, meidän pikkupiskit kans huutaa hetken aina jos vieras nousee ylös. Saadaa tosin nopeasti hiljaseks (koska ovat aina ihan vieressä...), joten ei ole ihan noin paha ongelma kuin teillä.

Kaukkaria ei saa kouluttamalla lopettamaan vartiointia. Se on vartioiva rotu, ja piste. Jos se katsoo tarpeelliseksi puolustaa teitä ja kotianne, se voi olla oikeasti vaarallinen vieraille. Vartioivien paimenkoirien koulutuksessa ei päde samat "säännöt" kuin useimmilla muilla roduilla, joten ns. normaaleista kasvatusneuvoista ei välttämättä ole apua. Lue mieluummin tämä kirja Sanasilta kuin Kaimion kirjaa.
Ja btw, ennen kuin kommenttini tyrmätään täysin, voin kertoa omistavani erittäin vahtiviettisen keskiaasiankoiran joten oikeasti tiedän mistä puhun.

Kyllä näin on.

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten toistan varmaankin jo aiemmin sanottua, mutta teillä on johtajuusongelma. Koirasi kokee, että tilanne ei ole sinun hallinnassasi, joten sen täytyy suojella perhettä vierailta. Itse asiassa se tuntee olevansa lauman johtaja. Tätä ongelmaa ei ihan pienillä konsteilla saadakaan selätettyä. Suosittelisin lämpimästi ottamaan yhteyttä laumanvartijoita tuntevaan ongelmakoirakouluttajaan - ennen kuin joku loukkaantuu vakavasti.

Ihmettelet, ettei teillä käy enää vieraita. Jos jossakin ystäväperheessä olisi kuvailemallasi tavalla käyttäytyvä koira, en todellakaan veisi lapsiani kyseiseen paikkaan. On vain ajan kysymys, että koira kokee tilanteen liian uhkaavaksi ja käy kiinni - ja tähän voi riittää huutava ja juokseva lapsi. Meillä tosiaan on neljä koiraa, eli kyse ei todellakaan ole siitä, että pelkäisin koiria. Hallitsematon suurikokoinen kaukasianpaimenkoirasekoitus vain tekee pahaa jälkeä, jos se päättää suojella perhettään.

Kyllä rotu toimii niin mihin se on jalostettu.
Koiraa ottaessa kannattaakin tutustua hyvin rotuun ja ominaispiirteisiin.

Toki on yksilöllistä kuinka paljon se ominaisuus pistää päätään esiin,
mutta vartiokoira on aina vartiokoira, sitä ominaisuutta et saa kitkettyä pois, vaikka
johtajuusongelmista pääsisittekin.

Kiitos vastaksesta 123! En usko, että tuo toimii. Koska jos koira on pihalla hihnassa, ja olen vieressä, niin sama huuto. En voi pysähtyä juttelemaan kenenkään kanssa, koska huutaa tauotta koko keskustelun ajan. Ei muuten hauku lenkillä, ellei joku vieras ihminen lähesty meitä.

Meillä käy vieraita harvoin, enkä ihmettele miksi. Olen niin poikki tuon koiran kanssa, että kumpikaan meistä ei nauti tilanteesta. Pihalla sitä ei voi pitää nauttimassa kesäpäivästä, koska huutaa. Koiran elämä on rajoittunut kotiin, koirapuistoissa käyminen loppui siihen, kun räyhäsi ohikulkeville ja paikalla oleville ihmisille koko sen ajan, yms. En voi lähteä tuon kanssa minnekään ja ketään ei voi tulla meille. Kun räyhäämisvaihde on päällä, nii kontaktinotto ei toimi, koska namit eivät kiinnosta, eivätkä leikkiminen, ei vinkulelu, ei mikään. Jääkausi on kokeiltu, mulla alkaa olla keinot ja motivaatio vähissä.

Kiitos vastaksesta 123! En usko, että tuo toimii. Koska jos koira on pihalla hihnassa, ja olen vieressä, niin sama huuto. En voi pysähtyä juttelemaan kenenkään kanssa, koska huutaa tauotta koko keskustelun ajan. Ei muuten hauku lenkillä, ellei joku vieras ihminen lähesty meitä.

Meillä käy vieraita harvoin, enkä ihmettele miksi. Olen niin poikki tuon koiran kanssa, että kumpikaan meistä ei nauti tilanteesta. Pihalla sitä ei voi pitää nauttimassa kesäpäivästä, koska huutaa. Koiran elämä on rajoittunut kotiin, koirapuistoissa käyminen loppui siihen, kun räyhäsi ohikulkeville ja paikalla oleville ihmisille koko sen ajan, yms. En voi lähteä tuon kanssa minnekään ja ketään ei voi tulla meille. Kun räyhäämisvaihde on päällä, nii kontaktinotto ei toimi, koska namit eivät kiinnosta, eivätkä leikkiminen, ei vinkulelu, ei mikään. Jääkausi on kokeiltu, mulla alkaa olla keinot ja motivaatio vähissä.

Mitä vähempi käy vieraita, sitä varmpempi voit olla että asiaan ei ole tulossa helpotusta.

Toi että koira kulkee kuonopannassa kertoo jo aika paljon siitä miten hallitset koiraa.
Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä kasvattajaan ja kysellä hyviä koirakouluttajia.