Lasten isä keikkatöihin - ei enää säännöllisiä tapaamisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lasten puolesta paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lasten puolesta paha mieli

Vieras
Lasten isä ilmoitti, että on ottanut vastaan keikkatyön toiselta paikkakunnalta, eikä näin ollen psyty tapaamaan lapsiamme enää joka toinen viikonloppu, kuten tähän asti (viiden vuoden ajan). Ei kuulema tiedä, miten / milloin pystyy tapaamiset jatkossa järjestämään.

Minulla on tosi paha mieli asiasta, lapsille en ole osannut asiaa vielä kertoa ja kuulin siis itsekin tästä vasta pari päivää sitten.

Löytyykö kokemuksia vastaavasta ja miten olette asian hoitaneet? Kuinka lapset ovat asiaan suhtautuneet?

Ehkä isä voisi selittää asian lapsille? Hän pystyy itse paremmin vastaamaan kysymyksiin, joita lapsille tuosta herää.

Ei kuitenkaan kannata paisutella asiaa, varsinkaan jos tilanne on tilapäinen ja tapaamisia keikkatyön aikanakin kuitenkin on, vaikka epäsäännöllisemmin.

Tapaamiset sitten sovitaan vain töiden ja vapaiden mukaan. Jos sinulla on mahdollisuus joustaa näiden mukaan, niin ei ole mahdotonta.

Itselläni on epäsäännölliset työajat, joten niiden mukaan sovitaan, milloin lapset ovat isällään. Tapaamiset pitää vain sopia ja merkitä hyvissä ajoin kalenteriin, että lapsetkin tietävät missä mennään.

No tapaamiset järjestetään sitten silloin, kun isällä on vapaata niin, että voi ottaa. So simple. Lapset on sopeutuvaisia. Taitaa siis mennä vaan omat vkl-systeemisi uusiksi ja harmittelet sitä??

Eipä tuo ole ongelma, keikkatyöläiselläkin niitä vapaapäiviä on ja jos välimatka ei ole pitkä niin tapaamisethan onnistuu ihan hyvin. Ei säännöllisyys tapaamisissa ole mikään itseisarvo sinänsä, jos tapaamispäivä kuukaudessa kuitenkin on suht sama määrä kun aiemmin niin tuskinpa lapset siitä kärsii.

Lapset ovat viikolla koulussa, joten eivät he silloin voi isänsä luokse eri paikkakunnalle mennä ja isän keikkatyöt ovat reilun 500 kilsan päässä, joten hän ei ole tulossa vapaillaan kotonaan aina käymään.

Tottakai oma jaksaminenkin on vaakalaudalla, kun yksin olen kuitenkin lapsistamme vastuussa 24/7 26-27 päivänä kuukaudesta ja jatkossa siis jopa kuukauden jokaisena päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen surkuttelija;30668806:
Lapset ovat viikolla koulussa, joten eivät he silloin voi isänsä luokse eri paikkakunnalle mennä ja isän keikkatyöt ovat reilun 500 kilsan päässä, joten hän ei ole tulossa vapaillaan kotonaan aina käymään.

Tottakai oma jaksaminenkin on vaakalaudalla, kun yksin olen kuitenkin lapsistamme vastuussa 24/7 26-27 päivänä kuukaudesta ja jatkossa siis jopa kuukauden jokaisena päivänä.

Pärjää ne muutkin totaaliyh:t, joilla sitä lasten isää ei ole edes siellä 500km:n päässä... Tai sitten hommaat ulkopuolisen lastenhoitajan, jonka avulla voit käydä niissä omissa menoissasi, jos kerran niin paljon ahistaa.

Mikä teitä vaivaa, "vieraana" ja "nina": Minua ei ahdista omat menoni vaan se, etteivät lapset enää näe isäänsä kuin harvakseltaan. Kuinka te oletatte, että isä voisi edes harkita ottavansa lapset mukaansa, kun asuu keikkatöissä jossain asuntolassa muiden keikkatyöläisten kanssa? Saatte minut kuulostamaan huonolta ja itsekkäältä ihmiseltä, kun edes mainitsen oman jaksamiseni lasten "kohtalon" harmittelun lomassa.

Miten ne kouluikäiset lapset nyt niin raskaita huollettavia on? Senikäisten olettaisi joka tapauksessa pyörivän omien kaveriensa kanssa ja harrastuksissa ison osan vapaa-aikaa, joten pitäisi jäädä omia hengähdyshetkiä normaaliarjessa.

No miten se isä meinaa asian järjestää? Voiko töitä tulla lyhyelläkin varoajalla?
Tietysti vähän joudut joustamaan sillä, ettet voi tietää koska isä voi ottaa lapset, mutta isän on oltava aloitteellinen siinä, että tulee vapaillaan tapaamaan lapsia (ainakin aina silloin kun viikonloppuun).

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen surkuttelija;30668905:
Mikä teitä vaivaa, "vieraana" ja "nina": Minua ei ahdista omat menoni vaan se, etteivät lapset enää näe isäänsä kuin harvakseltaan. Kuinka te oletatte, että isä voisi edes harkita ottavansa lapset mukaansa, kun asuu keikkatöissä jossain asuntolassa muiden keikkatyöläisten kanssa? Saatte minut kuulostamaan huonolta ja itsekkäältä ihmiseltä, kun edes mainitsen oman jaksamiseni lasten "kohtalon" harmittelun lomassa.

Tällä palstalla kaikki on aina, siis ihan aina, ketjun aloittajan syytä. Oli aihe mikä tahansa. Koita siis suodattaa nuo paskaviestit pois :hug:

[QUOTE="vieraana";30668854]Pärjää ne muutkin totaaliyh:t, joilla sitä lasten isää ei ole edes siellä 500km:n päässä... Tai sitten hommaat ulkopuolisen lastenhoitajan, jonka avulla voit käydä niissä omissa menoissasi, jos kerran niin paljon ahistaa.[/QUOTE]

Oletko sä yh?

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30668960:
Sinullako on helppo elämä totaali-yyhoona?

En minä ole yh ollenkaan, mutta ei aloittajakaan mikään totaali-yyhoo ole.

Mutta helppoa on jo keskenään tällaisen 5-vuotiaankin kanssa, kun mies on reissuissa ja tekee pitkää päivää. Kouluikäiset voi jo jättää yksinkin siksi aikaa, kun vaikka käy jossain harrastuksissa. En keksi mihin muuhun viikonloppuvapaita koululaisten kanssa tarvitaan, kuin äidin baarissa käymiseen ja yön yli kestäviin reissuihin. Ja minusta on ihan ok käydä baarissa tai vaikka minilomalla kavereiden kanssa, harrastan sellaista itsekin välillä. Mutta ei kai sellaiselle kuitenkaan säännöllisesti joka toinen viikonloppu ole tarvetta?

Ymmärrän myös jaksamisongelmat, jos kyse on erityislapsista. Mutta tavallisten koululaisten tavallisen terveen äidin ei kyllä pitäisi kärsiä jaksamisongelmista, vaikka viikonloppuvapaat olisi jonkin aikaa epäsäännöllisiä.

Reissutöissä olevan miehen vaimona on eri juttu olla kuin totaaliyksinhuoltajana.

Yksi työkaveri on totaaliyh. Sillä on aika raskasta ollut, eikä se raskaus ole mitään "enpä nyt pääse viihteelle" -väsymystä. Se on sitä, että tietää jo etukäteen, että vaikka mitä tapahtuisi, niin aina pitää vaan jaksaa olla vastuussa yksin lapsista. Kaikki päätökset pitää tehdä itse, ei ole toista aikuista siinä vieressä miettimässä ja antamassa omaa mielipidettään.

Kun minun mies on poissa viikon-puolitoista, niin se on ihan ok. Minä tiedän, että kun se tulee takaisin, minulla puolittuu kuorma. Totaaliyh:lla ei ole tätä ylellisyyttä.

[QUOTE="nina";30668868]Mitäs jos antaisit ne lapset isän mukaan?[/QUOTE]

Jonkun tilapäisen työn takia ei varmaan kannata laittaa kouluikäisiä lapsia muuttamaan - ei sen enempää etävanhemman kuin lähivanhemmankaan työn takia. Ja sama koskee ydinperheitä.

Ap:lle sanoisin, että jos isä on vasta nyt ottanut työn, hän ei toki luonnollisestikaan vielä tiedä, miten tapaamiset järjestyvät. Mutta ehkä asia selviää, kun työ alkaa ja työn aikataulut tarkentuvat. Eiköhän jokin ratkaisu kuitenkin löydy.

Voisiko esim. isä tulla vapaa-aikoinaan teidän kotipaikkakunnalle? Teidän väleistä riippuu, miten tapaaminen onnistuu - onko poissuljettu mahdollisuus, että kyläilisi teillä? Käsitin, että kyseessä on väliaikainen työ, joten tuo olisi vain väliaikainen ratkaisu.

Kyllä sitä ainakin itsestä tuntuu että on totaali-yh vaikka lapset ovatkin isällään joka toinen vkl.

Ja vaikka lapset olisivat minkä ikäisiä, niin voihan siinä joku silti väsyä kun on vastuussa kaikesta yksin, huolehtii kaikesta yksin ja tekee kaiken yksin.

Jostain kumman syystä jätit kuitenkin mainitsematta, että mitä sinä teet päivisin? Oletko töissä vai kotona? Jos olet kotona, niin siinähän sulla on ainakin hetki lepoaikaa, kun lapset on koulussa...

[QUOTE="vieraana";30669402]Jostain kumman syystä jätit kuitenkin mainitsematta, että mitä sinä teet päivisin? Oletko töissä vai kotona? Jos olet kotona, niin siinähän sulla on ainakin hetki lepoaikaa, kun lapset on koulussa...[/QUOTE]

Olen töissä klo 8 - 16 jokaisena arkipäivänä.

Lasten isä ei voi tulla asumaan luokseni edes väliaikaisesti, se on kokonaan poissuljettu mahdollisuus.

Luopuuko mies sitten nykyisestä asunnostaan keikkatyön ajaksi vai voiko siellä tavata lapsia? Ihan hotellihuonekin voi kyllä olla 1-2 viikonlopuksi/kk edullisempi vaihtoehto kuin vuokran maksaminen tyhjillään olevasta asunnosta.

Vaikka sinä et miehen kanssa haluaisi asuntoa jakaa, niin jos sinä joskus vaikka haluaisit mennä viikonlopuksi reissuun, eikö mies voisi silloin tulla teille asumaan lasten kanssa sen viikonlopun? Ja jos esim. miehen vanhemmat asuu samalla paikkakunnalla eivätkä ihan missään kerrostaloyksiössä, mies voinee heidän luonaan tavata lapsia. Ja joskushan lapset voisi myös matkustaa sinne miehen työpaikkakunnalle, jos mies vaikka ottaisi silloin sieltä hotellihuoneen (jos asuntolaan ei lapsia voi edes viikonlopuksi ottaa). Onhan niitä vaihtoehtoja.

Yhteistyössä