Ei taida luottotiedoton saada asuntolainaa yhdessä puolison kanssa jolla puhtaat tiedot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No miksei miehesi ota 20 000 lainaa, maksatte sun velat pois ja hankit tästä todistuksen ulosottomieheltä.
Sitten voitte pankista riippuen saada yhteisen lainatarjouksen ja saat puolet talosta omiin nimiisi.
Niin kauan kun sulla on maksamatonta velkaa et voi saada lainaa etkä ottaa puolta talosta nimiisi koska pankki ei siihen tule suostumaan. Ja jos puolet olisi nimissäsi niin uo voisi sen sulta viedä velkojen katteeksi...

Mieshän maksaa jo autolainaa. Onko se reilua, että toinen ottaa lainan sitä varten, että maksaa jonkun toisen aiheuttamat velat pois?
Ei kuulosta kauheen reilulta sekää.

[QUOTE="Mä vaan";30673140]Mites sitten kun putoat peruspäivärahalle?![/QUOTE]

Mistä päättelit niin, että olisin putoamassa peruspäivärahalle? Olen ollut työtön vasta kaksi kuukautta joten ei tässä vielä mitään hätää ole.

Eli sinulla on vasta kaksi kuukautta kokemusta pienillä tuloilla elämisestä vai oletko jo pidempää hanskannut taloutesi tuolla vähän päälle 900 egee kuussa?

[QUOTE="Mä vaan";30673440]Eli sinulla on vasta kaksi kuukautta kokemusta pienillä tuloilla elämisestä vai oletko jo pidempää hanskannut taloutesi tuolla vähän päälle 900 egee kuussa?[/QUOTE]

Mulla on paljonkin kokemusta elämisestä pienillä rahoilla. Silloin olen elänyt oikeasti huonosti koska vuokran jälkeen ei rahaa jäänyt paljon mitään. Nyt on kumppani jakamassa asumismenoja eikä tarvitse nähdä nälkää.

Hei Ap, esimerkiksi 10 vuoden laina merkitsee 120 kk:ta ja 15 vuotta 180 kk. Sulla ansiosidonnaista pvrahaa jäljellä hieman päälle 21 kk ja lainan maksun alkaessa paljon vähemmän. Mitkä ovat realistiset mahdollisuutesi työllistyä?

Eipä taida onnistua.

Vaikka asunnot ovat halpoja sellaisilla paikkakunnilla pankit suhtautuvat aika nihkeästi niitten arvoon lainan vakuutena.
Luepa tuo:

Moni vanha omakotitalo saattaa osoittautua arvottomaksi – "Henkilökohtaisia tragedioita edessä" | Yle Uutiset | yle.fi

Ilmeisesti ei omia säästöjä lainkaan, 100% asuntolainat alkavat olla historiaa, käytäntö on nykyään 20-30% omarahoitusosuus.

Tämä on suurempi ongelma kuin luottotiedottomuus: muutamilla pankeilla on oma lista, jossa he ovat ilmoittaneet asunnon prosentuaalisen arvon per paikkakunta. Näin esim Nooa-pankissa. Monilla paikkakunnilla arvo on alle 70%. Pankit eivät uskalla sen enempää ottaa riskiä, kun asuntojen arvot ovat tippumassa.

Muuttotappiopaikkakunnilla pitää olla omaa rahoitusta aika paljon vrt kaupungit.

Aloittajalta näyttää unohtuneen että nykyään pankit vaativat omarahoitusosuutta, käytännössä 10% on minimi, usein vaaditaan 20-30%. Tuo on kiristynyt viime kuukausien aikana, vaikkapa viime kesän tilanne on jo mennyttä historiaa.

Oletteko miettineet ASP-säästämistä, sen voi aloittaa jos edes toinen puolisoista on alle 40v.

[QUOTE="iiro";30673656]Hei Ap, esimerkiksi 10 vuoden laina merkitsee 120 kk:ta ja 15 vuotta 180 kk. Sulla ansiosidonnaista pvrahaa jäljellä hieman päälle 21 kk ja lainan maksun alkaessa paljon vähemmän. Mitkä ovat realistiset mahdollisuutesi työllistyä?[/QUOTE]

Mahdollisuudet on erittäin realistiset koska ala hyvin työllistävä, nyt vain osui huonoon saumaan mun pidemmän sijaisuuden päättyminen kun töitä ei ollut heti tarjolla perään, mutta useita hakemuksia olen lähettänyt. Myös avoimia hakemuksia olen laittanut ja soitellut useille esimiehille, että olen käytettävissä. Ja olen nytkin tehnyt sijaisuuksia aina välillä ja niidenkin takia saattaa olla tulot enemmän kuin 900 euroa kuukaudessa koska 300 euroa saa tienata bruttona ennen kuin vaikuttaa päivärahaan.

[QUOTE="Maisku";30673687]Aloittajalta näyttää unohtuneen että nykyään pankit vaativat omarahoitusosuutta, käytännössä 10% on minimi, usein vaaditaan 20-30%. Tuo on kiristynyt viime kuukausien aikana, vaikkapa viime kesän tilanne on jo mennyttä historiaa.

Oletteko miettineet ASP-säästämistä, sen voi aloittaa jos edes toinen puolisoista on alle 40v.[/QUOTE]

Miten niin on unohtunut? Senkö takia etten muistanut sitä mainita? Omaa rahaa on mahdollista järjestää n.10 000 euroa.

[QUOTE="nainen";30673702]No mistä se ulosotto sit muka kertoo? Se juuri kertoo siitä, että on jättänyt raha-asiat hoitamatta.[/QUOTE]

Niin on joskus jättänyt hoitamatta, mutta ei se kerro nykyisestä tilanteesta mitään. Mä hoidan nykyään raha-asiani. Mutta eihän palstalla uskota siihen, että ihminen voi parantaa tapansa.

Eikä kaikilla muuten johdu omista mokista luottotietojen menetys.

[QUOTE="a p";30673705]Miten niin on unohtunut? Senkö takia etten muistanut sitä mainita? Omaa rahaa on mahdollista järjestää n.10 000 euroa.[/QUOTE]

Olisiko viisainta käyttää tuo ulosotossa olevien velkojen nopeampaan maksuun? Sitten säästää uudelleen omarahoitusosuus. Silloin olisivat luottotiedotkin puhtaat ja ap kelpaisi hakijaksi.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="a p";30673700]Mahdollisuudet on erittäin realistiset koska ala hyvin työllistävä, nyt vain osui huonoon saumaan mun pidemmän sijaisuuden päättyminen kun töitä ei ollut heti tarjolla perään, mutta useita hakemuksia olen lähettänyt. Myös avoimia hakemuksia olen laittanut ja soitellut useille esimiehille, että olen käytettävissä. Ja olen nytkin tehnyt sijaisuuksia aina välillä ja niidenkin takia saattaa olla tulot enemmän kuin 900 euroa kuukaudessa koska 300 euroa saa tienata bruttona ennen kuin vaikuttaa päivärahaan.[/QUOTE]

Sanoit aloituksessa, että tienaat vain 200e enemmän, jos olet työssä? Mitkä olisi siis realistiset tulosi alalla eli bruttopalkkasi? Paljonko siitä lähtisi sitten ulosottoon suoraan rahaa? Paljonko jäisi käteen nettona? Paljonko siitä voisi realistisesti maksaa asumuskuluja?

Jos saisitte 100 000e:n lainan, se tekisi 20v 3% kokonaiskorolla noin 600e/kk.
Tähän sit tulee lisää kaikki muuta asumiskulut, lämmityskulut, huoltokulut, remontit yms.

Vanhoissa asunnoissa ostohinta on vain pieni osa kustannuksista. Isoimmat kustannukset tulee remonteista vuosien varrella.

Onko teillä siis laittaa asumiseen joku 1200e/kk (riittääköhän se lämmityksineen?!) + remontit?

Mitä jos saat vaikka lapset ja pitää jäädä sit hoitovapaalla ja tulut tippuu dramaattisesti työttömyyskorvauksesta?

[QUOTE="a p";30673711]Niin on joskus jättänyt hoitamatta, mutta ei se kerro nykyisestä tilanteesta mitään. Mä hoidan nykyään raha-asiani. Mutta eihän palstalla uskota siihen, että ihminen voi parantaa tapansa.

Eikä kaikilla muuten johdu omista mokista luottotietojen menetys.[/QUOTE]

Kyllä ihminen toki voi parantaa tapansa ja juuri siksi ne luottotiedot eivät mene ikuisiksi ajoiksi, vaan siinä on se määräaika. Sen määräajankin ovat suunnitelleeet ajatellen parasti, missä ajassa muut tulisi tietää asiasta.

Mistä muusta se luottotietojen menetys voi johtua kuin ihan itse aiheutetuista mokista? Ei niitä voi mokata kukaan muu kuin sinä, koska sinä itse vastaat elämästäsi. Jos menet takaamaan muille asioita, niin se on oma moka, josta vastaat.

Ootko laskenut kauanko sulla kestää maksaa tuo velkasi pois? Jos esim. 400€/kk menee siihen, niin osa on korkoja, joten lyhennys ei kovin hurja ole. Useita vuosia menee tuolla maksutahdilla. Ja anteeksi mutta tommonen summa ulosotossa ilman omaisuutta ei todellakaan kerro hyvästä taloudenhoidosta.

Sä et voi ottaa taloa osittain nimiisi ulosoton takia. Eikä pankki edes suostuisi siihen, että velka on hänen kokonaan mutta omaisuus (eli pankin vakuus) osittain sinun nimissäsi.

Maksa ulosottosi pois ja miettikää sitten asiaa uudestaan. Säästäkää vaikka siihen asti. Jos teillä ei lapsiakaan siellä ole asumassa niin tuskin akuuttia lisätilan tarvettakaan on. Omakotitalossa on kuitenkin aika paljon kulujakin, varsinkin pakkastalvena esim. sähkölämmitys voi maksaa satasia kuussa.

[QUOTE="a p";30673685]Onko kivaa yrittää epätoivoisesti provota? :D En ole alemman tason nainen ja mies tiesi mun luottotiedottomuudesta kun muutimme yhteen. Tiesi jo asiasta jo paljon ennen tuota ja silti halusi muuttaa yhteen.[/QUOTE]

Koska et ole pystynyt hoitamaan raha-asioitasi, vaan olet MENETTÄNYT LUOTTOTIETOSI, olet pilannut samalla paitsi omasi, niin myös miehesi tulevaisuuden. Olet atn.

Yhteistyössä