G: Raskaus, vauvavuosi, taaperoikä, teini-ikä ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
a) Joitko raskausaikana alkoholia, määrä?

En juonut alkoholia yhtään. Ei olisi tullut mieleenikään. Oikeasti sotii arvojani vastaan raskaudessa. Lapsen terveys on tärkein.

b) Joitko lapsesi vauvavuotena alkoholia, määrä?
En ole juonut yhtään alkoholia, vaikka muutaman kerran on tarjottu. Olen kieltäytynyt ystävällisesti kertomalla haluavani olla selvinpäin valmiudessa hoitaa vauvaa. Mieheni ja oma arvoperiaatteeni, on olla täysin ilman alkoholia vauvan ollessa pieni.

c) Joitko lapsesi taaperoiässä alkoholia, määrä?
Vauvamme on vasta 6kk vanha, joten ei kokemusta vielä tästä ajasta. Saattaisin juoda varmaan muutaman lasillisen alkoholia, jos taapero on yökylässä hoidossa.

d) Joitko teini-iässä alkoholia, määrä?
Voisin kuvitella juovani muutaman lasin viinia tai pari siideriä, eli kohtuudella silloin tällöin viikonloppuisin mieheni kanssa. Saa teinikin mallin, että alkoholi ei ole ihan totaalinen mörkökään.

Kopioi ja vastaa!

En juonut alkoholia lainkaan.

Juon alkoholia. Viiniä ruuan kanssa tai joskus lasi viiniä/olut/siideri illalla.

Saman verran kuin edellisessä vastauksessa.

Ei ole sen ikäisiä lapsia, mutta sama määrä kuin ed. vastauksessa.

En juonut yhtään. Tai nyt kun muistelen, join ehkä kaksi kertaa yhden melkein alkoholittoman eli 0,5 % alkoholia sisältäneen siiderin.

Join muutaman kerran onnittelumaljan tai pienen viiniä kun juhlissa tai kylässä tarjottiin. Ja kaverin 3-kymppisillä 2 tai 3 siideriä. Lapsi oli silloin isällään, mutta pystyin olemaan juhlissa vain muutaman tunnin.

Alkoholinkäyttö oli vauvavuoden kaltaista eli max yksi annos sosiaalisissa tilanteissa, kunnes lapsi 1,5-vuotiaana oli ensimmäistä kertaa yökylässä. Silloin join enemmän. Polttarit ja häät ajoittui myös aikaan, kun lapsi oli vajaa 2-vuotias, myös niissä join ihan humalaan asti (häissä toki vasta lapsen lähdettyä mamman kanssa kotiin nukkumaan). Tuosta lapsen ensimmäisestä yökyläilystä alkaen alkoholinkäyttö on pysynyt vuosia samantyylisenä. Eli keskimäärin kerran kuussa on joku työ- tai vapaa-ajan illanvietto, jossa alkoholia kuluu enemmän. Lapsi on silloin joko yökylässä tai isänsä kanssa. Kotona en juo oikeastaan koskaan ja muutenkin lapsen seurassa korkeintaan yhden annoksen.

Join alkoholia teini-iässä. 14-15-vuotiaana ehkä yhteensä 10 kertaa, 16-vuotiaasta eteenpäin melkein joka viikonloppu. Yleensä 4-6 mietoa tai yhden omppuviinipullon.

Niin, siis ilmeisesti kuitenkin viitattiin oman lapsen teini-ikään. No eiköhän mene samalla tyylillä kuin nykyään eli lapsen seurassa en humaloidu, mutta muutoin tilaisuuden tullen voi sitä tehdäkin jos sattuu huvittamaan. Ei kuitenkaan liian usein, vaan useimmat viikonloput on paras viettää selvinpäin perheen parissa.

Joitko raskausaikana alkoholia, määrä?

En juonut alkoholia yhtään.

En ole juonut yhtään alkoholia.

Olen juonut muutaman lapsen ollessa n.1,5v

Varmaankin, sen verran kun huvittaisi. Lapsen nähden en olisi humalassa.

Kopioi ja vastaa!

En

Kalsarikännit välillä.

Joo, en osaa sanoa määriä. Välillä 10-20 annosta, joskus yksi.
Taaperohan yökyläilee jo isovanhemmillaan ym.

En osaa vielä oikein arvioida, mutta eiköhän sitä tule dokattua ja tissuteltua ihan samaan malliin, kuin nytkin.

a) join rv 3 häämatkalla pieniä määriä kun en vielä tiennyt raskaudesta. En testin teon jälkeen tippaakaan.

b) vauvan ollessa 4kk join juhannuksena 2 olutta ja vauvan ollessa 9kk pikkujouluissa vähän enemmän.

C) vauva ihan kohta 1v, eikä ole ainakaan tällä hetkellä tiedossa mitään alkoholipitoisia juhlia, mutta jos tulee niin enköhän kohtuudella juo.

d) tulee varmaan joskus tulevaisuudessa juotua, mutta ite kanssa ajatellut että voi opettaa normaalia alkoholin käyttöä (pari annosta silloin tällöin) siis niin että ite juon..

En juonut

Pari kertaa kävin kaupungilla.. Ekan kerran, kun lapsi on ollut jotain puolivuotias.. En mitään perskännejä vetänyt, mutta kuitenkin ihan kivan kevyen humalatilan saavutin..

Muutaman kerran vuodessa aika paljon, kun lapsi oli hoidossa ja oltiin isänsä kanssa kahdestaan kotona tai olin jossain itse menossa (esim. luokkakokous oli tuossa joku aika sitten.. siellä olin kyllä turhankin kännissä)..

Ei olla siellä asti vielä...

Mä en kotona juo lapsen läsnäollessa oikeastaan ikinä mitään vettä väkevämpää.. En vaan osaa :D tulee jotenkin epävarma olo, kun päässä vähän suhisee ja lapsesta pitäis kuitenki huolehtia.. Ja en oikeastaan saa mitään iloa jostain yhdestä/kahdesta siideristä, joten sama jättää juomatta..

Viimeksi muokattu:
Raskaana ollessa en juonut. Muuten olen kyllä alkoholia käyttänyt. Juon jopa lasten ollessa hereillä. Tosin tahti on sellainen, että viskipullosta riittää kahdelle useamman kuukauden. Viinipullot pyritään kyllä parissa illassa juomaan, että ei mene viini pahaksi. En ole edes tätä alkoholiasiaa hirveästi stressannut, koska alkoholinkäyttö ei ole minulle ongelma :)

Mä en kotona juo lapsen läsnäollessa oikeastaan ikinä mitään vettä väkevämpää.. En vaan osaa :D tulee jotenkin epävarma olo, kun päässä vähän suhisee ja lapsesta pitäis kuitenki huolehtia.. Ja en oikeastaan saa mitään iloa jostain yhdestä/kahdesta siideristä, joten sama jättää juomatta..

Sinä siis juot humalahakuisesti. Miksi?

Minä saan kyllä iloa yhdestäkin oluesta, jos se on hyvää olutta.

[QUOTE="kieppi";30681403]Sinä siis juot humalahakuisesti. Miksi?

Minä saan kyllä iloa yhdestäkin oluesta, jos se on hyvää olutta.[/QUOTE]

Koska humalassa on kivaa.. Mä en ylensäkään tykkää minkään alkoholijuoman mausta (tai ehkä jossain alkon hyllyllä sellainenkin ihme lymyää, ei vaan ole tullut vastaan), niin maun takia en niitä juo.. Ja siitä yhdestä/kahdesta juomasta mulle tulee vaan tokkurainen ja vähän "pihalla oleva" tunne, ei siis mitään mukavaa rentoutumisen tunnetta, mikä joillekin tulee.. Eli silloin harvoin, kun juon, ni juon kyllä humalahakuisesti.. Harvoin mitään räkäkännejä kuitenkaan..

Koska humalassa on kivaa.. Mä en ylensäkään tykkää minkään alkoholijuoman mausta (tai ehkä jossain alkon hyllyllä sellainenkin ihme lymyää, ei vaan ole tullut vastaan), niin maun takia en niitä juo.. Ja siitä yhdestä/kahdesta juomasta mulle tulee vaan tokkurainen ja vähän "pihalla oleva" tunne, ei siis mitään mukavaa rentoutumisen tunnetta, mikä joillekin tulee.. Eli silloin harvoin, kun juon, ni juon kyllä humalahakuisesti.. Harvoin mitään räkäkännejä kuitenkaan..

Kiva kun joku rehellisesti myöntää asian. :) Nykyään on vallalla sellainen kulttuuri, että alkoholia pitäisi juoda vain pikkusormi pystyssä makua arvostaen ja arvostellen. Kuitenkin ihan varmasti useimmille ne alkoholin vaikutukset on keskeisessä roolissa. Eihän niitä voi sitä paitsi välttää vaikka ensi sijassa maun takia joisikin, joten jos kokee vaikutuksen epämiellyttävänä, niin tuskinpa tulee viinin lipittämisestä tapaa.

Ja minulla on vähän sama juttu, 1-2 annoksen vaikutukset ovat lähinnä epämiellyttävät. Tokkurainen olo ei niinkään tule, mutta sen sijaan tulee kuuma, pissahätä ja alkaa väsyttää. Minusta kyllä viini on maultaan ihan ok ja sopii joidenkin ruokien kanssa, mutta jos siitä syystä juon, en juo edes lasillista. Aterian päätteeksi on usein puolet siitä pienestä viinilasillisesta edelleen lasissa ja päätyy viemäriin.

Mutta humalassa on kyllä ihan kivaa, varsinkin jos samalla saa tavata ihmisiä, tanssia ja laulaa karaokea. Kalsarikänneistä en välitä ja tosi tylsää on myös, jos ilta päättyy liian varhain ja pitäisikin hyvässä nousuhumalassa palata hotelliin/kotiin möllöttämään (ei silloin saa untakaan). Räkäkännissä ei ole sitten toki ole kivaa missään, mutta onneksi minulla toimii luontaisesti kontrolli ihan hyvin, joten sellaiseen tilaan en ole päätynyt kuin joskus teininä.

Yhteistyössä