Aamulenkit ja pikkuvauva, mahdoton yhtälö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laihdutan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laihdutan

Vieras
Hyvällä kokemuksella voin todeta, että aamuaerobisetlenkit tyhjällä vatsalla polttaa rasvaa parhaiten. Olen kumminkin pienen vauvan äiti ja vauva syö klo 06, 08 ja 10 aamulla + aamutoimet. Kiinteät ja maito. Onko siis ihan mahdoton yhtälö edes toivoa pystyvänsä aamulenkkeihin vauvan ollessa pieni vai onko tekosyy olla menemättä?

Eikö noiden syöttöjen välissä ehdi tekemään lenkkejä? Ei kai yksi syöttö kestä kuin 15 minuuttia, ssihen toin 15 minuuttia pukemista. Tunnin lenkki vaunujen kanssa ja takaisin kotiin.

En viitsi herätä kumminkaan jo 4.30, jotta vauvan saa haalariin ja vaunuihin ehkä jatkamaan uniaan, kun äiti lenkkeilee ainakin tunnin lenkin. Joskus pitäsi myös nukkua ja vauva herää öisinkin syömään 1-4 kertaa.

[QUOTE="Liisi";30683069]Eikö noiden syöttöjen välissä ehdi tekemään lenkkejä? Ei kai yksi syöttö kestä kuin 15 minuuttia, ssihen toin 15 minuuttia pukemista. Tunnin lenkki vaunujen kanssa ja takaisin kotiin.[/QUOTE]

Totta tuo. Eli olen keksinyt vain tekosyitä. Ehtiihän sitä tosiaan vaikka 8 ja 10 välillä. Kiitos, että avasit silmäni. Olen sortunut läskien tyypillisimpiin tekosyihin.

Vauvajumppa olisi ihan vauvan ja äidin yhteisenä ajanvietteenä tosi kiva. Tämän lisäksi pitäisi polttaa sitä rasvaa ihan tosissaan eli pikakävely tai hölkkä ois ihan paras. Kiloja pois ainakin -20kg.

Oletko yh tai meneekö puolisosi töihin epätavalliseen aikaan? Ihan pienestä vauvasta tuskin on kyse jos kerran kiinteitä syö - voisiko puolisosi hoitaa joko klo 6 tai 8 syötön+ehkä aamutoimet? Tai vaikka ei syöttäis vauvaa,mutta jos pystyis olla kotona vauvan kanssa esim 7.30 asti,sä ehtisit 6 ja 8 välillä 1-1.5 tunnin lenkille ilman vauvaa.. 7.30 takas kotiin,puoliso töihin,vauva sitteriin,sinä suihkuun. Sit aamupala ja aamutoimet..

Siis en nyt ihan käsitä miksi et ehtisi lenkeille? Ehdithän vaikka 6 ja 8 välillä tai 8 ja 10 välillä. Itse aloitin kävelylenkeillä vauvan kanssa. Sitten siirryiin juoksulenkkeihin ilman vauvaa. Mies hoitaa kotona sen aikaa ja syöttöjen välissä ehtii edelleen hyvin.

Aamuaerobista hehkutetaan ihan turhaan. Teholisä on loppujen lopuksi hyvin pieni. Toki elimmistö herää reippaammin pienen huhkimisen jälkeen, mut siihen kyllä riittää 20-30 minuutin heiluminen vaikka kahvakuulan kanssa kotona.

Sulla on pieni vauva, se on pieni vaan hetken. Rasvanpoltto on nyt ihan toissijainen juttu, ehdit sitä poltella vaikka loppuelämäsi. Liikutaa toki kannattaa harrastaa ja terveellistä ruokailua. Mutta just nyt sulla on paljon tärkeämpi juttu, eli se pieni ihminen siinä. Se ei nauti jos ajat ittes piippuun "kun on pakko päästä aamuaerobisille".

Surullista on että nää laihdutus-ohjelmat ja ohjeistukset on iskostanut meidän päähän yhden käytännössä vaan yhden muodon liikkua: Aamulla tyhjän vatsan aerobinen ja päivällä voimatreeniä. Se ei sovi kaikkien elämäntilanteeseen. Paljon tärkeämpää on että liikku, silloin kun siihen on sopivin aika (eli vaikka kun se puoliso on kotona ja saa hetken ihan omaa aikaa).

Jos susta tuntuu siltä, että et nyt just ehdi täysillä panostaa itseesi, se on ihan ok. Itsellenikin jäi toisesta raskaudesta raskauskiloja, eikä se ole kivaa. Mutta se vauva on vain hetken aikaa pieni, eikä vauvan pienuusaikana aina tunnu siltä, että ehtisi täysipainoisesti panostaa omaan hyvinvointiin ja ulkonäköön. Lenkkeily ja jumppa ovat hyviä asioita, tosi hyviä, mutta jos susta just tällä hetkellä tuntuu, ettet saa niitä sopimaan jokaisen päiväsi normaaliin päiväjärjestykseen, se on ihan ok. Keskity nyt vauvaasi ja kokeile hetken kuluttua uudelleen. Sillä välin tee sitä, mikä parhaalta tuntuu.

Mä oon taistellut jumppa-asian kanssa, koska vauva nukkuu niin lyhyitä päiväunia, ettei useinkaan ehdi kunnolla jumppaamaan.

Toimiiko jonkun vauvat tosiaan noin kellontarkasti? Vai herättääkö äiti vauvan aina tasatunnein ja syöttää?
Oma vauva on vielä mahassa, mutta olen miettinyt että miten nuo vaunulenkit sitten käytännössä tulee toimimaan just kun ei tiedä milloin vauvalle tulee nälkä, pitääkö sitä tissiä kaivaa esille sitten kesken lenkin? :D

Toimiiko jonkun vauvat tosiaan noin kellontarkasti? Vai herättääkö äiti vauvan aina tasatunnein ja syöttää?
Oma vauva on vielä mahassa, mutta olen miettinyt että miten nuo vaunulenkit sitten käytännössä tulee toimimaan just kun ei tiedä milloin vauvalle tulee nälkä, pitääkö sitä tissiä kaivaa esille sitten kesken lenkin? :D

Meillä ainakin molemmat lapset nukku vaunuissa liikkeessä, vaikka se "ruoka-aika" ois sen lenkin aikana tullu, niin yleensä kyllä se liike rauhotti siihen saakka, että päästiin kotiin. En ainakaan usko, että sun tarvii lenkillä alkaa imettämään, kun ajoitat lenkit ruokailujen jälkeen :)

Äh, kerkeää sitä rasvaa polttamaan myöhemminkin, turha kiirehtiä pienen vauvan kanssa. Käy lenkillä myöhemmin, kun aamutoimet hoidettu ja vauva nukkuu vaunuissa.

Vaunulenkkien onnistuminen riippuu vauvan luonteeesta! Meillä esikoinen viihtyi alusta asti vaunuissa, kun taas kuopuksen (nyt 8 kk) kanssa en uskalla vieläkään lähteä pitemmille lenkeille. Saattaisi kyllä nyt jo nukkua, mutta mielessä on liian tuoreena ne kesällä tehdyt lenkit, kun tulomatkalla kannoin vauvaa, työnsin kaksostenrattaita, joissa esikoinen istui (tai vaihtoehtoisesti horhasin potkupyörällä potkuttelijaa) ja huolehdin koirasta. Ei kauhean rentouttavaa!

Vauvat ja lapset on erilaisia, toiset elää kellontarkassa rytmissä, toiset ei. Toiset nukkuvat liikkuvissa vaunuissa, toiset eivät viihdy vaunuissa yhtään ja kaikkea siltä väliltä. Sitten sen näkee kun vauva syntyy. Meidän vauva ei viihtynyt (eikä nukkunut) vaunuissa, joten sinne meni haaveet pitkistä lenkeistä. Eikä meidän vauva elänyt kellontarkassa rytmissä, joten päivää ei juuri voinut etukäteen suunnitella kellon kanssa, sitä elettiin joustavasti vauvan rytmin mukaan. Vauva otti parit max puolen tunnin päikkärit päivän aikana, joten omat asiat saivat jäädä oikeastaan kokonaan ensimmäiseksi vuodeksi, myös liikunta niinä aikoina kun mies ei ollut kotona. Mutta se on lyhyt aika kun vauva on pieni, kyllä sen kestää kun ei ota turhaa stressiä vaan antaa asioiden mennä omalla painollaan.

Riippuu vauvasta ja hoitajasta. Usein arkea helpottaa, kun opettaa vauvan tiettyyn päivärytmiin. Ihan pientä ei kannata edes yrittää, vaan ensimmäiset kuukaudet kannattaa mennä sen mukaan, mitä vauva haluaa, mutta muutaman kuukauden ikäiselle kannattaa alkaa opettaa päivärutiinia.
Mitä syömiseen tulee, niin itse ainakin monesti olen lenkkipolun varrella imettänyt vauvaa. Talvivauvojen kanssa tuo tietysti on melko haastavaa.

AP se että et ehdi aamu aerobisille kun sulla on pieni vauva EI OLE TEKOSYY. Se on ihan oikea syys, joskin tuntuu että julkisuudessa tämä juttu on jotenkin kieroutunut.

Jos haluat liikkua hyvinvointisi ja jaksamisesi vuoksi, tee se silloin kun siihen on oikea hetki. EI väksisin aamulla. Ei väkisin vatsatyhjänä. Sä tunnet vauvasi rytmin, sovita siihen. Älä rakenna liian suuria tavoitteita, stressaannut vaan ja se vaikutta niin aineenvaihduntaasi kuin pahimmillaan vauvaasi (tai vaikkapa maidon tuloon). Hyödynnä surutta puolisoasi. Jos et yksin tissitakiaiselta lenkille pääse, niin kotijumppa varmasti onnistuu. Saat hetken keskittyä vain siihen (älä mee sitä miestä ohjaileen vauvan kanssa kesken jumpan ;) anna isin opetella, lapsi ei hajoo ;) )

Kärryttele paljon. Mutta ei ulos tartte vesisateella itseään vääntää. Kuten joku tuolla sanoi, sulla on loppuelämä aikaa polttaa rasvaa. Mutta sun vauva on pieni vain inasen hetken. Sun kroppas on tehnyt uskomattoman teon. Se on luonnut toisen ihmisen. Kunnioita sitä, myös levolla. Ulkonäkö on vaan niin pintaa.

Vauvajumppa olisi ihan vauvan ja äidin yhteisenä ajanvietteenä tosi kiva. Tämän lisäksi pitäisi polttaa sitä rasvaa ihan tosissaan eli pikakävely tai hölkkä ois ihan paras. Kiloja pois ainakin -20kg.

Viihtyykö vauva kantorepussa? Sen kanssa onnistuu reipas kävely, vauvasta tulee lisärasitusta, molemmat saa raitista ilmaa (vrt. Youtube-jumppa) ja vauva viihtynee liikkeessä hereilläkin.

Yhteistyössä