Miksi työttömän ei pitäisi lähteä osa-aikatöihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarkka markka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tarkka markka

Vieras
Olen väliaikaisesti ansiosidonnaisella ja asumistuella ja allekirjoitin nollasopimuksen jolla lupauduin tulemaan tarvittaessa ja halutessani tuuraajaksi sairastapauksissa ja vastaavissa. Koko lähipiirini järkyttyi tästä ja kertoi kauhuissaan saman minkä olen kuullut lukuisia kertoja aikaisemminkin - työttömän ei pitäisi KOSKAAN lähteä osa-aikatöihin, menettää vain tukensa ja kaikki pitkittyy ja vaikeutuu ihan mahdottomasti. Olin typerys kun en mieluummin hoitanut tuuramisiani pimeänä.

Vähän jännittyneenä sitten aloin ensimmäisten palkkakuittieni kanssa tukiani hakemaan. Kelaa eivät asumistukiasioissa pienet lisätienestini kiinnostaneet. Raja jolloin olisivat välitarkastushakemuksen huolineet oli 400 euroa kuukausittaisiin tuloihin. Kassankin kanssa tämä mahdottoman vaikea paperisota tarkoitti palkkakuitin lähettämistä pdf-tiedostona. 300 euroa sain tienata ilman mitään muutosta, ja sen ylittäneestäkin summasta lähti vain 50 senttiä tukia pois tienatulta eurolta - ei tämä mielestäni mikään paha diili ole, saan kuitenkin kassasta melko mukavia summia sitä vuosittaista sadan euron jäsenmaksua vastaan, enkä työtäkään ilmaiseksi tee, saanhan tässä hommassa satoja euroja enemmän kuukaudessa ja pärjään paremmin. en ymmärrä hulabaloota "tukien menettämisestä" - ei tällä hommalla voi mitenkään päin tienata vähemmän kuin työttömänä. Se raha ei silloin tietenkään ole täysin ilmaista, mutta kuuluuko sen olla?

Jos tunteja on vakiomäärä, niin eihän tuossa mitään ongelmaa olekaan. Mutta jos tuntien määrä vaihtelee, niin tulet saamaan päivärahasi aina monen viikon viiveellä. Hankala juttu, kun ei koskaan tiedä, meneekö rahojen saamiseen viikko vai neljä viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei enää osa-aikaiseksi;30684884:
Jos tunteja on vakiomäärä, niin eihän tuossa mitään ongelmaa olekaan. Mutta jos tuntien määrä vaihtelee, niin tulet saamaan päivärahasi aina monen viikon viiveellä. Hankala juttu, kun ei koskaan tiedä, meneekö rahojen saamiseen viikko vai neljä viikkoa.

Minulla on tunteja täysin satunnainen määrä kuukaudessa mutta en ole kokenut sitä ongelmaksi. Totta, ettei päiväraha tule kolmessa päivässä niinkuin täysin työttömänä, mutta en elä niin että kuun palkka ja edellinen ansiosidonnainen olisivat neljässä viikossa kulutettu loppuun, niin tämä n. viikon viive ei ole ollut ongelma.

Sulla on hyvä asenne. En minäkään työttömänä ollessa ymmärtänyt sitä kaakotusta korvausten menettämisestä, sillä koin hyväksi päästä välillä ihmisten ilmoille. Lisäksi ote työelämään auttoi myös saamaan taas vakipaikan, koska en vain ollut kotona odottelemassa korvauksia. Mutta mitä ihmisistä ymmärrän, niin aika harvalla on oma-aloitteisuutta ja rohkeutta. Kaikki, missä joutuu ottamaan pienen riskin ja ravisuttamaan tylsän turvallista arkeaan on jumalattoman pelottavaa.

Jatka vaan samaan malliin. Asenteesi tuo hyvää elämääsi ja sitä arvostetaan, vaikka me suomalaiset emme kovin herkästi kehuja annakaan toisillemme :)

Ei osa-aikatyö ole huono vaan tuo nollasopimus. Olet kuitenkin sidottu ko. työpaikkaan ja et voi irtisanoutua vaikka tunteja et saisikaan.

Nollasopimukset tosiaan voivat olla toisinaan huonoja työntekijäosapuolelle, jos työt haluaa lopettaa. Luulisin kuitenkin yleisin syy tuollaisen työn lopettamiselle olevan se, että on saanut paremman työpaikan jolloin karenssi ei ole välttämättä ongelma? Toki kaikenlaisia elämäntilanteita on.

Itselläni tätä ongemaa ei kuitenkaan ole, koska olen parin kuukauden päästä palaamassa kokopäiväiseen kausityöhöni ja työnantajani on hyvä ystävä, jonka kanssa viralliset asiat voi hoitaa rennosti ja helposti.

Niino, ohan nää tässä hiljattain muuttuneetkin. Silloin kun minä olin työtön, jokaisesta ansaitusta sentistä piti ilmoittaa ja mitään 300 egeä ei todellakaan saanut tienata omaan pussiin. Asumistukikin muuttui tässä vuodenvaihteessa, en tiedä muuttuiko tuo kohta mutta ainakin viime vuonna meidän piti ilmoittaa välittömästi jos tulot nousee sen 300€. Ja tuollainen tulojen muutos olisi evännyt koko asumistuen (huimat 57€). Eli todellakin plus miinus nolla. Jos on kovin vähän työkokemusta/ vaikea saada jalkaa oven väliin uuteen paikkaan, tai tylsistyy kotona, niin ei siinä mitään väärää ole ns. turhaa töitä tehdä. Mutta kyllä minä ihan hyvillä mielin ne kassan rahat nostelin, itsehän sitäkin maksua omasta pussistani olin maksanut ja uudelleen työllistyminen oli vain ajan kysymys, joten rauhassa katselin hyvää paikkaa.

Työsopimuksia allekirjoittaessa kannattaa kyllä myös miettiä että pääseekö siitä eroon ja kuinka nopeasti/ siltoja polttamatta...

Minä tein vuosia sitten osa-aikatöitä siten, että tunteja saattoi viikossa olla 0-40. Lisäksi sain tarpeen mukaan ansiosidonnoista päivärahaa. Oman liiton kanssa homma sujui, päätökset ja rahat tulivat nopeasti.

Sitten jouduin leikkaukseen ja sain neljän viikon saikun. Kela ei ruvennut maksamaan sairaspäivärahaa ennen kuin ansiosidonnaisen määrä oli selvillä eikä ansiosidonnaista maksettu ennen kuin Kelan päivärahan suuruus oli selvillä. Pitkään siinä piti soitella kummallekin taholle vuoron perään. En muista, kumpi taho taipui ensin. Ensin sain toiselta x määrän markkoja, toinen maksoi y määrän markkoja, jolloin toinen korjasi ensimmäistä päätöstään, jonka seurauksena toinen joutui myös tekemään korjauksen. Tulihan ne rahat lopulta, mutta ilman miehen palkkaa olisin ollut pulassa.

Viimevuonna otin vastaan parin viikon määräaikaisen paikan ja siinä kyllä kieltämättä mentiin tappiolle ja se lappuralli oli ihan kamalaa. Ei enää ikinä. Ei tässä maassa kyllä kannusteta tekemään töitä..

Alkuperäinen kirjoittaja juu tiedetään;30685836:
Viimevuonna otin vastaan parin viikon määräaikaisen paikan ja siinä kyllä kieltämättä mentiin tappiolle ja se lappuralli oli ihan kamalaa. Ei enää ikinä. Ei tässä maassa kyllä kannusteta tekemään töitä..

Mikä lappuralli? Mikä siinä on niin kamalaa? Selittäkääs nyt.

Mä teen välillä keikkahommia, laitan postissa tai sähköisesti liittoon palkkakuitin. Viimeksi palkka ehti tulla yli viikon aiemmin kuin oli kuukauden viimeinen päivä ja päivärahahakemuksen jättöpäivä joten palkkatiedot olivat liitossa jo valmiina. Lauantaina laitoin hakemukseen liittoon sähköisesti, maanantaina tuli päätös sähköisesti ja keskiviikkona oli rahat tilillä. Ei yhtään hidastanut liiton rahaa vaan samalla nopeudella tuli kuin ilman töitäkin eikä ollut mitään kamalaa lappurallia. Joskus toki palkkakuittia joutuu odottamaan, mutta sitten kun sen saa liittoon niin rahat tulee nopeasti. Sehän ei taas ole liiton vika jos ei ole heti toimittaa sitä palkkakuittia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön työnhakija;30685877:
Mikä lappuralli? Mikä siinä on niin kamalaa? Selittäkääs nyt.

En ollut liiton tai kassan jäsen, valitettavasti kun vastavalmistunut olin. Kun tein parin viikon pätkän kuun alussa, niin Kela eväsi sen perusteella tuet ja niiden takaisin saamisessa meni helkkaristi aikaa, puhelinlaskua ja vaivaa, sekä reissu konttorillekin. Takautuvasti ei herunut mitään kun sen kuukauden tulot, jotain 500e BRUTTONA, josta maksoin jo joka päivä töihin kulkemisenkin parin viikon ajalta olivat ilmeisesti kai sitten tarpeeksi. Seuraavan tuen sain seuraavan kuun puolen välin jälkeen. Normaalisti tuli 550e käteen tukia, joten ei todellakaan kannattanut. Jos vielä jään työttömäksi, niin samaa virhettä en tekisi jos en olisi kassan jäsen.

Yhteistyössä