Huomenna äänestys kansalaisaloitteesta aiheena pakkoruotsin poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja media vaikenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tässä syy;30699540:
Sulle on kerrottu noin miljoona kertaa mitä ja millä kustannuksilla tilalle, mutta sä jankkaat tuota samaa virttä kun et muuta kykene.

Ei ole. Mulle ei ole kukaan kertonut sitäkään, että miten sen jo nyt vapaaehtoisen englannin tilalle ei löydy niit vaihtoehtoja.

Minusta tuo ruotsinkieli kouluissa on turhaa, ellei sitä itse valitse.
Ajankohta tälle porulle on uskomaton, juuri vaalien edellä. Kun uusi vaalikausi alkaa, tuota ei taas oteta asialistalle mitenkään. Seuraava poru taas seuraavien vaalien edellä?

Siis mitä resursseja siitä vapautuu jos ruotsin opiskelun pakko poistuu mutta jonkun kielen opiskelun pakko säilyy? Nyt kun tuo pakollinen kieli on ruotsi niin tarvitaan ruotsinopettaja/opettajia, jos se pakollinen kieli olisi osalla saksa, osalla ranksa, osalla espanja, osalla venäjä, ehkä jollain ruotsi, osalla viro, joillain italia jne niin tarvittaisiin opettajat noihin kaikkiin kieliin.

Kysyn siis että mistä se säästö tulee? Mitkä kustannukset pienenevät niin paljon että ne korvaavat pirstaleisemman kielten opetuksen ja edelleen jää säästöä?

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja tässä syy;30699576:
Annetaan sua fiksumpien sitten aikanaan päättää tämä sinua suuresti askarruttava ongelma, koska sinä et sitä näköjään itse pysty ratkaisemaan.;)

Kerro vielä mitä menetät pakkoruotsin poistumisen myötä?

Mun mielestä se joka jotain esittää vois kertoa jonkinmoiset perusteet sille esitykselle ja arvauksen kustannuksista ja vaikutuksista.

Kumpi hyödyllisempää: Opiskella kieltä jota osaa muutama miljoona, vai opiskella kieltä jota osaa puhua satoja miljoonia ihmisiä äidinkielenään plus muut siihen päälle?

Alkuperäinen kirjoittaja kumpi hyödyllisempää;30699597:
Kumpi hyödyllisempää: Opiskella kieltä jota osaa muutama miljoona, vai opiskella kieltä jota osaa puhua satoja miljoonia ihmisiä äidinkielenään plus muut siihen päälle?

Vielä hyödyllisempää on opiskella niitä molempia :D

Et tunne edustajaasi Mika Niikkoa, jonka kapeilla harteilla lepää vastuu sinun hyvinvoinnistasi?

minulla ei ole edustajaa, en ole harrastanut äänestämistä.
tuo vaan on outoa kun oikeasti vammainen ihminen on jees kun on niin punk. toinen ei ole ilmeisesti oikeasti vammainen mutta on joku alempaa lajia näköjään puoluekannan perusteella. olisko pienen miettimisen paikka.
ei ole lisättävää tähän aiheeseen enää.

Kumpi hyödyllisempää: Opiskella kieltä, joka on meitä fyysisesti lähellä ja koko Pohjoismaiden pääkieli, vai opiskella kieltä, jonka puhujia määrällisesti paljon (esim. kiina) mutta jonka hyötysuhde koko väestöä ajatellen jää marginaaliseksi fyysisen sijainnin takia?

Alkuperäinen kirjoittaja tässä syy;30699606:
Peruste: suomalaisten monipuolisempi kielitaito kansana.

Kustannukset pakkoruotsi momentilta.

Vaikutus: suomalaisten monipuolisempi kielitaito kansana

"Unohdit" kertoa mitä menetät sitten kun pakkoruotsi poistuu.;)

- monipuolisempi kielitaito? Sitähän mä olen koittanu kysyä, että miten se kielivalintojen monipuolisuus meinataan järjestää?
- Kustannukset pakkoruotsimomentilta? Mitään pakkoruotsimomenttia ei ole olemassa. Millä matematiikalla sä lasket säästöjä syntyvän jos yksi kieli korvataan viidellä valinnaisella? Ja jos useimmissa kouluissa se toinen kieli on vain englanti, niin miksi siitä ei haeta samoja säästöjä ihan vaan laajentamalla sitä kielivalikoimaa?

- monipuolisempi kielitaito? Justhan mulle vastattiin, että jos sitä ruotsia tarvitsee, niin voi sitä opiskella myöhemminkin. Muita kieliä sit vissiin ei voi?

Ja ei, mä en henkilökohtaisesti menetä tai saavuta mitään. Hämmästyttää vaan se, että täs vaalien alla eduskunnalla ei tunnu olevan muita aiheita kuin homoliitot ja ruotsinkieli joista varmasti vaalikarjalla on vahva mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30699611:
minulla ei ole edustajaa, en ole harrastanut äänestämistä.
tuo vaan on outoa kun oikeasti vammainen ihminen on jees kun on niin punk. toinen ei ole ilmeisesti oikeasti vammainen mutta on joku alempaa lajia näköjään puoluekannan perusteella. olisko pienen miettimisen paikka.
ei ole lisättävää tähän aiheeseen enää.

Persut käyttävät mm. seuraavia sanontoja kanssaeläjistään kuten viherpunikki, vassari, suvakki, kät€inen, stubido ja niin edelleen. Tämä vastannee tuohon miettimisen paikkaan.

Sittenhän suomen kieli kannattaa todellakin lopettaa. Ruotsin kielellä pärjää ruotsissa ja norjassa ja osassa suomea ja myös tanskalaiset ymmärtää ja opiskelee sitä. Suomen kielellä suomessa ja joskus eestissä. Ruotsissa ja norjassa on töitä ja sinne siirtynyt paljon suomalaisia. Mun mielestä ruotsin kielestä on kyllä valtavasti hyötyä ja toinen juttu on ruotsalaisten kanssa yhteistyö ja kolmas on se että suomessa on puhuttu aina ruotsia. Persut vouhottaa venäjästä mutta on se ihmeellistä että tekee ne mitä vaan ja murhaa ukrainalaisia ja omiaan niin silti riittää aina ymmärrystä. Ukrainassa on nähty jo mitä venäjän kielinen vähemmistö saa aikaan venäjän avulla. Venäläisten turismi on romahtanut ja ihan selvältä näyttää että se vaan vähenee. Suomalaiset ja ruotsalaiset on joutuneet sotimaan aina venäläisiä vastaan ja ei se viimeinen sota niin kaukana ole. Kielen opiskelu muuten vaikuttaa aina myös mieleen ja se että suomalaiset alkaisi puhumaan venäjää lähellä venäjän rajaa olis todella vaarallinen tilanne. Lappeenrannassa oli hienosti tuhansia paikalla ottamassa ruotsin kuningasparia vastaan ja se oli kiva nähdä että arvot oli oikeat. Ruotsin kieli on ainakin mun mielestä myös tärkeä osa suomen länsieurooppalaisuutta.

Yhteistyössä