Huomenna äänestys kansalaisaloitteesta aiheena pakkoruotsin poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja media vaikenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30699743:
melekonen selvännäkijä siellä.
:popcorn:

täytyy vaan tuottaa pettymys sulle. pidäppäs tiimarinvihko paremmin ajantasalla.

Miksi sitten ilmestyt aina puolustelemaan persuja, lues ketju jos et tajua itse. Ei eka kerta tämä katsos, vaan ainakin miljuunas. En ollut se jota käskit, mutta mun vihko on ajantasassa ja sulla miljuuna persun puolustelua plakkarissa.

Sittenhän suomen kieli kannattaa todellakin lopettaa. Ruotsin kielellä pärjää ruotsissa ja norjassa ja osassa suomea ja myös tanskalaiset ymmärtää ja opiskelee sitä. Suomen kielellä suomessa ja joskus eestissä. Ruotsissa ja norjassa on töitä ja sinne siirtynyt paljon suomalaisia. Mun mielestä ruotsin kielestä on kyllä valtavasti hyötyä ja toinen juttu on ruotsalaisten kanssa yhteistyö ja kolmas on se että suomessa on puhuttu aina ruotsia. Persut vouhottaa venäjästä mutta on se ihmeellistä että tekee ne mitä vaan ja murhaa ukrainalaisia ja omiaan niin silti riittää aina ymmärrystä. Ukrainassa on nähty jo mitä venäjän kielinen vähemmistö saa aikaan venäjän avulla. Venäläisten turismi on romahtanut ja ihan selvältä näyttää että se vaan vähenee. Suomalaiset ja ruotsalaiset on joutuneet sotimaan aina venäläisiä vastaan ja ei se viimeinen sota niin kaukana ole. Kielen opiskelu muuten vaikuttaa aina myös mieleen ja se että suomalaiset alkaisi puhumaan venäjää lähellä venäjän rajaa olis todella vaarallinen tilanne. Lappeenrannassa oli hienosti tuhansia paikalla ottamassa ruotsin kuningasparia vastaan ja se oli kiva nähdä että arvot oli oikeat. Ruotsin kieli on ainakin mun mielestä myös tärkeä osa suomen länsieurooppalaisuutta.

Ruotsia ei todellakaan ole puhuttu nykyisen Suomen alueella "aina", vaan se on mamujen, ruotsalaisten, mukanaan tuon kieli.

Ruotsin ja Venäjän väliset sodat ovat johtuneet Ruotsin suurvaltapyrkimyksistä Itämeren altaan ympäristössä ja suomalaiset ovat tästä joutuneet eniten kärsimään ja kiitos siitä kuuluu Ruotsille. 1800-luku Venäjän vallan alla oli suomalaisille pelastus Ruotsin ikeen alta.

Tässä asiassa ei ole kyse persuista vaan kaikkien suomalaisten oikeudesta valita itse kieliopintonsa. Mitä valinnanvapautta ei suomalaisille anneta, koska RKP:n roturasistit.

Miksi sitten ilmestyt aina puolustelemaan persuja, lues ketju jos et tajua itse. Ei eka kerta tämä katsos, vaan ainakin miljuunas. En ollut se jota käskit, mutta mun vihko on ajantasassa ja sulla miljuuna persun puolustelua plakkarissa.

kuvitellaan että alkaisin kannattamaan persuja ja jopa äänestäisin niitä.
mitä sitten?
aivan sama mitä siitä ajattelet tai sanot. jos siitä vielä muuttuu vamnmaiseksi niin se on minun murhe ja olisit siitä vain iloinen.
melekonen kyylä taidat kaikenkaikkiaan olla kun tarkkaan luet kaikki mitä kirjoitan. :D

Viimeksi muokattu:
No jos rantahurri aikoo tehdä töitä muuallakin kuin Närpiössä niin sitten on pakko osata puhua ja kirjoittaa suomea.

No, kyllä minä ainakin tunnen monta sekä ruotsinkielistä että muuta ulkomaalaista jotka tekevät töitä vaikkei suomenkieli mitenkään sujuvaa ole.
Ja eikö nyt tän koko pakkokielen poiston ideana ollut ettei sitä toista kotimaan kieltä kerta kaikkiaan tarvitse osata? Joten kyllähän sen ruotsinkielisen kyllä pitäisi tasa-arvon nimissä saada töitä vaikkei suomea 100% osaakaan?

Suurin osa suomenruotsalaisista oppii kyllä puhumaan suomea vaikkei sitä koulussa opetettais yhtään, toisin on suomenkielisten kohdalla. Suurin osa ei opi ruotsia vaikka onkin tällä hetkellä pakollinen aine.

Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa;30699950:
Siksi että suurin osa suomenruotsalaisista osaavat molemmat kotimaiset jo lapsuudesta. Heille on jotenkin luontevaa oppia kieliä eikä toinen kotimainen ole heille mikään mörkö.

Juu, kyllä minä sen tiedän. On vain omituista kun porukka luulee että sitten ruotsinkieliset oppisivat jotenkin vähemmän kieliä kuin suomenkieliset, kun heidän on "pakko" sitä suomeakin opiskella koulussa, vaikka näinhän ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla jos pakkoruotsi ja -suomi poistetaan?
Oletettavasti siitä valinnaisesta pakkokielestä on lopulta enemmän hyötyä ruotsinkielisille kuin suomenkielisille, mutta eipä se kai haittaa. Hyvä heille :)

[QUOTE="huom";30699836]voitasko rasismi pitää tän keskustelun ulkopuolella.[/QUOTE]

Rasismia ei voi koskaan jättää keskustelun ulkopuolelle kun puhutaan suomenruotsalaisista ja RKP:sta, koska RKP ja suomenruotsalaisuus kumpuaa Freudenthalin rotuopeista joissa suomalaiset lasketaan alempiarvoiseksi kuin suomenruotsalaiset. Aivan viime vuosiin saakka Freudenthalin rotuoppien kunniaksi on jaettu Freudenthal-mitalia. Niitä jaetaan kultaisia, hopeisia ja pronssisia, sen mukaan miten mitalin saaja on ansioitunut suomalaisten sortamisessa.

Axel Olof Freudenthal – Wikipedia

No jos rantahurri aikoo tehdä töitä muuallakin kuin Närpiössä niin sitten on pakko osata puhua ja kirjoittaa suomea.

Niin, mutta kun tämä pikkukylän yksityisyrittäjä suomen rannikolla ei aijo koskaan lähteä sieltä kylältä niin miksi hänen pitäisi opiskella suomea? Jos hän haluaa muuttaa kaupunkiin hän muuttaa åhvenanmaalle tai Ruotsiin. Miksi hän muuttaisi alueelle missä ei osaa kieltä? Ei siis ole todellakaan pakko opiskella suomea jos ei Ruotsikaan.

Juu, kyllä minä sen tiedän. On vain omituista kun porukka luulee että sitten ruotsinkieliset oppisivat jotenkin vähemmän kieliä kuin suomenkieliset, kun heidän on "pakko" sitä suomeakin opiskella koulussa, vaikka näinhän ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla jos pakkoruotsi ja -suomi poistetaan?
Oletettavasti siitä valinnaisesta pakkokielestä on lopulta enemmän hyötyä ruotsinkielisille kuin suomenkielisille, mutta eipä se kai haittaa. Hyvä heille :)

No tätähän minäkin olen yrittänyt tässä viestittää. Jos pakkokielet poistetaan ja tilalle tulee vallinnaispakkokielet, voittaa ehdottomasti kaksikieliset, eli suomenruotsalaiset. Olen vähän yrittänyt pitää suomenkielisten puolta mutta eivät taida raukat sitä ymmärtää.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa;30699980:
Niin, mutta kun tämä pikkukylän yksityisyrittäjä suomen rannikolla ei aijo koskaan lähteä sieltä kylältä niin miksi hänen pitäisi opiskella suomea? Jos hän haluaa muuttaa kaupunkiin hän muuttaa åhvenanmaalle tai Ruotsiin. Miksi hän muuttaisi alueelle missä ei osaa kieltä? Ei siis ole todellakaan pakko opiskella suomea jos ei Ruotsikaan.

Suvaitsevaiset suomalaiset eivät halua pakottaa ketään opiskelemaan äidinkieltänsä, toisin kuin suvaitsemattomat suomenruotsalaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa;30699994:
No tätähän minäkin olen yrittänyt tässä viestittää. Jos pakkokielet poistetaan ja tilalle tulee vallinnaispakkokielet, voittaa ehdottomasti kaksikieliset, eli suomenruotsalaiset. Olen vähän yrittänyt pitää suomenkielisten puolta mutta eivät taida raukat sitä ymmärtää.

Vai on rkp suomenkielisten etujen ajaja.;)

Alkuperäinen kirjoittaja tämä oli uutta tietoa;30700037:
Vai on rkp suomenkielisten etujen ajaja.;)

Kyl se täs tapauksessa taitaa niin olla. Muutamaltakin nettipalstalta olen tullu siihen toteamukseen, että pahimmat pakkopakkomesoajat ovat niitä, jotka eivät ole koulussa viihtyneet millään tunnilla.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30699934:
kuvitellaan että alkaisin kannattamaan persuja ja jopa äänestäisin niitä.
mitä sitten?
aivan sama mitä siitä ajattelet tai sanot. jos siitä vielä muuttuu vamnmaiseksi niin se on minun murhe ja olisit siitä vain iloinen.
melekonen kyylä taidat kaikenkaikkiaan olla kun tarkkaan luet kaikki mitä kirjoitan. :D
:laugh: Sähän tässä saat pultit jos joku koskee sun rakkaaseen persuun, ei tuo muita häiritse.
Mikset voi myöntää tunteitasi.

Ruotsia ei todellakaan ole puhuttu nykyisen Suomen alueella "aina", vaan se on mamujen, ruotsalaisten, mukanaan tuon kieli.

Ruotsin ja Venäjän väliset sodat ovat johtuneet Ruotsin suurvaltapyrkimyksistä Itämeren altaan ympäristössä ja suomalaiset ovat tästä joutuneet eniten kärsimään ja kiitos siitä kuuluu Ruotsille. 1800-luku Venäjän vallan alla oli suomalaisille pelastus Ruotsin ikeen alta.

Niin varmaan...Hailuodossa syyskuussa 1714 venäläiset tappoivat kirveellä 800 suomalaista yhdessä yössä.

Venäjä hyökkäsi niinkun aina ruotsisuomen kimppuun ja halkaisi maan. Suomessa on aina vihattu venäläisyyttä ja sille on selvät syyt ihan niinkun kaikissa muissakin sen naapurimaissa. Ruotsi ja suomi samaa maata 700 vuotta. Suomessa ei koskaan hyväksytty venäjän valtaa ja taas kerran saatana on uhkailemassa kaikkia.

Niin varmaan...Hailuodossa syyskuussa 1714 venäläiset tappoivat kirveellä 800 suomalaista yhdessä yössä.

Venäjä hyökkäsi niinkun aina ruotsisuomen kimppuun ja halkaisi maan. Suomessa on aina vihattu venäläisyyttä ja sille on selvät syyt ihan niinkun kaikissa muissakin sen naapurimaissa. Ruotsi ja suomi samaa maata 700 vuotta. Suomessa ei koskaan hyväksytty venäjän valtaa ja taas kerran saatana on uhkailemassa kaikkia.

Niin...
Jos nyt pitäisi valita että liitytäänkö Venäjään tai Ruotsiin, kumpaa haluaisi lähentyä mieluummin, niin sanoisin kyllä että ruotsi. Kuka hullu haluaisi olla venäjän vallan alla?

Alkuperäinen kirjoittaja tämä oli uutta tietoa;30700127:
Älä rantahurri jauha tuota sun loputonta paskaa.

:)

Niin no... tää on sitä persulogiaa, et milloin joku ei purematta niele Soinin tai Halla-Ahon sanomisia, niin hän on joko suvakki, vajakki, mamuttaja, vihervassari ja nyt jo rantaruotsalainen. Semmoinen kuin kriittisyys on tuntematon käsite.

Jos essombaarissa yrittää kysyä perusteluita hyväksytyille iskulauseille, niin niit ei saa.

Yhteistyössä