Exä kiertää elatusmaksujen nousua :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaksjnam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaksjnam

Vieras
Mua siis niin *ituttaa se, että uhkasin mokomalle kusipäälle 17 vuotta elämästäni....kontrolloiva, narsistinen mies, joka reilu vuosi sitten petti toisen kanssa ja jätän hänet, jolloin,hän muutti tämän uuden kanssa yhteen.

Ok, siitä olen jo päässyt yli, ja itse asiassa osaan jo nykyisin iloita että pääsin mokomasta paskiaisesta. Nautin elämästäni nykyisin ja olen onnellinen yksin.

Se, mikä ärsyttää on elatus lasten suhteen. Ollaan samapalkkaisissa töissä, lapset 11- ja 9-vuotiaat eli harrastuksiin, vaatteisiin ja elämiseen menee rahaa. Itse kituutan viimeisen viikon ennen palkan tuloa muutamalla kympillä, matkusteluun tms ei todellakaan ole varaa.

Exä taas asuu uuden kumppaninsa kanssa yhdessä, mutta ei virallisesti. Maksavat puoliksi laina-, asumis- ja ruokamenot. Exällä on aina ollut ns kallis elämäntyyli, eli kaiken täytyy olla aina viimeisen päälle ja olla rahaa reissata ja elää leveästi. Exä on sanonut ihan suoraan, että nykyinen kumppaninsa asuu hönen kanssaan mutta eivät ole siksi virallisesti samassa osoitteessa, koska joutuisi maksamaan isompia elareita. Ja koska asumme samassa taloyhtiössä (lasten takia), joudun joka ikinen päivä näkemään hänet ja nyksänsä ja tämän auton parkkiksella tai pihalla ja toteamaan aina mielessäni tämän epäkohdan :/

Kiitos, kun sain purkautua.

Tee ilmoitus. Jos se uusi nainen osallistuu lainan maksuunkin niin näkyyhän se pankista, en kyllä tiedä onko jollain taholla oikeutta noita asioita tarkistaa. Mutta tee ilmoitus asiasta ja katso mitä tapahtuu.

Mutta minne minä asiasta ilmoitan..? Tuntuu ihan hölmöltä :/ Ja kyseessä ei ole nainen, vaan mies eli exä hoksasi itsensä homoksi. Mutta se nyt ei tähän liity.

No,jos eivät ole rekisteröineet parisuhdettaan, heitä ei lain mukaan katsota tosiinsa elatusvelvolliseksi pariskunnaksi. Ja kai lain mukaan vaikka kaverin kanssa voi omistaa jotain yhdessä, joten luulenpa ettei tuollaisessa tapauksessa voi mitenkään todentaa parisuhdetta niin, että se menisi lain mukaan.

Mutta en kyllä tajunnut tuota kuviota - siis vaikuttaako uuden kumppanin tulotkin elatusmaksuun suurentavasti, siis onko lain mukaan uusikin kumppani elatusvelvollinen?! Jotenkin käsittämätöntä. Ikävä sanoa tässä ketjussa, mutta itsekin toimisin samoin kuin ap:n ex, jos olisin vastaavassa tilanteessa. En vaan haluaisi uuden kumppanini joutuvan maksamaan eksälleni mitään tai eksän takia isompaa osaa yhteisistä kuluistamme. sori!

Katkera olet, vaikka muuta väität. Sun mielestä exän pitää maksaa SUN elämistä? Pistä se maksamaan uudet ulkohaalarit tai vaikka polkupyörä. Harva isä kieltäytyy, vaikka siis maksaakin elareita sulle. Mun mielestä se on ollut paras ratkaisu ja riidattomin vaihtoehto. Exä maksaa jotain pientä, enkä siitä ala tapella. Se ostaa usein lapselle ties mitä. Viimeksi se osti nyt tällä viikolla radio-ohjattavan helikopterin ja poika on ihan pähkinöinä (6v). Kokeilisit sinäkin tällaista mallia.

Kyllähän uuden kumppanin kanssa asuminen korottaa elareita, tietty! Eikö tartte olla naimisissa tms. Vaan se perustuu siihen, että exän asumiskustannukset puolittuvat, kun hän jakaa ne uuden naisen kanssa ja näin ollen lapsille jää enemmän rahaa.

Uuden naisen kanssa asuminen nostaa elareita?! Onneksi en niitä maksa, mutta hitto te akat olette katkeria. Elareita maksetaan LAPSEN elämisestä. Mitä helvettiä se lapsen pitää saada rahaa isän elintason mukaan?! Sen pitäisi saada sama perussumma aina, riippumatta tuloista. Jos isällä ei olisi rahaa, valtio maksaisi lopun. Ei se että isä on miljonääri, tarkoita että lapsen pitää elää kultainen lusikka perseessä. Ja etenkin että se exä (äiti) masturboi mahti-isän kultaisella dildolla, mihin itse ei vaan olisi varaa.

Kyllähän uuden kumppanin kanssa asuminen korottaa elareita, tietty! Eikö tartte olla naimisissa tms. Vaan se perustuu siihen, että exän asumiskustannukset puolittuvat, kun hän jakaa ne uuden naisen kanssa ja näin ollen lapsille jää enemmän rahaa.

Ahaa. No laskeeko se sitten elatusmaksuja, jos lähivanhempi muuttaa uuden kumppanin kanssa yhteen?

Ja siis onko niin, että uuden kumppanin tulot otetaan myös huomioon eksän elatuskykyä laskettaessa???

Ja muuten ap:n kertomassa esimerkissä uusi kumppani oli samaa sukupuolta kuin ex, joten lain mukaan sitä ei katsota avoliitoksi, vaikka asuisivatkin yhdessä. Uuden kumppanin tulot eivät siis varmaan voi vaikuttaa, koska tuo rinnastuu juridisesti siihen että asuisi kommuunissa.

Uuden kumppanin tulot eivät vaikuta elatusapuun. Jos minä muuttaisin avoliittoon, vähentäisi se tietenkin elatusavun tarvetta koska silloin laskisi taas minun asumis-ja elämiskustannukseni. Enkä siis ruinaa exällä minun elämisen kustannuksia, vaan olisi kiva joskus pystyä käymään vaikka lasten kanssa reissussakin.

Täytyykö maksaa elatusapua jos lapset ovat puolet kuukaudesta äidillä ja puolet isällä?
Mahdollisesti täytyy maksaa. Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vaikka lapsi olisi puolet kuukaudesta äidin luona ja puolet kuukaudesta isän luona, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että elatusapua ei tarvitse maksaa. Jos vanhemmilla on hyvin erilainen elatuskyky, kulujen tasajako ei ole välttämättä reilu ratkaisu.

Uuden kumppanin tulot eivät vaikuta elatusapuun. Jos minä muuttaisin avoliittoon, vähentäisi se tietenkin elatusavun tarvetta koska silloin laskisi taas minun asumis-ja elämiskustannukseni. Enkä siis ruinaa exällä minun elämisen kustannuksia, vaan olisi kiva joskus pystyä käymään vaikka lasten kanssa reissussakin.

Täytyykö maksaa elatusapua jos lapset ovat puolet kuukaudesta äidillä ja puolet isällä?
Mahdollisesti täytyy maksaa. Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vaikka lapsi olisi puolet kuukaudesta äidin luona ja puolet kuukaudesta isän luona, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että elatusapua ei tarvitse maksaa. Jos vanhemmilla on hyvin erilainen elatuskyky, kulujen tasajako ei ole välttämättä reilu ratkaisu.

Itse en oikein ymmärrä sitä, että elatusmaksuja pitäisi nostaa, jotta lähivanhempi voisi matkustella lasten kanssa. Tai siis ymmärrän toki, että se olisi kivaa, mutta eihän köyhä leskikään saa matkarahaa muualta. Tai köyhä ydinperhe. En siis oikein ymmärrä, miksi juuri köyhän yh:n pitäisi saada eksältään avustusta matkustamiseen. Sehän on loogista, että elintaso voi muuttua, kun eroaa, ja käytössä on enää yhden aikuisen tulot.

Monesti miettinyt noiden elatusmaksujen kanssa että kuinka pitkäksi aikaa ne tehdään ja mitä sitten kun tulee muutoksia. Esim tuloihin tai jos molemmat tai toinen muuttaa saman katon alle uuden kanssa. Tai jos heille tulee ero ja taas asumiskustannukset muuttuvat.
Käykö kaikki niitä muuttelemassa vai annetaanko olla ne mitä on aikoinaan laskettu.

Varmaan sekä että.

Monesti miettinyt noiden elatusmaksujen kanssa että kuinka pitkäksi aikaa ne tehdään ja mitä sitten kun tulee muutoksia. Esim tuloihin tai jos molemmat tai toinen muuttaa saman katon alle uuden kanssa. Tai jos heille tulee ero ja taas asumiskustannukset muuttuvat.
Käykö kaikki niitä muuttelemassa vai annetaanko olla ne mitä on aikoinaan laskettu.

Varmaan sekä että.

Ei niitä käydä muuttelemassa miten sattuu. Käräjille pitää mennä jos elarit haluaa muuttaa. Ei siis ole mikään pikkujuttu. Lisäksi tulojen pitää muuttua radikaalisti suuntaan tai toiseen pidemmäksi ajaksi. Kaikki muutokset (esim. kotihoidontuella oleminen) ei edes vaikuta.

[QUOTE="Henna";30760873]Ei niitä käydä muuttelemassa miten sattuu. Käräjille pitää mennä jos elarit haluaa muuttaa. Ei siis ole mikään pikkujuttu. Lisäksi tulojen pitää muuttua radikaalisti suuntaan tai toiseen pidemmäksi ajaksi. Kaikki muutokset (esim. kotihoidontuella oleminen) ei edes vaikuta.[/QUOTE]

No ei tarvitse aina mennä käräjille. Itse on se joka maksaa elareita ja sopimuksia on tehty esim. vuodeksi tai lyhyemmäksi aikaa koska mun työtilanne on vaihdellut. Aina tulojen muuttuessa olen ilmoittanut sossuun tai viimeistään siinä vaiheessa kun sopimus lähestymässä loppua. Sossussa lasketaan sitten elarit ja ne joko nousee tai laskee riippuen mun tuloista. Käräjillä ei olla oltu kertaakaan.

[QUOTE="Henna";30760873]Ei niitä käydä muuttelemassa miten sattuu. Käräjille pitää mennä jos elarit haluaa muuttaa. Ei siis ole mikään pikkujuttu. Lisäksi tulojen pitää muuttua radikaalisti suuntaan tai toiseen pidemmäksi ajaksi. Kaikki muutokset (esim. kotihoidontuella oleminen) ei edes vaikuta.[/QUOTE]

Joo, itse en noista tiedä kun en ole eronnut.
Mites sitten jos toinen/molemmat muuttavat yhteen jonkun kanssa kun asumiskulut kuitenkin muuttuvat?

Alkuperäinen kirjoittaja Etävanhempi;30761145:
No ei tarvitse aina mennä käräjille. Itse on se joka maksaa elareita ja sopimuksia on tehty esim. vuodeksi tai lyhyemmäksi aikaa koska mun työtilanne on vaihdellut. Aina tulojen muuttuessa olen ilmoittanut sossuun tai viimeistään siinä vaiheessa kun sopimus lähestymässä loppua. Sossussa lasketaan sitten elarit ja ne joko nousee tai laskee riippuen mun tuloista. Käräjillä ei olla oltu kertaakaan.

No tuolloin tuskin tarvitseekaan mennä käräjille jos on tuollainen "määräaikainen" sopimus.

Yhteistyössä