Vääntäkää rautalangasta, mitä hyötyä on että JOKAINEN tekee pidempää päivää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Puuhippa

Aktiivinen jäsen
01.04.2014
6 923
7
38
Eli työpäivän pituutta ollaan pidentämässä puolituntia. Jos tekee työtä jossa on eri vuoroja niin tämähän tarkoittaisi sitä, että kokopäiväisiä työntekijöitä ei enää tarvitsisi niin montaa ja osasta tulisi osa-aikaisia. Miten tämä pelastaa meidät kriisistä? Moni toimistotyöläinen jo ihan vapaaehtoisesti tekee palkatta pidempää päivää joten siihenkään tämä ei vaikuta mitenkään. Ainakin mun miehellä on kuukausipalkka ja sen hän saa jos hoitaa hommansa, tunteja ei lasketa ja ylitöitä ei tunneta.

Ymmärrän tämän idean jos väännät kahvaa margariini tehtaalla yhdessä vuorossa, mutta muuten en.

Viisaampi ole hyvä ja ala vääntää sitä rautalankaa mulle.

Eikö pointti tuossa ole se, että palkka pysyy samana, joten käytännössä se tarkoittaa samaa, kuin palkanalennus. Ja sillä on sitten varaa palkata lisää väkeä (ehkä?).

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30836510:
Eikö pointti tuossa ole se, että palkka pysyy samana, joten käytännössä se tarkoittaa samaa, kuin palkanalennus. Ja sillä on sitten varaa palkata lisää väkeä (ehkä?).

Mihin tarvii lisää väkeä jos entisetkin tekevät pidempää päivää? Jos mä tekisin pidempää päivää niin mun vuoron jatkajasta tulisi osa-aikainen. Hän saisi vähemmän palkkaa ja maksaisi vähemmän veroja ja ostovoima hekkenisi.

• Tykkää
Reactions: Milla-Mari
[QUOTE="Iisi";30836527]Lisää tuottavuutta. Yritys saa samalla rahalla enemmän työtunteja = enemmän tuottoa --> voidaan palkata lisää väkeä[/QUOTE]

Mitä ne palkatut ihmiset tekisi? Eihän se työmäärä nousisi, ei esim. asiakkaita yrityksillä olisi enenpää vaikka pidempää päivää tehtäisi.

Hyvin olet miettinyt, kun itse olen ihmetellyt tismalleen samaa. Esimerkkinä nyt vaikka lähi K-market: mitä sitten vaikka jokaisen kassatyöntekijän työpäivää pidennettäisiin vaikka kahdellakin tunnilla, niin että jokainen tekisi 10h vuoron palkan säilyessä kuitenkin samana. Ei sinne lähimarkettiin mene helvetti sentään yhtään enempää asiakkaita sen takia, että "hei siellä on nyt niin monta kassaa hyllyttämässä, luuttuamassa lattiaa tai rahastamassa". Tai mitä sitten jos opettajat tekisivät enemmän työtunteja? Ei lapsi opi algebraa ala-asteikäisenä kuitenkaan, ja oppimisen taso ei muutenkaan mene suhteessa opetustunteihin pienillä lapsilla. No entäpä poliisit sitten? Joo turvallisuus varmasti kasvaisi poliisien ollessa pidempään töissä, ainakin näennäisesti, mutta tuottaako se tälle valtiontaloudelle nyt yhtään euroa sitten enempää rahaa? Jos tuottaa, niin kertokaa toki että mistä.

Tuo margariinin purkittaminen tehtaalla on hyvä esimerkki työstä missä se työpäivän pidentäminen näkyy. Tai oikeastaan siinäkin se näkyy valtiontaloudellisesti vain, jos kyseinen margariini on vientituote Suomesta ulkomaille. Tuolloin margariinin hinta täällä laskee ja sitä ostetaan enemmän, tai ainakin voitetaan kilpailijat halvemmalla hinnalla. Se että joku Laitilansaunan Vihtatehdas puskee saunavihtoja halvemmalla kotimarkkinoille, niin joo, se näkyy Laitilansaunan Vihtatehtaan kilpailukyvyn parantumisena suhteessa kyllä ulkomaisiin toimijoihin täälläkin. Mutta kun tälläkin hetkellä vihtamarkkinat on lähes täysin jo kotimaisten toimijoiden hallussa, niin hyöty on 0. Ja jos joku kiinalainen tehdas päättäisikin joskus vihtoja alkaa sitten valmistamaan, niin siinä ei enää tunnin lisääminen täällä päässä riittäisi mihinkään.

Mihin tarvii lisää väkeä jos entisetkin tekevät pidempää päivää? Jos mä tekisin pidempää päivää niin mun vuoron jatkajasta tulisi osa-aikainen. Hän saisi vähemmän palkkaa ja maksaisi vähemmän veroja ja ostovoima hekkenisi.

Niin, ei tietenkään heti palkata lisää. Mutta kun palkkakustannukset pienenevät, ajan myötä työpaikkojakin syntyy enemmän.

Esim sinun työpaikallasi palkkakustannukset pysyisivät samana, mutta töitä tulee tehtyä enemmän, eli olet tuottavampi työntekijä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30836550:
Niin, ei tietenkään heti palkata lisää. Mutta kun palkkakustannukset pienenevät, ajan myötä työpaikkojakin syntyy enemmän.

Esim sinun työpaikallasi palkkakustannukset pysyisivät samana, mutta töitä tulee tehtyä enemmän, eli olet tuottavampi työntekijä.

Palkkakustannusten pieneneminen ei auta mitään, jos kulutus ei käänny nousuun. Ja kulutus ei käänny nousuun, kun tulee vaan lisää työttömiä, eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa.

Mä en kans oikein tajua mihin tuo perustuu nyky-yhteiskunnassa. Ennemmin kannattais lyhentää nyt töissä olevien päivää ja palkata tilalle työtön työnhakija, vaikka niin että kaikki tekis 6h päivää. Sehän on tutkittu, että työajan pidentäminen ei lisää tuottavuutta vaan tyhjäkäyntiä ja virheitä, ihmisten voimavarat on rajalliset...

Hullua se on. Sillä ei ole mitään merkitystä "tuottavuuden" kanssa. Päinvastoin työaikoja pitäisi reippaasti lyhentää, että ihmiset jaksaisivat paremmin ja saataisiin useammille työtä.
Huomaa ettei ne aivot kaikilla ole kovin kehittyneet, tehdään päätöksiä ihan päinvastoin kuin pitäisi.

Ihan järjetöntä jo sekin että nykyaikana ollaan 8h töissä. Eli melkein koko valveillaoloaika. Sairasta suoraan sanoen. Luulisi että järjellinen työaika päivässä olisi tuosta puolet, eli 4 tuntia. Korkeintaan 5h.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30836550:

Ei ne asiakaat lisäänny vaikka siellä oltaisiin 24/7.
Ja kuten mainitsin niin moneen toimisto hommaan kuuluu tehdä työtä tarpeen mukaan, kellokortteja ei enää ole monessakaan paikassa...ehkä valtionviroissa, mutta ei muualla. ihmiset tekevät töitä missä huvittaa. Eli heitäkään tämä ei koske joten.....

Palkkakustannusten pieneneminen ei auta mitään, jos kulutus ei käänny nousuun. Ja kulutus ei käänny nousuun, kun tulee vaan lisää työttömiä, eikä ihmisillä ole varaa kuluttaa.

Totta. Tuosta hyöty onkin lähinnä pitkällä aikavälillä odotettavaa, eikä suhdannevaihteluja korjaavaa. Talous pyrkii pitkällä aikavälillä tasapainoon, jolloin työmarkkinatkin tasaantuvat.

Mutta esim tuo Jeniksen mainitsema pointti on hyvä, työtehoissahan tulee myös tuo aleneva rajahyöty ottaa huomioon. Ensimmäinen työtunti on tehokkaampi, kuin kahdeksas.

Ei ne asiakaat lisäänny vaikka siellä oltaisiin 24/7.
Ja kuten mainitsin niin moneen toimisto hommaan kuuluu tehdä työtä tarpeen mukaan, kellokortteja ei enää ole monessakaan paikassa...ehkä valtionviroissa, mutta ei muualla. ihmiset tekevät töitä missä huvittaa. Eli heitäkään tämä ei koske joten.....

Niin, en minäkään näe tuossa käytännössä suurta hyötyä. Kerroin vain, mikä idea siinä on takana.

Tuo on taas vaan tommosta kusettamista. Uuden ihmisen palkkaaminen on kallista ja ois mukavampaa, kun ei nimenomaan tarttis palkkaa ketään lisäksi. Nää on suurien yritysten "hallitsijat" jotka tätä taustalla ajaa. Miettikää vaik ketjuna prismaa. Kuinka järjettömän määrän rahaa ne säästää, jos ne saa samat tyypit tekee samalla rahalla pitempää päivää? Ja kuinka paljon vähemmän työntekijöitä tarttee. Puhutaan isoista rahoista.

[QUOTE="Jenis";30836610]Mä en kans oikein tajua mihin tuo perustuu nyky-yhteiskunnassa. Ennemmin kannattais lyhentää nyt töissä olevien päivää ja palkata tilalle työtön työnhakija, vaikka niin että kaikki tekis 6h päivää. Sehän on tutkittu, että työajan pidentäminen ei lisää tuottavuutta vaan tyhjäkäyntiä ja virheitä, ihmisten voimavarat on rajalliset...[/QUOTE]

Ihan samaa miettinyt ja lisäksi ihmisten lisääntynyt vapaa-aika vähentäisi lasten hoidon tarvetta, ihmisillä olisi enemmän aikaa pitää itsestään huolta ja aikaa vapaaehtoistyölle eli sotemenotkin laskisi. Mitä useampi ihminen saadaan töihin, vaikka osa-aikaisesti, niin syrjäytyneet vähenee ja köyhien määrä vähenee.

Mut sit ei tarvitsisi maksaa ylityötunteja heti.

Mulle ihan samantekevää, jätkät kuitenkin tekevät urakkapalkalla. Ja yleensä just niin paljon kuin vain saavat tehdä.

Mun työpäivä kesti tänään 12 tuntia, eikä ollut alkuunkaan pisimmästä päästä.

Kun työntekijä tekee enemmän tunteja samalla rahalla, voidaan laittaa porukkaa pellolle, kun saman työmäärän tekemiseen tarvitaan vähemmän tekijöitä. Työnantaja hyötyy. Ja kun työssäkäyville laitetaan lisää stressiä ja vähemmän vapaa-aikaa, työntekijät kuolevat nuorempana, ja toisaalta myös pitkäaikaistyöttömien elinajanodote on matalampi, joten yhteiskuntakin säästää, kun ihmiset kuolevat nuorempina eikä heille siksi tarvitse maksaa yhtä paljon eläkettä.

Työntekijöitä itseään tämä ei tietenkään hyödytä millään tavalla, mutta ei kai tässä työntekijöiden hyvää ole tarkoituskaan ajatella.

Aika monissa työpaikoissa mun käsittääkseni tehdään työtä tälläkin hetkellä niin, että on henkilöstöpulaa, mutta kun kustannukset ovat niin suuret, ei yrityksillä ja kunnilla ole varaa palkata lisää työntekijöitä. Nyt kun jokainen tekee sen puoli tuntia pidempään töitä esim. hoitoalalla, saadaan lukemat kauniiksi, enemmän työtä tehtyä ja yritykset ja kunnat säästää. 3-vuorossa pyörivää tehtaassa tuo ei kyllä auta mitään, ellei sitten tosiaan palkata sitä yhtä tekemään sitä 7h/päivässä, mutta sen hyöty ei ole niin suuri että kannattaisi.

leikataan kaikista hinnoista 50-80 prosenttia ja pudotetaan palkoista 40 pros eikös tuo olisi elvyttävämpää ja toisi enemmän kulutusta ja sijoituksia suomeen? tää nyt pälähti mieleen tätä ketjuu lukiessa ? EK tulisi lakkauttaa myös tollasiin lobbareihin ei ole varaa tässä taloustilanteessa kun kokonais kuvaa hallinnoi joku häkämies.

Kyllähän se monella alalla tarkoittaa lisää työttömiä, jos työaikaa nostetaan. 5% lisää työaikaa tarkoittaa joka 20 työntekijän irtisanomista. Ei se tilauskanta siitä mihinkään kasva, jos työaikoja kasvatetaan.

Toki pitkässä juoksussa sitten kun väki vähenee ja saadaan vähemmällä aikaan enemmän, voidaan myös tuotteen hintoja pudottaa ja ehkä siten myös vienti paranee, tilauskanta kasvaa ja voidaan palkata lisää.

Välitön vaikutus on kuitenkin kiistatta palkanalennus suhteessa työaikaan ja työntekijä tarpeen lasku.

Yhteistyössä