Onko mieheni alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Mieheni on ihan kunnollinen työssäkäyvä mies. Arkipäivät on töissä, viikonloput vapaalla. Olemme olleet yhdessä 7vuotta. Joka ikinen viikonloppu seitsemän vuoden ajan mies on ostanut korillisen kaljaa. Tissuttelee sen sitten perjantai ja lauantai iltaisin-öisin. Usein pelaa pleikkaria yms siinä samalla ja valvoo juo aamuyöhön asti. Ei siinä muuten oikeastaan mikään minua haittaa, mutta nyt kun meillä on lapsi jonka kanssa minä herään joka aamu yleensä klo 7. Ja mies nukkuu sitten 12-15 asti joka viikonloppu. Surullisena katson muita perheitä jotka ulkoilevat yhdessä lauantai ja sunnuntai aamuisin lapsien kanssa. Mutta minä ja lapsi olemme vain kahdestaan kun mies nukkuu krapulassa kotona. Tuntuu niin pahalta että itkettää.

Mun mies teki samaa ennen vauvaa joka pe-la välinen yön vuosikausia, mutta lopetti vauvan syntymään. Sun tekstin lukeneena arvostan miestäni paljon! Koska ei juo enää. Toki joskus aijonne juoda kumpikin kännitkin, mutta sitten kun lapsi on tyyliin teini tai hoidossa yökylässä hieman isompana. Nyt raittiita kumpikin.

Kamalalta kuulostaa kyllä teidän tilanne.

No eihän tuo nyt "normaalia" alkoholinkäyttöä todellakaan ole, eli kyllä, miehesi on alkoholisti. Eikö teillä ole asiasta keskusteltu, vai miksi esität asian noin, ikäänkuin näin vaan teillä toimitaan eikä muuta voida? Miten mies suhtautuu jos ehdotat että alkot jäisi kauppaan? eikö teillä koskaan viikonloppuisin ole mitään menoja, miten tuollainen pämppääminen ylipäänsä on mahdollista?

Mutta joo, omasta lapsuudenperheestä kyllä muistan miten tuo homma menee ja alkoholismista siinä todellakin on kyse.

Niinpä niin, millos vaimo saa nukkua pitkään? Mitäs jos miehelle ehdottaisi että hän herää lapsen kans joka toinen vkl, veikkauksia mitä tapahtuu...?

Sama kai se onko miehesi alkoholisti, jos olet onneton. Valitettavasti ei mulla ole neuvoja antaa, miten tilanteen saisi muuttumaan.

Mun mieheni ei pelaisi ja joisi, mikseikö? Koska jos selanen ongelma olisi alunperin ollut, olisi se lopettanut sen tai sitten olisi ollut entinen mies, tosin en olisi harkinnutkaan lapsia tuollaiseen suhteeseen, eli kaikki olisi tapahtunut ennen lasta.

Vaikkei edes joisi, niin vastuu lapsen hoitamisesta on sinulla. Sinun täytyy keskustella siitä, että vastuuta pitää siirtää miehelle enemmän. Jos ei suostu, niin huonompi juttu. Itse en juopottelevaa lapsellista äijää katselisi, vaan ero olisi parempi ratkaisu. Mies on huono roolimalli lapselle.

[QUOTE="Höh";30851574]Niinpä niin, millos vaimo saa nukkua pitkään? Mitäs jos miehelle ehdottaisi että hän herää lapsen kans joka toinen vkl, veikkauksia mitä tapahtuu...?[/QUOTE]

Yh-äidit nukkuvat pitkään joka toinen vkl kun lapsi on isällään. Parisuhteessa viikonloput ovat työssä käyvän miehen lepopäiviä.

Yh-äidit nukkuvat pitkään joka toinen vkl kun lapsi on isällään. Parisuhteessa viikonloput ovat työssä käyvän miehen lepopäiviä.

Ja työssä käyvän äidin lepopäivät ovat mielestäsi milloin? Kyllä se vaan menee useissa perheissä tasa-arvoisesti, lauantaisin mies tekee aamupalaa ja minä nukun niin kuin haluan, menen valmiiseen aamiaispöytään.

Ja työssä käyvän äidin lepopäivät ovat mielestäsi milloin? Kyllä se vaan menee useissa perheissä tasa-arvoisesti, lauantaisin mies tekee aamupalaa ja minä nukun niin kuin haluan, menen valmiiseen aamiaispöytään.

Joka toinen vkl kun lapsi on isällään. Miehen kanssa asuva nainen ei tarvitse käydä töissä kunhan tajuaa antaa miehen nukkua pitkään viikonloppuisin.

Millaisia työviikkoja miehelläsi on? Hektisiä, pitkiä tmv? Onko lapsenne kuinka pieni vielä?

Miehesi ei ole vielä ihan täysin paatunut alkoholisti, koska hoitaa työnsä ja kykenee elämään siinä rytmissä. Sitten kun tulee valintatilanteita ja valitsee alkoholin, niin silloin kannattaa olla erittäin huolissaan ja miettiä omaa pelastautumistaan.

Jotenkin tulee olo, ettette ole osanneet oikein järjestää yhteistä elämäänne oppimalla toisistanne ja kunnioittamaan toistenne tarpeita. Miehesi pitäisi ymmärtää vastuunsa, oppia perhekeskeisempää elämäntapaa, mutta arvelen sinullakin olevan mustavalkoista ajattelumallia??? Viestissäsi on vivahdetta uhrin roolista ja mietit heti pahinta. Keskustelua ja asioista sovittaessa ei ihan paras mahdollinen asenne, jos tavoite on saada pysyviä muutoksia elämäänne.

On hankalaa sopia oikeudenmukaisesti, mutta harjoitelkaa. Miehesi varmasti keksii hyvällä kannustuksellasi toisenkin tavan nollata oloaan työviikon jäljiltä. Annatko hänen ylipäätään hoitaa lastasi vai epäiletkö, ettei hän osaa? Lykkää lapsi miehelle ja tee jotakin ihan muuta viikonloppuna.

Joka toinen vkl kun lapsi on isällään. Miehen kanssa asuva nainen ei tarvitse käydä töissä kunhan tajuaa antaa miehen nukkua pitkään viikonloppuisin.

:D entäs millon sellasten naisten vapaapäivät ovat, jotka eivät tyydy elämään kädestä suuhun yhden tuloilla ja haluavat tehdä reissuja ja vaikkapa pistää vähän säästöönkin, rakentaa vaikka mökin jne. eivätkä ole sitten sattuneet saamaan miestä, jonka tulot olisivat yli 10 000 e/kk

Kyllä tuo määrä on aivan liikaa, ja sen kun vetää neljä kertaa kuussa, niin huhhuh... Puhumattakaan siitä, että perhe jää paitsioon tuossa tilanteessa. Sen lisäksi että teidän perhe kärsii, miehen terveys kärsii. Puhumallahan tuossa tilanteessa on aloitettava. Varmaan kannattaa aloittaa silloin, kun mies ei ole humalassa tai krapulassa. Kerro, että ikävöit miestäsi ja haluaisit viettää aikaa viikonloppuisin kolmestaan, mutta tuo ryyppääminen on siitä pois. Sopikaa vaikka, että kerran kuussa voi heittää yhtenä viikonloppuna vapaalle, ja sulla on sitten kans kerran kuussa oma vapaa lauantai. Etene positiivisen kautta: että haluat hänen olevan läsnä ja huolehtivan terveydestään, koska sinä ja lapsesi rakastatte häntä. Siitä voi olla hyvä aloittaa.

Voisiko miehen kanssa harkita sellaista järjestelyä, että saa ottaa runsaammin yhtenä päivänä ja nukkua sitten pitkään ja ja vähemmän toisena, jolloin nousee lasten kanssa ylös ja äiti saa nukkua?

Jos tällainen kompromissi ei sovi, niin sitten lienee järkevintä miettiä asumisjärjestelyt uusiksi.

Anteeksi kun en päässyt vastaamaan, olin lapsen kanssa ulkoilemassa ja sitten en saanut kaksplussan sivuja puhelimella auki. Kiitos kuitenkin vastauksista. Mies siis nukkuu myöhään joka lauantai ja sunnuntai. Emme ole oikein keskustelleet asiasta, en tiedä miten keskustelisin tuon kanssa kun se on semmoinen jurrikka ettei oikein koskaan osaa keskustella vakavista aiheista muuten kuin parin oluen jälkeen, eli suhteessamme on siis muitakin ongelmia. Usein kyllä kaupassa sanon siinä kaljahyllyn kohdalla että "Tarviiko sitä taas noin paljon ostaa" tai jotain vastaavaa. Eli mies kyllä tietää etten tykkää. Tähän väliin voisin mainita että miehen lapsuudenkodissa on käytetty paljon alkoholia, voi olla opittu sieltä tuo juopottelu. Lapsemme on 2,5v.

Mies tekee töitä joka arkipäivä 7.30-16 ( usein on kyllä ylitöissä ja tulee vasta 17 kotiin)

Mies heräsi tänään 13.45 eli ihan vasta.

Itsellä pyörii jo ero mielessä..

Keskustele asiasta neuvolassa. He voivat ohjata miehesi Minnesota-hoitoon ja sinut Läheisriippuvuus-kursseille. Suomessa on paljon alkoholismia ja siitä kärsiviä.. Apua kannattaa hakea ajoissa niin lapsella on kunnon perhe. Tsemppiä!

Kyllä kori kaljaa per viikonloppu on liikaa ihan kenelle tahansa, jos tuo on jokaviikkoista ja jatkuvaa. Liikaa se etenkin perheelliselle ihmiselle. Minuakin jäi kiinnostamaan, että oletteko keskustelleet asiasta, ymmärtääkö mies yhtään, kuinka paljon alkoholia tuo tekee jo kuukausissa, saati vuosissa? Eikö tuollainen juominen häirinnyt sinua aiemmin? Itse ehkä lähtisin ehdottamaan alkoholimäärän asteittaista vähentämistä, ja perheenne vuoksi että ei valvoisi ihan niin pitkään ainakaan joka kerta, vaan jaksaisi myös alkaa teidän kanssa ulkoilla/harrastaa. Kyllä se pelaaminen ja rentoutuminen onnistuu vähemmälläkin alkoholimäärällä, ja myös vaikka ihan selvin päinkin, tottumiskysymys, ja ehkä tosiaan miehesi tapauksessa kyseessä on alkoholismi. Kannattaa puhua miehelle myös siitä, että millaisen kuvan tuollainen antaa lapselle: ainoa keino rentoutua työviikosta on vetää koppa kaljaa ja nukkua seuraavat päivät. Ei ole todellakaan oikea malli, kun lapsikin kasvaa ja alkaa asioita tajuamaan! Ja terveyskin tuosta miehellä tulee kärsimään, ellei ole jo kärsinyt.

[QUOTE="surullinen";30851735]Anteeksi kun en päässyt vastaamaan, olin lapsen kanssa ulkoilemassa ja sitten en saanut kaksplussan sivuja puhelimella auki. Kiitos kuitenkin vastauksista. Mies siis nukkuu myöhään joka lauantai ja sunnuntai. Emme ole oikein keskustelleet asiasta, en tiedä miten keskustelisin tuon kanssa kun se on semmoinen jurrikka ettei oikein koskaan osaa keskustella vakavista aiheista muuten kuin parin oluen jälkeen, eli suhteessamme on siis muitakin ongelmia. Usein kyllä kaupassa sanon siinä kaljahyllyn kohdalla että "Tarviiko sitä taas noin paljon ostaa" tai jotain vastaavaa. Eli mies kyllä tietää etten tykkää. Tähän väliin voisin mainita että miehen lapsuudenkodissa on käytetty paljon alkoholia, voi olla opittu sieltä tuo juopottelu. Lapsemme on 2,5v.[/QUOTE]

Eikai siinä mitään keskustelua tartte. Kysyt vaan että voisitko sinä nousta lauantaina lapsen kanssa ja mennä vaikka puistoon niin minä voin nukkua/mennä jumppaan/kirpparille/ pestä ikkunat. Ei pitäisi olla kohtuuton pyyntö normaalissa parisuhteessa. Sit jos tuo ei miehelle käy niin vois pitää vakavaa keskustelua aiheellisena. Ja kaljahyölyn luona nälviminen ei ole vakava keskustelu.

Yhteistyössä