Missä on se kuuluisa 200e/kk terveellinen ruokabudjetti tälle Ninan perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokabudjetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä ainakin saan meidän 3-henkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi helposti alle 200e. ok, hän leipoo itse leivät, niinku mäki, se on säästöä. ostaako leivän päälle kalleimpia leikkeleitä ym, vai kelpaako esim lauantaimakkara? maitoa menee lapsiperheessä toki, mutta sitä ei montaa lasillista 2 lasta päivän aikana juo, aikuiset voi juoda vettä.
kaalilaatikko,hernekeitto, makkarakeitto, makaronilaatikko, pyttipannu ruoanjämistä jne.. onhan nuita ruokia.että kyllä ei pitäs olla tiukkaa jos 280/kk käytössä, tosin ei sillä mitään pihvejä ostella ym, mutta eiku juoksee alennusten perässä,niin mäki teen ja pakastan ne sit.
kyllä valittaa ihan tyhjästä nyt mun mielestä ja kerjää huomiota.
kyllä mullaki harmittaa etten voi ostella esim hedelmiä tai tuoremehuja ja ihan niitä terveellisimpiä ruokia, mitä haluaisin, mutta niitäku ostelisin, niin oltas puoli kuuta syömättä sitten.

Leivän päälle tarviiko sitä ny olla juustoo tai leikkelettä??Miksei pelkään margariini riitä?
Opetellaan hyödyntämään edellispäivän tähteet..kastikkeesta keitto,keitosta laatikko (lisää makaroonia,pottua..)Pottumuussista saa perunavellin..Makroonilaatikkokin käy pyttikseen...
Unohdetaan tuoremehut.Tai mehut ylipäätään (ellei itse keitellä)..ne maksaa nykyään törkeen paljon!

Aletarrat-niillä säästää ison rahan.Eikä se ruoka ole pilalle mennyttä!

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
"– Esimerkiksi Lidl:istä tai S-marketista voi saada tarjouksesta kahdella eurolla 400 grammaa jauhelihaa. "

täälläpäin on kaupoissa, esimerkiksi isossa citymarketissa ja pienessä lähi-s-marketissa joissa käyn 1,99 ihan normaalihinta halvimmalle sikanaudalle. mistähän tuo jauhelihansa sitten ostaa vai pitääkö olla jotain paistijauhelihaa? lidlissä ei edes ole 400 gramman paketteja sikanautaa, vaan kalliimpia jauhelihoja pienissä ja sikanauta isommassa paketissa. sensijaan juuri ostin pari tarrapakettia nautasikaa 1,5 eurolla pakkaseen.

juuri sitä, että jos leikkeleitä ostelee, niin ostaako ne kalleimmat, ja meilläpäin on kyllä sittarissa ainaki n.2kk:n välein 1kg:n j-l paketti 5e.sitä hamstraan aina pakkaseen, plus maanantai aamusta kun menee lähikauppaan, niin on alennuksessa v-lopun jäämiä, jotka todellakaan ei ole mennyt pilalle :) siitä vaan ajoissa kauppaan ja alennuksia tsekkaileen ja tosiaan limukat ja mehut ym sen semmoset voipi jättää suosiolla pois.jakun ostaa perustarpeita kaappiin, niistä saa tehtyä vaikka ja mitä ja isoja satseja :)

Meillä menee n 800 e/kk ruokakauppaan. Sisältää toki vaipat, vessapaperit, pesuaineet jne. ja 4 hlön perhe. Lapset päivät pk:ssa ja aikuiset syö töissä. En kyllä koskaan katso hintoja..

Sikanautajauheliha ja makaroni höystettynä lauantaimakkaralla perunalla ei vastaa kyllä minun käsitystäni terveellisestä ruokavaliosta. Missä kasvikset ja hedelmät? Kyllä kai sitä saa sapuskan pöytään jos tykkää syödä vain perunavelliä. Mutta jos haluaa oikeasti myös hedelmiä, vihanneksia ja marjoja eli niitä terveellisä aineksia syödä, niin ihmetelen miten se onnistuu 200 eurolla kuussa. Joo, marjoja saa metsästä... jos lähimailla sattuisi olemaan se metsä.

Meillä ruokaan menee n. 300€ kussa ja mielestäni elellään tosi säästäväisesti(3hlö). Ja olen esim luopunut salaateista joka aterialla. Mitään pihvejä ei syödä kuin max kerran kuussa. Ei osteta mehuja eikä limuja. Jätskiä silloin tällöin. Jos joku voisi kertoa miten saisi ne kasvikset ujutettua 200€ budjettiin niin ottaisin tämän tiedon ilolla vastaan.

Mä saan kyllä nelihenkiselle perheelle tehtyä pääruoat kahdellasadalla kuussa. Tai sit voin tehdä salaatit kahdellasadalla kuussa. Mutta molempiin ei tolla budjetilla kyllä taivu kuin taikomalla. Ja sit pitäisi vielä aamiainen, välipalat ja iltapala...

Leivän päälle tarviiko sitä ny olla juustoo tai leikkelettä??Miksei pelkään margariini riitä?

Miksi syödä leipää pelkällä margariinilla? Mielestäni aivan turha ruoka niin. Leipä on enemmänkin alusta täytteille, ja niin yksinkertaisestakin palasesta saa hyvän välipalan.

Mut joo ei oo kauheesti näkynyt todisteita siitä, että 200e kuussa saa nelihenkisen perheen ruokittua monipuolisesti ja terveellisesti :D
Kuka tahansa pärjää tuolla summalla jos on pakko, mutta jatkuvasti nelihenkisen perheen lihassa pitäminen terveellisesti ei kyllä toimi. Ja kun puhutaan kaupasta ostetuilla tuotteilla ruokkimisesta, ei sellaisesta, että puolet lihoista ja maidoista saa naapurilta ilmaiseksi.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
En nyt jaksa koko kuukauden ruokalistaa miettiä mutta jotain esimerkkejä edullisista ruoista jotka ovat meidän lasten herkkuja

Pääruokia:
- kaalipata (kaalia, riisiä, perunaa ja porkkanaa sekä jauhelihaa)
- keitot (perunaa ja porkkanaa saa tosi edullisesti, lisäksi nakkia/jauhelihaa/kanaa tms)
- kaalikeitto (kaali, porkkana, peruna ja jauheliha)
- makaronilaatikko (osan jauhelihasta voi korvata)
- kananmunakastike & keitetyt perunat (valkokastikkeen sekaan keitetyt kananmunat pilkottuna)
- sienikastike & keitetyt perunat (sienet metsästä tietysti)
Lisukkeena meillä syödään paljon porkkanaa ja muita juureksia. Niitä saa isoissa säkeissä puoli ilmaiseksi. Lisäksi samaisia juureksia syödään paljon raasteina. Välillä toki myös salaattia

Aamu-, väli- ja iltapaloja
- omenakaurapuuro ja tavallinen kaurapuuro
- itse leivotit sämpylät, teeleivät tms

On periaate että ostan vain halvimmat/hedelmät.Esimerkkejä viime aikaisista tarjouksista.Minitomaatit 2rasiaa 1e,kurkku 1e/kg,parsakaali 2nippua 1e,omenat/päärynät/vesimelooni/hunajamelooni 0,99e/kg

Kasviksista ja hedelmistä löytyy runsaasti valikoimaa alle 2e kilo! Kotimaisia kasviksia ja juureksia saa alle eurollakin kilo (porkkana, sipuli, kaali nyt ainakin...) Ja mihin kaikkeen esim. porkkanaa voikin käyttää! Sellaisenaan kuorittuna esim. välipalaksi, raasteena ruoan kanssa, höysteeksi keittoihin, pääainesosaksi keittoihin, leivontaan, leipiin... Sipuli on kans sellainen mitä voi käyttää niin monessa tuomaan makua, on lisäksi superterveellistä!

Kurkku ja tomaatti ovatkin usein aika hintavia, mutta aika tylsä on mielikuvitukseltaan jos muita kasviksia ei osaa syödä.

Hedelmistä esim. omenaa ja banaania saa aina alle 1,50e kilo. Kausiaikaan appelsiineja ja muita sitrushedelmiä saa jopa alle eurolla kilo.

Leivän päälle saa muuten maukasta, terveellistä ja proteiinipitoista levitettä hummuksesta. Tulee aika paljon terveellisemmäksi ja halvemmaksi kuin lisäaineleikkeleet.

Kananmunat ovat edullisia proteiininlähteitä! Kuten myös kasviproteiinit, eli pavut ja linssit. Miedot punaiset linssit sopivat muuten hyvin sakeuttamaan kasvissosekeittoja, ja niitä on tosi helppo valmistaa.

PUURO on huippuruoka aamu- tai iltapalalle, kaurapuuropaketti maksaa euron ja siitä keittelee ainakin viikoksi aamupuurot neljälle.

Niinalla on muuten 280e käytössä, eli 70e/vko. Ja sillä saa (jos jaksaa seurata hintoja/tarjouksia)
-kaurapuuro pkt 50snt
-Maitoa 5l 4e
-Jogurtti 2l 2e
-Vehnäjauhoja 2kg 1e
-Öljy 1l 1,5e
-Hiiva 1e
10e:lla aamupala tarpeet
-Porkkana 3kg 3e
-Kaali 2kg 2e
-Peruna 3kg 2e
-Mskaroonit 2pss 2e
-Kananmunat 20 kpl 2e
Tästä tule nyt 11e.
Eli hedelmiin, vihanneksiin ja lihaan on vielä melken 50e/vko!!
4 kg kausihedelmiä 5e
3 Kg kausivihsnneksia 5e
Mausteet/säilykkeet 4
eli lihaan + muuhun jää 35 e
Sillä kyl saa viikon makkarat, voit, liha ym.tarjouksista todella hyvin!
Ei tällä.kyl herroiksi eletään, mut se, että äiti olis muutaman päivän viikossa syömättä, huhhuuh sanon minä... Vai olenkoväärässä?

Tuohon viimeiseen pitkään listaan sen verran että...

Joo, kyllä sillä elä

Mutta vehnäjauhot eivät ole terveellisiä, ne pitää vaihtaa grahamiin tai rukiiseen tai edes rouheiseen sämpyläjauhoseokseen ja hinta yli kaksinkertaistuu.

Sama perusmakaoneihin. Mä en niitä edes suostu syömään vaan mieluummin tummaa tai vehnänalkioversiota tai proteiinipitoista tai edes munapastaa. Ja hinta taas kaksinkertaistuu.

Makkaraa? Siitä ei saa mitään terveellistä. Kahdesti viikossa kalaa, eikä mitään pakasteseitiä tai kalapuikkoja vaan oikeaa kalaa. Ja kunnon lihaa. Pavuilla voi onneksi hieman pienentää kuluja.

Nii ja sit vielä maito. Meillä menee kahdestaankin melkein litra päivässä. Kyllä mun mielestä nelihenkiselle perheelle pitää olla edes se litra per päivä.

Terveellisellä ja sillä, elääkö, on tottavie iso ero.

Miksi budjetti on noin pieni? Ilmeisesti on osa,aksuja tai ulosottoa mihin sitä rahaa menee. Miksei äiti käy kouluaan loppuun niintyön saaminen voisi helpottua.
Leipäjonosta täydennystä perusaineisiin niin voipi ostaa edes sitä kaalia ja juureksia ja vaikka banaania kaupasta jos muuhun ei raha riitä. Punaista lihaa ei pitäisi syödä muutenkaan, pavuilla, linsseillä ja soijalla voipi korvata lihan ja ostaa sitten ylijääneillä rahoilla vaikka kalaa.

Opetellaan hyödyntämään edellispäivän tähteet..kastikkeesta keitto,keitosta laatikko (lisää makaroonia,pottua..)Pottumuussista saa perunavellin..Makroonilaatikkokin käy pyttikseen...
Unohdetaan tuoremehut.Tai mehut ylipäätään (ellei itse keitellä)..ne maksaa nykyään törkeen paljon!

Aletarrat-niillä säästää ison rahan.Eikä se ruoka ole pilalle mennyttä!

Anteeks, mutta en tajua miten tuo muka toisi jotain säästöä? Voihan sen leikkeleen jättää pois, mutta jos ajatellaan leikkeleen tarkoituksena olla tuoda proteiinia ja täyttää mahaa, niin sitten pitää syödä jotain muuta.

Ja en kyllä tajua, miten muka säästää rahaa, jos vaikka lantraa kastiketta vedellä saadakseen siitä keiton. Tai jos sekoittaa makaronilaatikon pyttipannuun - kuulostaa ihan ihme sotkulta. Miksi ei söisi loppua makaronilaatikkoa makaronilaatikkona ja laittaisi vähän pyttipannua lisäksi? Ei kai kaikkea ruokaa tarvitse sotkea keskenään. Kuulostaa siltä, että kun tekee tuollaisia ihmeellisiä sotkuja ja sekoituksia, saa siitä jotain kiksejä sen takia kun voi konkreettisesti kokea köyhäilevänsä, marttailevansa tai mitä ikinä.

Ei mehut kyllä kauhean paljon maksa... Sokeroimaton appelsiinimehu taitaa halvimmillaan olla S-ryhmän kaupoissa alle euron (jos muistan oikein, en itse osta sitä). Jos siitä juo muutaman päivän ajan, niin eihän se nyt mitään maltaita maksa. Kyllähän se mehu raikastaa aamiaista tai välipalaa, varsinkin jos ei käytä paljon salaatteja ja hedelmiä.

Tuohon viimeiseen pitkään listaan sen verran että...

Joo, kyllä sillä elä

Mutta vehnäjauhot eivät ole terveellisiä, ne pitää vaihtaa grahamiin tai rukiiseen tai edes rouheiseen sämpyläjauhoseokseen ja hinta yli kaksinkertaistuu.

Sama perusmakaoneihin. Mä en niitä edes suostu syömään vaan mieluummin tummaa tai vehnänalkioversiota tai proteiinipitoista tai edes munapastaa. Ja hinta taas kaksinkertaistuu.

Makkaraa? Siitä ei saa mitään terveellistä. Kahdesti viikossa kalaa, eikä mitään pakasteseitiä tai kalapuikkoja vaan oikeaa kalaa. Ja kunnon lihaa. Pavuilla voi onneksi hieman pienentää kuluja.

Nii ja sit vielä maito. Meillä menee kahdestaankin melkein litra päivässä. Kyllä mun mielestä nelihenkiselle perheelle pitää olla edes se litra per päivä.

Terveellisellä ja sillä, elääkö, on tottavie iso ero.

Niin totta!

Itse en juo maitoa, mutta esim. neuvolan suositushan on, että kasvavat lapset käyttäisivät 5 (vai 6?) desiä maitotuotteita päivässä, tai sitten korvaisivat osan siitä juustolla. Maito on halvin tapa kuitata kalsiumin tarve - joten jos vain rahaa ajatellaan, on köyhän perheen nimenomaan fiksua ostaa maitopurkki päivässä. Piimä ja jugurtit ovat heti kalliimpia. (Kokonaan toinen juttu on sitten se, onko maito yleensäkään terveellistä - mutta esim. kun itse juon vaikka mantelimaitoa, niin maksaahan se paljon enemmän kuin kaupan halvin lehmänmaito.)

Vehnäleivällä, valkoisella makaronilla ja makkaralla saa kyllä ateriat halvalla. Mutta hyvin epäterveellistä se todellakin on.

Joku tuossa jutussa särähti korvaan, tai lähinnä silmään. Jos säännöllisessä työssä, kaupan kassalla tuo vain 100e enemmän budjettiin kuussa, niin iso on toimeentulotuki...

Jotenkin vaan ei mene minun kaaleen tuo Ninan juttu.

Joku tuossa jutussa särähti korvaan, tai lähinnä silmään. Jos säännöllisessä työssä, kaupan kassalla tuo vain 100e enemmän budjettiin kuussa, niin iso on toimeentulotuki...

Jotenkin vaan ei mene minun kaaleen tuo Ninan juttu.

Ota huomioon, että hän ei puhu vain omasta toimeentulotuestaan, vaan koko perheen saamasta tuesta. Nyt en jaksa tarkistaa, oliko perheessä yksi vai kaksi lasta, mutta voi hyvinkin olla, että varsinkin osa-aikaisen kaupan kassan työstä jäisi vain satanen enemmän käteen kuin jos olisi tukien varassa. Tosin Niinahan kertoi silti haluavansa työn.

Lapsettomalla sinkulla jäisikin sitten paljon enemmän käteen samasta työstä.

Viimeksi muokattu:
mä ainakin saan meidän 3-henkiselle perheelle ruuat kuukaudeksi helposti alle 200e. ok, hän leipoo itse leivät, niinku mäki, se on säästöä. ostaako leivän päälle kalleimpia leikkeleitä ym, vai kelpaako esim lauantaimakkara? maitoa menee lapsiperheessä toki, mutta sitä ei montaa lasillista 2 lasta päivän aikana juo, aikuiset voi juoda vettä.
kaalilaatikko,hernekeitto, makkarakeitto, makaronilaatikko, pyttipannu ruoanjämistä jne.. onhan nuita ruokia.että kyllä ei pitäs olla tiukkaa jos 280/kk käytössä, tosin ei sillä mitään pihvejä ostella ym, mutta eiku juoksee alennusten perässä,niin mäki teen ja pakastan ne sit.
kyllä valittaa ihan tyhjästä nyt mun mielestä ja kerjää huomiota.
kyllä mullaki harmittaa etten voi ostella esim hedelmiä tai tuoremehuja ja ihan niitä terveellisimpiä ruokia, mitä haluaisin, mutta niitäku ostelisin, niin oltas puoli kuuta syömättä sitten.

Oli kyse terveellisestä ruokavaliosta, sinun kertomasi ei ole sellaista nähnytkään.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings

Yhteistyössä