Miten ihmeessä ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan? En ymmärrä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enjymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpä täälläkin ihmiset vääntävät itsensä solmuun todistaakseen, että on ihan luonnollista elää yli varojensa ja että kalliit harrastukset ovat välttämättömyys. Se nyt vain on niin, että sen mukaan eletään mitä pankkitilille tulee.

Tässäkin ketjussa nähty käsittämätön muuttohaluttomuus tuntuu olevan nimenomaan helsinkiläisten ongelma. Ei voida kuvitella, että kehä kolmosen ulkopuolella on elämää tai että lapset eivät saa ikuisia traumoja joutuessaan sivistymättömien maalaisten (eli kaikkien ei-helsinkiläisten) keskuuteen. Sen mukaan mitä olen itse nähnyt, muualla Suomessa suhtautuminen muuttoon työn perässä tai työttömyyden vuoksi suhtaudutaan ihan toisella tavalla. Muutetaan pois keskustasta jos rahat eivät riitä siellä asumiseen. Muutetaan työn perässä vaikka minne ja odotellaan aikaa, jolloin voidaan muuttaa takaisin.

Älä viitsi vittuilla toiselle ihmiselle noilla rainy day -heitoillasi. Jos ihminen saa kuntoutustukea, se kuulostaa siltä, että on ollut jo pitempään se "rainy day".

Muistaakseni tuo kirjoittaja kertoi siitä, miten vaikea noilla minimituloilla on pärjätä. Joten ehkä se, mitä yhteiskunta voisi antaa lisää olisi se, ettei niillä olisi niin vaikea tulla toimeen. Joku muu kehuskeli, miten sai helposti säästettyä pienistä rahoista ties mitä ulkomaanmatkoja, ja tämä kirjoittaja halusi tietää, miten se onnistuu - jos itsellä ei ole mitään ylimääräistä ja toimeentulo muutenkin tiukilla, niin miten voi säästää?

Omasta puolestani toivoisin, että kuntoutustuella elävän ihmisen arkeen mahtuisi muutakin kuin kituuttamista ja vain ehdottomia välttämättömyyksiä ja niitäkin niukasti. Tunnen yhden ihmisen, jolla myös on kuntoutustuki. Hänellä on vaikea sairaus ja monen lääkärin ennuste on se, ettei koskaan pysty elämään normaalielämää, esim. käymään töissä. Kyseinen henkilö on aika masentunut tilanteestaan, koska se sairaus todella rajoittaa pahasti joka päiväistä elämää. Kyllä hänelle toivoisin jotain iloa ja nautintoja elämään, ei vain jotain niukkaa sitkuttelua.

Jos on määräaikaisella kuntoutustuella, miksi se olisi päällä jo pidemmän aikaa? Emme tiedä tilannetta.

Mä siis tunnen henkilöitä, jotka ovat sairauseläkkeellä, velkoja ulosotossa, kuntoutuksessa yms. Kaikki he viettävät todella hyvää elämään taloudellisesti vrt moni työssäkäyvä.

Millä keinolla yhteiskunta voisi antaa lisää rahaa tulonsiirtoilla, kun valtio nytkin velkautuu ennätystahtia, monilla kunnilla ei ole varaa edes järjestää lakisääteisiä palveluita vanhuksille ja moni työssäkäyvä tienaa vähemmän kuin tuilla elävä?

Musta olisi kiva, että kaikki Suomen työttömät vaikka kustannettaisiin kerran vuodessa 2 viikon ulkomaanlomalle, mutta kuka tämän siis maksaisi?

Aika pitkälle tässä keskustelussa on menty itse alkuperäisestä kysymyksestä.

Ihme kun ulkomailla esimerkiksi ei masennuta samaa tahtia kuin Suomessa. Ulkomailla ei ole varaa masentua, koska pitää tienata elanto, olis hyvässä kunnossa tai ei, mikä pitää ihmisen myös henkisesti hyvällä raiteella.

Kylläpä täälläkin ihmiset vääntävät itsensä solmuun todistaakseen, että on ihan luonnollista elää yli varojensa ja että kalliit harrastukset ovat välttämättömyys. Se nyt vain on niin, että sen mukaan eletään mitä pankkitilille tulee.

Tässäkin ketjussa nähty käsittämätön muuttohaluttomuus tuntuu olevan nimenomaan helsinkiläisten ongelma. Ei voida kuvitella, että kehä kolmosen ulkopuolella on elämää tai että lapset eivät saa ikuisia traumoja joutuessaan sivistymättömien maalaisten (eli kaikkien ei-helsinkiläisten) keskuuteen. Sen mukaan mitä olen itse nähnyt, muualla Suomessa suhtautuminen muuttoon työn perässä tai työttömyyden vuoksi suhtaudutaan ihan toisella tavalla. Muutetaan pois keskustasta jos rahat eivät riitä siellä asumiseen. Muutetaan työn perässä vaikka minne ja odotellaan aikaa, jolloin voidaan muuttaa takaisin.

Kyllä lapset saavat traumoja, jos perhe hajoaa toisen vanhemman muuttaessa työn perässä muualle.

Jaa, toisessa viestissä kertoi syöneensä suunnilleen vain yhden sämpylän ja jotain, mitä lasten ruokkimisesta jäi. Luitkohan sä huolimattomasti?

"Itse elin pari kuukautta niin että mulle jäi 60 senttiä omiin päivittäisiin menoihini. Jäi tupakanpolttokin kun ei vaan ollut varaa ostaa askia. Asunto, ruoka ja bensat työmatka-ajoihin, muuhun ei ollut varaa."

Mä ymmärsin tuon, että asunnon, ruuan ja bensan jälkeen jäi käyttöön 60c.

"Itse elin pari kuukautta niin että mulle jäi 60 senttiä omiin päivittäisiin menoihini. Jäi tupakanpolttokin kun ei vaan ollut varaa ostaa askia. Asunto, ruoka ja bensat työmatka-ajoihin, muuhun ei ollut varaa."

Mä ymmärsin tuon, että asunnon, ruuan ja bensan jälkeen jäi käyttöön 60c.

Kuulostaa siltä joo, mutta kun kysyin tarkennusta, selitti tuon sämpyläjutun. Ja mainitsi myös laihtuneensa (kun ei ollut varaa syödä).

Oli kyse siitä, mihin pienituloisella on varaa, joten varmaan nuo mainitsemasi menevät sen budjetin yli. Mutta jatka sinä vaan vittuilua, jos saat siitä jotain iloa. Kyllä kaikki, joihin vittuilusi kohdistuu, tajuavat että koitat vaan ilkeillä.

Osta vaikka kaljaa itsellesi ja vedä pää täyteen. Se voi nollata ajatukset.

Oikotiellä on asuntoja alk. 250e/kk. Jos ei käy töissä (on pitkäaikaistyötön), niin mitä väliä sillä on, missä sitä asuu?

Jos on jo pitkään ollut koditon pk-seudulla, eikä ole löytänyt työtä, ehkä voi olla ok laajentaa vähän reviiriään.

1. Kyse ei monen kohdalla varmasti ole 350 000 egen pankkilainasta (köyhä ei sellaista edes saa), vaan jo ihan peruskuntoisen vuokrakaksion maksu voi lohkaista järjettömän summan rahaa kokonaistuloista. Isommissa kaupungeissa kaksion vuokra kipuaa helposti 600-700 euroon kuukaudessa, eikä se aina edes sisällä vesiä tai sähköä. Saatikka sitten kun puhutaan perheasunnoista, jossa esim. kolmion vuokra esim. Turun kokoisessa kaupungissa on keskimäärin jo 800-900€. Ja puhutaan kuitenkin melkoisista röttelöistä, ne vähääkään uudemmat asunnot maksaa jo tonnin kuussa kepeästi. Eikä puhuta sadan neliön kämpistä....

2. Tottakai asuminen suhteutetaan sen mukaan mihin on varaa. Mutta onko hyvinvointivaltiossa kohtuullista esim. se, että 2 aikuista ja 2 kouluikäistä asuu kaksiossa?

3. Vuotuinen lääkekatto on n. 600€, jonka jälkeen jokaisesta lääkkeestä pitää maksaa 1,50€. Sairaan pitää käyttää kuitenkin yleensä myös muita sosiaali- ja terveyspalveluja, joissa on oma katto. Yhden esimerkkikunnan mukaan katto on 600€, ja siihen lasketaan:

" - Terveyskeskuskäynnit.
- Poliklinikkakäynnit.
- Päiväkirurginen hoito.
- Sarjahoito.
- Yksilökohtainen fysioterapia.
- Yö- ja päivähoito.
- Kuntoutushoito.
- Lyhytaikainen vuodeosastohoito ja muu lyhytaikainen laitoshoito.

Maksukaton ulkopuolelle jäävät mm. seuraavat maksut:

- Suun ja hampaiden hoito terveyskeskuksessa.
- Pitkäaikainen laitoshoito (kuukausimaksu maksukyvyn mukaan).
- Erikoismaksuluokan maksut.
- Lääkärintodistus- ja lausuntomaksut.
- Kaikki yksityisen terveydenhuollon perimät maksut.
- Vakuutusyhtiöiden tai sairauskassojen korvaama hoito.
- Toimeentulotukena maksettava hoito.
- Sairaankuljetus.
- Lääkkeet.
- Kotona annettavan palvelun maksut."

Eli loput pitää taas maksaa omasta pussista. Alaikäiset saa oman "kortin" alle, mutta puolisoa ja täysi-ikäisiä lapsia ei. Eli kalliiksi voi hoito tulla Suomessakin, jos sattuu olemaan köyhä.

4. Suomessa jokainen ei todellakaan saa lapsilisää, mitä höpötät. Sitä saa vain alle 17-vuotiaan lapsen huoltaja.

5. Kaikki ei ole ulosotossa omien kulutustottumuksien vuoksi, vaan esim. siksi että yritys on mennyt konkkaan ja velat jääneet niskaan. Toisilla on luottotiedot menneet jo lapsuudessa, omien vanhempien ansioista. Ja niitä ei välttämättä 18-vuotias ymmärrä ja osaa järjestellä / hakea itselleen oikeutta. Joku toinen on menettänyt työnsä / sairastunut tms. Syitä on monia.

6. Suomessa tosiaan on ilmainen koulutus. Tai no ilmainen ja ilmainen. Veroissahan sen maksaa jokaikinen.

7. Eli jos on opiskellut vuonna nakki ja mooses paperialalle, joka nyt 40 vuotta myöhemmin ei enää työllistä, se on vain oma moka kun ei osannut lasipallosta katsoa miten alalle käy tulevaisuudessa? Hassua, kun miettii että edes ammattilaiset ei osaa näitä asioita ennustaa edes parin vuoden päähän. Nyt sanotaan että hoitajista on pula ja kaikki fiksut opiskelee itselleen hoitsun ammatin. Kohta hoitsuja taas vähennetään ja vastavalmistuneita on tulossa vino pino. Hmmm.. kenen vika? Sanoppa sinä meille kaikille nyt yksi täysin-varma-nakki-ala, joka tulee työllistämään ihmisen 100% varmasti seuraavat 100 vuotta, jos vaan työt maistuu? En malta odottaa että saan tietää..

Summa summarum. Opiskele itsellesi varma ala ja muuta pois susirajalta että pääset töihin. Muuta susirajalle koska siellä on halpaa asua ja ei kaikki voi asua hesassa. Muuta pois sieltä susirajalta jos sulla ei ole autoon varaa, köyhällä kun ei pitäisi olla autoa. Älä sairastu. Älä joudu onnettomuuteen. Älä perusta firmaa. Perusta firma, äläkä odota että työt tippuu sulle taivaalta.

Näin alkajaisiksi, palstan ohjeet teille kaikille köyhille, olkaat hyvät. <3

Siis mitä mitä? Väitätkö ihan oikeasti että tehtyään ensin 40 vuotta töitä paperialalla on köyhä kun saa potkut? 40 vuotta paperimiehen palkkaa ja mitään ei jäänyt säästöön eikä mitään omaisuutta realisoitavana? Siinäpä sitä vasta tyhmästi rahaa käyttävä henkilö!

Oikotiellä on asuntoja alk. 250e/kk. Jos ei käy töissä (on pitkäaikaistyötön), niin mitä väliä sillä on, missä sitä asuu?

Jos on jo pitkään ollut koditon pk-seudulla, eikä ole löytänyt työtä, ehkä voi olla ok laajentaa vähän reviiriään.

Jotenkin kummasti ihmisillä on tapana välittää siitä, missä asuu. Ellei ole pahasti masentunut, silloin voi päästä sellaiseen "millään ei ole mitään väliä" -tyyppiseen olotilaan.

Kävin katsomassa, ja Helsingissä ei ole yhtään asuntoa tuolla hinnalla. Mikäli käytin hakutoimintoa oikein, sain 0-500 euroa 0 kohdetta. Aika jännä.

Kun poistin kaupungin eli hain mistä vaan, löytyi jo alle 300 euron, ekat kohteet Tallinnassa ja Narvassa :D

Jos on määräaikaisella kuntoutustuella, miksi se olisi päällä jo pidemmän aikaa? Emme tiedä tilannetta.

Mä siis tunnen henkilöitä, jotka ovat sairauseläkkeellä, velkoja ulosotossa, kuntoutuksessa yms. Kaikki he viettävät todella hyvää elämään taloudellisesti vrt moni työssäkäyvä.

No kuntoutustukea voi alkaa saada siinä vaiheessa kun on ollut samasta vaivasta ensin sairauslomalla vuoden, muistaakseni yhtäjaksoisesti. Toki on siis mahdollista että henkilö kuntoutuu nopeastikin takaisin työelämään, mutta yleensä hommaan menee pidempään ja aika usein käy myös niin että henkilö ei ikinä kuntoudu ja jossain vaiheessa Kela suostuu vaihtamaan kuntoutustuen (eli määräaikaisen eläkkeen) eläkkeeseen.

Itsehän en ehtinyt juurikaan olla työelämässä ennen sairastumistani joten takuueläkkeellä mennään. Toivon toki kuntoutuvani takaisin ainakin osa-aikaisesti työelämään mutta tosiaan tilanne on se että ei ole varaa siihen kuntoutukseen jota tarvitsisin. :D Totta kai voi olla niitä eläkeläisiä jne joilla on taloushommat kunnossa, mutta se ~730 euron takuueläke plus asumistuki ei ihan hirveän paljon ole.

Tietysti sun logiikallasi mun olisi pitänyt silloin ennen teini-ikää tajuta säästää viikkorahoista niin olisi nyt hyvä rainy day-kassa.

Ne jotka huutaa, että kyllä toimeentulotuella pärjää hyvin ei ole itse elänyt päivääkään sossun rahoilla. Mä olen ja tiedän mitä se on. Ei sossu hyväksy mitä tahansa vuokraa vaan esim. täällä kahdelle hyväksytään vuokraa max 480€. Kuitenkin monet kunnan kaksiot on tuota kalliimpia, yksiöitä ei paljon vapaana ole. Autoton ihminen ei voi muuttaa sivukylään halvemman asunnon perässä koska siellä sitten olet etkä kulje paljon missään ja kauppakin on monen kilometrin päässä. Ei olisi onnistunut mun koulussa käyminen jos olisin johonkin tämän paikkakunnan sivukylään muuttanut.

Kun olin opiskeleva yhden lapsen yh niin asumiskulujen jälkeen jäi rahaa n.450€. Siitä piti maksaa ruoka, vaatteet, hygienia, bussikortin lataus, puhelin, netti, lainanlyhennys. Eikä tarvitse tulla huutamaan miksi piti olla netti. Se oli oikeastaan pakollinen jos halusin käydä koulun loppuun. Paremmassa elämäntilanteessa otettu pankkilaina oli pakko maksaa, lyhennys laitettu pieneksi mutta silti 55€ on iso raha köyhälle. Ja saatiin siis lapsen kanssa toimeentulotukea.

Tai sitten ovat eläneet paljon vähemmillä rahoilla. Eihän opiskelijat yleensä toimeentulotukea saa, vaan joutuvat pärjäämään paljon pienemmällä. Opiskelijalle katsotaan kohtuulliseksi asumiskuluksi korkeintaan 252 €. Sen ylittäviä asumiskuluja ei huomioida. Eihän tuolla summalla saa minkäänlaista luukkua mistään suuremmasta kaupungista, joten opintoraha menee useimmilla suureksi osaksi myös asimiskuluihin. Jos jollain konstilla saisi rajoihin menevän asunnon, siltikin 20 % vuokrasta pitää maksaa opintorahasta. Tavalliseen lapsettomaan opiskelijaan verrattuna tilanteesi on ollut onnekas.

Kun on vuosia elänyt paljon pienemmällä summalla, toimeentulotuki tuntuu hyvätasoiselta. Miksi ei sillä pärjäisi, kun pärjää puolet pienemmälläkin. On varaa myös nettiin ja bussikorttiin, minulla ei kyllä opiskelijana ollut, vaan pyörällä piti kulkea ja koulun kirjastossa käydä netissä. Olin kyllä ongelmissa, kun kerran piti maksaa n. 80 euron sairaalalasku, joka oli puolet koko kuukauden käyttörahoista. Mutta tällaista ongelmaa ei ole tt-asiakkailla, tuollaiset kun maksetaan aina toimeentulotuesta mukisematta normaalitukien päälle. Joten ei tarvitse varautua edes mihinkään itsestä riippumattomiin yllätyksiin.

Ja se on mielestäni aikamoista elämänhallinnan puutetta, jos paremmassa elämäntilanteessa ottaa kulutusluottoa. Silloinhan pitäisi kerätä säästöjä, ei kulutusvelkaa.

Tai sitten ovat eläneet paljon vähemmillä rahoilla. Eihän opiskelijat yleensä toimeentulotukea saa, vaan joutuvat pärjäämään paljon pienemmällä. Opiskelijalle katsotaan kohtuulliseksi asumiskuluksi korkeintaan 252 €. Sen ylittäviä asumiskuluja ei huomioida. Eihän tuolla summalla saa minkäänlaista luukkua mistään suuremmasta kaupungista, joten opintoraha menee useimmilla suureksi osaksi myös asimiskuluihin. Jos jollain konstilla saisi rajoihin menevän asunnon, siltikin 20 % vuokrasta pitää maksaa opintorahasta. Tavalliseen lapsettomaan opiskelijaan verrattuna tilanteesi on ollut onnekas.

Kun on vuosia elänyt paljon pienemmällä summalla, toimeentulotuki tuntuu hyvätasoiselta. Miksi ei sillä pärjäisi, kun pärjää puolet pienemmälläkin. On varaa myös nettiin ja bussikorttiin, minulla ei kyllä opiskelijana ollut, vaan pyörällä piti kulkea ja koulun kirjastossa käydä netissä. Olin kyllä ongelmissa, kun kerran piti maksaa n. 80 euron sairaalalasku, joka oli puolet koko kuukauden käyttörahoista. Mutta tällaista ongelmaa ei ole tt-asiakkailla, tuollaiset kun maksetaan aina toimeentulotuesta mukisematta normaalitukien päälle. Joten ei tarvitse varautua edes mihinkään itsestä riippumattomiin yllätyksiin.

Ja se on mielestäni aikamoista elämänhallinnan puutetta, jos paremmassa elämäntilanteessa ottaa kulutusluottoa. Silloinhan pitäisi kerätä säästöjä, ei kulutusvelkaa.

Mitä ihmettä - kyllähän opiskelijatkin voivat saada toimeentulotukea! Jos siis toimeentulotuen edellytykset täyttyvät. Ja ihan samat vuokrarajat toimeentulotuessa on opiskelijoillekin.

Opintotuki on tosiaan aika pieni, mutta se johtuu siitä, ettei ole ajateltukaan sen olevan koko toimeentulo. On ajateltu, että vanhemmat avustavat (mikä on typerä lähtökohta) tai että opiskelijat köyvät opintojen ohessa töissä. Isommissa kaupungeissa opintotuki+asumislisä+opintolaina eivät tosiaan oikein riitä nykyisin - ja pikkukaupungeissa taas ei voi opiskella.

Ihan vailla sarvia ja hampaita sanon, että sinun kannttaa säästää noita viisauksiasi.
Jonain päivänä saatat tarvita niitä itse.

Mitä ihmettä - kyllähän opiskelijatkin voivat saada toimeentulotukea! Jos siis toimeentulotuen edellytykset täyttyvät. Ja ihan samat vuokrarajat toimeentulotuessa on opiskelijoillekin.

Opintotuki on tosiaan aika pieni, mutta se johtuu siitä, ettei ole ajateltukaan sen olevan koko toimeentulo. On ajateltu, että vanhemmat avustavat (mikä on typerä lähtökohta) tai että opiskelijat köyvät opintojen ohessa töissä. Isommissa kaupungeissa opintotuki+asumislisä+opintolaina eivät tosiaan oikein riitä nykyisin - ja pikkukaupungeissa taas ei voi opiskella.

Siis opiskelijoiden oletetaan elävän lainarahalla, se on suurin syy miksi opiskelijat eivät toimeentulotukea saa. En minä ainakaan uskaltanut sitä opintojen alkuvaiheessa ottaa, vailla mitään tietoa tulevasta. Sillä milläs sen sitten maksa, jos ei työllistykään.

Olin jossain vaiheessa itsekin vielä loppuvaiheen opiskelijana yliopiston opiskelijapalveluissa töissä ja monet kävi siellä keskeyttämässä opintonsa saadakseen elämiseensä riittävät tuet (työttömyyskorvaus + tt-tuki). Nykyään ei muistaakseni tuota keskeytysmahdollisuutta edes ole, vaan opinnot pitää lopettaa kokonaan jos ei opintososiaalisilla etuuksilla pärjää/ei uskalla elää lainarahoilla. Sosiaalitoimisto ei kyllä ainakaan aiemmin mutisematta rahoittanut opintoja, vaan edellytti opintojen keskeyttämistä ja työelämään (käytännössä työttömäksi työnhakijaksi) hakeutumista, jos opiskeluaikana pidempään olisi tt-tukea tarvinnut. Sama linja oli myös hallinto-oikeudessa, eli asiaa koskevat valitukset ei menestyneet. Varmasti tilanne on toinen, jos kyse on jostain työkkärin siunaamasta lyhyehköstä uudelleen- /aikuiskoulutuksesta, mutta yliopistotutkintoa ei tt-tuella rahoiteta. En minä nyt tiedä, pitäisikö edes. Opiskeluaikojen kitkuttelu voi olla myös kasvattava kokemus eikä useimmat koe opiskeluaikoja kurjina taloudellisesta niukkuudesta huolimatta.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

On eri asia olla lapseton opiskelija kuin opiskeleva yh. Mulla on kokemusta molemmista ja voin sanoa, että lapsettomana oli helpompaa kun ei tarvinnut miettiä ruokaa lapselle.

Jaa, että se on elämäntapojen hallitsemattomuutta että otin lainaa selvitäkseni vakavan sairastumiseni kuluista? Sossusta ei rahaa tippunut, mutta tulot eivät riittäneet maksamaan kaikkia sairaala- ja lääkekuluja. Sairastuin loppuvuodesta ja maksukatot tulivat täyteen joulukuussa joten paljon en ehtinyt niistä hyötyä kun maksukatot nollaantui. Toinen vaihtoehto olisi ollut ulosotto ja jättää elintärkeät lääkkeet ostamatta.

Ei kannata aukoa päätään jos ei tiedä faktoja asioiden takana. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin te jotkut luulette. En tajua miten jotkut voi elää tuollaisessa harhassa, että Suomessa ei muka ole köyhiä ihmisiä. Aina pidetään omana syynä jos on talousvaikeuksia. Herätkää jo todellisuuteen! Koko ajan irtisanotaan ihmisiä ja te vain väitätte, että asiat on hyvin! Ei helvetti!

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kyllä lapset saavat traumoja, jos perhe hajoaa toisen vanhemman muuttaessa työn perässä muualle.

Niin yllättävä kuin tämä tieto sinulle varmasti onkin, monissa perheissä toinen vanhempi käy kaukana töissä ja saattaa olla perheensä kanssa vain viikonloppuisin. Ihan vain siksi, että perhe saisi enemmän rahaa elämiseen. Ja silti lapset eivät ole sen enempää traumatisoituneita tai moniongelmaisia kuin muissa perheissä.

Monesti myös koko perhe muuttaa jos toinen vanhempi saa töitä kauempaa. Erityisen hyvä vaihtoehto jos molemmat vanhemmat ovat työttömiä.

On eri asia olla lapseton opiskelija kuin opiskeleva yh. Mulla on kokemusta molemmista ja voin sanoa, että lapsettomana oli helpompaa kun ei tarvinnut miettiä ruokaa lapselle.

Jaa, että se on elämäntapojen hallitsemattomuutta että otin lainaa selvitäkseni vakavan sairastumiseni kuluista? Sossusta ei rahaa tippunut, mutta tulot eivät riittäneet maksamaan kaikkia sairaala- ja lääkekuluja. Sairastuin loppuvuodesta ja maksukatot tulivat täyteen joulukuussa joten paljon en ehtinyt niistä hyötyä kun maksukatot nollaantui. Toinen vaihtoehto olisi ollut ulosotto ja jättää elintärkeät lääkkeet ostamatta.

Ei kannata aukoa päätään jos ei tiedä faktoja asioiden takana. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin te jotkut luulette. En tajua miten jotkut voi elää tuollaisessa harhassa, että Suomessa ei muka ole köyhiä ihmisiä. Aina pidetään omana syynä jos on talousvaikeuksia. Herätkää jo todellisuuteen! Koko ajan irtisanotaan ihmisiä ja te vain väitätte, että asiat on hyvin! Ei helvetti!

Tottakai on rahaa tarvitsee enemmän, kun on lapsi. Ja saakin. Sitä paitsi lapsihan saa ilmaisen päivähoidon ja siellä suuren osan päivän ruuista, eli sillä käyttörahalla ei tarvitse ostaa läheskään kaikkia lapsen ruokia. Joten tuplatuloilla selviämisen ei pitäisi olla ongelmallista, ei ainakaan jos lapsi on vielä suht pieni (alle kouluikäinen tai pieni koululainen).

Miten tuo tilanne, kun sairastuit ja jouduit maksamaan paljon lääke- ja sairaalalaskuja oli muka parempi elämäntilanne? Ei tule mieleen vakava sairastuminen syynä velkaantumiselle, kun viitataan parempaan tilanteeseen, joten jos et halua että muut tekee vääriä tulkintoja, mieti miten asiat ilmaiset. Ja sossussa nuo kulut kyllä huomoidaan täysin extrana normaalien perusosien yms. päälle, joten siinä mielessä rahaa niiden maksamiseen olisi pitänyt olla, jos hylkypäätös tuli (ellei siellä suoranaista virhettä ole tehty).

Suomessa on toki suhteellista köyhyyttä, mutta ei sentään absoluuttista. Suhteellisen köyhyyden kokemukseen voi vaikuttaa omalla asenteellaan, minusta kurjuudessa ei pitäisi turhaan kieriskellä vaan arvostaa sitä, että elämä on kuitenkin Suomessa varsin turvattua.

Tottakai on rahaa tarvitsee enemmän, kun on lapsi. Ja saakin. Sitä paitsi lapsihan saa ilmaisen päivähoidon ja siellä suuren osan päivän ruuista, eli sillä käyttörahalla ei tarvitse ostaa läheskään kaikkia lapsen ruokia. Joten tuplatuloilla selviämisen ei pitäisi olla ongelmallista, ei ainakaan jos lapsi on vielä suht pieni (alle kouluikäinen tai pieni koululainen).

Miten tuo tilanne, kun sairastuit ja jouduit maksamaan paljon lääke- ja sairaalalaskuja oli muka parempi elämäntilanne? Ei tule mieleen vakava sairastuminen syynä velkaantumiselle, kun viitataan parempaan tilanteeseen, joten jos et halua että muut tekee vääriä tulkintoja, mieti miten asiat ilmaiset. Ja sossussa nuo kulut kyllä huomoidaan täysin extrana normaalien perusosien yms. päälle, joten siinä mielessä rahaa niiden maksamiseen olisi pitänyt olla, jos hylkypäätös tuli (ellei siellä suoranaista virhettä ole tehty).

Suomessa on toki suhteellista köyhyyttä, mutta ei sentään absoluuttista. Suhteellisen köyhyyden kokemukseen voi vaikuttaa omalla asenteellaan, minusta kurjuudessa ei pitäisi turhaan kieriskellä vaan arvostaa sitä, että elämä on kuitenkin Suomessa varsin turvattua.

Voi haloo. Tulot oli yli rajojen eikä saatu mitään toimeentulotukea silloin! Haettiin tukea sairaala- ja lääkekuluihin, mutta ei tippunut senttiäkään! Ja tietenkin taloudellinen tilanne oli tuolloin parempi kun sai pankista lainaa. En silloin kuvitellut jääväni yh:ksi eläväni toimeentulotuella. Enkä toimeentulotuella elävänä olisi saanut pankista lainaa. Haloo.

Ummistakaa vain silmänne todellisuudelta. Toivottavasti elämä lyö teitäkin joskus rankasti päin näköä niin loppuu tuo viisastelu.

Siis opiskelijoiden oletetaan elävän lainarahalla, se on suurin syy miksi opiskelijat eivät toimeentulotukea saa. En minä ainakaan uskaltanut sitä opintojen alkuvaiheessa ottaa, vailla mitään tietoa tulevasta. Sillä milläs sen sitten maksa, jos ei työllistykään.

Äh, luulin että tuossa aiemmassa viestissä oli ajateltu lainan olevan käytössä. Opintotuki nimittäin pitää sisällään opintorahan ja opintolainan. Toki ymmärrän, ettei lainan nosto kiinnosta. En sitä itsekään aikoinani ottanut.

Ja on tuo kyllä epäkohta, että opiskelijoiden edellytetään elävän velaksi,

Sosiaalitoimisto ei kyllä ainakaan aiemmin mutisematta rahoittanut opintoja, vaan edellytti opintojen keskeyttämistä ja työelämään (käytännössä työttömäksi työnhakijaksi) hakeutumista, jos opiskeluaikana pidempään olisi tt-tukea tarvinnut. Sama linja oli myös hallinto-oikeudessa, eli asiaa koskevat valitukset ei menestyneet. Varmasti tilanne on toinen, jos kyse on jostain työkkärin siunaamasta lyhyehköstä uudelleen- /aikuiskoulutuksesta, mutta yliopistotutkintoa ei tt-tuella rahoiteta. En minä nyt tiedä, pitäisikö edes. Opiskeluaikojen kitkuttelu voi olla myös kasvattava kokemus eikä useimmat koe opiskeluaikoja kurjina taloudellisesta niukkuudesta huolimatta.

En tiedä, mistä ajasta puhut, mutta ei nykyisin ainakaan ole noin. Ja silloin kun itse olin opiskelija, jotkut opiskelukaverit saivat kyllä toimeentulotukea (heillä oli siis opintotuki loppunut). Ja kyllähän lain mukaan opiskelijaa tulee kohdella toimeentulotuessa samoin kuin muitakin, eli tukea saa, jos ei muilla tuloillaan pärjää. Eli ei voida kyllä edellyttää opintojen keskeyttämistä ja työttömäksi ryhtymistä - eihän siinä mitään järkeä olisikaan, jos sossun mielestä ensisijainen olotila on työttömyys.

Voi toki olla, että joskus aiemmin on ollut toisin. Mutta kyllä nykyisin saa toimeentulotukea myös yliopisto-opintoihin.

Äh, luulin että tuossa aiemmassa viestissä oli ajateltu lainan olevan käytössä. Opintotuki nimittäin pitää sisällään opintorahan ja opintolainan. Toki ymmärrän, ettei lainan nosto kiinnosta. En sitä itsekään aikoinani ottanut.

Ja on tuo kyllä epäkohta, että opiskelijoiden edellytetään elävän velaksi,

En tiedä, mistä ajasta puhut, mutta ei nykyisin ainakaan ole noin. Ja silloin kun itse olin opiskelija, jotkut opiskelukaverit saivat kyllä toimeentulotukea (heillä oli siis opintotuki loppunut). Ja kyllähän lain mukaan opiskelijaa tulee kohdella toimeentulotuessa samoin kuin muitakin, eli tukea saa, jos ei muilla tuloillaan pärjää. Eli ei voida kyllä edellyttää opintojen keskeyttämistä ja työttömäksi ryhtymistä - eihän siinä mitään järkeä olisikaan, jos sossun mielestä ensisijainen olotila on työttömyys.

Voi toki olla, että joskus aiemmin on ollut toisin. Mutta kyllä nykyisin saa toimeentulotukea myös yliopisto-opintoihin.

Alla kymmenen vuotta sitten, enkä usko että tilanne on muuttunut, ainakaan kaikkialla. Toki varmasti muutamaksi kuukaudeksi saa, mutta jos opintoja olisi jäljellä vielä vaikka pari vuotta, edellytettiin työelämään (eli ensin työttömäksi työnhakijaksi) hakeutumista. Jos katsot vaikka Oulun kaupungin ohjeistuksen, se puoltaa ainakin sitä ettei opiskelijat pitkäaikaisesti tt-tukea saisi: http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/opiskelijoiden-toimeentulotuki

Laki ei ainakaan ole muuttunut ja sitä voidaan kyllä tulkita niin, että toimeentulotukea ei tarvitse myöntää, koska opiskelija voisi aina lopettaa opintonsa ja saada työttömyyskorvausta, joka on ensisijainen etuus verrattuna tt-tukeen. Opiskelu taas ei ole mikään subjektiivinen oikeus, onhan sille nykyään paljon muitakin rajoitteita.

Alla kymmenen vuotta sitten, enkä usko että tilanne on muuttunut, ainakaan kaikkialla. Toki varmasti muutamaksi kuukaudeksi saa, mutta jos opintoja olisi jäljellä vielä vaikka pari vuotta, edellytettiin työelämään (eli ensin työttömäksi työnhakijaksi) hakeutumista. Jos katsot vaikka Oulun kaupungin ohjeistuksen, se puoltaa ainakin sitä ettei opiskelijat pitkäaikaisesti tt-tukea saisi: http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/opiskelijoiden-toimeentulotuki

Laki ei ainakaan ole muuttunut ja sitä voidaan kyllä tulkita niin, että toimeentulotukea ei tarvitse myöntää, koska opiskelija voisi aina lopettaa opintonsa ja saada työttömyyskorvausta, joka on ensisijainen etuus verrattuna tt-tukeen. Opiskelu taas ei ole mikään subjektiivinen oikeus, onhan sille nykyään paljon muitakin rajoitteita.

Niin, siinä sanotaan, että kesäaikana on ensisijaista opiskelu opintotuella, mutta jos se ei ole mahdollista, pitäisi pyrkiä saamaan kesätyö, ja edellytetään ilmoittautumista työkkäriin. Ei tuossa todellakaan sanota, etteikö saisi olla opiskelija. Päinvastoin siinä todetaan, että "toimeentulotuki on viimesijainen ja tilapäinen taloudellinen etuus, jota opiskelija voi saada, mikäli hän ei voi muulla tavoin turvata toimeentuloaan". Tämän jälkeen luetellaan opiskelijan kohdalla ensi sijaiset tulolähteet, mutta kuten huomaat, työttömyyspäivärahaa ei mainita ;) Vanhempien avustukset mainitaan, mutta ei kuitenkaan voida edellyttää täysi-ikäisen saavan avustuksia vanhemmiltaan, joten ne otetaan huomioon vain, mikäli niistä näkyy tilisiirtoja.

Lain mukaan opiskelijaa ei saa asettaa toimeentulotuessa eriarvoiseen asemaan muihin hakijoihin nähden, joten kyllä vaan on opiskelijakin oikeutettu toimeentulotukeen.

Jep. No mikä ongelma se sitten on kenellekään pienituloiselle tai muillekaan mennä sinne huvipuistoon - sen kun käy neuvolan kautta. Ja miksi kukaan maksaa niitä lippuja, kun kerran ovat - tämän ketjun mukaan - niin kalliita, ettei työssäkäyvällä ole niihin edes varaa :D

Esitätkö tyhmää vai etkö oikeasti tajua? Ei kyse ole siitä etteikö köyhä "saa" käydä vaikka kuussa. Mutta jostain ne rahat on revittävä sen jälkeen kun kustantaa ensin ruoat, asumiset ja muut pakolliset kulut. Köyhäkin voi säästää, velaksi ei voi elää ja ruikuttaa että rahaa ei ole. Silloin käyttää rahaa väärin, ja jos menee kuuhun velkarahoilla elää yli varojensa.

• Tykkää
Reactions: TiiBii
Googlasin Helsingin sossun hyväksymiä maksimivuokria, ja esim. kolmelta henkilöltä se on 925 eur. Oikotiellä näyttäisi olevan joku seitsemän kolmiota sillä hinnalla. VVO:n ja Saton kämpät ovat todennäköisesti kalliimpia, ainakin suurin osa. Ja myös kaupungin asunnot voivat joskus mennä yli tuon - yksi tuttu asuu kolmiossa ja maksaa melkein tonnin vuokraa, kaupungille. Ei tosin ole toimeentulotukiasiakas, joten hänen kannaltaan sillä ei liene niin suurta väliä, mutta esimerkkinä kuitenkin vuokratasosta.

Eli todennäköisempää on, että ei löydä sitä halpaa kämppää kuin että sen löytäisi. Halpoihin vuokra-asuntoihin voi hyvinkin olla 30 hakijaa - luuletko, että on todennäköistä tulla valituksi, jos on niin köyhä, että tarjoaa takuuvuokraksi sossun kirjallista vuokravakuutta?

Niin, siis siitä tonnistakin saa asumistukea 925 euroon asti. Eli omaa osuutta tulee lisää 75€/kk verrattuna että löytäisi asunnon mistä koko summaa tuetaan. Ei ole kyse isoista rahoista itselle maksaa.

Ja meinaatko ettei tilanne muutu? Että nuo ovat ainoat asunnot mitä siellä on ja tulee koskaan olemaan? Kyllä etsivä ja ahkera yleensä palkitaan ja lopulta löytää perheelleen sopivan asunnon. Liian moni vaan odottaa että muut tekevät kaiken puolestaan, ettei itse tarvitse kuin täyttää nestistä yksi hakemus ja jäädä kädet sivuilla odottamaan ja surkuttelemaan kun asuntoa ei löydy.

Ihan sama milloin se maksukatto tulee täyteen. Maksat lääkkeistäsi maksimissaan n.600€. Meinaatko että olisit säästänyt enemmän jos maksukatto olisi tullut täyteen kesäkuussa?

Kysymys: Kuinka monta kertaa yritit saada sossusta rahaa?

Niin, siis siitä tonnistakin saa asumistukea 925 euroon asti. Eli omaa osuutta tulee lisää 75€/kk verrattuna että löytäisi asunnon mistä koko summaa tuetaan. Ei ole kyse isoista rahoista itselle maksaa.

Ja meinaatko ettei tilanne muutu? Että nuo ovat ainoat asunnot mitä siellä on ja tulee koskaan olemaan? Kyllä etsivä ja ahkera yleensä palkitaan ja lopulta löytää perheelleen sopivan asunnon. Liian moni vaan odottaa että muut tekevät kaiken puolestaan, ettei itse tarvitse kuin täyttää nestistä yksi hakemus ja jäädä kädet sivuilla odottamaan ja surkuttelemaan kun asuntoa ei löydy.

Missä päin asut? Sulla saattaa olla hiukan ruusuinen käsitys Helsingin asuntotilanteesta. Jos on todella köyhä ja elää toimeentulotuella, ovat usein nuo kaupungin asunnot (tai VVO, Sato yms) ainoat realistiset vaihtoehdot. Suurin osa yksityisistä vaatii kahden kuukauden takuuvuokran ja sellaisia rahoja ei yleensä toimeentulotukiasiakkaalla ole. Joten jos ei edellisestä asunnosta ole sellaista summaa vuokravakuutena, on ainoa sellainen taho, joka ei isoja takuita vaadi. Sossusta ei takuuvuokria makseta ja kaikki vuokranantajat eivät suinkaan hyväksy niitä sossun kirjallisia takuita.

Mutta noin muutenkin Helsingissä on kyllä todettu ihan yleisesti, että etsivä ei aina löydä eikä ahkeraa palkita. Toki ilman luottotietomerkintöjä yleensä jonkun asunnon löytää, jos on kyseessä perhe, mutta se on sitten toinen asia, kuinka halpa tai kallis se on.

Moni laittaakin omaa rahaa noihin vuokriin lisää. Mutta siitä ne ongelmat alkavatkin, kun ajatellaan, ettei joku satanen tai jopa kaksi ole paha hinta siitä, että voi asua perhekoon mukaisessa asunnossa kivalla alueella. Ja eihän siinä mitään, mutta heti kun jotain yllättävää elämässä tapahtuu, tai jos elämäntilanne myöhemmin muuttuu, se saattaa muuttua hankalaksi.